Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Camiel
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 20 sep 2021, 11:33

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Camiel »

SSassen schreef:
+1 voor Olaf!
:goedzo:
Camiel
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 20 sep 2021, 11:33

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Camiel »

hannesie schreef:
Vol verwachting....... :) :)
Klopt ons hart... Die van mij zeker, na al die hartverwarmende hulp. Topper.
Camiel
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 20 sep 2021, 11:33

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Camiel »

richard schreef:
Thomox schreef:
Toppers!
hahaha, weet niet of onze toppers warm worden van deze toppers maar toppers zijn het zeker.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door hannesie »

TOP. !!!!! :yeah:. :yeah: :rock:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Shadow »

Goed gedaan! :yeah:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Walt »

De tweeter was toch een keer omgezet naar de andere speaker om een probleem in de tweeters uit te sluiten? Nou ja, mooi dat het is opgelost.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Barry2001 »

Wat goed zeg, top Olaf, geniet ervan Camiel!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door hannesie »

Walt schreef:
De tweeter was toch een keer omgezet naar de andere speaker om een probleem in de tweeters uit te sluiten? Nou ja, mooi dat het is opgelost.
Dat was de 50 mm Dome.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Douwe84 »

Gave actie van Olaf! Mooi dat het opgelost is, geniet er weer van!
Laatst gewijzigd door Douwe84 op ma 04 okt 2021, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Chocomel »

Mooi dat het probleem is gevonden.

Om de luidsprekers in originele staat te herstellen hoort er wel weer nieuwe ferrofluid van het juiste type in de middentoner en hogetonenluidspreker. De ferrofluid dempt namelijk de resonantie. Dat uit zich zowel in een iets andere frequentierespons als impedantie. Samen verandert dat de klank. Verder verhoogt het de elektrische belastbaarheid en kan het een rol spelen bij het centreren van de spreekspoel.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door richard »

Camiel en Olaf gefeliciteerd met het mooie resultaat!
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door SARK »

Goed gedaan Olaf! en je had hulp zo te zien :mrgreen:
Bijlagen
hulp.jpg
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Olaf Analogue »

SARK schreef:
Goed gedaan Olaf! en je had hulp zo te zien :mrgreen:
Hij keek alleen maar constant mee om te zien of ik mijn werk wel goed deed. Hij gaf constant commentaar.

Haha. Dat is een hele leuke kat en lekker nieuwsgierig :)
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door SARK »

ps.
Gelukkig dat dit een nieuwere DSM25 is ... de allereerste versie zat volgens mij compleet verlijmd en de aansluitingen van de litze aan de frontplaat vastgeplakt .... die was wat lastig te demonteren.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Olaf Analogue »

SARK schreef:
ps.
Gelukkig dat dit een nieuwere DSM25 is ... de allereerste versie zat volgens mij compleet verlijmd en de aansluitingen van de litze aan de frontplaat vastgeplakt .... die was wat lastig te demonteren.
Dan heb ik inderdaad geluk gehad, ik ben niet zo bekend met Visaton drivers, maar deze tweeters gingen inderdaad heel gemakkelijk uit elkaar.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door SARK »

Ter leeringh ende vermaeck foto's vn de oerversie van de DSM25FFL met geplakte aansluitingen.
Bijlagen
DSM25FFL-01.jpg
DSM25FFL-02.jpg
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door richard »

De opmerking van Chocomel over de ferrofluid is wel relevant, maar zou ik zelf niet heel zwaar aan tillen. De DSM zal zonder FFL inderdaad minder belastbaar zijn, mits je de luidspreker normaal gebruikt zou dat moeten kunnen. Dat het gedrag op de resonantie iets veranderd is ook zo, maar meestal zit dat bij tweeters buiten het weergave spectrum.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Olaf Analogue »

SARK schreef:
Ter leeringh ende vermaeck foto's vn de oerversie van de DSM25FFL met geplakte aansluitingen.

Oei, dat ziet er niet zo blij uit, ik ben blij dat ik hier niet mee te maken had, deze tweeters lagen zo uit elkaar.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Olaf Analogue »

richard schreef:
De opmerking van Chocomel over de ferrofluid is wel relevant, maar zou ik zelf niet heel zwaar aan tillen. De DSM zal zonder FFL inderdaad minder belastbaar zijn, mits je de luidspreker normaal gebruikt zou dat moeten kunnen. Dat het gedrag op de resonantie iets veranderd is ook zo, maar meestal zit dat bij tweeters buiten het weergave spectrum.
Hier heb ik Camiel toen ook over geïnformeerd inderdaad, op zijn flatje kun je het sowieso niet te bont maken, verder spelen ze de sterren van de hemel, dus hebben we hier inderdaad verder niet met een probleem te maken.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op do 07 okt 2021, 8:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2439
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door timpert »

De tweeter hoeft pas vanaf 6 kHz aan de bak, lijkt me sterk als je dan nog wat van de afwezigheid van het FFL merkt.
Camiel
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 20 sep 2021, 11:33

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Camiel »

Walt schreef:
De tweeter was toch een keer omgezet naar de andere speaker om een probleem in de tweeters uit te sluiten? Nou ja, mooi dat het is opgelost.
Dat waren de Mid Domes die ik met Hannesie had overgezet. Waren we maar helderziend :D
Camiel
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 20 sep 2021, 11:33

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Camiel »

timpert schreef:
De tweeter hoeft pas vanaf 6 kHz aan de bak, lijkt me sterk als je dan nog wat van de afwezigheid van het FFL merkt.
De FFL staat dus voor Ferro Fluid! Eureka :yeah:
Camiel
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 20 sep 2021, 11:33

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Camiel »

Douwe84 schreef:
Gave actie van Olaf! Mooi dat het opgelost is, geniet er weer van!
Dat gaat helemaal goed komen. Ik heb nu een paar dagen mogen genieten van het full stereo spectrum en dat is geweldig. Je hoort nu zo veel meer nuance wat het geluid eindelijk weer helemaal afmaakt. Wat een gemis en frustratie het was, hoe groot de blijdschap nu is.
Camiel
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 20 sep 2021, 11:33

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Camiel »

SARK schreef:
Goed gedaan Olaf! en je had hulp zo te zien :mrgreen:
Hallo, Mijn naam is Toet en ik ben leerling Technische Dienst in de leer bij Olaf. Kijken of Toet het volgende alleen aankan :lol:
Camiel
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 20 sep 2021, 11:33

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Camiel »

richard schreef:
De opmerking van Chocomel over de ferrofluid is wel relevant, maar zou ik zelf niet heel zwaar aan tillen. De DSM zal zonder FFL inderdaad minder belastbaar zijn, mits je de luidspreker normaal gebruikt zou dat moeten kunnen. Dat het gedrag op de resonantie iets veranderd is ook zo, maar meestal zit dat bij tweeters buiten het weergave spectrum.
De voormalig probleemspeaker klinkt nu zelfs iets helderder als de andere speaker. Misschien is het toch een idee om de fluid in de mid en high domes in beide speakers weer aan te vullen? Als dat dan nog steeds verschillen kan opleveren is het dan verstandig om de hele mid en high driver sectie te vervangen in beide speakers?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”