Om toch eens naar wat anders te kunnen luisteren dan Class-D dacht ik laat ik eens wat afwijkends bouwen.
Let wel, ik heb best wat bouw ervaring maar ben zeker geen electrotechnikus en ben me er van bewust dat ik me op glad ijs begeef met het bouwen van iets dergelijks.
Na wat rondneuzen kwam ik op het ontwerp van Dartzeel waarbij geen negatieve feedback toegepast wordt.
Resultaat schijnt wel wat weg te hebben van SE buizen karakter.
Hij komt niet in een gouden behuizing hoor maar in een saaie modushop kast.
DIY audio kent wel diverse topics over dit ontwerp. China staat vol met clones, maar met al die fake componenten leek me dat geen goede oplossing.
Daarom maar losse printen besteld en de schema's opgezocht, waarbij ik 1 modificatie wil toevoegen en dat is een 22.000uF cap tussen R9/R10 en GND dit schijnt de DC drift wat stabieler te maken (deed dartzeel zelf ook in een revisie versie).
Meeste componenten zijn ondertussen onderweg vanaf farnell/RS/Reichelt (phuu is tegenwoordig veel werk componenten uitzoeken)
Ben zo goed mogelijk bij de "originele" componenten gebleven die dartzeel zelf ook gebruikt.
Waar ik nog mee worstel is de beveiligingen. Dartzeel zelf gebruikt een crowbar systeem wat ik voor een DIY nogal spannend vindt.
Veel van die chinese clones hebben helemaal geen beveiliging, maar dat lijkt me wat te spannend, wil hem wel gewoon zorgeloos uren aan kunnen laten staan en erbij weg lopen.
In eerste instantie zou het gewoon een speaker protectie kitje van ebay kunnen zijn met een fatsoenlijk amplimo speaker relais.
Echter, dartzeel schrijft heel duidelijk in zijn gebruiksaanwijzing dat de amp niet in bedrijf mag zonder een speaker load aangesloten.
Dat zou dus een uitdaging betekenen voor een standaard speaker protectie oplossing.
Ik ben zelf onvoldoende onderlegt om te doorgronden waarom deze amp niet aan mag zonder load. Daarom start maar eens met de eerste vraag, kan iemand mij daar wat over vertellen of heeft iemand een suggestie voor een protectie oplossing?
Onder protectie versta ik minimaal: Te veel DC, wegvallen AC, en mogelijk ook HF , temp.