Daudio C1kit "net even anders"

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Dat geloof ik zomaar, maar ik dacht dat de laatste regel een vraag was van Pjotr :think:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Pjotr »

Niets negatiefs over de kwaliteit van die spoelen zolang je maar onder de frequentie blijft waar het proximity effect duidelijk van invloed wordt. En ik vermoed zo dat dat al ruim in het audiogebied is met een dergelijk formaat. Daarmee zullen ze waarschijnlijk uitstekend voldoen in het laag in een laagdoorlaat filter tot zo rond de 300Hz. Maar hogerop zou ik het toch eerst nauwkeurig willen weten. Het proximity effect is het effect dat de weerstand rap gaat toenemen boven een bepaalde frequentie. Het hangt een beetje af wat toelaatbaar is maar in het algemeen is de grensfrequentie die waarbij R_ac == 2x R_dc. Anyway, Jeroen kan dat zo voor je opmeten. Of zelf als je Arta een beetje beheerst.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Jeroen komt sowieso bij mij langs als de C1's klaar zijn, dus heb er alle vertrouwen in dat de puntjes op de I gezet gaan worden.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door jvenema »

Het is toch juist het hele idee van een spoel dat zijn weerstand toeneemt bij hogere frequenties? Weet niet in hoeverre dit dan meer toeneemt dan wat een ideale spoel zou doen en hoe groot dat effect is tov het normale spoel gedrag.
Stel de Rdc is 0,2 Ohm en bij een bepaalde frequentie is de R 100 Ohm ideaal en vanwege het proximity effect is dat dan 101 Ohm, hoe relevant is dat dan?
Dus hoe groot is het effect tov het "normale" gewenste effect.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Henkjan »

in hoeverre speelt t mee dat bij zo'n foliespoel het (waarschijnlijk) wat vaster op z'n plek ligt? het M woord?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Pjotr »

jvenema schreef:
Het is toch juist het hele idee van een spoel dat zijn weerstand toeneemt bij hogere frequenties? Weet niet in hoeverre dit dan meer toeneemt dan wat een ideale spoel zou doen en hoe groot dat effect is tov het normale spoel gedrag.
Stel de Rdc is 0,2 Ohm en bij een bepaalde frequentie is de R 100 Ohm ideaal en vanwege het proximity effect is dat dan 101 Ohm, hoe relevant is dat dan?
Dus hoe groot is het effect tov het "normale" gewenste effect.
Nee het idee is dat de impedantie toeneemt van een spoel, niet zijn weerstand. Proximity effect is verwant aan het skin effect maar zet op veel lagere frequentie in. Het is niet alleen afhankelijk van de draaddikte maar ook sterk afhankelijk van het aantal wikkellagen wat een spoel heeft. Die lagen beïnvloeden elkaar, vandaar de naam. Je wilt gewoon niet dat dat mee gaat spelen in een filter: Het maakt de overdracht in het frequentiespectrum sterk niet-lineair.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Pjotr »

holco schreef:
Pjotr schreef:
Met dergelijke joekels van foliespoelen ga je toch met zoveel lagen al snel last van het proximity effect krijgen. Een vergelijkbaar effect als het skin effect. Ben wel benieuwd op welke frequentie dat gaat inzetten met dergelijke grote spoelen.
Geen verstand van, maar wellicht dat dit topic verduidelijking brengt.

https://www.diyaudio.com/forums/parts/2 ... ctors.html
Hier nog even op terug komend. In dat draadje wordt het wel aangehaald maar er wordt weinig concreet en niet structureel op ingegaan. Word je niet wijzer van... :-" Het is met Limp, onderdeel van Arta, vrij gemakkelijk te meten en in kaart te brengen.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Maar is er specifiek bij een wax folie coil een verhoogde kans op dat Proximity effect of gaat dat voor alle type (grote) coil's op?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Pjotr »

Gaat voor alle spoelen op! Heeft niet zozeer met het isolatiemateriaal te maken maar met het aantal windingen en aantal lagen en nog een aantal factoren. Het is technisch vrij complexe materie die vooral ook parten speelt bij SMPS op hoge frequenties waar het een regelrechte verliescomponent is. Bij grote audiospoelen voldoet het om af te checken of je er mee te maken hebt en in de weg gaat zitten. Bij normaal formaat spoelen heb je er geen last van maar die van jou roept wel bedenkingen op. Misschien valt het mee :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door jeroen_d »

Het zou dan bij alle foliespoelen moeten gelden want die hebben per definitie meer lagen dan draadgewonden spoelen. De lagen zijn wel veel dunner, maar overall gezien worden ze toch groter van afmeting bij dezelfde AWG. Waarschijnlijk door de isolatiefolie. En dan is het niet erg lijkt me. Want voor een bepaalde waarde heb je gewoon een aantal windingen nodig.

Maar nameten zou ik zeker willen doen. Ik ga echter voor het experiment geen paartje van in totaal 250,- aanschaffen...dus holco, 'be my guest' :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Pjotr »

Ja dat klopt. Dat gaf ik ook aan. Alleen is niet duidelijk bij welke frequentie het van invloed gaat worden met zulke hele grote foliespoelen. Het "draad" is idd wel veel breder met meer dwarsdoorsnee. Dus ja voor DC is de totale weerstand laag. Maar boven een bepaalde frequentie "duwt" het proximity effect de stroom steeds meer naar de zijkanten, zoals ook in dat diyaudio.com draadje genoemd is. Daarmee neemt de effectieve dwarsdoorsnede af en neemt de effectieve weerstand toe. Heb je niet nog een 1mH (of groter) foliespoel liggen? Volgens mij moet je dat effect binnen het frequentiebereik van een goede geluidskaart daarmee wel kunnen zien verschijnen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door jeroen_d »

Ik zal kijken wanneer ik tijd heb, nu druk met DAE voorbereiding.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door toetertje »

Welke waarde zou de spoel moeten zijn, ik moet hier nog een paar waardes hebben liggen.
Mag ook via pb, mocht je de waarde liever niet bekend maken.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Vraag mij wel af wat zwaarder telt, een Jantzen wax foil air coil of een nog flink lager ohmige draad air coil van Jantzen :think:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Pjotr »

Kom je maar op 1 manier achter: Luisteren! Dus je moet ze in dat geval beide aanschaffen.

Maar hoe relevant is dat laagohmige eigenlijk? Alleen bij speakers die zwaar leunen op de elektrische demping van de versterker en dan ook nog specifiek voor seriespoelen..
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Shadow »

En vergeet de kernspoelen niet :lol:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Lijkt mij wel relevant als het om de C1 open baffle gaat met AT woofers en aan de versterkerkant zo'n 450W bij 2ohm ter beschikking.
Pjotr schreef:
Maar hoe relevant is dat laagohmige eigenlijk? Alleen bij speakers die zwaar leunen op de elektrische demping van de versterker en dan ook nog specifiek voor seriespoelen..
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Die ben ik allang vergeten :wink:
Shadow schreef:
En vergeet de kernspoelen niet :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Pjotr »

holco schreef:
Lijkt mij wel relevant als het om de C1 open baffle gaat met AT woofers en aan de versterkerkant zo'n 450W bij 2ohm ter beschikking.
Pjotr schreef:
Maar hoe relevant is dat laagohmige eigenlijk? Alleen bij speakers die zwaar leunen op de elektrische demping van de versterker en dan ook nog specifiek voor seriespoelen..
Jep en daarom is dat eigenlijk ook geen goed idee om dat passief te willen gaan filteren.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Shadow »

Ach die Purifi versterker houd de boel wel in z'n greep...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Pjotr »

Het zal ook niet aan die versterker liggen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Shadow »

Nee leek me ook niet, ik zou ook gewoon Jeroen z'n recept aan houden.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door jeroen_d »

Deze luidspreker is dusdanig ontworpen dat lage dempingsfactor van de versterker niet hoeft, speelt ook uitstekend op krachtige buizenversterker. Ik sluit me dus alsnog aan bij eerste reactie van shadow op dit onderwerp. En zijn laatste :)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Shadow »

:dank:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Laten we even vooropstellen dat ik het ontwerp van de C1 totaal niet bekritiseer, eerder het tegenovergestelde!!

Maar zoals met alles zal er ook met de samenstelling van de C1 kit afwegingen gemaakt zijn tussen prijs en een bepaalde kwaliteit om een balans te vinden voor de beoogde doelgroep, dat is naar mijn bescheiden mening ook prima gelukt.
Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen winst te behalen is qua filter componenten, zeker niet als er voor de mooiere AT mid gekozen is of zoals in mijn geval ook nog de AT woofers, mijn idee is dan ook om te proberen te achterhalen wat en waarom iets een betere keuze is voor bepaalde componenten met hopenlijk de hulp van dit forum.

Iets afdoen met "het is goed zoals het is" is mi wat kort door de bocht :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”