PE06/40 SE tube Amp?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

PE06/40 SE tube Amp?

Bericht door OpaBert »

Andre_66 :yeah: is een nieuw lid en heeft de onderdelen gekocht maar loopt vast in het schema
Via Marktplaats zocht hij hulp
Dat heb ik hem aangeboden en geadviseerd hier op dit forum te registreren
Hij gebruikte om een versterker van Triode Dick een schema van BlueGlowelElectronics
Nu ik kan het Bouw verslag van TD ook niet vinden
Piet1950 heeft ook al op Andre zijn oproep gereageerd
Dus dat gaat wel goed komen hier
Bijlagen
F3725F64-7636-47BA-8431-A44726B93FFC.png
A48D920B-D4E0-4935-A147-78DBF1BEB2E6.png
Laatst gewijzigd door OpaBert op ma 20 sep 2021, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 807SE tube Amp Triode Dick

Bericht door OpaBert »

viewtopic.php?f=7&t=23178&hilit=807
Hier staat al het bouw verslag van RobertD
Hier nog een Bouwverslag
viewtopic.php?f=7&t=19688&p=1668416&hilit=807#p1668416

Hehe Eindelijk het schema van TD hier onder erbij :rock:
Bijlagen
CD5EB0F7-C68B-4609-897F-FA4F5B44D8DE.gif
Laatst gewijzigd door OpaBert op ma 20 sep 2021, 15:48, 3 keer totaal gewijzigd.
Andre_66
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 19 sep 2021, 20:45

Re: 807SE tube Amp Triode Dick

Bericht door Andre_66 »

Hallo allemaal. bedankt voor deze voorzet, ik heb het eindelijk gevonden. gewoon 2e keer zoeken op 807SE.
Even ter verduidelijking, mijn versterker wijkt af van het schema mbt tot de buizenkeus . Ik heb dus niet de 807 maar de PE06/40 en ipv 3 x de 6SN7 heb ik gekozen voor een betere kanaal scheiding dmv de 6J5 buis. Ofwel 2 x 6J5 2 x 6SN7 2 x PE06/40(philips).
misschien weet iemand het topic aan te passen zodat meer overeenkomt.
Als het goed is zit ik vanavond bij Bert, dus hoop ik om wat meer te leren omtrent mijn onkunde mbt deze versterker.
Hij heeft gespeeld maar uiteraard is het lastig om kleine verbeteringen te horen, dus is het zonder meer fijn dat bij Bert ook de boel gemeten kan worden.
Ik zou graag een Intro willen maken wie ik ben en wat ik zoal op mijn kerfstok heb, kan iemand mij aanwijzen hoe ik dit netjes doe?
Groet
Andre

PS ik wil overigens deze versterker als eindtrap gebruiken, zonder pot of source select.
Misschien dat ik binnenkort nog een preamp ga bouwen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

PE06/40SE tube Amp Triode Dick .?

Bericht door OpaBert »

:?: Hoi Andre Ik heb net een telefoontje gehad Morgenochtend komt die man voor de Heg brengt zijn eigen heggenschaar mee
Dus daar komt ook beweging in
Ik ga zoeken wat voor verschillen de PE06/40 is :think:
De 6J5 gebruik ik ook vaak die ken ik wel
Dus ga ik nu huiswerk doen voor vanavond :D
Andre_66
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 19 sep 2021, 20:45

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door Andre_66 »

Geweldig...!
Ik heb al een intro gemaakt van mijzelf. dus ik zoek inmiddels mijn weg een beetje.
Ik zie je straks om 1900.
ben ondertussen een beetje met mijn 2A3 bezig... ook TLC nodig
Tot later Gr
Andre

ps
trafo 374bx
ot 1628sea
smoor 159P 2 x
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door OpaBert »

Alleen ben ik op 1 verkeerde been gezet Het is geen 807 maar een PE06/40?
Dat hoor ik vanavond wel
Ik heb de Datasheet vergeleken van de 807 met de PE06/40
Die lijken wel op elkaar maar ik heb het idee dat er instellingen klasse C telegrafie met A enz met elkaar gemixt zijn
Ik heb heg niet precies onthouden maar ben bang dat er teveel spanning op gezet is
Maar dat komt wel boven water als Andre_66 zijn gebruikte schema en spanningen trafo e.d. Hier post
:relax:
Datasheet PE06/40
http://www.r-type.org/pdfs/807.pdf

Technische gegevens:
Dev374BX
Totaal vermogen 200 VA
Secundair: 375-0-375 Volt
DC current : 175 mA
Bias tap: 50 Volt
Gloeistroom 1: 5V - 3A
Gloeistroom 2: 6,3V - 6A


UGT
Uitgangstrafo Hammond 1628SEA

Technische gegevens:
Minimaal 30W
Primair 5000ct
Secundair 4/8/16 ohm
Max. DC per side 120mA,
Geschikt voor 211, 300B, 572B, 811A, 6AQ5, 6V6, 6L6, 807, 5881, 6550, EL84
Bijlagen
12F5FAD6-AB04-4560-A339-9556F1F4EAC2.png
A32C29EC-04A6-4BF4-9B91-B9B5ED5ACBA0.png
Laatst gewijzigd door OpaBert op ma 20 sep 2021, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Andre_66
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 19 sep 2021, 20:45

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door Andre_66 »

Schema is zoals hierboven al gepost is. (source - Blueglow)
het enige wat niet is toegepast is de schakeling van hoogspanning naar CT gloei. verder is alles overgenomen, muv de buizenbezetting dus...
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door OpaBert »

Ok Andre ik zeg al beetje op verkeerde been omdat je het over 807SE van Triode Dick sprak
Zo luid ook je hulp vraag op MP 807SE Triode Dick
Nu begint het erop te lijken dat het iets anders is geworden :lol:


En het schema van blueglow poste
Dus ben ik naar het schema van TD gaan zoeken en zijn bouwverslag
Dacht ( mijn schuld) dus dat je dat als leidraad gebruikt had
375 Volt Wisselspanning levert 525 volt Gelijkspanning onbelast vermoedelijk nog wat meer
Maar belast iets 480 Volt
Klets weer onzin er zit een buis als gelijkrichter
Eerder 450 Volt
Bijlagen
F16629D4-4F09-42EA-A2A2-8F2CF7CB1CB0.png
D7C3E1D9-9820-482C-BAA3-E373CBF94592.png
Andre_66
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 19 sep 2021, 20:45

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door Andre_66 »

onbelast(startup) zie ik oplopen tot 516, daalt dan naar 430 ongeveer.
de 807 schema van TD gebruikt omdat mij was verteld dat mijn buis de philips 807 variant was, verschillen minimaal. en mijn toevoeging v d 6J5 is boerenverstand. splitsing v d 6SN7 helften voor betere kanaalscheiding
Laatst gewijzigd door Andre_66 op ma 20 sep 2021, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door OpaBert »

Andre_66 schreef:
onbelast(startup) zie ik oplopen tot 516, daalt dan naar 430 ongeveer.
de 807 schem van TD gebruikt omdat mij was verteld dat mijn buis de philips 807 variant was, verschillen minimaal. en mijn toevoeging v d 6J5 is boerenverstand. splitsing v d 6SN7 helften voor betere kanaalscheiding
Ik zie je straks wel , ik ben niet goed in het lezen denk ik :think:
De 807 scherm van TD gebruikt omdat mij was verteld dat mijn buis de Philips 807 variant was , :-k
Het voedingsdeel van TD voor het Schermrooster van de 807 gebruikt voor het Schermrooster te voeden van de pe06/40
Ik durf niet te zeggen of er veel verschillen zijn
Misschien dat Anne er iets over kan zeggen ?
Ik heb eerlijk gezegd niet eens een idee wat de russtroom moet zijn
Dat kan ik wel vinden van de 807 projecten hier
Ik hoop voor jou dat de verschillen zo klein zijn dat je niet erg veel hoef te wijzigen Andre :relax:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door PA4URK »

Misschien hier ook even meelezen André, een ombouwproject van een kapotte, van een kast gevallen SE Relyon D422 dinges naar 807 met het schema van Triode Dick: viewtopic.php?f=7&t=12356
Groet Rein
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door Ah!buis »

Ha,een nieuwe (hier dan toch :lol: ) welkom Andre.
Je valt wat slecht,zit maar weer 's in de lappemand, maar zal m'n best doen.
Die PE06 is wel zoiets als een 807, alleen minder steil en mag minder vermogen verstoken.
Is ook ouder dan de 807 denk ik, is nog een pre-miniwatt buis met 1,2A gloeistroom.
Hetzelde was het met de EL3,ook 1,2A gloei, opgevolgt door de EL3N met 0,9A maar verder hetzelfde.
Met de PE06 en 400V op de anode is een goeie 60mA anodestroom om er 24W in te verstoken wel het maximum.Vraagt ongeveer een 560Ω (5W) kathodeweerstand voor -30V negatieve rooster.
Daarom zei ik ook 400V anode want voeding 430V min 30V op de kathode.
Met de 390Ω in het schema loopt er veel meer stroom en loopt de buis te heet.
Het slechte nieuws is dat er zo maar ong 4W uitkomt met de 5k UGT.
Als er 100V van de voeding af kan mag de stroom naar 75mA en zou er iets van 8W uit kunnen komen (met dezelfde UGT).
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door OpaBert »

Hoi Rein Anne,
Anne ik hoop dat de lichamelijke ongemakken toch snel overgaan , en je weer beter voelt O:)
Des te meer bedankt dat je er tijd voor hebt vrijgemaakt
We hebben vanavond niet heel erg veel gedaan , ook even elkaar wat afgetast :shock: ! Wat schrijf ik nu weer :lol:
Niet lichamelijk voor er rare gedachten komen :lol:

Andre heeft alles op een plank getimmert en het gaat hier en daar beetje onoverzichtelijk voor een nieuweling
Andre weet de Weg in zijn versterker
We hebben vanavond een paar dingen geconstateerd Dat het Bromt en het versterkt O:)
Bij een was er een zener half kapot hoe dat kan geen idee maar er staat 150 Volt op de behuizing Maar de spanning erover was maar 50 Volt
Misschien verkeerd bedrukt ?
En totaal 169 Volt in plaats van 250 Volt
Afijn we heb wat nieuwe 5 Watt zeners met Andre erin gezet die ik in voorraad heb en met 250 volt aan zeners staat er nu 275 Volt over de zeners
Dat is misschien wat hoog En misschien de 15K Ohm verhogen Anne ? Dat de zenerstroom omlaag gaat :?:
De Kathode weerstand was 530 ohm Stom ik heb de spanning niet gemeten Andre merkte op dat dat 390 ohm moest zijn
Maar direct de waarde naar 400 ohm gebracht ik had geen 390 ohm
Ik heb de spanning gemeten op de kathode en dat was 26 Volt er liep dus 65 mA
De Anode spanning is in bedrijf 414 Volt
Daarmee moest het ongeveer werken
Ingangssignaal toegevoegd tot zichtbare vervorming Het liep aan de onderkant eerder vast als boven op 5,6 volt
5,6 Volt over 8 ohm = 4 Watt :shock: :shock:
Anne je blijft me verbazen
Andre_66
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 19 sep 2021, 20:45

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door Andre_66 »

@ Rein, bedankt ik zal er naar kijken.

@Anne, hoe kan ik het beste de spanning verlagen? Op welke plek een weerstand, hoeveel Watt en ongeveer hoeveel R.
(de 4 watt is hoeveel er vanavond bij Bert ook gemeten is.) Ik wil graag 8 watt eruit halen.
Deze buizen zijn geen miniwatt, waarschijnlijk ouder dan de miniwatt stempel. ik heb nog 3 stuks in Denemarken gekocht, wel miniwatt, die zijn onderweg.
Hoeveel stroom kan ik de 6J5/6SN7 het beste geven, ik heb het gevoel dat de versterker een te hoge gain heeft. 6J5=5,5v 1,5k R - 6SN7=5,1v 1k R
De PE06 heb ik middels een 620R op 30volt nu dus op 48mA gezet.
Het probleem was dus eigenlijk dat bij gebrekkige voorkennis en alleen op intuitie ik niet weet in welke volgorde iets moet en welke waarden aan te houden. meten gaat op zich goed alleen zeggen de resultaten mij (nog) niet alles. Ik moet nog veel bijleren.

Allen zover heel erg bedankt voor interesse en hulp.
ik ga nog even door, Anne beterschap!
Groetjes
Andre
Andre_66
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 19 sep 2021, 20:45

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door Andre_66 »

Update, de russtroom PE06 is met een weerstand van 620/7W teruggebracht naar 48mA. Ik ben nu bezig om de russtroom naar beneden te brengen van de 6J5 en 6SN7. 1k is vervangen voor 2,2k en de ruststroom gehalveerd, 1,5k verruild voor 3k, idem.
Nu was ik oorspronkelijk begonnen met dit 06 project met een eenvoudiger schema, met alleen de 6J5, en daar was de ruststroom 0,00145. 3,8v/2,2k. dit leek mij weinig, maar ik weet dit eenvoudig niet. de versterker klonk redelijk goed, was echter met 3,5k 16xx OT van Hammond. Ik wilde veel meer volume eruit halen, en had ergens gelezen dat met een 807 SE een 10 watt haalbaar was. Nu lijkt mij dit vrij veel, maar die potentieele 8watt klinkt daar wel naar... dat is mijn streven. (btw, Ik heb in de voorgaande setup ook de EF86 enEF95 ipv 6J5 geprobeerd, met de EF95 succesvol en de EF86 niet)

@Anna ik heb nog een 330-0-330 180mA Edcor liggen, misschien is dat de oplossing voor het 100v probleem? Ik ben dan wel genoodzaakt om de 374BX in een 2A3 DHTSE te gebruiken, met een printplaat, ik weet niet of dat wijsheid is...
PS
ik heb ook de 1630SEA liggen, is het dan niet beter om deze te gebruiken met de hoge voltages? suggesties?
Greetz
Andre
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door Ah!buis »

Eerst zou de anodespanning onder belasting 430V zijn, nu schrijft Bert dat hij 414V meet bij een kathodespanning van 26V en 400Ω voor 65mA stroom.En dat met een zener van 275V.
Dat klint heel goed.
Met de kathodespanning eraf krijgt het schermrooster 275-26=249V.
Spanning over de buis 414-26=388V en er wordt dan 388V x 65mA= 25,2W verstookt.Omdat het schermrooster hier meedoet is dat net binnen de toegelaten waarde.
Zou richting 9W-uit gaan.Maar daar gaat wel het verlies van de trafo af en een deel ervan is ook vervorming.
De vervorming kan wel minder met tegenkoppeling.Moet 's kijken hoe het zit met de voortrap of er voldoende versterking is om te kunnen tegenkoppelen.
Anne
Andre_66
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 19 sep 2021, 20:45

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door Andre_66 »

weer wat veranderingen aangebracht en de volgende metingen op een rijtje gezet:
plate PE06=392v(na OT)
scherm 275v
kathode 27v @ 27v/470R

plate 6J5 158v
Kathode 5,8v@1800R

plate 6SN7 345 1e helft
scherm 1e helft 220v
kathode 1e helft 228v
plate 6sn7 2e helft 222v
grid 2e helft 0v
kathode 2e helft 8,9v@2400R

hij speelt op dit moment redelijk goed, geen brom maar vermogen kan ik niet meten.
als ik dit uitreken kom ik op afgerond op 21watt dissipatie...

suggesties zijn welkom...

(iets anders) 26,6v/380R=0,07x(381-26,6)=24,9W
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door Ah!buis »

Andre_66 schreef:
weer wat veranderingen aangebracht en de volgende metingen op een rijtje gezet:
plate PE06=392v(na OT)
scherm 275v
kathode 27v @ 27v/470R
Kan ook, de 400Ω van Bert haalt iets meer uit de buis.
plate 6J5 158v
Kathode 5,8v@1800R
Niks op tegen, maar waarom de 1k5 verandert naar 1k8 ?
plate 6SN7 345 1e helft
scherm 1e helft 220v
kathode 1e helft 228v
plate 6sn7 2e helft 222v
grid 2e helft 0v
kathode 2e helft 8,9v@2400R
Heb je beide kathodeweerstanden ( 1k ) verandert ?
Als dat zo is dan is de onderste triode een stuk meer versleten dan de bovenste.
Er wordt niet zoveel van de buis gevraagd dus erg is 't niet.
Hier nog de de spanningen die ik verwacht met de oorspronkelijke weerstanden.
Er is erg veel voorversterking, met de tegenkoppeling nog 200mV voor max uitsturing.
Je kunt met de tegenkoppeling spelen, 82k kleiner nemen, om de gevoeligheid en de vervorming te verminderen. Hangt af van de UGT tot hoever je kunt gaan voordat de boel onstabiel wordt (oscilleerd). Evt een condensatortje erover,heeft Bert wel ervaring mee.
Anne
Bijlagen
PE06se.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door OpaBert »

Andre is thuis lekker aan het hobbyen Anne
Maar hij is welkom volgende week om weer een circuit aan te passen
Ik meen dat hij oscillatie kreeg op het moment dat hij de tegenkoppeling aansloot
En het zodoende niet gebruikt Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Andre is thuis lekker aan het hobbyen Anne
Maar hij is welkom volgende week om weer een circuit aan te passen
Ik meen dat hij oscillatie kreeg op het moment dat hij de tegenkoppeling aansloot
En het zodoende niet gebruikt Anne
Misschien weer het klassiek geval van verkeerdom aansluiten :think:
Anne
Andre_66
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 19 sep 2021, 20:45

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door Andre_66 »

Bedankt Bert, ik ben de spullen van het chassis bij elkaar aan het rapen voor je...

Anne, ik heb de kathode weerstand van de 1e helft naar de 2e niet meeveranderd, de buizen 6SN7 zijn gloednieuw overigens. Ik heb de weerstanden in waarde verhoogd om de bias te verlagen.
het liefst heb ik het circuit zonder tegenkoppeling, ik las over de OT dat de kwaliteit ervan het prima zou moeten kunnen zonder. maar dat is misschien klok horen luiden...
ik heb helaas geen echte kennis van zaken en doe veel proberen en intuitief leer ik snel bij. de voorversterking heb ik getracht te beinvloeden door verlaging bias, maar ik ben bang dat dit 2 verschillende dingen zijn. ik zal de weerstanden weer terugzetten conform schema en deze meting nog eens doorgeven.
na de 8,2k zag ik de spanning oplopen naar de kathode van de 6SN7, zodoende heb ik getracht deze rond de 350 te maken en tevens bias te verlagen. met de 1k weerstand was dit volgens mij iets van 315-320v
wordt vervolgd

update
de weerstanden terug gezet, en nu vervormd het geluid sneller bij dezelfde input(telefoon volume op 13). Ik had het hier gisteren met Bert over, en dat was dus waarom ik oorspronkelijk naar een lagere bias was gegaan. (iets met headroom of zoiets) de input wordt nu iig sneller overstuurd. hij klonk mooier met de lagere bias. uiteindelijk moet ie aan een gewone solid state preamp van Parasound... (misschien dan maar even de 1k van 1e helft naar 2e helft ook aanpassen? beide op 2400R)
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door RobertD »

Welkom. En een leuk onderwerp. Ik moet met mijn versterker ook weer eens aan de slag.
Andre_66
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 19 sep 2021, 20:45

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door Andre_66 »

Hoi Robert...
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door OpaBert »

Anne is er niet altijd om meteen te antwoorden Als je zin hebt Ande
Het volgende
Als de 6J5 en 6SN7 niet genoeg versterken zou je de Anode weerstanden is moeten controleren Of die wel de juiste waarde hebben
Hebben die de juiste waarden niet Dan vervangen door een goede waarde
En meet meteen de spanning op de Anode 6J5 6SN7 en de spanning B ++ B+++
Mooiste is als je het in het schema erbij zet
Kopietje schema printen spanning erin en Fotootje maken uploaden O:)
Dan krijg je zelf denk ik ook een beter overzicht wat je doet en wat gebeurd in je versterker
Voorlopig gaat het nog niet echt verkeerd Toch ? O:)
Mocht je toch die nfb willen gebruiken dan moet je de trafo wikkeling omkeren bij LS Of bij de buis maakt niet uit
Resultaat is dat de meekoppeling Tegenkoppeling wordt en de voortrap in versterking wordt getemd en niet zo snel overstuurd raakt
Wil je geen tegen koppeling moet er misschien een buis helft 6SN7 tussen uit :?: :?: Anne
Ik lig de bank op temperatuur te houden :relax:
Zeer blij met kap chassis en front Wembley two twelfe :yeah:
Andre_66
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 19 sep 2021, 20:45

Re: PE06/40 SE tube Amp Triode Dick?

Bericht door Andre_66 »

Hoi Bert, de stuurbuizen geven naar mijn idee juist teveel versterking, daarom ben ik bezig geweest om de bias te verlagen.

Ik weet dus niet wat je bedoelt met anode weerstanden? zijn dat de 8,2k en 10+47k? die b++ en B+++ verzorgen? en moet ik dan de waarden zoeken totdat ik het schema benader, 350v resp 300v?
als ik de bias verlaag loopt die spanning zowieso op, dat heb ik een paar berichten eerder aangegeven. dit is dus ook het grote punt van verwarring in mijn leeke ogen. Ik weet niet wat de invalshoek is om die versterking af te zwakken...
misschien kan ik daar alleen een antwoord op krijgen( ik dacht dat dat 1 conclusie was van gisteren avond, de gain omlaag brengen middels verlaging bias..). alles beinvloed elkaar, dus van voren of van achteren werken kan niet tegelijk, dat heb ik eerder geprobeerd en loopt helemaal mis, einde raakt gauw zoek. ik moet ergens houvast hebben.
ik hoop dat 1 van jullie mij kan volgen in mijn onnozelheid, de wil is daar alleen stukjes van de puzzel missen in mijn kennis en begrip

PS het schema wil ik liever noteren als ik op een rustpunt ben aangekomen. ik leer en probeer nog teveel tegelijk. inmiddels bijv geleerd dat beide kathode weerstanden aangepast danwel veranderd dienen te worden... ik ga dat als volgende doen en weer alleen de meet waarden noteren en hier doorgeven. Mocht er uiteindelijk toch nog winst te behalen zijn met FB dan zal ik mij daarop richten. ik heb vandaag zowieso al een heel mooi geluid gehoord dus dat is geruststellend....
Plaats reactie