SSassen schreef:+1 voor Olaf!
Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Moderator: Beheerdersteam
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Klopt ons hart... Die van mij zeker, na al die hartverwarmende hulp. Topper.hannesie schreef:Vol verwachting.......![]()
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
hahaha, weet niet of onze toppers warm worden van deze toppers maar toppers zijn het zeker.richard schreef:Thomox schreef:Toppers!
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
De tweeter was toch een keer omgezet naar de andere speaker om een probleem in de tweeters uit te sluiten? Nou ja, mooi dat het is opgelost.
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Dat was de 50 mm Dome.Walt schreef:De tweeter was toch een keer omgezet naar de andere speaker om een probleem in de tweeters uit te sluiten? Nou ja, mooi dat het is opgelost.
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Mooi dat het probleem is gevonden.
Om de luidsprekers in originele staat te herstellen hoort er wel weer nieuwe ferrofluid van het juiste type in de middentoner en hogetonenluidspreker. De ferrofluid dempt namelijk de resonantie. Dat uit zich zowel in een iets andere frequentierespons als impedantie. Samen verandert dat de klank. Verder verhoogt het de elektrische belastbaarheid en kan het een rol spelen bij het centreren van de spreekspoel.
Om de luidsprekers in originele staat te herstellen hoort er wel weer nieuwe ferrofluid van het juiste type in de middentoner en hogetonenluidspreker. De ferrofluid dempt namelijk de resonantie. Dat uit zich zowel in een iets andere frequentierespons als impedantie. Samen verandert dat de klank. Verder verhoogt het de elektrische belastbaarheid en kan het een rol spelen bij het centreren van de spreekspoel.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Hij keek alleen maar constant mee om te zien of ik mijn werk wel goed deed. Hij gaf constant commentaar.SARK schreef:Goed gedaan Olaf! en je had hulp zo te zien
Haha. Dat is een hele leuke kat en lekker nieuwsgierig
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
ps.
Gelukkig dat dit een nieuwere DSM25 is ... de allereerste versie zat volgens mij compleet verlijmd en de aansluitingen van de litze aan de frontplaat vastgeplakt .... die was wat lastig te demonteren.
Gelukkig dat dit een nieuwere DSM25 is ... de allereerste versie zat volgens mij compleet verlijmd en de aansluitingen van de litze aan de frontplaat vastgeplakt .... die was wat lastig te demonteren.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Dan heb ik inderdaad geluk gehad, ik ben niet zo bekend met Visaton drivers, maar deze tweeters gingen inderdaad heel gemakkelijk uit elkaar.SARK schreef:ps.
Gelukkig dat dit een nieuwere DSM25 is ... de allereerste versie zat volgens mij compleet verlijmd en de aansluitingen van de litze aan de frontplaat vastgeplakt .... die was wat lastig te demonteren.
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Ter leeringh ende vermaeck foto's vn de oerversie van de DSM25FFL met geplakte aansluitingen.
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
De opmerking van Chocomel over de ferrofluid is wel relevant, maar zou ik zelf niet heel zwaar aan tillen. De DSM zal zonder FFL inderdaad minder belastbaar zijn, mits je de luidspreker normaal gebruikt zou dat moeten kunnen. Dat het gedrag op de resonantie iets veranderd is ook zo, maar meestal zit dat bij tweeters buiten het weergave spectrum.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
SARK schreef:Ter leeringh ende vermaeck foto's vn de oerversie van de DSM25FFL met geplakte aansluitingen.
Oei, dat ziet er niet zo blij uit, ik ben blij dat ik hier niet mee te maken had, deze tweeters lagen zo uit elkaar.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Hier heb ik Camiel toen ook over geïnformeerd inderdaad, op zijn flatje kun je het sowieso niet te bont maken, verder spelen ze de sterren van de hemel, dus hebben we hier inderdaad verder niet met een probleem te maken.richard schreef:De opmerking van Chocomel over de ferrofluid is wel relevant, maar zou ik zelf niet heel zwaar aan tillen. De DSM zal zonder FFL inderdaad minder belastbaar zijn, mits je de luidspreker normaal gebruikt zou dat moeten kunnen. Dat het gedrag op de resonantie iets veranderd is ook zo, maar meestal zit dat bij tweeters buiten het weergave spectrum.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op do 07 okt 2021, 8:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
De tweeter hoeft pas vanaf 6 kHz aan de bak, lijkt me sterk als je dan nog wat van de afwezigheid van het FFL merkt.
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Dat waren de Mid Domes die ik met Hannesie had overgezet. Waren we maar helderziendWalt schreef:De tweeter was toch een keer omgezet naar de andere speaker om een probleem in de tweeters uit te sluiten? Nou ja, mooi dat het is opgelost.
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
De FFL staat dus voor Ferro Fluid! Eurekatimpert schreef:De tweeter hoeft pas vanaf 6 kHz aan de bak, lijkt me sterk als je dan nog wat van de afwezigheid van het FFL merkt.
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Dat gaat helemaal goed komen. Ik heb nu een paar dagen mogen genieten van het full stereo spectrum en dat is geweldig. Je hoort nu zo veel meer nuance wat het geluid eindelijk weer helemaal afmaakt. Wat een gemis en frustratie het was, hoe groot de blijdschap nu is.Douwe84 schreef:Gave actie van Olaf! Mooi dat het opgelost is, geniet er weer van!
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Hallo, Mijn naam is Toet en ik ben leerling Technische Dienst in de leer bij Olaf. Kijken of Toet het volgende alleen aankanSARK schreef:Goed gedaan Olaf! en je had hulp zo te zien
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
De voormalig probleemspeaker klinkt nu zelfs iets helderder als de andere speaker. Misschien is het toch een idee om de fluid in de mid en high domes in beide speakers weer aan te vullen? Als dat dan nog steeds verschillen kan opleveren is het dan verstandig om de hele mid en high driver sectie te vervangen in beide speakers?richard schreef:De opmerking van Chocomel over de ferrofluid is wel relevant, maar zou ik zelf niet heel zwaar aan tillen. De DSM zal zonder FFL inderdaad minder belastbaar zijn, mits je de luidspreker normaal gebruikt zou dat moeten kunnen. Dat het gedrag op de resonantie iets veranderd is ook zo, maar meestal zit dat bij tweeters buiten het weergave spectrum.
