Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange
Uit nieuwsgierigheid toen de kans zich voordeed een paartje Lii Song W-15 woofers overgenomen van een forumlid. Ze warej beschadigd aangekomen bij hem, het zou alleen gaan om gebroken korfranden. Helaas was de schade groter dan verwacht, dus gister begonnen aan Operatie Recone (toch veel mee bezig de laatste tijd).
Het doel is de W-15 te laten samenspelen in een fullrange open baffle, waarschijnlijk i.c.m. met een 8"
Ik heb later de Lii Song FAST-8 overgenomen, maar heb o.a. hier ook nog de Visaton B200.
Het Liionidas filter ligt klaar, maar de units moeten eerst perfect spelen en speeluren maken.
Ik ben erg benieuwd, het project is gestart op basis van de Liionidas. Op basis van eerste indrukken kan het zijn dat de 8" uitgewisseld zal worden, maar ook de filtering specifieker gekozen gaat worden.
Een proces dat met de Hypex Fusion 2-weg tijdens de testfase wellicht spoedig doorlopen kan worden.
Voor nu is het vooral even de vraag of ik de W-15 vrij kan laten spelen, er zat wat in de magneetsleuf waarschijnlijk.
Na 3 uur ligt de woofer we zo bij: Hier een tekening met achter de Liionidas opbouw (linker kant van de OB) en mijn gedachte over een vrijwel gelijke vorm maar dan minder getrapt (rechter zijde) Hieronder design 1 Hieronder de Leonidas/Liionidas.
Het doel is de W-15 te laten samenspelen in een fullrange open baffle, waarschijnlijk i.c.m. met een 8"
Ik heb later de Lii Song FAST-8 overgenomen, maar heb o.a. hier ook nog de Visaton B200.
Het Liionidas filter ligt klaar, maar de units moeten eerst perfect spelen en speeluren maken.
Ik ben erg benieuwd, het project is gestart op basis van de Liionidas. Op basis van eerste indrukken kan het zijn dat de 8" uitgewisseld zal worden, maar ook de filtering specifieker gekozen gaat worden.
Een proces dat met de Hypex Fusion 2-weg tijdens de testfase wellicht spoedig doorlopen kan worden.
Voor nu is het vooral even de vraag of ik de W-15 vrij kan laten spelen, er zat wat in de magneetsleuf waarschijnlijk.
Na 3 uur ligt de woofer we zo bij: Hier een tekening met achter de Liionidas opbouw (linker kant van de OB) en mijn gedachte over een vrijwel gelijke vorm maar dan minder getrapt (rechter zijde) Hieronder design 1 Hieronder de Leonidas/Liionidas.
Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange
Ik ben benieuwd of die woofer te redden is, leuke uitdaging!
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange
(
viewtopic.php?f=3&t=28193&start=725#p1992581) Dat heb ik in het Leonidas topic al even laten zien, ik heb hem ingeklemd tussen 2 lagen berken.
viewtopic.php?f=3&t=28193&start=725#p1992581
De korfuitsparingen zijn heel exact en de verzinking ook. Steekt express 1mm uit, zodat er veel druk op die rand komt en het kan nergens heen verder.
Maar nu alles uit elkaar ligt is een korf vervangen wellicht ook nog denkbaar.
Met de dubbele baffle kon het niet anders dan alleen maar recht zitten.
viewtopic.php?f=3&t=28193&start=725#p1992581) Dat heb ik in het Leonidas topic al even laten zien, ik heb hem ingeklemd tussen 2 lagen berken.
viewtopic.php?f=3&t=28193&start=725#p1992581
De korfuitsparingen zijn heel exact en de verzinking ook. Steekt express 1mm uit, zodat er veel druk op die rand komt en het kan nergens heen verder.
Maar nu alles uit elkaar ligt is een korf vervangen wellicht ook nog denkbaar.
Met de dubbele baffle kon het niet anders dan alleen maar recht zitten.
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange
Verkopen ze de frames ook als onderdeel, en zo ja dan zal dat wel duur zijn compleet met magneet.
Is het dan nog rendabel.
Is het dan nog rendabel.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange
Zou alleen gaan om het korfje, welke vastgeschroefd zit. En anders gaan we verder zoals ik het klemmend gedaan had.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange
Nou, ik heb met Floeper even contact gehad. Hij bood eerder al aan dit wel even te willen vragen.
Ik kan de korf van de W-15 echt nergens vinden namelijk.
https://dynavox.com/15inch-Die-Cast-Alu ... fer-Basket
Deze komt dicht in de buurt:
Ik kan de korf van de W-15 echt nergens vinden namelijk.
https://dynavox.com/15inch-Die-Cast-Alu ... fer-Basket
Deze komt dicht in de buurt:
Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange
Prima, als hij geregeld kan worden zal hij dat ook wel voor elkaar kunnen krijgen
Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange
Kun je het frame niet (laten) lassen of solderen? Is wel een beetje een specialistisch werkje.
Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange
Denk dat giet aluminium zich niet makkelijk laat solderen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange
zeer goede video, wat een youtuber!
Maar ik meende dat het een zamac legering is...
De korf was trouwens geen probleem, mijn dubbele baffle klemde alles perfect in vorm volgens mij.
Maar nu het uit elkaar ligt kan ik het inderdaad grondiger aanpakken. Doel van de recone is het vrij laten spelen van de bewegende delen, dat schraapte. Het is me niet duidelijk waardoor, dus het is een gokje bij heropbouw of het geholpen heeft. De tolerantie rondom de spreekspoel is ongelofelijk klein: een tikje rondom de spreekspoel maakt al dat het aanloopt. Dit is mijn indicatie voor het "speciale" van deze woofer. Ongekend krappe tolerantie, optimale kracht overbrenging.
Edit: 'tapijtje' rondom de spreekspoel moest waarschijnlijk 'tikje' zijn... geen idee waarom dit stond, wellicht autocorrect actie
Maar ik meende dat het een zamac legering is...
De korf was trouwens geen probleem, mijn dubbele baffle klemde alles perfect in vorm volgens mij.
Maar nu het uit elkaar ligt kan ik het inderdaad grondiger aanpakken. Doel van de recone is het vrij laten spelen van de bewegende delen, dat schraapte. Het is me niet duidelijk waardoor, dus het is een gokje bij heropbouw of het geholpen heeft. De tolerantie rondom de spreekspoel is ongelofelijk klein: een tikje rondom de spreekspoel maakt al dat het aanloopt. Dit is mijn indicatie voor het "speciale" van deze woofer. Ongekend krappe tolerantie, optimale kracht overbrenging.
Edit: 'tapijtje' rondom de spreekspoel moest waarschijnlijk 'tikje' zijn... geen idee waarom dit stond, wellicht autocorrect actie
Laatst gewijzigd door wouter op vr 07 jan 2022, 12:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange
Vast wel, ze lijmen hele vliegtuigen in elkaar.Henkjan schreef:is hen niet te lijmen? ...
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange
ik weet niet zeker of het gietaluminium is, maar ik denk dat JB Weld Original de beste optie voor mij is. Ik wil alleen even afwachten op een reactie van Lii Audio.
Intussen vandaagwezen stoeien met een andere 8" fullrange, om te horen hoe goed het minimaal moet kunnen zijn. Maar dit is een pittig beestje om te temmen. Hier een foto van het afstraalgedrag onder hoeken met kleine stapjes (10-15 graden max)
We meten en passen dan de Fusion dsp aan. Maar het blijft lastig, wat je meet is een startpunt, maar verschilt per positie. Het is meer om er gevoel bij te krijgen... De Visaton Solo 50 in dubbel kamer basreflex, maar met eigen correctiefilter.
Intussen vandaagwezen stoeien met een andere 8" fullrange, om te horen hoe goed het minimaal moet kunnen zijn. Maar dit is een pittig beestje om te temmen. Hier een foto van het afstraalgedrag onder hoeken met kleine stapjes (10-15 graden max)
We meten en passen dan de Fusion dsp aan. Maar het blijft lastig, wat je meet is een startpunt, maar verschilt per positie. Het is meer om er gevoel bij te krijgen... De Visaton Solo 50 in dubbel kamer basreflex, maar met eigen correctiefilter.
Laatst gewijzigd door wouter op zo 19 sep 2021, 0:20, 1 keer totaal gewijzigd.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange
Ja, deze B200 units zijn heel mooi verkleurd! Veel mooier dan zwarte conussen. Daarom wilde ik perse deze hebben, als gebouwd project gekocht (meer dan nieuwprijs, maar het helemaal waard).
Omdat Lampizator de B200 zo goed vindt in open baffle, en ik even niet verder kan met de W-15 doe ik maar vast ervaring op met de B200 finetunen.
https://www.fikuselectric.com/
Het gekke is dat de 6,5" Dayton Audio gebruikt wordt, terwijl hij op Facebook schreef dat die "destroyed" was door de B200 en "beats everything".
Voor mijn ontdekking wat een OB 15/8 moet kunnen is de B200 dus één om ook mee te nemen in het 'onderzoek'. Ik heb overwogen de Visaton NoBox te maken, met de 15" BGS40 die ik te koop zag staan, maar dat lijkt met niet het niveau wat ik zoek. De B200 wellicht an sich wel, hier ook nog even het FB bericht:
https://www.facebook.com/FikusLampi/pos ... 8147470773
Nog wat zondagmiddag leesvoer gevonden:
http://www.dipolplus.de/Dipol_Schallwand.pdf
Omdat Lampizator de B200 zo goed vindt in open baffle, en ik even niet verder kan met de W-15 doe ik maar vast ervaring op met de B200 finetunen.
https://www.fikuselectric.com/
Het gekke is dat de 6,5" Dayton Audio gebruikt wordt, terwijl hij op Facebook schreef dat die "destroyed" was door de B200 en "beats everything".
Voor mijn ontdekking wat een OB 15/8 moet kunnen is de B200 dus één om ook mee te nemen in het 'onderzoek'. Ik heb overwogen de Visaton NoBox te maken, met de 15" BGS40 die ik te koop zag staan, maar dat lijkt met niet het niveau wat ik zoek. De B200 wellicht an sich wel, hier ook nog even het FB bericht:
https://www.facebook.com/FikusLampi/pos ... 8147470773
Nog wat zondagmiddag leesvoer gevonden:
http://www.dipolplus.de/Dipol_Schallwand.pdf
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange
Na nog een dagje pielen met de Visaton B200 in een solo50 kast geconstateerd dat mijn maatje en ik vrijwel exact het Daedalus filter hadden ingevoerd in de DSP op basis van meten. Alleen gaan wij anders te werk met de ellende op 7khz dan Hobby HIFI.
Ongefilterd, eigen DSP en Hobby HIFI Daedalus TL filter (geheel nagebouwd o.b.v. elektrische respons filter)
De haat liefde verhouding is eigenlijk gevoed door verbazing (losse kwaliteiten) en tegelijk de irritatie dat het eigenlijk nooit goed klinkt... We stoeien nog eventjes de komende week, maar hopelijk is een 8" op een brede open baffle een heel ander verhaal. De Lii FAST-8 in de solo 50 kasten zetten lijkt me ook nog wel de moeite waard. Gewoon om bekend te worden met de unit, en hel speeluren te laten maken. 1/2 octaaf smoothing.
0, 15, 30, 45, 60, 90 graden, ca 40cm op stofkaphoogte
Halve woonkamer verbouwd, hoekbank uit elkaar getrokken en verplaatst... De kat/poes was van huis (incl overnachting) dus had ruim 24 uur lol.
Ongefilterd, eigen DSP en Hobby HIFI Daedalus TL filter (geheel nagebouwd o.b.v. elektrische respons filter)
De haat liefde verhouding is eigenlijk gevoed door verbazing (losse kwaliteiten) en tegelijk de irritatie dat het eigenlijk nooit goed klinkt... We stoeien nog eventjes de komende week, maar hopelijk is een 8" op een brede open baffle een heel ander verhaal. De Lii FAST-8 in de solo 50 kasten zetten lijkt me ook nog wel de moeite waard. Gewoon om bekend te worden met de unit, en hel speeluren te laten maken. 1/2 octaaf smoothing.
0, 15, 30, 45, 60, 90 graden, ca 40cm op stofkaphoogte
Halve woonkamer verbouwd, hoekbank uit elkaar getrokken en verplaatst... De kat/poes was van huis (incl overnachting) dus had ruim 24 uur lol.
Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange
Die dip op 80 Hz is dat een woonkamer dingetje of ten gevolge van de dubbele interne ruimte van de kast?wouter schreef:...
20210919_145337.jpg
Ongefilterd, eigen DSP en Hobby HIFI Daedalus TL filter (geheel nagebouwd o.b.v. elektrische respons filter)....
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange
Weet ik eigenlijk niet, ik zal ook eens een impedantiemeting doen. Aangezien ik in dat gebied niet bezig ben met correcties let ik daar automatisch niet op. Ik denk dat het ruimteinvloed is, maar dat sluiten we binnenkort wel even uit.
Daarnaast heeft de bouwer van deze kasten de SOLO 50 keurig gebouwd, maar vervolgens naderhand een verhoging toegevoegd. De bodem is verwijderd en dit stuk is toegevoegd aan het volume van de 2e kamer. De (poort)afstemming zal hierdoor gewijzigd zijn. Ik wil het nog wel eens terugbrengen naar origineel om te kijken wat dat doet - het laag is nu in ieder geval erg diep en indrukwekkend. Maar van 'slam' heb ik geen last. Soms zou het wel wat directer kunnen, dus wellicht zit ik inderdaad naar een 80Hz dip te luisteren
Gisteravond nog een uitgebreide finetuning gedaan, het lijkt al best wel optimaal - maar er zit nog steeds te veel kleuring in. Helaas is dit alleen op het gehoor goed te krijgen, met een meting kun je alleen zien "waar" je ingrijpt. Maar hoeveel en waar wat nodig is blijft een tijdrovende klus.
Hopelijk binnenkort een update over de W-15, want ik wil die B200 uiteraard ook fullrange OB (en minimalistisch gefilterd) eens horen.
Daarnaast heeft de bouwer van deze kasten de SOLO 50 keurig gebouwd, maar vervolgens naderhand een verhoging toegevoegd. De bodem is verwijderd en dit stuk is toegevoegd aan het volume van de 2e kamer. De (poort)afstemming zal hierdoor gewijzigd zijn. Ik wil het nog wel eens terugbrengen naar origineel om te kijken wat dat doet - het laag is nu in ieder geval erg diep en indrukwekkend. Maar van 'slam' heb ik geen last. Soms zou het wel wat directer kunnen, dus wellicht zit ik inderdaad naar een 80Hz dip te luisteren
Gisteravond nog een uitgebreide finetuning gedaan, het lijkt al best wel optimaal - maar er zit nog steeds te veel kleuring in. Helaas is dit alleen op het gehoor goed te krijgen, met een meting kun je alleen zien "waar" je ingrijpt. Maar hoeveel en waar wat nodig is blijft een tijdrovende klus.
Hopelijk binnenkort een update over de W-15, want ik wil die B200 uiteraard ook fullrange OB (en minimalistisch gefilterd) eens horen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange
Ik ontdekte deze op Marktplaats, de Caliber CWF-15 en die korf lijkt wel erg op die van de W-15. Zou een donor kunnen zijn wellicht...
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange
Op internet kwam ik een bouwer tegen van subwooferbehuizingen voor auto's. Ik zag op de foto de 15" korf die ik al tijden zoek. Contact gehad, en ik mocht zijn 'passtuk' overnemen. Voordat ik dat ging doen wilde ik weten of de korf wel demontabel was... nou nee: 6 schroeven er uit en verder geen enkele beweging in te krijgen. Dan kom je op het punt: sloop ik hem, of lijm ik hem (de gebroken korf) en dan is de onomkeerbare weg die van slopen - dus toch maar een lijntje uitgezet om de korf te lijmen (of lassen).
Vandaag heb ik met een bevriende specialist de korf gelijmd van de gedemonteerde woofer (rolrand, conus en spider verwijderd). Nu weer opbouwen, lijkt goed te gaan. Ik wilde niet te veel tijd er in steken, als het maar weer vlak zou worden zodat ik de recone klus correct kan uitvoeren en alles vrij loopt. We zijn er bijna...
Epoxy aanbrengen Woofer klem strak in baffle, steekt 1mm uit (t.b.v. druk op de korf) Woofer hangt vrij Korf wordt ingeklemd, tussen baffle en korf (beide baffles) zit vershoudfolie, zodat niet alles aan elkaar gelijmd wordt
Controle van de vlakheid, een schijfje die over is van een 18" 'cut out'
Ziet er mooi vlak uit, de breuk was niet exact te lijmen, want het materiaal was ook vervormd (voor het breekpunt wss)
Na twijfel of ik de spider geheel zou gaan reinigen, de boel toch maar dik ingelijmd met 'speakerglue' (watergedragen contactlijm).
De boel gecentreerd met 'shims' van bakpapier
De spider kleefde mooi aan de korf, toch nog even nagelopen en goed aangedrukt met een stevige borstel
Wie wel eens een woofer gereconed heeft weet dat er recone(klusje)s zijn die meer/minder marge hebben. Deze W-15 is absurd qua tolerantie, hij kan niet asymmetrisch ingedrukt worden. Het schotelen/kantelen leidt direct tot aanlopen. Dat is op zich positief, de toleranties zijn heel erg nauw en er is maximale kracht op de spreekspoel maar bij het repareren geeft dit ook geen ruimte voor fouten. Gelukkig is de W-15 een faseplug model, dus het is geen enkel probleem een rolletje papier te gebruiken om de boel te centreren. Maar het valt op hoe weinig papier er tussen past. 
Vandaag heb ik met een bevriende specialist de korf gelijmd van de gedemonteerde woofer (rolrand, conus en spider verwijderd). Nu weer opbouwen, lijkt goed te gaan. Ik wilde niet te veel tijd er in steken, als het maar weer vlak zou worden zodat ik de recone klus correct kan uitvoeren en alles vrij loopt. We zijn er bijna...
Epoxy aanbrengen Woofer klem strak in baffle, steekt 1mm uit (t.b.v. druk op de korf) Woofer hangt vrij Korf wordt ingeklemd, tussen baffle en korf (beide baffles) zit vershoudfolie, zodat niet alles aan elkaar gelijmd wordt
Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange
Mooi gedaan! Hopen dat het nog steeds klinkt zoals bedoelt maar dat komt vast goed 
- VintageHarry
- Berichten: 2411
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
