Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Shadow »

Nee deze komt van de Visaton website uit het mk3 artikel?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Henkjan »

ik snap de internals ook niet helemaal zo. is er geen 3D plaatje ergens?
Camiel
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 20 sep 2021, 11:33

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Camiel »

wouter schreef:
daarom heb ik maat even een plan gemaakt, want al die tips zijn aardig bedoeld maar gaan enkel tijd kosten en hooguit helpen constateren waar het probleem gezocht moet worden, niet hoe het opgelost kan worden.

Camiel heeft er best wat voor over om het opgelost te krijgen, en ondanks dat ik het uit huis niet aantrekkelijk vind denk ik dat ik komende maand bij hem langs ga. maar mocht iemand dit oppakken, dan graag.
Hartelijk dank voor je inzet en betrokkenheid Wouter. Dat waardeer ik zeer. Jou voorstel lijkt me het beste daar inderdaad die andere handelingen een hoop tijd kosten en zeer waarschijnlijk het probleem niet direct oplossen. Als jij kijkt of je hier langs kan komen ga ik de mogelijkheden bekijken om deze monsters, met schouderblessure van 3 hoog af zien te krijgen om ze naar jou Homebase toe te brengen. We spreken nog.

Of is er iemand die mij kan helpen in de regio Rijnmond/Haaglanden/Noord West Brabant? Uiteraard tegen betaling.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door hannesie »

:D Ik heb je al een PB gestuurd gisteren.
Camiel
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 20 sep 2021, 11:33

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Camiel »

hannesie schreef:
:D Ik heb je al een PB gestuurd gisteren.
aha, is dat dat eentje want ik telkens zie :oops: . Top, je hoort me zo.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Henkjan »

atlas_dsm_mkii_a.jpg
atlas_dsm_mkii_b.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door hannesie »

Jij hebt hem blijkbaar ook al gevonden, hoef ik dat niet meer te doen. :lol:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door wouter »

Als vervoeren niet lukt kom ik langs. Als iemand het gratis kan doen, spring bij want ik kan dit niet geheel gratis doen.

Het moet gewoon gefixt worden :rock:
Ik heb mijn voorwerk gedaan, om het qua tijd effectief aan te vliegen maar liever geef ik hem door aan iemand in de regio.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Olaf Analogue »

Ik woon niet in de regio. Maar bij deze laat ik weten dat als de andere oplossingen niet lukken ik dan alsnog bereid ben om de luidsprekers geheel door te meten en de fout boven water te brengen. In mij geval is dat voor gratis en voor niets. Net zoals in het geval met de NAD versterker van een ander forum lid. Uiteraard dien ik wel materiaal kosten te rekenen, maar deze vallen in het algemeen mee.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door richard »

Zo te lezen gaat het vast wel goed komen. Nog even en het wordt een ZBA happening in huize Camiel.
Camiel
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 20 sep 2021, 11:33

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Camiel »

richard schreef:
Zo te lezen gaat het vast wel goed komen. Nog even en het wordt een ZBA happening in huize Camiel.
Haha, ja gezellig man.
Camiel
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 20 sep 2021, 11:33

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Camiel »

Olaf Markus schreef:
Ik woon niet in de regio. Maar bij deze laat ik weten dat als de andere oplossingen niet lukken ik dan alsnog bereid ben om de luidsprekers geheel door te meten en de fout boven water te brengen. In mij geval is dat voor gratis en voor niets. Net zoals in het geval met de NAD versterker van een ander forum lid. Uiteraard dien ik wel materiaal kosten te rekenen, maar deze vallen in het algemeen mee.
Dank Olaf. Morgenochtend komt Hannesie langs. Ik houd je op de hoogte.
Camiel
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 20 sep 2021, 11:33

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Camiel »

wouter schreef:
Als vervoeren niet lukt kom ik langs. Als iemand het gratis kan doen, spring bij want ik kan dit niet geheel gratis doen.

Het moet gewoon gefixt worden :rock:
Ik heb mijn voorwerk gedaan, om het qua tijd effectief aan te vliegen maar liever geef ik hem door aan iemand in de regio.
Yes, plan B in effect.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door wouter »

Dit gaat goed Camiel, precies wat we nodig hebben!

Helaas moet ik keuzes maken met de beperkte beschikbare tijd voor mijn bedrijfje Acoustic Alignment. Gratis klussen oppakken terwijl ik wachtende klanten heb kan ik me niet veroorloven, ik heb simpelweg de tijd niet (naast fulltime baan, jong gezin en klushuis). Tof als Hans of Olaf het voor elkaar krijgt (gratis), ik heb op afstand gedaan wat ik kon bedenken. De rest is met een zeer gereduceerd tikkende meter. Ik hoop op begrip daarvoor, het was wat ik op z'n minst kon aanbieden toen de concrete hulp hier nog niet echt op gang kwam.

Volgens mij komt het goed, en ik volg het graag in het topic :proost:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door John P »

Wouter, je hoeft je niet te verontschuldigen. Ik weet dat toen ik net begon als zelfstandige er allemaal mensen kwamen die verwachten dat ik gratis zou werken omdat ik toch geen duur bureau had. Dat ik zelf ook geen rooie cent had werd even vergeten. Je moet gewoon je minimum uurloon verdedigen, anders is het hek van de dam.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door hannesie »

Vandaag dus langs geweest bij Camiel, en daar de luidsprekers bekeken/beluisterd, en eens het verhaal over hoe en wat nog weer eens beluisterd. De Atlas is dan wel een kanjer in een relatief kleine kamer, het kan dan wel een grotere ruimte aan, maar het was zeker niet een belemmering om het geluid te observeren.
Na de eerste indruk eens even beluisterd met een app meting op de telefoon of daar al iets op viel, en dat dan herhaalt op de apart aangestuurde links en rechts aangesloten/losgekoppelde kasten. Daar was een beetje een reactie te zien van de ruimte, maar geen echte verschillen.
Nu moet ik wel zeggen dat Camiel duidelijk betere oren heeft dan ik.

Toen eens gekeken naar de filters, en daar geen gekke dingen ontdekt, foto van de linkse vergeleken met de rechtse of daar wat te zien was. Geen gekke dingen gezien, wat uiteraard ook al door Pa was geconstateerd.
Omdat er toch ook wel verschillen waren in het dempingsmateriaal, dat dus vergeleken en gelijk in volume terug gezet, en dat ook gedaan voor het midden/laag, de WS21, en ook daar zat zo goed als geen verschil in.
Ook via YouTube wat analyses gemaakt en kunnen beluisteren, via de Marantz pre amp.
https://www.youtube.com/watch?v=PAsMlDptjx8

Bij de midden dome was er wel een aansluiting die niet helemaal lekker zat en die had ook een lip waaraan gesoldeerd was en niet helemaal lekker zat, maar na het opnieuw bevestigen van die lip ook weer kunnen beluisteren.
Ik kreeg de indruk dat het grootste verschil zat in de 50mm dome, en dat hebben we toen los gemaakt en gewisseld met de andere kast. Na daar ook weer naar geluisterd te hebben, had Camiel niet de indruk dat we opgeschoten waren, hij hoorde het verschil nog steeds direct.
Door alles telkens in stapjes te doen en daarna te luisteren hebben we in ieder geval de zaak kunnen analyseren, en ook door dan nog wat met de opstelling te stoeien, meer minder to-in draaien enz. dan niet verder gekomen.

Bij het draaien van de luidsprekers is er wel heel goed een meer of minder precies beeld in het midden neer te zetten, maar de irritatie die Camiel ervaart is nog niet opgelost.

Ik had geen meet spullen behalve de telefoon met een aantal app 's en die kon in gebruiken voor een indruk, en daarna ook muziek kunnen draaien via Tidal die ik als betrouwbaar en herkenbaar had.
Bij deze dus een aangename middag gehad en veel kunnen delen over onze hobby.
Laatst gewijzigd door hannesie op di 28 sep 2021, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door richard »

Jammer dat Camiel nog niet uit zijn irritatie is, maar leuk dat jullie toch een aangename middag hebben gehad.

Als ik bovenstaande lees komt de vraag wel boven drijven of het (al dan niet letterlijk) tussen de oren zit. Al zal het mee verhuizen van het probleem bij het van plaats wisselen van de speakers dat weer tegen spreken.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Walt »

Om uit te sluiten dat het in je eigen oren zit, je hoofd 180 graden draaien dus de andere kant opkijken terwijl je luistert.
Camiel
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 20 sep 2021, 11:33

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Camiel »

Walt schreef:
Om uit te sluiten dat het in je eigen oren zit, je hoofd 180 graden draaien dus de andere kant opkijken terwijl je luistert.
De speakers zijn fysiek van plaats gewisseld. Het gat in geluid beweegt dan mee. En ik heet geen Linda Blair :lol:
Laatst gewijzigd door Camiel op di 28 sep 2021, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Camiel
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 20 sep 2021, 11:33

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Camiel »

richard schreef:
Jammer dat Camiel nog niet uit zijn irritatie is, maar leuk dat jullie toch een aangename middag hebben gehad.

Als ik bovenstaande lees komt de vraag wel boven drijven of het (al dan niet letterlijk) tussen de oren zit. Al zal het mee verhuizen van het probleem bij het van plaats wisselen van de speakers dat weer tegen spreken.
100% zeker dat het in de speaker zit. Het probleem beweegt mee bij wisseling. 12 jaar lang het gat op rechts en nu 4 weken op links na het omwisselen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Walt »

Download eens een frequentie sweep, om de probleem frequentie band te vinden.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door hannesie »

Walt schreef:
Download eens een frequentie sweep, om de probleem frequentie band te vinden.
Als je kijkt bij de link, dan zie je dat we een sample hebben gebruikt via YouTube hebben gebruikt.
Eerst lezen chef !!
Camiel
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 20 sep 2021, 11:33

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door Camiel »

hannesie schreef:
Vandaag dus langs geweest bij Camiel, en daar de luidsprekers bekeken/beluisterd, en eens het verhaal over hoe en wat nog weer eens beluisterd. De Atlas is dan wel een kanjer in een relatief kleine kamer, het kan dan wel een grotere ruimte aan, maar het was zeker niet een belemmering om het geluid te observeren.
Na de eerste indruk eens even beluisterd met een app meting op de telefoon of daar al iets op viel, en dat dan herhaalt op de apart aangestuurde links en rechts aangesloten/losgekoppelde kasten. Daar was een beetje een reactie te zien van de ruimte, maar geen echte verschillen.
Nu moet ik wel zeggen dat Camiel duidelijk betere oren heeft dan ik.

Toen eens gekeken naar de filters, en daar geen gekke dingen ontdekt, foto van de linkse vergeleken met de rechtse of daar wat te zien was. Geen gekke dingen gezien, wat uiteraard ook al door Pa was geconstateerd.
Omdat er toch ook wel verschillen waren in het dempingsmateriaal, dat dus vergeleken en gelijk in volume terug gezet, en dat ook gedaan voor het midden/laag, de WS21, en ook daar zat zo goed als geen verschil in.
Ook via YouTube wat analyses gemaakt en kunnen beluisteren, via de Marantz pre amp.
https://www.youtube.com/watch?v=PAsMlDptjx8

Bij de midden dome was er wel een aansluiting die niet helemaal lekker zat en die had ook een lip waaraan gesoldeerd was en niet helemaal lekker zat, maar na het opnieuw bevestigen van die lip ook weer kunnen beluisteren.
Ik kreeg de indruk dat het grootste verschil zat in de 50mm dome, en dat hebben we toen los gemaakt en gewisseld met de andere kast. Na daar ook weer naar geluisterd te hebben, had Camiel niet de indruk dat we opgeschoten waren, hij hoorde het verschil nog steeds direct.
Door alles telkens in stapjes te doen en daarna te luisteren hebben we in ieder geval de zaak kunnen analyseren, en ook door dan nog wat met de opstelling te stoeien, meer minder to-in draaien enz. dan niet verder gekomen.

Bij het draaien van de luidsprekers is er wel heel goed een meer of minder precies beeld in het midden neer te zetten, maar de irritatie die Camiel ervaart is nog niet opgelost.

Ik had geen meet spullen behalve de telefoon met een aantal app 's en die kon in gebruiken voor een indruk, en daarna ook muziek kunnen draaien via Tidal die ik als betrouwbaar en herkenbaar had.
Bij deze dus een aangename middag gehad en veel kunnen delen over onze hobby.
Nogmaals hartelijk dank voor je hulp Hans. Jij ook bedankt voor de gezellige middag. Ik heb het vermoeden dat de filters in deze zuil helemaal niet werken. Ik vind het verschil iets groter dan net niet in het midden. Precies wat je van een filter mag verwachten ontbreekt op deze speaker, aan diepgang en helderheid. Op alle 5 drivers tegelijk. Ik heb het plan de filters los te solderen en deze te laten nakijken door een expert. Dat lost ook direct het logistieke probleem op van het speakerformaat. Wat zeg je daarvan?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door hannesie »

In ieder geval een goede optie, ik zou deze jongens wel eens in een grote ruimte willen horen, en veel ruimte er om heen.

Ik heb het vermoeden dat een heel ander beeld geeft, niet dat het opgelost is, maar wel wat je verwacht in diepgang en helderheid.
Een meter uit de muur en achter jezelf ook wel ruimte om geen effect te hebben van de reflectie van je achterwand.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2

Bericht door hannesie »

Niet werken is geen goede opmerking, dan had je een echt klote geluid gehad, er is in die zin wel wat ervaring, en durf ik dat wel over jouw luidsprekers te zeggen.
Maar er kan net wat meer balans komen, en dat konden we vandaag niet oplossen, maar dan kan het best wat anders kleins zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”