DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

holco

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door holco »

Punt is dat ik hier geen andere opties heb dan waar de speakers nu staan, zal er dus mee moeten dealen, in mijn geval houdt dat in dat ik op het laag over ga naar actief met de twee FA253 amp's.
Walt

Bericht door Walt »

Geeft je een hoop vrijheid, ik kan hier op de ASP zowel het niveau van het laag als de dipoolcorrectie van het laag instellen, dankzij de roomgain op 35Hz geen behoefte aan een sub.
holco

Bericht door holco »

Ik weet dat actief een hoop van de problemen wel oplost, maar had er eigenlijk op gehoopt dat ik ze volledig passief had kunnen houden.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Leeuwarden schreef:
Daar heeft Jeroen indertijd nog een uitspraak over gedaan: heel ver naar voren zetten en, als ik me goed herinner, dicht bij de zijwand. Misschien dat iemand de exacte opstelling nog weet…
Heel ver naar voren hoeft niet, 1 meter is meestal voldoende, maar een 3-weg open baffle zet je liever niet op 60cm voor de wand. Dan kun je beter een monitor open baffle met gesloten sublaag nemen.

Aan de andere kant, in dit specifieke geval kun je met een separate versterker voor het laag het passieve filter volledig intact houden. Ik zie in de meting op zich geen grote problemen, slechts een benodigde niveau aanpassing. Dat kan met level matching tussen de laag en midhoogversterker worden opgelost, dsp is niet nodig.
holco

Bericht door holco »

Zou het eventueel een optie zijn om de mid zachter te laten spelen :think:
holco

Bericht door holco »

De FA253 op het laag gezet maar met een ding geen rekening gehouden, en dat is dat een Fusionamp een vertraging op het signaal geeft ](*,) ](*,) ](*,)
Walt

Bericht door Walt »

Tweede purifi voor op het laag? Kun je wel het niveau per versterker instellen met je bron, of moet die optie in de versterker zitten?
holco

Bericht door holco »

Denk dat het verzwakken van het mid/hoog dmv een weerstand netwerkje wat simpeler is, maar wat daar voor nodig is om zo'n 4db winst op het laag te krijgen :think:
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Ik probeer nog even te snappen wat je nu probeert te doen.
Je wil je laag aanpassen terwijl je aangeeft het midden wil verzwakken.
Dat is nodig omdat je ruimte het niet toelaat om te veel te schuiven met de speakers.
Je hebt nu een Purifi versterker op je speakers zonder enige vorm van correctie.
Is het dan niet een optie om de DSP die in de fusion amp zit los te halen en die de purifi aan te laten sturen en daar de benodigde correcties mee te maken.
Gelijk kan je dan daarvan uit ook je sub mooi op tijd stellen en het filter goed krijgen.
Lijkt mij wel een nette oplossing.
holco

Bericht door holco »

Leuk idee, maar dat zou betekenen dat ik een splinternieuwe Purifi versterker om moet gaan bouwen, buiten dat was het juist het idee om de versterking zo puur als mogelijk te houden zonder de ad/da conversie.
Ik zie ook ff niet wat er op tegen is om een niveau aanpassing te doen op het mid/hoog, lijkt mij toch juist het meest simpele, of zie ik wat over het hoofd?
Walt

Bericht door Walt »

Bedoel je met extra weerstanden in het passieve filter? Dat gaat niet zomaar, zelfs met een serie/parallel netwerkje verander je de impedantie curve van de losse units, deze worden vlakker, de spoelen en condensatoren kloppen dan niet meer vermoed ik.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als je het filterontwerp van de C1 snapt kan het heel eenvoudig.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

holco schreef:
Leuk idee, maar dat zou betekenen dat ik een splinternieuwe Purifi versterker om moet gaan bouwen, buiten dat was het juist het idee om de versterking zo puur als mogelijk te houden zonder de ad/da conversie.
Ik zie ook ff niet wat er op tegen is om een niveau aanpassing te doen op het mid/hoog, lijkt mij toch juist het meest simpele, of zie ik wat over het hoofd?
Nee de Purifi blijft zo als hij is en je gebruikt de DSP van de Hypex om je boel vlak te trekken en de sub te laten aansluiten.
Daarmee kan je dus de boel gelijk trekken.
Je trekt dus de FA253 uit elkaar en maakt daar een losse DSP van.
Walt

Bericht door Walt »

Volgens mij doet Jeroen/Daudio tegen betaling ook akoestisch advies en hulp met filters. Misschien een meetsessie bij Holco thuis en eventueel custom passief filter...???
Walt

Bericht door Walt »

Lees net op htforum dat links en rechts in de Purifi amp verwisseld zat.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Moet je gewoon de stoel andersom zetten…
holco

Bericht door holco »

Klopt Sherlock Holmes :rofl:
Walt schreef:
Lees net op htforum dat links en rechts in de Purifi amp verwisseld zat.
Walt

Bericht door Walt »

Is het gebrek aan laag nu ook minder opvallend, omdat midhoog nu klopt?
holco

Bericht door holco »

Bij deze een copy paste van dat verslag.

Na een tijdje te hebben lopen klooien met de setup (kom ik zo op terug) heerlijk aan het genieten van mijn set, de Daudio C1 speakers met hun mooie AT units qua bezetting spelen naar mijn mening op zeer hoog niveau, zo’n open baffle is ook wat mij betreft een openbaring, het meet niet echt fraai maar het speelt wel ongekend fraai :D

Ok nu het klooi verhaal, het laag wou maar niet lukken hier, had zo’n 4db gain tekort aan laag en een Berg en Dal als curve, ook leek er wat niet te kloppen maar kon dat niet echt vast pinnen, voor de duidelijkheid dit was met de Purifi amp, volledig passief gefilterd dus, via het zbaf nog de tip gekregen om de C1’s flink wat meer lucht te geven aan de achterzijde omdat een open baffle speaker blijkbaar juist minder laag geeft als ze te dicht op de achterwand staan, helaas is dat hier geen optie, dus een beetje (veel dus!!) teleurgesteld besloten om toch maar iig het laag over te zetten naar actief via de FA253 amps, het laag dus wat meer gain gegeven tov de Purifi en dmv DSP de curve’s wat vlakker gemaakt qua pieken, klaar zou je zeggen….helaas niet dus!!
Het klonk gewoon niet goed, uiteindelijk maar de conclusie getrokken dat dat hem in het timing verschil moet zitten tussen beide amp’s, dan blijft er dus maar een optie over dus volledig over naar de FA253 amp’s, laag actief en mid/hoog via hun passieve filters, alles viel nu op zijn plek en ik had eigenlijk niks te klagen buiten het feit dat er nu een mooie Purifi amp werkeloos op de plank stond.

Gisteren bij mijn broer op visite geweest en omdat hij erg nieuwsgierig was naar de Purifi amp deze meteen meegenomen om uit te proberen op zijn Thiel’s CS-2.4, nu is het zo dat hij een streamer/dac probleempje heeft die bij een track wissel een ruisje geeft op het linker kanaal, alleen die ruis zat dus nu op het rechter kanaal!!
Test track afgespeeld en inderdaad, links/recht was omgedraaid, alles gecheckt maar alle kabels zaten goed dus blijft er maar één conclusie over, de Purifi open geschroefd en inderdaad blijkt dat de signaal kabeltjes (die overigens van Canare blijken te zijn) die gedeeltelijk onder de print doorlopen gekruist zijn, input links is dus output rechts en vise versa (zie ook de bovenstaande foto), kabeltjes omgezet en vanaf dat moment blijkt ook hoe mooi de Purifi op zijn Thiel’s speelt.

Eenmaal thuis gekomen de Purifi hier weer op het mid/hoog gezet en meteen valt alles op z’n plek, na wat dagen met flink wat onrust zit ik hier nu heerlijk te genieten van mijn set :inlove:

Er zal nog wel wat gemeten gaan worden voor de puntjes op de i, maar de onrust is iig weg!! en met hoe het nu speelt heb ik ook geen haast/zin om de meet software op te starten :yeah:
holco

Bericht door holco »

Het gebrek aan laag is er niet, dat was al eerder aangepast met de FA253 amp's, meettechnisch zal het wel niet helemaal kloppen maar het klinkt wel al heel erg lekker zo, nu ook ff geen behoefde om te gaan meten.
Walt schreef:
Is het gebrek aan laag nu ook minder opvallend, omdat midhoog nu klopt?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Was het uit fase dan? Want links en rechts omdraaien is natuurlijk nooit het probleem geweest wat je omschreef, dat bestaat niet. Wel fijn dat het nu goed bevalt!
holco

Bericht door holco »

Het klonk gewoon niet goed en vermoede dat dat te maken had met de delay van de FA253, en die delay zal er zeker nog zijn maar het is iig niet storend.
Walt

Bericht door Walt »

Volledig passief lijkt me toch ook wel mooi, meting en custom filter ontwerpen door Daudio kost wel iets natuurlijk, maar dat verdien je denk ik weer terug door de fusion amps daarna te verkopen…
holco

Bericht door holco »

Draaide jij niet ook met een actief laag?
Walt schreef:
Volledig passief lijkt me toch ook wel mooi, meting en custom filter ontwerpen door Daudio kost wel iets natuurlijk, maar dat verdien je denk ik weer terug door de fusion amps daarna te verkopen…
Walt

Bericht door Walt »

Klopt, maar dan wel via een analoog aktief filter, dus geen DSP. Dit ASP filter heeft Jeroen afgeleid van hun W1 en aangepast voor mijn vlakke baffle en AT units. Zeker, er zijn voordelen qua instelbaarheid van het laag. Maar het mooie van een volledig passief filter is dat je 1 goede eindtrap kan gebruiken, en geeft een bepaalde rust om minder knopjes te hebben om aan te draaien. Ik heb de C1 vaak gehoord, de passieve opzet spreekt me erg aan, het topmodel de S1 met 2x15 inch is ook volledig passief.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”