van der Heem 8619Voeding

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

van der Heem 8619Voeding

Bericht door douwebakker »

vrienden,
Op 28 augustus zag ik deze van der Heem voeding op Marktplaats. Ik was het snel eens over de prijs en de verkoper heeft het apparaat gelijk afgestuurd. Vandaag 16 oktober heb ik het pakket ontvangen. Het pakket was namelijk zoekgeraakt bij Postnl. Gelukkig ziet het er allemaal goed uit. Heb het nog niet verder kunnen testen want het ontbreekt nog even aan de juiste apparaatstekker maar ik ben er sowieso erg blij mee.
Douwe
IMG_0107.jpg
IMG_0108.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: van der Heem 8619Voeding

Bericht door Pjotr »

Mooi aanwinst! Gefeliciteerd! v.d.Heem maakte deze dingen voor eigen in huis lab gebruik en voor de productie/test lijnen van radio's en TV's. Gebouwd voor de eeuwigheid. Heb je ook het schema er bij?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: van der Heem 8619Voeding

Bericht door OpaBert »

Gefeliciteerd Douwe, , leuk man :D
ik ben ook weer een voeding rijker werkt niet meer maar daar was de prijs ook naar
Gratis
Ga het zeker weer werkend maken Schema en Bouwbeschrijving gevonden op internet
Lijkt me een leuk ding wat je daar hebt O:)
Bijlagen
28C85C52-2E60-446E-BB00-AD8CF5BFFAD0.jpeg
4DAFCB95-4A93-42B1-ADE6-409E24F4D580.jpeg
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: van der Heem 8619Voeding

Bericht door cool »

Bij TU Delft ook veel in gebruik geweest. Zijn nog een paar aanwezig bij de studieverzameling. Eerst de trafo op 230v zetten!
Kijk ook hier eens: https://www.pa3esy.nl/meetinstrumenten/ ... t.html#tip
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: van der Heem 8619Voeding

Bericht door douwebakker »

Pjotr schreef:
Mooi aanwinst! Gefeliciteerd! v.d.Heem maakte deze dingen voor eigen in huis lab gebruik en voor de productie/test lijnen van radio's en TV's. Gebouwd voor de eeuwigheid. Heb je ook het schema er bij?
Dank je Peter. Ik had het schema op het internet gevonden.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: van der Heem 8619Voeding

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef:
Gefeliciteerd Douwe, , leuk man :D
ik ben ook weer een voeding rijker werkt niet meer maar daar was de prijs ook naar
Gratis
Ga het zeker weer werkend maken Schema en Bouwbeschrijving gevonden op internet
Lijkt me een leuk ding wat je daar hebt O:)
Ook een mooi ding Bert. DE reparatie gaat je wel lukken. Zo ingewikkeld is het ook weer niet. Als de trafo nog maar goed is.
Douwe
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: van der Heem 8619Voeding

Bericht door ray5150 »

Ziet er nog er netjes en ook heel degelijk uit, Douwe.
Ik neem aan dat het ding zelf ook met buizen opgebouwd is.
Heeft ie het vervoer wel overleefd ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: van der Heem 8619Voeding

Bericht door Pjotr »

in het linkje van Loek staat het schema Ray :) Met die link van Loek gaat het helemaal goed komen! Nostalgische gevoelens: Mijn vader heeft van 1952 tot 1967 (toen v.d.Heem het loodje legde) daar op de ontwikkelafdeling gewerkt.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: van der Heem 8619Voeding

Bericht door douwebakker »

ray5150 schreef:
Ziet er nog er netjes en ook heel degelijk uit, Douwe.
Ik neem aan dat het ding zelf ook met buizen opgebouwd is.
Heeft ie het vervoer wel overleefd ?
Inderdaad buizen Ray. Nog een paar foto's
voeding binnen.jpg
voeding onder.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: van der Heem 8619Voeding

Bericht door ray5150 »

Strakke bedrading. dat zie je tegenwoordig haast niet meer.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2439
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: van der Heem 8619Voeding

Bericht door timpert »

De elco's zijn zo te zien al vervangen. Misschien nog even die selenium gelijkrichters aanpakken? Verder kunnen de Allen Bradley weerstanden wat verlopen zijn.

Overigens oppassen, bij de helft van die elco's staat een flinke spanning op de buitenkant. Vraag niet hoe ik daar achter ben gekomen...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: van der Heem 8619Voeding

Bericht door Pjotr »

Dat ziet er nog net uit en zo te zien en ook met geteerde trafo's. Die lieten ze bij v.d.Heem een week in de hete teer staan totdat alle lucht er uit was. Doorslaan zullen deze niet snel. Maar wel i.d.d. op de 235V zetten! Doorbranden kan nog evengoed. Als je de brugcel vervangt neem dan wel snelle UF4007 dioden ipv de standaard 1N4007. En evengoed een 10nF 2kV schijfje over iedere diode. Scheelt een stuk in HF storing. Selenium gelijkrichters hebben daar inherent geen last van.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: van der Heem 8619Voeding

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef:
vrienden,
Op 28 augustus zag ik deze van der Heem voeding op Marktplaats. Ik was het snel eens over de prijs en de verkoper heeft het apparaat gelijk afgestuurd. Vandaag 16 oktober heb ik het pakket ontvangen. Het pakket was namelijk zoekgeraakt bij Postnl. Gelukkig ziet het er allemaal goed uit. Heb het nog niet verder kunnen testen want het ontbreekt nog even aan de juiste apparaatstekker maar ik ben er sowieso erg blij mee.
DouweIMG_0107.jpgIMG_0108.jpg
Douwe is dat met die dikkere pennen welke ook aan straalkachels zat in die tijd ?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: van der Heem 8619Voeding

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef:
douwebakker schreef:
vrienden,
Op 28 augustus zag ik deze van der Heem voeding op Marktplaats. Ik was het snel eens over de prijs en de verkoper heeft het apparaat gelijk afgestuurd. Vandaag 16 oktober heb ik het pakket ontvangen. Het pakket was namelijk zoekgeraakt bij Postnl. Gelukkig ziet het er allemaal goed uit. Heb het nog niet verder kunnen testen want het ontbreekt nog even aan de juiste apparaatstekker maar ik ben er sowieso erg blij mee.
DouweIMG_0107.jpgIMG_0108.jpg
Douwe is dat met die dikkere pennen welke ook aan straalkachels zat in die tijd ?
Ja Bert, inderdaad. Ze werden ook gebruikt bij snelkokers herinner ik me. Ik dacht dat ik er nog wel eentje had liggen, maar heb niets meer kunnen vinden.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: van der Heem 8619Voeding

Bericht door OpaBert »

Ik weet welke stekker je moet hebben Vrouwtje met bussen in keramiek achterdeel is bakeliet
Bijlagen
Stekker straalkachel
Stekker straalkachel
Laatst gewijzigd door OpaBert op za 16 okt 2021, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: van der Heem 8619Voeding

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef:
Ik weet welke stekker je moet hebben Vrouwtje met bussen in keramiek achterdeel is bakeliet
Ja precies.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: van der Heem 8619Voeding

Bericht door ray5150 »

Volgens mij wel ja, je ziet het chassisdeel vlakbij de trafo zitten op de foto.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar je die stekker vandaan zou moeten halen. het is zeker 30 jaar geleden dat ik er voor het laatst een zag.
Je zou een mail met foto van het chassisdeel naar Radio Twenthe kunnen sturen. https://www.radiotwenthe.nl/
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: van der Heem 8619Voeding

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef:
OpaBert schreef:
Ik weet welke stekker je moet hebben Vrouwtje met bussen in keramiek achterdeel is bakeliet
Ja precies.
Ja die ligt ook nergens meer op voorraad
Maar ik zal eens vragen bij onze handyman, is geen handyman winkel maar winkeltje zit er meer dan 50 jaar
Wie weet ?
Je zou zo,n computer chassis deel erin kunnen monteren
die vooroorlogse eruit en een plaatje met 2 boutjes vast zetten en daarop dat chassis deel
En die oude in de kast bewaren ,
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: van der Heem 8619Voeding

Bericht door Henkjan »

bij de kringloop met wat mazzel. moet je denk ik wel t apparaat er bij meenemen
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: van der Heem 8619Voeding

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef:
douwebakker schreef:
OpaBert schreef:
Ik weet welke stekker je moet hebben Vrouwtje met bussen in keramiek achterdeel is bakeliet
Ja precies.
Ja die ligt ook nergens meer op voorraad
Maar ik zal eens vragen bij onze handyman, is geen handyman winkel maar winkeltje zit er meer dan 50 jaar
Wie weet ?
Je zou zo,n computer chassis deel erin kunnen monteren
die vooroorlogse eruit en een plaatje met 2 boutjes vast zetten en daarop dat chassis deel
En die oude in de kast bewaren ,
Zo ga ik het ook maar doen denk ik. Klusje voor morgen ochtend. Nu eerst een biertje.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: van der Heem 8619Voeding

Bericht door ray5150 »

Ik neem aan dat Bert een Euro chassisdeel male bedoeld ?
https://www.oeo-bv.nl/connectoren-snoer ... -male.html
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: van der Heem 8619Voeding

Bericht door OpaBert »

ray5150 schreef:
Ik neem aan dat Bert een Euro chassisdeel male bedoeld ?
https://www.oeo-bv.nl/connectoren-snoer ... -male.html
Ja klopt Ray :goedzo: C14 meen ik

0165 314 934
De Bont Elektro
Oudenbosch markt ...
Die zaak zit daar minstens 40 jaar Douwe
En ik heb er een email naar gestuurd ben benieuwd O:)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: van der Heem 8619Voeding

Bericht door Pjotr »

Het is de zwaardere uitvoering van de "kachelstekker" en heeft een vierkante isolatiesteen. Die dingen mogen al heel lang niet meer en zijn dus illegaal. Evenals die gewone plat-ronde kachelstekkers. Neemt niet weg dat ik ze nog niet zo lang geleden op de Albert Cuypmarkt heb zien liggen. Dikke kans dat je ze op rommelmarkten of Radio Twenthe nog wel vinden kunt. De moderne variant er van is de IEC C19 of IEC C20.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: van der Heem 8619Voeding

Bericht door douwebakker »

Doe maar niet te veel moeite Bert. Ik zet er wel een andere entré in.
Douwe
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: van der Heem 8619Voeding

Bericht door Pjotr »

Lijkt mij i.d.d. wel het meest praktische. Neem aan dat je hem ook gebruiken wilt :D
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”