Wie weet wat voor onderdeel dit is

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
monjet
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 22 jan 2014, 16:32

Wie weet wat voor onderdeel dit is

Bericht door monjet »

Goedemiddag,

Is er iemand die weet wat voor een onderdeel dit is en misschien de waarde ook? Als het een koppelcondensator is, loont het dan de moeite om deze te vervangen door een betere mkp oid? Hij zit tussen een ecc83 en een el95 en koMt uit een portable pickupkoffer van, jawel hoor…Philips! Graag uw reactie en advies! Groeten Peter
Bijlagen
49AE9208-1974-4856-AA05-F0C7EC202D4D.jpeg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Wie weet wat voor onderdeel dit is

Bericht door Pjotr »

Is een Philips "Pin Up" ceramische buiscondensator van ik meen 3.3nF
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Wie weet wat voor onderdeel dit is

Bericht door Ah!buis »

Voor 3n3 zouden de kleurbanden oranje-oraje-rood moeten zijn.
Ik zie geen kleurverschil, zal wel rood-rood-rood zijn ofwel 2,2nF, type BA/H2K2.
Voor koppel-C wat erg klein, zal wel wat anders zijn, (hoge)toon regeling ?
Anne
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: Wie weet wat voor onderdeel dit is

Bericht door molekuul »

Een pickup versterker, dus idd 2n2 natuurlijk, onderdeel in de riaa correctie.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Wie weet wat voor onderdeel dit is

Bericht door Pjotr »

Philips hield er af en toe een rare codering op na. I.i.g. werden deze niet in grotere waarden over de 10nF gemaakt dacht ik. Denk toch 2,2nF zoals je zegt Anne?

[edit]
In die koffer pick-up's zaten volgens mij gewoon kristal of keramische elementen. Die hadden geen RIAA, de correctie zat inherent in het element ingebakken :D
Gebruikersavatar
monjet
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 22 jan 2014, 16:32

Re: Wie weet wat voor onderdeel dit is

Bericht door monjet »

Dank voor jullie leerzame reacties. Weten jullie ook hoe de ecc83 gekoppeld is met de el95? Of is deze gelijkstroomgekoppeld? Groeten Peter
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Wie weet wat voor onderdeel dit is

Bericht door timpert »

Als je weet welk type grammofoon het was kan je op de site van de NVHR waarschijnlijk wel een schema vinden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Wie weet wat voor onderdeel dit is

Bericht door ray5150 »

Nu heb ik zelf nooit met condensatoren met een kleurencodering gewerkt, maar werkt dat ook volgens dezelfde volgorde als bij weerstanden ?
Zoals, "zij brengt rozen op gerrits graf bij vies grauw weer", zal ik maar zeggen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Wie weet wat voor onderdeel dit is

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Nu heb ik zelf nooit met condensatoren met een kleurencodering gewerkt, maar werkt dat ook volgens dezelfde volgorde als bij weerstanden ?
Zoals, "zij brengt rozen op gerrits graf bij vies grauw weer", zal ik maar zeggen.
Zoiets O:)
Zit nogal wat verschillen in naar gelang de soort ceramische, temp-coëf enz.
In dit geval ziet 't er zo uit,
Ccode.png
Anne
Plaats reactie