Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Moderator: Beheerdersteam
Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Goedendag allen, ik ben Camiel, 47 jaar en nieuw op het forum. Eerlijk gezegd is dat tot stand gekomen door een probleem wat ik, inmiddels al jaren, ervaar met één van mijn twee Visaton Atlas DSM MK2 speakers. Ik heb namelijk op die ene speaker een verlies in volume en helderheid op alle 5 de drivers tegelijk. Alle variabelen zijn uitgesloten daar ik een nieuwe voor en eindversterker heb gekocht, de kabels heb vervangen en ook de aansluitterminal is vervangen. Bij het omwisselen van de tulpjes links en rechts op mijn versterker, en ook bij het fysiek omwisselen van de speakers blijft het probleem bestaan in die ene speaker. Het probleem zit hem schijnbaar in de filters maar dat is iets te complex voor mij.
In ieder voordeel zit een nadeel, daar deze speakers een reusachtig geluid voortbrengen door een reusachtig postuur en een gewicht van bijna 100 kg per stuk. Om deze even onder de arm te nemen naar een reparateur zit er dus niet in. Het feit dat ik twee flinke trappen af en op moet helpt ook niet mee.
Mijn vraag is: is iemand reeds bekend met dit probleem, en heeft hierdoor iemand dus een mogelijke oplossing? En/of, is er iemand bereid om tegen betaling hier ter plekke in Schiedam de Atlas speaker na te kijken?
Ik hoor het graag en alvast dank,
Camiel, Schiedam
In ieder voordeel zit een nadeel, daar deze speakers een reusachtig geluid voortbrengen door een reusachtig postuur en een gewicht van bijna 100 kg per stuk. Om deze even onder de arm te nemen naar een reparateur zit er dus niet in. Het feit dat ik twee flinke trappen af en op moet helpt ook niet mee.
Mijn vraag is: is iemand reeds bekend met dit probleem, en heeft hierdoor iemand dus een mogelijke oplossing? En/of, is er iemand bereid om tegen betaling hier ter plekke in Schiedam de Atlas speaker na te kijken?
Ik hoor het graag en alvast dank,
Camiel, Schiedam
Laatst gewijzigd door Camiel op ma 20 sep 2021, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Hallo Camiel welkom op het forum.
Betreffende je probleem klinkt als een brakke soldering of een condensator die is doorgeslagen.
Misschien kan je hier wat mee.
Helaas woon ik niet bij je in de buurt.
Groetjes Dennis
Betreffende je probleem klinkt als een brakke soldering of een condensator die is doorgeslagen.
Misschien kan je hier wat mee.
Helaas woon ik niet bij je in de buurt.
Groetjes Dennis
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Namens mij ook welkom.
Wat ik mij afvraag is of het probleem zich al voordoet zolang je de luidsprekers al hebt, of dat het op een later moment is opgetreden ?
Als de filter makkelijk bereikbaar zijn, dan zou je wat foto's ervan kunnen plaatsen hier.
Wat ik mij afvraag is of het probleem zich al voordoet zolang je de luidsprekers al hebt, of dat het op een later moment is opgetreden ?
Als de filter makkelijk bereikbaar zijn, dan zou je wat foto's ervan kunnen plaatsen hier.
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Dank voor je warme welkom en advies. Ik ga alle soldeer punten nog eens nalopen. De condensatoren laten visueel geen afwijkingen zien.metabaron schreef:Hallo Camiel welkom op het forum.
Betreffende je probleem klinkt als een brakke soldering of een condensator die is doorgeslagen.
Misschien kan je hier wat mee.
Helaas woon ik niet bij je in de buurt.
Groetjes Dennis
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Ook dank voor het welkom. Het lijkt er langzaam aan in te zijn geslopen. Het is me de eerste jaren, heb ze nu 15 jaar, in ieder geval niet opgevallen. De laatste 5 jaar lijkt het te zijn toegenomen.ray5150 schreef:Namens mij ook welkom.
Wat ik mij afvraag is of het probleem zich al voordoet zolang je de luidsprekers al hebt, of dat het op een later moment is opgetreden ?
Als de filter makkelijk bereikbaar zijn, dan zou je wat foto's ervan kunnen plaatsen hier.
De filters zijn makkelijk bereikbaar als de bovenste subwoofer is verwijderd. Alle filteronderdelen zijn in het bovenste gedeelte van de speaker met kit vastgelijmd. Ik zal wat foto´s plaatsen. Kan dat gewoon via deze post?
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Thanks! het uploaden is inmiddels gelukt.hannesie schreef:
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Voor de liefhebberts alvast het schema:
Pas op, ik zie net dat de mk3 versie is.
](./images/smilies/eusa_wall.gif)
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Welkom hier Camiel. Wat ik zou doen omdat je goed bij de filters kunt en er 1 wel correct werkt, is vergelijken. Proberen met een multimeter eerst eens op de punten waar weerstand zit, om te zien of je verschil meet tussen L en R. Het is vast iets van een los contact.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Eigenlijk zou je met een impedantiemeting aan de luidsprekers - of puur op de filters - de fout moeten kunnen ontdekken. De vraag is alleen wie die meting voor je kan verzorgen. Voor mij is het niet om de hoek. Ik moet binnenkort wel naar 2 klanten in regio Rotterdam luidsprekers afleveren, maar hopelijk is tegen die tijd het euvel al opgelost.
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Tsja. solderingen zien er zo op het oog netjes uit.
spoelen verouderen niet, weerstanden en condensatoren ook niet in principe. blijven over die twee bipolaire elco's...
spoelen verouderen niet, weerstanden en condensatoren ook niet in principe. blijven over die twee bipolaire elco's...
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Voor de volledigheid nog het schema van het wisselfilter van de Visaton Atlas DSM MK2 (klik voor plaatje in groter formaat) Op de foto's zie ik dat de serie condensatoren in het signaalpad allemaal MKT en/of MKP condensatoren zijn, en die verouderen niet of nauwelijks. De 147uF serie condensator bestaat uit 100uF MKT + 47uF MKP. Alleen de 33uF en 100uF parallel condensatoren zijn bipolaire elco's. Die gele zou dan 100uF moeten zijn. Wel vreemd dat deze qua fysieke afmetingen kleiner is dan de zwarte 33uF bipolaire elco.ray5150 schreef:Tsja. solderingen zien er zo op het oog netjes uit.
spoelen verouderen niet, weerstanden en condensatoren ook niet in principe. blijven over die twee bipolaire elco's...
Een paar maanden geleden heb ik toevallig enkele oude bipolaire elco's nagemeten, en de gemeten waarde van deze elco's was een factor 2 tot 3 groter dan vermeld op de elco's. Dus oude bipolaire elco's zijn wat mij betreft verdacht.
Wel opmerkelijk overigens dat Camiel in zijn openingspost spreekt over verlies in volume en helderheid op alle 5 de drivers tegelijk. Dat zou er eerder op wijzen dat het probleem vóór het scheidingsfilter zit. Dus in de aansluit terminal of de verbinding tussen aansluit terminal en scheidingsfilter.
Ik zou voor de zekerheid in ieder geval de waarde van die twee bipolaire elco's nameten. De meeste multimeters kunnen dat tegenwoordig (behalve de allergoedkoopste budget modellen). Nameten kan door één kant van de elco's los te solderen.
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Hartelijk dank voor jullie advies heren! Dat wordt zeer gewaardeerd. Zojuist is mijn vader langs geweest met zijn Multimeter en hebben we alles wat door te meten valt doorgemeten. Er valt niets opvallends vast te stellen maar toch blijft het probleem bestaan.
Ik heb inderdaad aangegeven dat het verlies optreed op alle 5 drivers tegelijk, ik kan dit zonder impedantiemeter natuurlijk niet met zekerheid vaststellen maar mijn uiterst goede oren laten me zelden in de steek. Het geluid is doffer in het midden en hoog en de lage tonen gaan lang niet zo diep als de correct werkende speaker.
De gele elco's zijn inderdaad de vervangende daar die in de goede speaker speaker zat was afgebroken. Toen hebben we ze zelf vervangen, in beide speakers, met de kleinere gele elco maar met absoluut dezelfde waarden.
Het fantoom spookt dus helaas nog steeds rond.
Ik heb inderdaad aangegeven dat het verlies optreed op alle 5 drivers tegelijk, ik kan dit zonder impedantiemeter natuurlijk niet met zekerheid vaststellen maar mijn uiterst goede oren laten me zelden in de steek. Het geluid is doffer in het midden en hoog en de lage tonen gaan lang niet zo diep als de correct werkende speaker.
De gele elco's zijn inderdaad de vervangende daar die in de goede speaker speaker zat was afgebroken. Toen hebben we ze zelf vervangen, in beide speakers, met de kleinere gele elco maar met absoluut dezelfde waarden.
Het fantoom spookt dus helaas nog steeds rond.
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Hi Wouter, dank voor je aanbod. Vandaag alles doorgemeten zonder opvallendheden. Het probleem bestaat dus nog steeds en ik zou graag van je hulp gebruik willen maken. Uiteraard tegen betaling maar daar hebben we het nog over. Ik hoor je graag, Camielwouter schreef:Eigenlijk zou je met een impedantiemeting aan de luidsprekers - of puur op de filters - de fout moeten kunnen ontdekken. De vraag is alleen wie die meting voor je kan verzorgen. Voor mij is het niet om de hoek. Ik moet binnenkort wel naar 2 klanten in regio Rotterdam luidsprekers afleveren, maar hopelijk is tegen die tijd het euvel al opgelost.
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Vermoedelijk een overbodige vraag, maar heb je gecontroleerd dat alle 5 drivers met de juiste polariteit (zoals aangegeven in het schema) op het filter zijn aangesloten? Verkeerd om aansluiten van een individuele driver kan een dramatisch negatief effect hebben op de frequentie respons van de luidspreker als geheel.Camiel schreef:Ik heb inderdaad aangegeven dat het verlies optreed op alle 5 drivers tegelijk, ik kan dit zonder impedantiemeter natuurlijk niet met zekerheid vaststellen maar mijn uiterst goede oren laten me zelden in de steek. Het geluid is doffer in het midden en hoog en de lage tonen gaan lang niet zo diep als de correct werkende speaker.
Als de polariteit in orde is en het probleem blijft, dan is het inderdaad aan te raden om gebruik te maken van de diensten van wouter.
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Daarmee bedoel je of de speakeraansluitingen rood op rood zit en wit op wit? ofwel links en rechts goed op elkaar aangesloten zitten. Dat ga ik zeker nog een keer nalopen, thanks for the tip. Zoiets simpels zou je zomaar over het hoofd kunnen zien. Wouter kan me niets beloven daar hij niet om de hoek woont. Weet jij misschien iemand in de regio Rijnmond, Haaglanden?CornelisJ schreef:Vermoedelijk een overbodige vraag, maar heb je gecontroleerd dat alle 5 drivers met de juiste polariteit (zoals aangegeven in het schema) op het filter zijn aangesloten? Verkeerd om aansluiten van een individuele driver kan een dramatisch negatief effect hebben op de frequentie respons van de luidspreker als geheel.Camiel schreef:Ik heb inderdaad aangegeven dat het verlies optreed op alle 5 drivers tegelijk, ik kan dit zonder impedantiemeter natuurlijk niet met zekerheid vaststellen maar mijn uiterst goede oren laten me zelden in de steek. Het geluid is doffer in het midden en hoog en de lage tonen gaan lang niet zo diep als de correct werkende speaker.
Als de polariteit in orde is en het probleem blijft, dan is het inderdaad aan te raden om gebruik te maken van de diensten van wouter.
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Nee, of de +/- van de afzonderlijke units goed op het filter zitten aangesloten, zie het schema een paar posts terug, sommige units staan in tegenfase: min van de units aan de plus filtertak.
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Ik bedoel niet links en rechts (die moeten ook goed zijn aangesloten), maar plus en min. De plus en min aansluiting van elke individuele driver moet op het juiste knooppunt van het filter zijn aangesloten, zoals aangegeven in het schema van het filter. De plus aansluiting van de driver is normaal gesproken gemerkt met een rode stip. Dit is geillustrustreerd in het plaatje hieronder. De plus aansluitingen van de uitgangen van het filter zijn relatief eenvoudig te vinden door het filter schema naast het opgebouwde filter te leggen. Hierbij neem ik aan dat je de componenten in het opgebouwde filter terug kunt herkennen in het schema. PS: De uitleg van Walt hierboven is vermoedelijk duidelijker.Camiel schreef:Daarmee bedoel je of de speakeraansluitingen rood op rood zit en wit op wit? ofwel links en rechts goed op elkaar aangesloten zitten. Dat ga ik zeker nog een keer nalopen, thanks for the tip. Zoiets simpels zou je zomaar over het hoofd kunnen zien.
Hoe meer drivers er in een luidspreker zitten, hoe groter de kans dat er iets fout gaat bij het aansluiten van de drivers op het filter
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Blijkbaar kun je de woofer sectie en mid-hoog sectie splitsen. Als je deze links en rechts afzonderlijk aansluit, hoor je dan nog steeds verschil in beide secties? Dat zou al weer een stap kunnen elimineren.
Zijn er ook geen fijne litze draadjes die ergens sluiting veroorzaken?
Ook zou je de filters kunnen omwisselen en kijken of het probleem mee verhuist. Maar dat is best een klusje.
Hopelijk vind je snel de oplossing; dit is wel een van de iconen uit de zelfbouwhistorie.
Zijn er ook geen fijne litze draadjes die ergens sluiting veroorzaken?
Ook zou je de filters kunnen omwisselen en kijken of het probleem mee verhuist. Maar dat is best een klusje.
Hopelijk vind je snel de oplossing; dit is wel een van de iconen uit de zelfbouwhistorie.
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Hallo Camiel, al wat verder gekomen?
Mijn ervaring is dat als een mid/hoog unit uitvalt, het hele zaakje aan kracht lijkt te verliezen en bescheten klinkt. Zeker bij de midhoog en tweeter is het lastig met een multimeter vast te stellen of de spreekspoel open is of een hoge weerstand heeft zonder de verbinding met het filter los te halen. Daarom hier mijn voorstel:
Zet een toongenerator app op je telefoon, en luister deze (met een draadje of bluetooth) via je versterker over je speakers. Zet 'm op sinus en varieer nu langzaam de frequentie totdat je hoort dat de ene speaker beduidend meer herrie maakt dan de andere. Zet 'm niet te hard, want zuivere sinussen zijn bij lager volume al schadelijk voor je oor dan breedbandige signalen. Je moet 'm duidelijk horen, meer is niet nodig. Als je merkt dat de verschillen afhankelijk zijn van de frequentie, dan is waarschijnlijk een driver of een verbinding met die driver slecht. Noteer de frequenties waarbij je het duidelijkst verschil hoort en kijk dan welke driver die frequentie hoort weer te geven. Dan heb je wat om je op te focussen.
Mijn ervaring is dat als een mid/hoog unit uitvalt, het hele zaakje aan kracht lijkt te verliezen en bescheten klinkt. Zeker bij de midhoog en tweeter is het lastig met een multimeter vast te stellen of de spreekspoel open is of een hoge weerstand heeft zonder de verbinding met het filter los te halen. Daarom hier mijn voorstel:
Zet een toongenerator app op je telefoon, en luister deze (met een draadje of bluetooth) via je versterker over je speakers. Zet 'm op sinus en varieer nu langzaam de frequentie totdat je hoort dat de ene speaker beduidend meer herrie maakt dan de andere. Zet 'm niet te hard, want zuivere sinussen zijn bij lager volume al schadelijk voor je oor dan breedbandige signalen. Je moet 'm duidelijk horen, meer is niet nodig. Als je merkt dat de verschillen afhankelijk zijn van de frequentie, dan is waarschijnlijk een driver of een verbinding met die driver slecht. Noteer de frequenties waarbij je het duidelijkst verschil hoort en kijk dan welke driver die frequentie hoort weer te geven. Dan heb je wat om je op te focussen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Dit lijkt me meer een loshangende tak, waardoor de weg van de minste weerstand ergens anders langs gaat lopen.
Ik ken het problemen van een spelende unit, die met de filtertak niet compleet aangesloten is op plus en min. Maar via andere route krijg je wel signaal, maar zeker niet wat je wil.
Een losse massa kan resulteren in meerdere probleemgebieden.
Boxen recht tegenover elkaar zetten, 1 in fase en de andere uitfase. Roze ruis er op en het moet bijna stil zijn. koppel de probleembox los en de herrie moet klinken als ruis. Zit er nu bijv 1 middentoner verkeerd dat zou dat gebied niet uitgedoofd worden, dus dat speelt dan even luid als de goede box solo.
Je kunt vervolgens met een toongeneratoe of spl app controleren hoe luid het is, maar met een 4,5 weg lijkt me dat nog niet werken, omdat de overlap vrijwel overal zit vanaf het laagmidden.
Ik ken het problemen van een spelende unit, die met de filtertak niet compleet aangesloten is op plus en min. Maar via andere route krijg je wel signaal, maar zeker niet wat je wil.
Een losse massa kan resulteren in meerdere probleemgebieden.
Boxen recht tegenover elkaar zetten, 1 in fase en de andere uitfase. Roze ruis er op en het moet bijna stil zijn. koppel de probleembox los en de herrie moet klinken als ruis. Zit er nu bijv 1 middentoner verkeerd dat zou dat gebied niet uitgedoofd worden, dus dat speelt dan even luid als de goede box solo.
Je kunt vervolgens met een toongeneratoe of spl app controleren hoe luid het is, maar met een 4,5 weg lijkt me dat nog niet werken, omdat de overlap vrijwel overal zit vanaf het laagmidden.
Re: Probleem Visaton Atlas DSM MK2
Met zoveel wegen is het inderdaad lastig, omdat er geen frequentiegebied is waar niet minstens twee drivers significant herrie produceren. Maar door met een toongenerator app door het hele bereik te fietsen krijg je toch een wat scherper idee van de frequentiegebieden waar de problemen zitten. En je hoeft er niets speciaals voor aan te schaffen, alle hardware heb je waarschijnlijk al en er zijn genoeg gratis apps die doen wat je wil.
Je kan ook ruis afspelen over beide speakers en met een app als Spectroid kijken of er een verschil is in het weergegeven spectrum. Er is zelfs een RTA Audio analyzer beschikbaar (op Android tenminste, maar vast ook wel voor iOS), waarmee je sweeps kan afspelen en de respons kan meten. De absolute resultaten moet je natuurlijk met een korrel zout nemen omdat de microfoon in je telefoon niet echt geschikt is voor dit doel, maar voor een verschilmeting is het prima! Even zoeken in de app/play store levert aardig wat apps op waar je een heel eind mee moet komen.
En dan meteen nog een idee: speel roze ruis af (beslist geen witte ruis) en meet met bijvoorbeeld Spectroid heel dicht bij elke driver wat er uit komt en vergelijk tussen de twee speakers door screenshots te nemen. Zo pik je niet alleen een kapotte driver er uit, maar ook eventuele afwijkingen in de werking van het filter.
Je kan ook ruis afspelen over beide speakers en met een app als Spectroid kijken of er een verschil is in het weergegeven spectrum. Er is zelfs een RTA Audio analyzer beschikbaar (op Android tenminste, maar vast ook wel voor iOS), waarmee je sweeps kan afspelen en de respons kan meten. De absolute resultaten moet je natuurlijk met een korrel zout nemen omdat de microfoon in je telefoon niet echt geschikt is voor dit doel, maar voor een verschilmeting is het prima! Even zoeken in de app/play store levert aardig wat apps op waar je een heel eind mee moet komen.
En dan meteen nog een idee: speel roze ruis af (beslist geen witte ruis) en meet met bijvoorbeeld Spectroid heel dicht bij elke driver wat er uit komt en vergelijk tussen de twee speakers door screenshots te nemen. Zo pik je niet alleen een kapotte driver er uit, maar ook eventuele afwijkingen in de werking van het filter.
