Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange

Bericht door wouter »

Uit nieuwsgierigheid toen de kans zich voordeed een paartje Lii Song W-15 woofers overgenomen van een forumlid. Ze warej beschadigd aangekomen bij hem, het zou alleen gaan om gebroken korfranden. Helaas was de schade groter dan verwacht, dus gister begonnen aan Operatie Recone (toch veel mee bezig de laatste tijd).
Het doel is de W-15 te laten samenspelen in een fullrange open baffle, waarschijnlijk i.c.m. met een 8"


Ik heb later de Lii Song FAST-8 overgenomen, maar heb o.a. hier ook nog de Visaton B200.
Het Liionidas filter ligt klaar, maar de units moeten eerst perfect spelen en speeluren maken.

Ik ben erg benieuwd, het project is gestart op basis van de Liionidas. Op basis van eerste indrukken kan het zijn dat de 8" uitgewisseld zal worden, maar ook de filtering specifieker gekozen gaat worden.
Een proces dat met de Hypex Fusion 2-weg tijdens de testfase wellicht spoedig doorlopen kan worden.

Voor nu is het vooral even de vraag of ik de W-15 vrij kan laten spelen, er zat wat in de magneetsleuf waarschijnlijk.


Na 3 uur ligt de woofer we zo bij:
IMG-20210914-WA0000.jpeg
Hier een tekening met achter de Liionidas opbouw (linker kant van de OB) en mijn gedachte over een vrijwel gelijke vorm maar dan minder getrapt (rechter zijde)
Screenshot_20210914-110939_WhatsApp.jpg
Hieronder design 1
Screenshot_20210914-110239_WhatsApp.jpg
Hieronder de Leonidas/Liionidas.
Screenshot_20210914-105755_Gallery.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange

Bericht door Walt »

Ik ben benieuwd of die woofer te redden is, leuke uitdaging!
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange

Bericht door Douwe84 »

Mooie klus idd, hoe ga je de korf repareren?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange

Bericht door wouter »

(
viewtopic.php?f=3&t=28193&start=725#p1992581)
Screenshot_20210915-190754_Chrome.jpg
Dat heb ik in het Leonidas topic al even laten zien, ik heb hem ingeklemd tussen 2 lagen berken.
viewtopic.php?f=3&t=28193&start=725#p1992581
De korfuitsparingen zijn heel exact en de verzinking ook. Steekt express 1mm uit, zodat er veel druk op die rand komt en het kan nergens heen verder.



Maar nu alles uit elkaar ligt is een korf vervangen wellicht ook nog denkbaar.

Met de dubbele baffle kon het niet anders dan alleen maar recht zitten.
Bijlagen
Screenshot_20210915-185306_WhatsApp.jpg
Screenshot_20210915-190809_Chrome.jpg
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange

Bericht door pvanlingen »

Verkopen ze de frames ook als onderdeel, en zo ja dan zal dat wel duur zijn compleet met magneet.
Is het dan nog rendabel.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange

Bericht door wouter »

Zou alleen gaan om het korfje, welke vastgeschroefd zit. En anders gaan we verder zoals ik het klemmend gedaan had.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange

Bericht door hardbats »

Heb je daar lii audio al over gesproken?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange

Bericht door wouter »

Nou, ik heb met Floeper even contact gehad. Hij bood eerder al aan dit wel even te willen vragen.

Ik kan de korf van de W-15 echt nergens vinden namelijk.

https://dynavox.com/15inch-Die-Cast-Alu ... fer-Basket

Deze komt dicht in de buurt:
Screenshot_20210916-175006_Gallery.jpg
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange

Bericht door hardbats »

Prima, als hij geregeld kan worden zal hij dat ook wel voor elkaar kunnen krijgen
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange

Bericht door richard »

Kun je het frame niet (laten) lassen of solderen? Is wel een beetje een specialistisch werkje.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange

Bericht door hardbats »

Denk dat giet aluminium zich niet makkelijk laat solderen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange

Bericht door wouter »

zeer goede video, wat een youtuber!
Maar ik meende dat het een zamac legering is...

De korf was trouwens geen probleem, mijn dubbele baffle klemde alles perfect in vorm volgens mij.

Maar nu het uit elkaar ligt kan ik het inderdaad grondiger aanpakken. Doel van de recone is het vrij laten spelen van de bewegende delen, dat schraapte. Het is me niet duidelijk waardoor, dus het is een gokje bij heropbouw of het geholpen heeft. De tolerantie rondom de spreekspoel is ongelofelijk klein: een tikje rondom de spreekspoel maakt al dat het aanloopt. Dit is mijn indicatie voor het "speciale" van deze woofer. Ongekend krappe tolerantie, optimale kracht overbrenging.

Edit: 'tapijtje' rondom de spreekspoel moest waarschijnlijk 'tikje' zijn... geen idee waarom dit stond, wellicht autocorrect actie
Laatst gewijzigd door wouter op vr 07 jan 2022, 12:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange

Bericht door Henkjan »

is hen niet te lijmen?
Bison heen 2K metaallijm
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange

Bericht door richard »

Henkjan schreef:
is hen niet te lijmen? ...
Vast wel, ze lijmen hele vliegtuigen in elkaar.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange

Bericht door wouter »

ik weet niet zeker of het gietaluminium is, maar ik denk dat JB Weld Original de beste optie voor mij is. Ik wil alleen even afwachten op een reactie van Lii Audio.

Intussen vandaagwezen stoeien met een andere 8" fullrange, om te horen hoe goed het minimaal moet kunnen zijn. Maar dit is een pittig beestje om te temmen. Hier een foto van het afstraalgedrag onder hoeken met kleine stapjes (10-15 graden max)
We meten en passen dan de Fusion dsp aan. Maar het blijft lastig, wat je meet is een startpunt, maar verschilt per positie. Het is meer om er gevoel bij te krijgen...
Screenshot_20210919-000657_Gallery.jpg
Screenshot_20210919-000541_Gallery.jpg
De Visaton Solo 50 in dubbel kamer basreflex, maar met eigen correctiefilter.
Laatst gewijzigd door wouter op zo 19 sep 2021, 0:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange

Bericht door FR_Aad »

De kleur van deze B 200's is lekker vintage. :rock:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange

Bericht door wouter »

Ja, deze B200 units zijn heel mooi verkleurd! Veel mooier dan zwarte conussen. Daarom wilde ik perse deze hebben, als gebouwd project gekocht (meer dan nieuwprijs, maar het helemaal waard).

Omdat Lampizator de B200 zo goed vindt in open baffle, en ik even niet verder kan met de W-15 doe ik maar vast ervaring op met de B200 finetunen.
https://www.fikuselectric.com/

Het gekke is dat de 6,5" Dayton Audio gebruikt wordt, terwijl hij op Facebook schreef dat die "destroyed" was door de B200 en "beats everything".
Voor mijn ontdekking wat een OB 15/8 moet kunnen is de B200 dus één om ook mee te nemen in het 'onderzoek'. Ik heb overwogen de Visaton NoBox te maken, met de 15" BGS40 die ik te koop zag staan, maar dat lijkt met niet het niveau wat ik zoek. De B200 wellicht an sich wel, hier ook nog even het FB bericht:
https://www.facebook.com/FikusLampi/pos ... 8147470773
Screenshot_20210919-010446_Gallery.jpg
Screenshot_20210919-005757_Chrome.jpg
Nog wat zondagmiddag leesvoer gevonden:
http://www.dipolplus.de/Dipol_Schallwand.pdf
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange

Bericht door wouter »

Na nog een dagje pielen met de Visaton B200 in een solo50 kast geconstateerd dat mijn maatje en ik vrijwel exact het Daedalus filter hadden ingevoerd in de DSP op basis van meten. Alleen gaan wij anders te werk met de ellende op 7khz dan Hobby HIFI.
20210919_145337.jpg
Ongefilterd, eigen DSP en Hobby HIFI Daedalus TL filter (geheel nagebouwd o.b.v. elektrische respons filter)


De haat liefde verhouding is eigenlijk gevoed door verbazing (losse kwaliteiten) en tegelijk de irritatie dat het eigenlijk nooit goed klinkt... We stoeien nog eventjes de komende week, maar hopelijk is een 8" op een brede open baffle een heel ander verhaal. De Lii FAST-8 in de solo 50 kasten zetten lijkt me ook nog wel de moeite waard. Gewoon om bekend te worden met de unit, en hel speeluren te laten maken.
20210919_152200.jpg
1/2 octaaf smoothing.
0, 15, 30, 45, 60, 90 graden, ca 40cm op stofkaphoogte
Screenshot_20210919-225941_Gallery.jpg
Halve woonkamer verbouwd, hoekbank uit elkaar getrokken en verplaatst... De kat/poes was van huis (incl overnachting) dus had ruim 24 uur lol.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange

Bericht door richard »

wouter schreef:
...

20210919_145337.jpg
Ongefilterd, eigen DSP en Hobby HIFI Daedalus TL filter (geheel nagebouwd o.b.v. elektrische respons filter)....
Die dip op 80 Hz is dat een woonkamer dingetje of ten gevolge van de dubbele interne ruimte van de kast?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange

Bericht door wouter »

Weet ik eigenlijk niet, ik zal ook eens een impedantiemeting doen. Aangezien ik in dat gebied niet bezig ben met correcties let ik daar automatisch niet op. Ik denk dat het ruimteinvloed is, maar dat sluiten we binnenkort wel even uit.

Daarnaast heeft de bouwer van deze kasten de SOLO 50 keurig gebouwd, maar vervolgens naderhand een verhoging toegevoegd. De bodem is verwijderd en dit stuk is toegevoegd aan het volume van de 2e kamer. De (poort)afstemming zal hierdoor gewijzigd zijn. Ik wil het nog wel eens terugbrengen naar origineel om te kijken wat dat doet - het laag is nu in ieder geval erg diep en indrukwekkend. Maar van 'slam' heb ik geen last. Soms zou het wel wat directer kunnen, dus wellicht zit ik inderdaad naar een 80Hz dip te luisteren ;-)

Gisteravond nog een uitgebreide finetuning gedaan, het lijkt al best wel optimaal - maar er zit nog steeds te veel kleuring in. Helaas is dit alleen op het gehoor goed te krijgen, met een meting kun je alleen zien "waar" je ingrijpt. Maar hoeveel en waar wat nodig is blijft een tijdrovende klus.

Hopelijk binnenkort een update over de W-15, want ik wil die B200 uiteraard ook fullrange OB (en minimalistisch gefilterd) eens horen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange

Bericht door wouter »

Screenshot_20210922-235219_WhatsApp.jpg
Ik ontdekte deze op Marktplaats, de Caliber CWF-15 en die korf lijkt wel erg op die van de W-15. Zou een donor kunnen zijn wellicht...
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange

Bericht door wouter »

Op internet kwam ik een bouwer tegen van subwooferbehuizingen voor auto's. Ik zag op de foto de 15" korf die ik al tijden zoek. Contact gehad, en ik mocht zijn 'passtuk' overnemen. Voordat ik dat ging doen wilde ik weten of de korf wel demontabel was... nou nee: 6 schroeven er uit en verder geen enkele beweging in te krijgen. Dan kom je op het punt: sloop ik hem, of lijm ik hem (de gebroken korf) en dan is de onomkeerbare weg die van slopen - dus toch maar een lijntje uitgezet om de korf te lijmen (of lassen).

Vandaag heb ik met een bevriende specialist de korf gelijmd van de gedemonteerde woofer (rolrand, conus en spider verwijderd). Nu weer opbouwen, lijkt goed te gaan. Ik wilde niet te veel tijd er in steken, als het maar weer vlak zou worden zodat ik de recone klus correct kan uitvoeren en alles vrij loopt. We zijn er bijna... :mrgreen:


Epoxy aanbrengen
20220104_153709.jpg
Woofer klem strak in baffle, steekt 1mm uit (t.b.v. druk op de korf)
20220104_154807.jpg
Woofer hangt vrij
20220104_155648.jpg
Korf wordt ingeklemd, tussen baffle en korf (beide baffles) zit vershoudfolie, zodat niet alles aan elkaar gelijmd wordt ;-)
20220104_155703.jpg
Controle van de vlakheid, een schijfje die over is van een 18" 'cut out'
20220104_222340.jpg
Ziet er mooi vlak uit, de breuk was niet exact te lijmen, want het materiaal was ook vervormd (voor het breekpunt wss)
20220104_222359.jpg
Na twijfel of ik de spider geheel zou gaan reinigen, de boel toch maar dik ingelijmd met 'speakerglue' (watergedragen contactlijm).
20220104_230527.jpg
De boel gecentreerd met 'shims' van bakpapier
20220104_231716.jpg
De spider kleefde mooi aan de korf, toch nog even nagelopen en goed aangedrukt met een stevige borstel
20220104_231701.jpg
Wie wel eens een woofer gereconed heeft weet dat er recone(klusje)s zijn die meer/minder marge hebben. Deze W-15 is absurd qua tolerantie, hij kan niet asymmetrisch ingedrukt worden. Het schotelen/kantelen leidt direct tot aanlopen. Dat is op zich positief, de toleranties zijn heel erg nauw en er is maximale kracht op de spreekspoel maar bij het repareren geeft dit ook geen ruimte voor fouten. Gelukkig is de W-15 een faseplug model, dus het is geen enkel probleem een rolletje papier te gebruiken om de boel te centreren. Maar het valt op hoe weinig papier er tussen past. :goeie:
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange

Bericht door hardbats »

Mooi gedaan! Hopen dat het nog steeds klinkt zoals bedoelt maar dat komt vast goed :D
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange

Bericht door VintageHarry »

Serieus klusje, mooi gedaan hoor!
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1714
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange

Bericht door holco »

:goedzo:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”