SPEAKERSET OPEL CORSA!?

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

bobleijtens
Berichten: 24
Lid geworden op: di 05 okt 2021, 10:24

SPEAKERSET OPEL CORSA!?

Bericht door bobleijtens »

Hoi allemaal,

Al geruime tijd ben ik in het bezit van een Opel Corsa waarbij recentelijk de originele speaker in de zijdeur is opgeblazen, waardoor het nu enorm trilt.
Ik wil dit graag vervangen voor een nieuwe set, alleen ben echt een leek wat dit betreft.
Ik hoef geen hele installatie met een subwoofer of speakers in de hoedenplank. Enkel de speakers in de zijdeuren vervangen, en evt. de tweeters in de deuren.
Ik heb inmiddels het deurpaneel al losgemaakt, en de speakers zijn een makkie, dat gaat mij wel lukken.
Echter mocht ik de tweeters ook willen vervangen, dan gaat dat lastiger denk ik. De originele tweeters lijken speciaal gemaakt voor de corsa en zitten vast dmv een houdertje en worden daarin vast geklikt. Zie foto's.
Zijn er tweeters die hier direct op passen, of zijn hier een hoop aanpassingen voor nodig?

Verder hoor ik graag van jullie welke set jullie aanraden. +- 100 euro mag het kosten. Evt. met of zonder tweeters, afhankelijk van of de tweeters gemakkelijk zijn te vervangen of niet.
Mijn muziekkeuze vraagt wel om een goede bass; techno en hiphop over het algemeen.

Alvast dank.

Mvg,

Bob
Bijlagen
WhatsApp Image 2021-10-05 at 09.23.37 (1).jpeg
WhatsApp Image 2021-10-05 at 09.23.37.jpeg
WhatsApp Image 2021-10-05 at 09.23.38.jpeg
WhatsApp Image 2021-10-05 at 09.23.39 (1).jpeg
WhatsApp Image 2021-10-05 at 09.23.39.jpeg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: SPEAKERSET OPEL CORSA!?

Bericht door Shadow »

Hoi, welkom hier, je kan ook eens bij de Opel garage vragen wat een origineel setje kost? Anders zijn er van verschillende merken wel aftermarket setjes te koop, hangt er vanaf welk jaar je Corsa is?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: SPEAKERSET OPEL CORSA!?

Bericht door Olaf Analogue »

Als het alleen om reparatie gaat, de originele luidsprekers worden gewoon nog geleverd door de Opel dealer en zijn heel goedkoop. Dan is het gewoon één op één uitwisselen en je bent weer klaar.
Wil je toch ook upgraden, dan wordt het ineens een ander verhaal
bobleijtens
Berichten: 24
Lid geworden op: di 05 okt 2021, 10:24

Re: SPEAKERSET OPEL CORSA!?

Bericht door bobleijtens »

Ik zou het wel graag willen upgraden. Nu ik toch een nieuwe set installeer zou ik graag wat beter geluid willen. De corsa is van het jaar 2006 @Shadow.
Kun je me verder helpen?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: SPEAKERSET OPEL CORSA!?

Bericht door Shadow »

Ik weet niet of het een Corsa C of D is, dat kan allebei in 2006 nl. maar je kan bij de audiozaken zoals Pim Tensen eens kijken of ze iets hebben voor een Corsa C of D. Ik denk het wel want het is een erg courante auto.
bobleijtens
Berichten: 24
Lid geworden op: di 05 okt 2021, 10:24

Re: SPEAKERSET OPEL CORSA!?

Bericht door bobleijtens »

Dankje, ga ik doen. Iemand tips voor merk/model speakers? Muziekkeuze techno/hiphop. Bass aanwezig dus.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: SPEAKERSET OPEL CORSA!?

Bericht door ray5150 »

Je zou eens kunnen kijken of ze iets passends voor je hebben bij een car audiozaak bij je in de buurt.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: SPEAKERSET OPEL CORSA!?

Bericht door Olaf Analogue »

bobleijtens schreef:

"Ik hoef geen hele installatie met een subwoofer of speakers in de hoedenplank. "

" Iemand tips voor merk/model speakers? Muziekkeuze techno/hiphop. Bass aanwezig dus."

Gezien je muziek smaak is een dikke sub en een paar speakers in de hoedenplank misschien wel iets . :mrgreen:
bobleijtens
Berichten: 24
Lid geworden op: di 05 okt 2021, 10:24

Re: SPEAKERSET OPEL CORSA!?

Bericht door bobleijtens »

Olaf Markus schreef:
bobleijtens schreef:

"Ik hoef geen hele installatie met een subwoofer of speakers in de hoedenplank. "

" Iemand tips voor merk/model speakers? Muziekkeuze techno/hiphop. Bass aanwezig dus."

Gezien je muziek smaak is een dikke sub en een paar speakers in de hoedenplank misschien wel iets . :mrgreen:
Begrijp ik, maar dat is echter niet wat ik nodig vind. Ik hou van muziek, maar zo uitgebreid hoeft het niet. Ik was al content met de originele speakers, dus met een kleine uitbreiding door goede speakers erin te zetten zal ik zeker tevreden zijn.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: SPEAKERSET OPEL CORSA!?

Bericht door Henkjan »

hoi Bob, welkom hier

:relax: *wacht even op formulid Bertje*
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: SPEAKERSET OPEL CORSA!?

Bericht door Shadow »

Ik kreeg een PB en heb via de PB terug wat dingen aangeraden als Gladen of Audio System :relax:
Maar e.e.a. is afhankelijk van wat hij zelf kan en wil doen, anders is pasklaar setje of origineel het beste.
bobleijtens
Berichten: 24
Lid geworden op: di 05 okt 2021, 10:24

Re: SPEAKERSET OPEL CORSA!?

Bericht door bobleijtens »

Mijn opel corsa is al voorzien van een componet set (aparte tweeters in de deur en een woofer in de 2 zijdeuren). Kan ik in dit geval niet gewoon de woofer installeren dmv een adapter voor opel en de tweeter vervangen dmv een adapter voor opel? Dan hoef ik niet te gaan lopen klooien met een hoop draden, en de filter aansluiten etc..
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: SPEAKERSET OPEL CORSA!?

Bericht door Shadow »

Daarom had ik een kant en klaar setje aangeraden O:)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: SPEAKERSET OPEL CORSA!?

Bericht door Henkjan »

bobleijtens schreef:
Mijn opel corsa is al voorzien van een componet set (aparte tweeters in de deur en een woofer in de 2 zijdeuren). Kan ik in dit geval niet gewoon de woofer installeren dmv een adapter voor opel en de tweeter vervangen dmv een adapter voor opel? Dan hoef ik niet te gaan lopen klooien met een hoop draden, en de filter aansluiten etc..
je moet wel t filter specifiek voor de composet gebruiken.
bobleijtens
Berichten: 24
Lid geworden op: di 05 okt 2021, 10:24

Re: SPEAKERSET OPEL CORSA!?

Bericht door bobleijtens »

En als ik iets als deze aanschaf; https://www.caraudioshop.nl/beste-speak ... 95476.html

Is het dan een kwestie van huidige speakerset loskoppelen, en nieuwe speakers vastzetten? Zullen de tweeters in de huidige brackets (zie bovenstaande fotos) passen? Ik heb hen al gemaild maar nog geen reactie..
bobleijtens
Berichten: 24
Lid geworden op: di 05 okt 2021, 10:24

Re: SPEAKERSET OPEL CORSA!?

Bericht door bobleijtens »

En is het puur vervanging van huidige factory speakers, of tegelijkertijd ook een upgrade? Als ik toch bezig ben zou ik graag ook wat beter geluid willen..
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: SPEAKERSET OPEL CORSA!?

Bericht door beijert »

Dat setje oogt in ieder geval niet echt kwalitatief hoogwaardig.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: SPEAKERSET OPEL CORSA!?

Bericht door Shadow »

Het is altijd nog beter als origineel maar als je echt wat leuks wil dan pak je Gladen of Audio System, maar dan moet je zelf adapter ringen bijbestellen en de tweeter pas maken, filter er tussen zien te frommelen.
bobleijtens
Berichten: 24
Lid geworden op: di 05 okt 2021, 10:24

Re: SPEAKERSET OPEL CORSA!?

Bericht door bobleijtens »

En enkel nieuwe woofers kopen in combinatie met de huidige factory tweeters is geen goed idee?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: SPEAKERSET OPEL CORSA!?

Bericht door Shadow »

Nee, dat geeft waarschijnlijk geen fijn resultaat door rendementsverschillen etc. Dan kun je beter de originele woofers bestellen.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: SPEAKERSET OPEL CORSA!?

Bericht door Bertje »

Henkjan schreef:
hoi Bob, welkom hier

:relax: *wacht even op formulid Bertje*
Ik ben deze week met vakantie…weinig met audio bezig…. O:)
bobleijtens
Berichten: 24
Lid geworden op: di 05 okt 2021, 10:24

Re: SPEAKERSET OPEL CORSA!?

Bericht door bobleijtens »

Kan iemand mij vertellen waar hoogstwaarschijnlijk de originele filter/condensator zit van de opel corsa, en hoe deze eruit ziet?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: SPEAKERSET OPEL CORSA!?

Bericht door Olaf Analogue »

bobleijtens schreef:
Kan iemand mij vertellen waar hoogstwaarschijnlijk de originele filter/condensator zit van de opel corsa, en hoe deze eruit ziet?

Dat kunnen wij wel :mrgreen:
WhatsApp Image 2021-10-05 at 09.23.38.jpeg
bobleijtens
Berichten: 24
Lid geworden op: di 05 okt 2021, 10:24

Re: SPEAKERSET OPEL CORSA!?

Bericht door bobleijtens »

Aha, dichterbij dan ik dacht ahha.
Oke.. ik wil denk ik toch een composet aan gaan sluiten. Kunnen jullie mij in jip en janneke taal uitleggen hoe ik dit moet gaan doen? Momenteel zit er een witte adapter in de tweeters (met 4 draden) en een zwarte adapter in de woofers (met 2 draden).

Moet ik kabels aanschaffen? Hoe moet ik deze gaan leggen? Is er hier een handig tekeningetje voor? Moet ik achter bij de radio zijn?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: SPEAKERSET OPEL CORSA!?

Bericht door Shadow »

Je kunt gewoon de draden losknippen van de stekker en deze gebruiken voor je nieuwe speaker, het is wel zaak even op te letten dat je links en rechts volledig hetzelfde doet, de 4 draden bij je tweeter zijn nu waarschijnlijk er 2 van je radio en 2 die weer vertrekken richting woofer.
Plaats reactie