Nearfield monitors op akoestische piano?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

AntonZ

Re: Nearfield monitors op akoestische piano?

Bericht door AntonZ »

jvenema schreef:
Ik lees in de intro post, dat er andere samples worden afgespeeld. Dus wellicht wordt de piano op silent gezet en worden er dan geen piano samples afgespeeld, maar heel andere geluiden die dan enigszins redelijk moeten klinken.
De vraag is welke beleving je dan wil hebben een piano beleving nabootsen, is natuurlijk iets anders als er orgel samples of zo uiteindelijk uit de speakers moet komen. Misschien zijn we helemaal op het verkeerde been gezet.
Ja daar heb je zeker een goed punt. En het is ook geheel los van praktisch nut gewoon een leuk DHZ project om mee bezig te gaan. Ook dat wil ik zeker niet uitsluiten en is an sich al reden genoeg om iets moois te knutselen.
jvenema

Bericht door jvenema »

Als ik uitga dat je zelfbouw zuilen redelijk goed zijn en ik kijk naar de foto van de opstelling, dan is het duidelijk, dat je oren heel weinig direct geluid zullen horen, met name wat hoger in frequentie. De lage lange golven komen altijd wel bij je oren, die gaan gewoon het hoekje om.
Denk dat dat de reden is dat er op de positie achter de piano er totaal geen stereobeeld is.
Vermoed dat als iemand drie meter achter je niet al te hoog zit, dat die dan een hele andere ervaring heeft.
Voor het kunnen van plaatsen van geluid en dus het hebben van een stereobeeld, moet er voldoende direct geluid zijn. Als dat niet het geval is en het merendeel is via reflecties, dan krijg je een erg diffuus geluid en is plaatsing lastig.
CSD

Bericht door CSD »

Dag AntonZ en anderen,

Ten eerste leuk dat dit topic blijft doorlopen en verschillende zaken aan bod komen.

Ik begrijp je verwondering heel goed. Eigenlijk off-topic, maar ik heb inderdaad een silent piano gekocht om in stilte te kunnen spelen. Ik was van plan een Yamaha aan te schaffen alleen al voor dit systeem (in mijn ogen een van de beste siltent systemen). Echter kwam ik erachter dat ik niet fan was van de "typische" Yamaha sound. Het Schimmel geluid sprak mij veel meer aan. In de tijd dat deze vermaarde Duitse fabrikant op het punt van omvallen stond heeft Yamaha een aandeel genomen in de fabriek en gesteld dat overleven alleen mogelijk was door inbouw van silent systemen. Schimmel heeft dus een periode pianos gebouwd met officiele Yamaha silent systemen. Echter toen het Chinese Pearl River een meerderheidsaandeel genomen heeft in de fabriek, heeft Yamaha de biezen gepakt en worden er nu geen silent systemen door Yamaha geleverd. Daarom heb ik een oudere Schimmel gekocht met een mechanisch/eletronisch superieur silent systeem maar helaas wel de oudere piano samples. Dus niet de hoogwaardige binaural CFX sample. Yamaha levert (commercieel slim) geen after market silent systemen.

Met behulp van de Dexibell Sx7 (sound module) kan ik wel direct hoogwaardigere samples gebruiken. Nou zijn er 2 mooie bijkomstigheden:

De piano laat zich ten eerste ook akoestisch spelen (dus wel midi uitsturing maar geen demping op de snaren) en simultaan samples uit de module spelen. Dat vind ik persoonlijk leuk, naast dat ik groot klassiek liefhebber ben van piano-stukkken, ben ik ook gek op geluiden van synthesizers. Voor mij twee vliegen in één klap. Ik gebruik dus mijn zware mechanische toetsenbord als keyboard. Dan is het bijvoorbeeld erg leuk om Ray Manzarek's Riders on the storm te spelen op een gesampelde Rhodes Piano.

Daarnaast is de piano echt een luid instrument in een woonkamer, soms vind ik het gewoon prettiger om iets zachter spelen zonder koptelefoon op. Voor mij is zonder koptelefoon luisteren veel belangrijker dan ik in eerste instantie dacht. Dit staat natuurlijk los van de technische superiore klankbeeld dat veel goedkoper met een hoofdtelefoon te halen is. Er speelt dus meer dan high tech reproductie van het signaal. Om eerlijk te zijn is dit overigens geen optie die ik overwogen heb bij het kopen van een silent systeem, maar gaande weg ontdekt heb. Daarnaast wil ik in een later fase via de PC of ipad een "garageband" o.i.d. gaan koppelen dat ik beats en ondersteunende akkoorden kan afspelen, zonder een extra keyboard in de woonkamer te hebben. En is dit dus een belangrijke driver om zelf een actieve monitor te bouwen.

Misschien leuk voor een enkeling:
Basiswerking Forte Piano
Bron: https://nsafestival.co.za/
piano_cu_lg.jpg
De speaker van een piano is in beginsel de zangbodem (soundboard) dat aan de gehele achterzijde zit. Via de bruggen maken de snaren contact met de zangbodem. In mijn optiek is de piano een hele grote mono speaker, maar door de fysieke grootte ten opzichte van de gebruiker en de resonanties die meespelen op de verschillende octaven en behuizing is de beleving direct achter de piano natuurlijk anders dan een puntbron. Daarom begrijp ik nu wel na opmerking Wouter over PA audio (dacht altijd dat dit voor Prof. Audio stond), leuk dat ik nu weet dat dit public adress staat. Begrijp ik goed dat ik een grotere ruimtes stereo niet interessant is voor een piano versterking, en in combinatie met een band of orkest als enkel signaal versterkt wordt. Maar voor de pianist zelf een hele andere beveling is.

Daarnaast heeft Yamaha sinds kort een systeem ontwikkeld waarin een electromechanische driver (net als speakerunit), de zangbodem laat trillen waardoor er stiller piano gespeeld kan worden met de originele zangbodem van de piano. Maar dus ook andere sample geluiden via de zangbodem versterkt kunnen worden. Zelf vind ik dit een geniale vondst.
Transacoustic System Yamaha (bron: yamaha.com)
TA piano.JPG
Driver unit TA systeem Yamaha (bron: yamaha.com)
TA piano2.JPG
CSD

Bericht door CSD »

wouter schreef:
Over plaatsing, dit is niet optimaal maar meestal het minst beroerd: stereo op de grond en redelijk ver van de oren af:
http://forum.pianoworld.com/ubbthreads. ... ement.html
@Wouter, deze quote vond ik opmerkelijk en heb de thread gelezen over plaatsing en de ervaring van de gebruikers. Ik herinner me opeens een zelfde ervaring toen ik naast de akoestische piano twee monitoren van Bose S1 Pro (https://www.bax-shop.nl/actieve-fullran ... pa-systeem) op de grond had liggen om de Dexibell SX7 uit te proberen waarvan ik onder de indruk was, en stiekem dacht als dit het niveau van Bose is, dan kan het nog beter.

De zoektocht is niet over voor mij wat betreft driver selectie, maar 1 ding staat vast ik de ga de plate amps bouwen na ontwerp van JVenema.
Laatst gewijzigd door CSD op wo 29 sep 2021, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
AntonZ

Bericht door AntonZ »

CSD schreef:
Dag AntonZ en anderen,
(lange uitleg)

:goeie:

Prachtige genuanceerde en gedetailleerde uitleg, dank je wel =D>
Hier staat ook een piano in huis. Het volume is mij dan ook niet geheel vreemd. Silent is ie niet :lol: maar staat gelukkig in een werkkamer. Dat is iets minder nadrukkelijk aanwezig dan in de woonkamer.
CSD

Bericht door CSD »

wow, ik verwonder me nog meer dan jij.
AntonZ

Bericht door AntonZ »

Het is bij ons weliswaar een fraaie piano, maar staat in een werkkamer (was ooit slaapkamer) op de eerste verdieping van een doodgewoon huis in een rijtje van een jaren 80 nieuwbouwwijk :-$

Hier is het vooral klassiek (de directie geeft pianoles). "Riders on the storm" heb ik helaas nog niet uit de pianokamer horen klinken :lol:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

CSD schreef:
wouter schreef:
Over plaatsing, dit is niet optimaal maar meestal het minst beroerd: stereo op de grond en redelijk ver van de oren af:
http://forum.pianoworld.com/ubbthreads. ... ement.html
@Wouter, deze quote vond ik opmerkelijk en heb de thread gelezen over plaatsing en de ervaring van de gebruikers. Ik herinner me opeens een zelfde ervaring toen ik naast de akoestische piano twee monitoren van Bose S1 Pro (https://www.bax-shop.nl/actieve-fullran ... pa-systeem) op de grond had liggen om de Dexibell SX7 uit te proberen waarvan ik onder de indruk was, en stiekem dacht als dit het niveau van Bose is, dan kan het nog beter.

De zoektocht is niet over voor mij wat betreft driver selectie, maar 1 ding staat vast ik de ga de plate amps bouwen na ontwerp van JVenema.
Waarom Bose toch altijd als inferieur gezien wordt.... :think: Oké een D&B wedge is ongeveer de enige grondbox die ik heb gehoord die goed klonk, maar even terug: je kunt exiters - bodycontactvibrators etc gaan gebruiken maar volgens mij is een goed doordacht en goed geplaatst systeem toch al snel 80% van het optimum. En wellicht is dat voldoende.

Het ontwerp van Henkjan is zelfs bruikbaar, alleen zou ik dat niet uit elkaar trekken. Die kleine woofers zijn lekker levendig, woofers doe je laag en mogen ook omlaag stralen. Dus een vlakke kast onder je klavier is prima - stereo. En bij de vingers mag ook een oorsprong van geluid zitten, dus daar zou je met wat mooie breedbanders kunnen werken, en naar boven of opzij ook.

Wil je goedkoop dan kun je kijken naar bijvoorbeeld Tympany/Vifa/Peerless breedbanders. Wil je compact en fancy dan kun je ook bijvoorbeeld 2,5" SBa kiezen, of de 2" Tangband: https://www.rumoh.eu/speakers/tangband/ ... and-w2-800

Niet direct wat ik met de B&C 5CXN44 in gedachten heb, maar ik moet bedrijfsmatig producten wat meer universeel ontwerpen.
Gelukkig is me dat met speakerkasten voor bassisten echt gelukt, dat gaat nu heel goed (#teweinigtijd). Maar piano vind ik veel lastiger (mede omdat ik piano speel).
jvenema

Bericht door jvenema »

“ Announcement: W2-800SL will be replaced by our latest W2-2243S due to production enhancement.”
http://www.tb-speaker.com/news/detail/74
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

och, gaat me vooral om het concept ;-) De Visaton Frs5x is ook prima bijvoorbeeld... De verhouding direct en indirect geluid is even zoeken, naast de afstraling en hoogte en breed positionering. Alleen het laag zou ik sowieso onder het klavier doen als eerste prototype.
jvenema

Bericht door jvenema »

In die hoek is de dayton DMA45 misschien ook een leuk ding voor weinig. Bij tangband publiceren ze niets over de frequentie response off-axis, dat geeft geen lekker gevoel, omdat dat juist bij dit soort dingen met wat grote diameter voor het hoog een issue kan zijn.
Bij de SB Acoustics SB65WBAC25-4 doen ze dat b.v. Wel en die staat ook bekend om zijn lage vervorming. Maar gezien conus oppervlak en de slag die ze kunnen maken, is dat bij de meeste van dit soort dingen boven de 300-400Hz wel oké.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Klopt, maar als Henkjan zegt dat die TB 2" goed is, weet ik genoeg. Al is de datasheet ruk, dan zit dat wel goed.

Ik denk dat de componenten maar een beperkt deel van de beleving kunnen leveren, alleen heel slechte drivers moet je mijden. Maar verder gaat het om de implementatie.

Voor het gemak zou ik werken met goedmoedige drivers, zoals voor het laag deze in een gesloten behuizing:
Peerless HDS-164 PPB of iets anders wat ongefilterd te beoordelen is, onder het klavier geplaatst.

Dan daarbij een fullrange met hoogdoorlaat filter boven/voor en nabij de toetsen, en meer diffuus iets wat omhoog/opzij straalt. Het is een onderzoek waard op welke positie tweeters wenselijk zijn. Daarvoor kun je experimenteren met een singlecap gefilterde tweeter uit de caraudio of andere compacte dome. Bijv vifa D26NC
jvenema

Bericht door jvenema »

Qua specs een leuke woofer die peerless, maar qua infrezen wat lastiger dan een puur ronde, weet niet of dat een issue is voor CSD.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

ik denk dat ik niet zou infrezen, maar een frame met doek zou maken, of zelfs gewoon een groter rooster....

Rond infrezen kan ook, ca 1 cm ruimer dan de woofer diameter en dan a la Visaton Vox252 MTI een rooster maken zoals die side woofer dat heeft
jvenema

Bericht door jvenema »

Als CSD ongeveer weet welke diameter hij kwijt kan dan, dan kan hij altijd nog op de "loudspeaker database" kijken.
http://www.loudspeakerdatabase.com/
Komen soms best leuke suggesties uit om eens verder te bekijken. Gewoon range van diameter kiezen, zeggen dat fRes b.v. beneden 45Hz moet zijn, bepaalde maximale Vas en minimale Xmax en kijken waar die mee komt.
Soms zijn dat drivers van 300 euro, maar vaak zit er ook wel wat leuks tussen voor 50 euro of zo. Dan shortlist maken wat globaal aan eisen voldoet en binnen budget. vervolgens met WinISD wat simuleren en op testen en reviews googelen.
Voorbeeld van een zoekinstelling
Voorbeeld van een zoekinstelling
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ik zou gaan voor zeer vlakke gesloten (sub)woofers, icm wat verspreide breedbanders.

Deze kan in een platte behuizing en minimaal 4 liter is actief al bruikbaar.
https://quint-store.com/lautsprecher/su ... low-woofer

T/S parameters voor de (sub)woofer lijken met bij een DSP amp minder interessant, daarom zou ik juist niet die ontzettend handige website niet nodig hebben. Wel een site die vaker genoemd mag worden ;-)

En voor de breedbanders zou ik een zo klein mogelijke diameter wensen, even afhankelijk waar de luidsprekers moeten komen. Hoe groter hoe rustiger wellicht, maar ook hoe lastiger ze optimaal te plaatsen zijn.

Quint-Audio lijkt me ook een goede partij om dit ontwerp mee op te pakken, die weten echt wel hoe je een speaker moet ontwerpen.
CSD

Bericht door CSD »

Heeft iemand suggesties voor youtube of websites waarin de basisvariabelen op een goede manier uitgelegd kan worden?
(ik kan natuurlijk gortdroog voor elke variabele gaan googlen, zoals ik voor Qts gedaan heb, maar hoe prettiger de presentatie hoe beter het beklijft)

Het gaat me vooral om de variabelen die voorbijkomen in de gemiddelde datasheet die bij een speaker unit geleverd. (en dus ook zoals in de loudspeaker database). Ik denk dat mij gaat helpen bij het ontwerp en van wat proef behuizingen voor bij de piano.

Dank voor jullie suggesties!
John P

Bericht door John P »

Als je het Duits machtig bent kun je dit filmpje wel eens bekijken.
https://www.youtube.com/watch?v=LNO-yVw ... hertechnik
CSD

Bericht door CSD »

Dag John P, dank je, zijn Duits is erg goed te volgen. Heel leerzaam. Er valt veel op zijn plek: al de genoemde parameters waar ik uitleg voor nodig had, zijn de Thiele Small paramaters. Eigenlijk is simpeler dan gedacht (in theorie dan, want ik begrijp dat de praktijk weerbarstiger is en het maken van een speaker unit een heel ander verhaal).

meetopstelling T&S
Daarna filmpje gezien over zelfbouw circuitje om met PC een T&S meetopstelling te maken. Heeft iemand dat al gedaan hier? (is de paus katholiek?)

eigen frequentie
Ik begrijp dat het toevoegen van massa aan het bewegende deel in het chassis de eigen frequentie verandert.
1. Is dit iets wat jullie doen bij de bouw van je speakers?
2. Is het ook een ontwerp doel om de eigenfrequentie in een gebied te krijgen waar je de unit niet laat opereren?
3. Los van dat het leerzaam is, zijn de T&S variabelen beschikbaar van elke nieuwe unit. Of ga je de T&S variabelen ook inzetten bij een ingebouwde unit in de behuizing en dan een nieuwe testopstelling maken? (om bijv. een ontwerp modificatie te maken aan de kast)
jvenema

Bericht door jvenema »

Toevoegen van massa doe je alleen om beter/nauwkeuriger de parameters van de driver te bepalen. In principe voeg je geen massa toe voor operationeel gebruik.

Massa toevoegen/instellen, doe je wel met een passieve radiator om zijn eigenfrequentie af te stellen, dat is vergelijkbaar met het veranderen van de poort lengte bij een basreflex systeem.

In hoeverre het giga belangrijk is om de daadwerkelijke parameters te bepalen is een tweede. Je maak vaak je keuze voor een driver op basis van de gepubliceerde waarden en wat je eisen zijn en wat voor systeem je gaat bouwen. ook ervaringen door andere opgedaan kunnen input zijn voor de keuze.

Vervolgens bestel je drivers en kun je wel de parameters gaan meten, maar je zult het er toch mee moeten doen op dat moment. Het is ook een soort van verificatie of er niets geks met de driver aan de hand is.

Heb zelf alleen maar gesloten gebouwd, die zijn minder kritisch dan b.v. een basreflex en meet dan even de impedantie in "free air" om te kijken of dat inderdaad redelijk met de opgave van de fabrikant overeenkomt. In mijn geval was dat zo, de afwijking was 1-2 Hz.

Vervolgens doe ik dat ook in de behuizing want vooraf is er een bepaalde kastinhoud gekozen en die zal de Fres wat omhoog brengen en dan meet je weer de impedantie om te kijken of dat volgens verwachting is. Tevens kijk je of er geen extra rare rafels in het impedantieverloop erbij gekomen zijn. Dit kan duiden op een resonantie in de kast.

Een raffel die er ook zit in "free air" en in de behuizing iets opschuif, is iets van de driver zelf, dat is meestal iets van de rolrand, daar kun je verder niet veel mee, qua kast. Maar naar de andere kun je kijken en vervolgens demping gaan toevoegen en kijken wat dat doet.

Daar waar je een onregelmatigheid ziet in de impedantieverloop, zit meestal ook iets in de frequentieresponse. En door die metingen te doen krijg je meer info waar dat door komt en of er wat aan te doen is. Een kast resonantie ga je niet gelijk met een DSP EQ aanpassen, maar probeer je op te lossen.

Hoe nauw het een en ander steekt met een basreflex systeem weet ik even niet, daar kunnen anderen wellicht wat over vertellen. Ik heb die niet echt gemaakt en me daar dus niet zo in verdiept. Maar voor een gesloten systeem is het precies nameten van de TS parameters niet zo van belang in mijn ervaring.
jvenema

Bericht door jvenema »

O ja, voor gesloten zijn maar een paar parameters echt van belang. Er zijn een hele zooi parameters en sommige hangen ook weer van andere af. Je kan niet echt de ene parameter los veranderen, zonder dat iets anders mee zal veranderen.

Bijgesloten een excel bestand voor een gesloten systeem. Als je Qts, Vas en Fres weet en je kiest een kastinhoud (Vb) dan geeft de spreadsheet je de Fb en Qtc. Je kan ook een gewenste Qtc opgeven en dan wordt Vb en Fb berekend. Je kan dan snel drivers onderling vergelijken als ze in een gesloten behuizing van een bepaalde inhoud geplaatst zouden worden.

Dit zegt verder niets over de gevoeligheid van de driver, de Xmax die de driver heeft etc. Maar is meer een eerste schifting, voordat je met b.v. WinISD drivers gaat simuleren. Het geeft alleen aan hoe laag een driver kan komen in een gesloten behuizing van een bepaalde omvang en wat de Q van dat systeem dan zou zijn.

Over het algemeen streven we naar een systeem Q van 0,7 of lager, maar aktief met een linkwitz transform is daar wat aan te doen, maar dit kost dan wel versterker vermogen en de driver moet dit vervolgens ook aan kunnen. In de praktijk verlaag je dus de max SPL van het systeem, zodat die wat verder doorloopt in het laag.
Thiele_Small.xlsx
Eenvoudige spreadsheet voor gesloten systeem
(10.8 KiB) 33 keer gedownload
CSD

Bericht door CSD »

Dag JVenema, weer hartelijk bedankt voor uitgebreide en genuanceerde uitleg!
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

jvenema schreef:
Hoe nauw het een en ander steekt met een basreflex systeem weet ik even niet, daar kunnen anderen wellicht wat over vertellen. Ik heb die niet echt gemaakt en me daar dus niet zo in verdiept. Maar voor een gesloten systeem is het precies nameten van de TS parameters niet zo van belang in mijn ervaring.
Eens met je opmerking over T/S, ter controle prima maar ik ga dat echt niet doen. Mijn meting is nooit zo betrouwbaar als die van een professional. Ik lees altijd wel de testen in bijv. bladen, Hobby Hifi, Klang+Ton en bijv online bijv. Audio Express. Dat lijkt me wel wijs, aangezien sommige fabrikanten er niet reproduceerbare specs op nahouden.

Een heel snel lijstje die ik gemaakt heb voor mezelf, om heel snel een idee te krijgen van een basreflex formaat & afstemming:

Qts ......% Vas..........Fb

0,25......x0,28.........fb = fs
0,30......x 0,5...........fb = fs
0,35......x 0,66........fs x 1,1
0,40......x 1,0.........fs x 1,1
0,45.....x1,5...........fs x 0,9
0,50......x2.............fs x 0,8

liever nog (maar de regelmaat is vrij goed te onthouden zoals boven beschreven):
0,5........x 2,2...........fs x 0,78

% Vas geldt als kastinhoud
Fb geldt als afstemfrequentie van de poort/box

Alleen zul jij dit niet nodig hebben, want je gaat waarschijnlijk gesloten bouwen en corrigeren met DSP.
Dan kijk je naar de Xmax en de fs van de woofer je wil niet ver onder zijn eigen resonantiefrequentie gaan boosten. En Xmax is wat je maximaal aan geluidsdruk kunt opwekking, daarbuiten moet je het niet verwachten (vervorming als je het met boost al voor elkaar krijgt, want de aandrijfkracht neemt buiten Xmax af).

Ik denk dat goedmoedige luidsprekers de voorkeur verdienen, want dan heb je tenminste niet ook nog nare karaktertrekjes om rekening mee te houden. Kun jij je richten op de positie van de luidsprekers en hun volume op die plek. Daarna volgen overgangsfrequenties/EQ's.
CSD

Bericht door CSD »

Na een paar weken stoeien met electronica en bouw van breedbander "melkpakjes", heb ik wat opstellingen getest rondom de piano.

Project 1: De Class D plate amp staat als kleine testbench opstelling met 2 x WONDOM JAB3 DSP met cross-over ingesteld voor 2 weg systemen.(zie foto) Daarnaast probeer ik er ook een stereo test opstelling van te maken in Sigma Studio, dit is nog vrij nieuw voor mij. Maar door veel ondersteunig van JVenema ben ik al verder gekomen dan gedacht op electronica gebied en heb daardoor ook de plate goed werkend. Dank daarvoor!

Ook met Wouter een aantal gesprekken gehad over speaker selectie. Mijn conclusie: ik moet gewoon beginnen.

Project 2: beluisteren speakers op verschillende positie rondom de piano. In de plaats van de Linn toren, heb ik een oude Marantz PM-52 aangesloten op de L&R output van de klankmodule.

1e set-up: DIY Scanspeak revelator tweeter met SS woofer. Speaker niet geschikt voor plaatsing rondom de piano. Door incorrecte positionering komen de speakers geheel niet tot hun recht.

2e set-up: Visaton SC 5.9 FLX (8ohm). Zeer ondiepe inbouw mogelijk. Eerst maar eens los aangesloten. Was al gauw duidelijk waarom inbouw nodig was. Wel gaf het inklemmen tussen een paar plankjes een verbazingwekkend verschil in volume.

3e set-up:
3a)Zelfbouw Visaton SC 5.9 FLX (8ohm). Door Qts 1.41 open achterkant gemaakt en gedempt met polyester vulling. Door de vlakken conus een goed afstraling rondom. Maar gemis aan laag, wat vrij logisch is met deze units. Maar ik mis ik ook openheid in het hoog, bedoelende dat er helderheid mist, alsof de hogere frequenties afwezig zijn).

3b) ik heb de speaker ook nog onder het toetsenbord geplaatst. (dit is ook de locatie waar veel digitale piano's hun breedbanders hebben zitten (en afhankelijk van de prijsrange, nog verder worden uitgebreid met woofers).

Ook heb ik de speakers in de klankkast geplaats vlak on de openstaande klep van de piano. Geluidskwaliteit werd iets minder, maar het grote voordeel in dit geval, de speakers waren niet meer zichtbaar.

3c) Om het laag kracht bij te zetten, heb ik als tweede set een paar oudere BNS speakers met ge-upgrade woofer en recoiled/capped frq. wissel aangesloten, liggend in een hoek op de grond richting de oren geplaatst. Het geluid wordt meteen als voller ervaren en om mij heen, in de basis net zoals de akoestische piano. Alleen zeker nog niet voldoende.

4) In de tussentijd viel mijn oog op een set vintage speakers (ik viel op de behuizing: gegoten aluminium) BEOVOX CX100 (100 watt). De speakers staan niet bekend als High Fidelity, maar ze zijn zeker niet slecht. Ze waren ook netjes ge-refoamed, dus dat was ook mooi meegenomen. Staan bekend om goede vocale eigenschappen. Ze zijn niet extreem groot, dus ideaal om eens uit te proberen op de pianokast.
In combinatie met weer de BNS speakers erbij klok dat geheel aardig. De speakers op de grond zijn verre van praktisch en dus gaan niet helpen bij een oplossing voor mijn probleem.

Conclusie: geluid bevalt prima in het middengebied. Aangevuld met de 8" inch woofer van de BNS, werd het een
nog een stuk beter in het laag. Maar het ziet er niet uit.

Empirische conclusie (n=1):wink: :
- Meer speakers lijken de 'rondom' beleving van het geluid te verbeteren.
- speaker aan de onderkant van het klavier lijken een must. (en komt ook overeen met design keuze van de fabrikanten van digitale pianos.
- Meer bas is voor mij in ieder geval voor een realistische benadering belangrijk. Ik moet op een charmante wijze woofers kwijt rondom de piano.

Veel tekst, weinig nieuws voor de gemiddelde bezoeker van het forum. Maar wel een paar ervaringen rijker.
IMG_7320.jpg
IMG_7847.jpg
IMG_7851.jpg
IMG_8020.jpg
IMG_8099.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”