Help! Alternatief gezocht voor B110's en B&W kevlar unit
Moderator: Beheerdersteam
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
De modernere versie van dit tweeterje, de D26NC-55-06 is heel goed getest, zie http://www.zaphaudio.com/tweetermishmash/
De conussen zien er iets anders uit, maar de specs zijn nagenoeg gelijk. Van de versies zonder faseplug dan. De SPH135C en SPH135KE dus. Ik geloof dat de -KEP versie iets andere specs heeft.Jasper Joppe Geers schreef:minder! Al met al zie ik steeds meer voordelen eigenlijk...
Volgens mij is die SPH-135C niet veel anders dan die Kevlar versie.. Zijn het nie gewoon allemaal Kevlar conussen maar die andere dan zwart gespoten??![]()
Ik heb evt. nog wel een SPH-135C liggen waar je wat metingen aan mag doen. (eigenlijk heb ik er twee, maar van eentje loopt de spreekspoel aan. Iemand een idee of dat op te lossen valt?) Stuur maar een PM als je geinteresseerd bent.
Moet het speciaal kevlar zijn of gaat het om de mooie geelgouden membranen?
Destijds wilde ik een B&W 805 kopen maar vond het toch veel geld. Ik ben toen op zoek gegaan naar alternatieven die minstens evengoed preseteren, B&W is wel goed maar je betaald ook flink extra voor de naam. Uiteindelijk een monitor gevonden die goedkoper was en beter presteerde (niet beluisterd, gebaseerd op mensen die hun 805's hebben ingeruild voor deze) bij Joshep audio. Volgens mij was het de RM7 monitor. Daarna heb ik uitgezocht welke luidspreker hierin zat (was een Seas G17REX/P) en vervolgens een hoogwaardige monitor luidspreker gebouwd.
Deze luidspreker is echt een aanrader, ik vind hem mooier dan de 135KEP en ze staan op dit moment allebei aangesloten bij mij (de kepjes zijn voor een vriend)
Begrijp me niet verkeerd, de kepjes zijn ook uitzonderlijk goed, alleen net iets minder dan de G17REX/P
Destijds wilde ik een B&W 805 kopen maar vond het toch veel geld. Ik ben toen op zoek gegaan naar alternatieven die minstens evengoed preseteren, B&W is wel goed maar je betaald ook flink extra voor de naam. Uiteindelijk een monitor gevonden die goedkoper was en beter presteerde (niet beluisterd, gebaseerd op mensen die hun 805's hebben ingeruild voor deze) bij Joshep audio. Volgens mij was het de RM7 monitor. Daarna heb ik uitgezocht welke luidspreker hierin zat (was een Seas G17REX/P) en vervolgens een hoogwaardige monitor luidspreker gebouwd.
Deze luidspreker is echt een aanrader, ik vind hem mooier dan de 135KEP en ze staan op dit moment allebei aangesloten bij mij (de kepjes zijn voor een vriend)
Begrijp me niet verkeerd, de kepjes zijn ook uitzonderlijk goed, alleen net iets minder dan de G17REX/P
Tja en als het geen kevlar hoeft te zijn, dan zou ik het wel weten...Ik heb niet voor niets de Peerless HDS 152 Exclusive gekocht. Goedkoper en een klasse beter dan de 135KEP indien toegepast tot zo'n 2500 Hz. Zou heel mooi moeten combineren met dat vifa tweetertje. mmmmmmhh
En dan voor de 3 woofers de HDS 164 Nomex met afgesneden randen zodat de kast mooi slank blijft. Dan heb je een heel mooi oppervlak voor de bas van 417 cm2, goed voor een flink fundament.
En dan voor de 3 woofers de HDS 164 Nomex met afgesneden randen zodat de kast mooi slank blijft. Dan heb je een heel mooi oppervlak voor de bas van 417 cm2, goed voor een flink fundament.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Mja, ik heb in eerste instantie ook geen reden om jullie adviezen en keuzes te weerleggen hoor, behalve dat ik de units inmiddels al besteld heb.
Ik ben definitief gegaan voor de eerste optie van jou Jeroen, de hele set van Monacor. Gisterochtend is Daniel hier bij me op bezoek geweest, en heeft 2 stuks SPH 135C voor me meegenomen, zodat ik alvast kan kijken wat het is.. Ik heb ze nog niet beluisterd, maar ik heb er wel een goed gevoel over.
Daarnaast dus de 135 KEP waarmee ik het mid wil laten klinken, ook daar heb ik alle vertrouwen in. Nu is het wel zo dat die kevlar unit aardig wat zwaarder is dan de oorspronkelijke drivertjes uit die B&W speakertjes. Die kunnen nu dus ook marktplaats op.. Punt is dat ik wel een andere constructie moet zoeken voor het inbouwen van de kevlar unit. Misschien dat ik nu de wand van de colafles dusdanig dik kan maken dat ik de kevlar unit er rechtstreeks op kan schroeven en die met kamer en al los in de speaker behuizing monteer...
Hmmmm.. stof tot nadenken dus!
Ik ben definitief gegaan voor de eerste optie van jou Jeroen, de hele set van Monacor. Gisterochtend is Daniel hier bij me op bezoek geweest, en heeft 2 stuks SPH 135C voor me meegenomen, zodat ik alvast kan kijken wat het is.. Ik heb ze nog niet beluisterd, maar ik heb er wel een goed gevoel over.
Daarnaast dus de 135 KEP waarmee ik het mid wil laten klinken, ook daar heb ik alle vertrouwen in. Nu is het wel zo dat die kevlar unit aardig wat zwaarder is dan de oorspronkelijke drivertjes uit die B&W speakertjes. Die kunnen nu dus ook marktplaats op.. Punt is dat ik wel een andere constructie moet zoeken voor het inbouwen van de kevlar unit. Misschien dat ik nu de wand van de colafles dusdanig dik kan maken dat ik de kevlar unit er rechtstreeks op kan schroeven en die met kamer en al los in de speaker behuizing monteer...
Hmmmm.. stof tot nadenken dus!
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Een nieuw probleempje verschijnt er aan de horizon!..
Zoals ik die monacors bekijk die ik nu thuis heb, zie ik aan de achterkant van de magneet een gat met een gaasje ervoor. Koeling van de spreekspoel dus...
Dit betekent dat ik dus niet zomaar vrolijk daar een kegel op kan lijmen en dat gat volsmeren met lijm.. toch?
Zoals ik die monacors bekijk die ik nu thuis heb, zie ik aan de achterkant van de magneet een gat met een gaasje ervoor. Koeling van de spreekspoel dus...
Dit betekent dat ik dus niet zomaar vrolijk daar een kegel op kan lijmen en dat gat volsmeren met lijm.. toch?
Jasper Joppe Geers schreef:Een nieuw probleempje verschijnt er aan de horizon!..
Zoals ik die monacors bekijk die ik nu thuis heb, zie ik aan de achterkant van de magneet een gat met een gaasje ervoor. Koeling van de spreekspoel dus...
Dit betekent dat ik dus niet zomaar vrolijk daar een kegel op kan lijmen en dat gat volsmeren met lijm.. toch?
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Klopt. Kwestie van gat in de kegel zagen 
zoiets:
zoiets:
CODE: Selecteer alles
_
/ \
/ \
/_____\
___ ___
/ | | \
|---| |---|
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
- Paul Jenner
- Berichten: 532
- Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
- Contacteer:
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
- Paul Jenner
- Berichten: 532
- Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
- Contacteer:
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Ik heb voor de midrange nu de Monacor SPH 135KEP
en voor het laag per speaker 3 stuks Monacor SPH 135C
Dit overigens op aangeven van Jeroen D! Ik had het idee dat ik uiteindelijk in mij project toch niet zo geweldig goed bezig was met die B110 units, en dus de vraag gesteld wat ik er voor in de plaats zou kunnen kiezen..
En dit bleek de meest geschikte oplossing. Temeer omdat alle drives (behalve de tweet) nu van een en dezelfde fabrikant komen..
en voor het laag per speaker 3 stuks Monacor SPH 135C
Dit overigens op aangeven van Jeroen D! Ik had het idee dat ik uiteindelijk in mij project toch niet zo geweldig goed bezig was met die B110 units, en dus de vraag gesteld wat ik er voor in de plaats zou kunnen kiezen..
En dit bleek de meest geschikte oplossing. Temeer omdat alle drives (behalve de tweet) nu van een en dezelfde fabrikant komen..
- Paul Jenner
- Berichten: 532
- Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
- Contacteer:
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Paul Jenner schreef:Lijkt mij een prima keuze.
Maarja, er zijn natuurlijk B110 diehards die van geen andere unit willen weten ...
Paul.
Zoals ik dus
Ik heb nu zo'n 20 jaar naar een paar Cresta's geluisterd, en ik wist gewoon niet beter dan dat het luidsprekertjes waren die ik best fijn vond klinken. Nu had ik tegelijkertijd het idee dat het gewone consumentenspeakertjes waren uit de goeie oude tijd zeg maar..
Dan is het toch vreemd dat je in de tijd van vandaag erachter moet komen dat het toch wel een van de "beste" speakers waren! Zodoende wilde ik niks anders meer!
Maar op een gegeven moment heb ik mezelf bewust voorgenomen om ook eens te leren luisteren naar andere speakers, en te begrijpen waarom dat dat ook bijzonder goede speakers zijn. Anders zou ik het gevaar lopen dat authentieke geluid in een totaal andere speaker te willen zoeken..
- Paul Jenner
- Berichten: 532
- Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
- Contacteer:
Vergeet hierbij niet dat de beroemde ls3/5a vooral zo goed klonk vanwege het zeer uitgebreide filter dat in die dingen zat. Dat was absoluut nodig om enkele nare bulten in de karakteristiek van die B110's glad te strijken. Ik verwacht dat er in de "eenvoudiger" Cresta terzake wel een aantal bochten zijn afgesneden uit kostenoverwegingen ...
Paul.
Paul.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Absoluut!
Ik geloof ook dat mijn Cresta's inmiddels aardig "op" zijn, en dat het geen kwaad zou kunnen om daar een keer een nieuw filter in te zetten..
Moet ik nog eens over nadenken. Het gleuid zal wel anders zijn, maar tegelijkertijd weet je wel weer wat ze feitelijk kunnen!
Enneh, mag een filter ook een keer op zijn na 34 jaar?..
Ik geloof ook dat mijn Cresta's inmiddels aardig "op" zijn, en dat het geen kwaad zou kunnen om daar een keer een nieuw filter in te zetten..
Moet ik nog eens over nadenken. Het gleuid zal wel anders zijn, maar tegelijkertijd weet je wel weer wat ze feitelijk kunnen!
Enneh, mag een filter ook een keer op zijn na 34 jaar?..
