Voorversterker voor werkkamer
Moderator: Beheerdersteam
-
dirklammers
- Berichten: 424
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55
Voorversterker voor werkkamer
Hallo allen,
ik loop al een tijdje te denken hoe ik onderstaande zal oplossen, maar kom niet tot een goede keus. Wie helpt me even op weg ?
Wat is de situatie.
Op onze werkkamer staan 2 PC's en een satelliet ontvangen. Ik zou een voorversterker willen hebben die het geluid van deze bronnen kan doorsturen naar 2 Philips MFB-boxen die op een boekenkast staan.
De uitgang moet dus wel ca. 1 V zijn en gezien de lengte van de kabels redelijk laagohmig.
Alle bronnen hebben zelf al een eigen volumeregelaar maar enigszins (vast) instellen van een versterkings/verzwakkingsfactor per ingang zou wel handig zijn.
Dat mag eventueel met jumpers eenmalig omdat de bronnen toch niet veranderen.
Zelf zit ik te denken aan een opamp per ingang. Eventueel met instelbare versterking, maar misschien is die versterking gezien de uitgangsniveau's van de bronnen wel niet eens nodig. De signalen van de bronnen zullen die opamp wel niet oversturen dus het zonodig verzwakken en dan het mengen van de kanalen kan wel achter de opamp gebeuren.
Dan het gemengde signaal nog bufferen via een opamp richting de MFB-boxen.
"Vroeger" zou je dat mengen gewoon doen door de kanalen na de eerste voortrap via weerstanden aan elkaar te knopen en dan naar een tweede trap te sturen. Is er met opamps een simpelere/slimmere oplossing mogelijk ?
Bij voorbaat dank,
Dirk
ik loop al een tijdje te denken hoe ik onderstaande zal oplossen, maar kom niet tot een goede keus. Wie helpt me even op weg ?
Wat is de situatie.
Op onze werkkamer staan 2 PC's en een satelliet ontvangen. Ik zou een voorversterker willen hebben die het geluid van deze bronnen kan doorsturen naar 2 Philips MFB-boxen die op een boekenkast staan.
De uitgang moet dus wel ca. 1 V zijn en gezien de lengte van de kabels redelijk laagohmig.
Alle bronnen hebben zelf al een eigen volumeregelaar maar enigszins (vast) instellen van een versterkings/verzwakkingsfactor per ingang zou wel handig zijn.
Dat mag eventueel met jumpers eenmalig omdat de bronnen toch niet veranderen.
Zelf zit ik te denken aan een opamp per ingang. Eventueel met instelbare versterking, maar misschien is die versterking gezien de uitgangsniveau's van de bronnen wel niet eens nodig. De signalen van de bronnen zullen die opamp wel niet oversturen dus het zonodig verzwakken en dan het mengen van de kanalen kan wel achter de opamp gebeuren.
Dan het gemengde signaal nog bufferen via een opamp richting de MFB-boxen.
"Vroeger" zou je dat mengen gewoon doen door de kanalen na de eerste voortrap via weerstanden aan elkaar te knopen en dan naar een tweede trap te sturen. Is er met opamps een simpelere/slimmere oplossing mogelijk ?
Bij voorbaat dank,
Dirk
Re: Voorversterker voor werkkamer
Dat is dus eigenlijk meer een bronkeuzeschakelaar dan een vv?
Re: Voorversterker voor werkkamer
Of alleen een soort sommatieversterker, juist zonder bronkeuzeknop, waarbij je bronnen die je niet horen wilt gewoon uit zet?
Re: Voorversterker voor werkkamer
Ja kan ook maar vaak worden uitgangen dan hoog-ohmig waarmee het ruis- en soms brombronnen worden. Tijd terug dit dingetje aangeschaft: https://www.audiophonics.fr/en/preampli ... 13285.html Kun je zelf niet tegenaan bouwen. Is gewoon een heel goed klinkend ding met lage vervorming. Prima voor keuken en werkkamer waar het niet sky-is-the-limit hoeft te zijn. Zit nog BT5 op ook, dus je telefoon kan er ook aan als je daarmee streamen wilt.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 02 okt 2021, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
dirklammers
- Berichten: 424
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55
Re: Voorversterker voor werkkamer
Inderdaad dat laatste eigenlijk. Op de bronnen kan ik het volume zelf regelen en aan/uit zetten. Hooguit is wellicht enige voorverzwakking nodig want volgens mij geven PC geluidskaarten wel een stevig signaal af. Na sommatie wellicht nog wat buffering om de kabellengte naar de MFB-boxen te overbruggen.
Groet,
Dirk
Groet,
Dirk
Re: Voorversterker voor werkkamer
Opamp's aan in- en uitgang, bv. NE5532. Keuzeschakelaar, potmeters ervoor of ertussen. 78xx/79xx, trafo, etc. Kastje is het duurst.
Re: Voorversterker voor werkkamer
En tel daar chassisdelen en printen bij op, en ik denk dat je dan net zoveel (of meer) kwijt bent als het voorversterkertje waar Pjotr naar linkte...
Er staat me bij dat Chris (motoindo) een tijdje terug ook een dergelijk kastje liet zien in een topic ergens. prijs was iets van een tientje of 6.
Er staat me bij dat Chris (motoindo) een tijdje terug ook een dergelijk kastje liet zien in een topic ergens. prijs was iets van een tientje of 6.
Re: Voorversterker voor werkkamer
Ja zijn verschillende varianten van te vinden bij Ali. Die Chinezen kopiëren ook alles van elkaar
Je kunt deze nog upgraden met een PGA2320 als je zou willen. Maar de winst is marginaal
Re: Voorversterker voor werkkamer
De tijd dat zelfbouw economisch gewin opleverde is voorbij. Het is een hobby die geld kost. Uitzondering zijn mogelijk eindversterkers en boxen uit het topsegment. Mits ontwerp en uitvoering deugdelijk natuurlijk.ray5150 schreef:En tel daar chassisdelen en printen bij op, en ik denk dat je dan net zoveel (of meer) kwijt bent als het voorversterkertje waar Pjotr naar linkte...
Die Ali-Chinezen verkopen allerhande omgekatte troep. Ook transistoren die Sanken en Toshiba al jaren niet meer produceren verkopen ze zonder scrupules aan goedgelovigen.Pjotr schreef:Ja zijn verschillende varianten van te vinden bij Ali. Die Chinezen kopiëren ook alles van elkaarJe kunt deze nog upgraden met een PGA2320 als je zou willen. Maar de winst is marginaal
Re: Voorversterker voor werkkamer
Voor een sommatieversterker zou ik denken aan een op-amp geschakeld als inverterende versterker met voor elke ingang een weerstand van die ingang naar de virtuele aarde, weerstanden met jumpers in enkele stappen instelbaar van 10 tot 100 kohm. Daarachter dan nog een inverterende versterker om de polariteit weer goed te krijgen. Als uitgeschakelde bronnen hoogohmig worden, levert dat enige reductie van de ruis op.
Als het helpt kan ik morgen wel een schemaatje tekenen van wat ik bedoel.
Als het helpt kan ik morgen wel een schemaatje tekenen van wat ik bedoel.
-
dirklammers
- Berichten: 424
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55
Re: Voorversterker voor werkkamer
Dat zou me inderdaad helpen. Ik denk dat ik snap wat je bedoelt, maar zo even tekenen heb ik wel hulp bij nodig.Als het helpt kan ik morgen wel een schemaatje tekenen van wat ik bedoel.
De pre-amp die Pjotr laat zien daar is natuurlijk niet tegenaan te bouwen. maar ja, gewoon leuk om zelf zo'n ding in elkaar te zetten. Bovendien is daar slechts één ingang tegelijk mogelijk.
Bovendien wil ik het zelfbouwobject nog aanvullen met inschakeling voor de MFB-boxen. Die schakelen weliswaar zelf in op basis van signaal, maar die stand-by is nog uit de tijd dat energie niet zo duur was en dus bepaald geen zuinige stand-by.
Groet,
Dirk
Re: Voorversterker voor werkkamer
Uiteraard is zelfbouwen leuk en leerzaam. Zeker doen dan!
Het was ook maar een suggestie.
Re: Voorversterker voor werkkamer
Ik dacht aan zoiets: en dat dan twee keer, links en rechts.
De voeding en de schakelaar voor de MFB-boxen zitten er niet in, ook geen inschakelvertraging voor de uitgang om in- en uitschakelploppen tegen te houden. De OPA2134 kan ook een NE5532 of een OPA1656 zijn, de koppelcondensatoren aan de in- en uitgangen kunnen foliecondensatoren, bipolaire elco's of gewone elco's zijn (liefst aluminium, geen tantaal), afhankelijk van hoe audiofiel het moet wezen.
Keramische condensatoren moet ik je voor de koppelcondensatoren afraden, omdat keramische condensatoren met grote waarden altijd klasse 2 zijn en vervormen als de pest. De kleine condensatoren kunnen klasse 1 (bijvoorbeeld NP0 oftewel C0G) keramische condensatoren of foliecondensatoren zijn.
De voeding en de schakelaar voor de MFB-boxen zitten er niet in, ook geen inschakelvertraging voor de uitgang om in- en uitschakelploppen tegen te houden. De OPA2134 kan ook een NE5532 of een OPA1656 zijn, de koppelcondensatoren aan de in- en uitgangen kunnen foliecondensatoren, bipolaire elco's of gewone elco's zijn (liefst aluminium, geen tantaal), afhankelijk van hoe audiofiel het moet wezen.
Keramische condensatoren moet ik je voor de koppelcondensatoren afraden, omdat keramische condensatoren met grote waarden altijd klasse 2 zijn en vervormen als de pest. De kleine condensatoren kunnen klasse 1 (bijvoorbeeld NP0 oftewel C0G) keramische condensatoren of foliecondensatoren zijn.
- Bijlagen
-
- sommatie.pdf
- (53.83 KiB) 19 keer gedownload
-
dirklammers
- Berichten: 424
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55
Re: Voorversterker voor werkkamer
Dank Marcel voor de moeite die je genomen hebt,
dit is precies wat ik bedoel. Ik denk dat ik de schakeling snap. Maar even een paar vragen ter toetsing of dat ook zo is.
- Begrijp ik goed, dat als alle schakelaars gesloten zijn de versterking 49k9 / (4K99 + 4K99) = 5 keer is ?
- Als alle schakelaars open staan is dan de verzwakking ca. 2 ?
- De tweede trap versterkt 1 X (10K/10K) ?
- Je uitleg over de condensatoren snap ik. C3 en C4 WIMA foliecondensatoren.
Ik ga een een proefbordje bouwen. Nogmaals mijn grote dank.
Groet,
Dirk
dit is precies wat ik bedoel. Ik denk dat ik de schakeling snap. Maar even een paar vragen ter toetsing of dat ook zo is.
- Begrijp ik goed, dat als alle schakelaars gesloten zijn de versterking 49k9 / (4K99 + 4K99) = 5 keer is ?
- Als alle schakelaars open staan is dan de verzwakking ca. 2 ?
- De tweede trap versterkt 1 X (10K/10K) ?
- Je uitleg over de condensatoren snap ik. C3 en C4 WIMA foliecondensatoren.
Ik ga een een proefbordje bouwen. Nogmaals mijn grote dank.
Groet,
Dirk
