Help! Alternatief gezocht voor B110's en B&W kevlar unit

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Hehe.. Phew! ;)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De modernere versie van dit tweeterje, de D26NC-55-06 is heel goed getest, zie http://www.zaphaudio.com/tweetermishmash/
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

Jasper Joppe Geers schreef:
minder! Al met al zie ik steeds meer voordelen eigenlijk...
Volgens mij is die SPH-135C niet veel anders dan die Kevlar versie.. Zijn het nie gewoon allemaal Kevlar conussen maar die andere dan zwart gespoten?? ;)
De conussen zien er iets anders uit, maar de specs zijn nagenoeg gelijk. Van de versies zonder faseplug dan. De SPH135C en SPH135KE dus. Ik geloof dat de -KEP versie iets andere specs heeft.

Ik heb evt. nog wel een SPH-135C liggen waar je wat metingen aan mag doen. (eigenlijk heb ik er twee, maar van eentje loopt de spreekspoel aan. Iemand een idee of dat op te lossen valt?) Stuur maar een PM als je geinteresseerd bent.
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Moet het speciaal kevlar zijn of gaat het om de mooie geelgouden membranen?

Destijds wilde ik een B&W 805 kopen maar vond het toch veel geld. Ik ben toen op zoek gegaan naar alternatieven die minstens evengoed preseteren, B&W is wel goed maar je betaald ook flink extra voor de naam. Uiteindelijk een monitor gevonden die goedkoper was en beter presteerde (niet beluisterd, gebaseerd op mensen die hun 805's hebben ingeruild voor deze) bij Joshep audio. Volgens mij was het de RM7 monitor. Daarna heb ik uitgezocht welke luidspreker hierin zat (was een Seas G17REX/P) en vervolgens een hoogwaardige monitor luidspreker gebouwd.

Deze luidspreker is echt een aanrader, ik vind hem mooier dan de 135KEP en ze staan op dit moment allebei aangesloten bij mij (de kepjes zijn voor een vriend)

Begrijp me niet verkeerd, de kepjes zijn ook uitzonderlijk goed, alleen net iets minder dan de G17REX/P
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Tja en als het geen kevlar hoeft te zijn, dan zou ik het wel weten...Ik heb niet voor niets de Peerless HDS 152 Exclusive gekocht. Goedkoper en een klasse beter dan de 135KEP indien toegepast tot zo'n 2500 Hz. Zou heel mooi moeten combineren met dat vifa tweetertje. mmmmmmhh

En dan voor de 3 woofers de HDS 164 Nomex met afgesneden randen zodat de kast mooi slank blijft. Dan heb je een heel mooi oppervlak voor de bas van 417 cm2, goed voor een flink fundament.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Mja, ik heb in eerste instantie ook geen reden om jullie adviezen en keuzes te weerleggen hoor, behalve dat ik de units inmiddels al besteld heb.

Ik ben definitief gegaan voor de eerste optie van jou Jeroen, de hele set van Monacor. Gisterochtend is Daniel hier bij me op bezoek geweest, en heeft 2 stuks SPH 135C voor me meegenomen, zodat ik alvast kan kijken wat het is.. Ik heb ze nog niet beluisterd, maar ik heb er wel een goed gevoel over.

Daarnaast dus de 135 KEP waarmee ik het mid wil laten klinken, ook daar heb ik alle vertrouwen in. Nu is het wel zo dat die kevlar unit aardig wat zwaarder is dan de oorspronkelijke drivertjes uit die B&W speakertjes. Die kunnen nu dus ook marktplaats op.. Punt is dat ik wel een andere constructie moet zoeken voor het inbouwen van de kevlar unit. Misschien dat ik nu de wand van de colafles dusdanig dik kan maken dat ik de kevlar unit er rechtstreeks op kan schroeven en die met kamer en al los in de speaker behuizing monteer...

Hmmmm.. stof tot nadenken dus!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, dacht eerlijk gezegd ook al dat je die Monacors al had besteld. Gaat best lukken hoor, de SPH-C speakers geven een mooie warme bas en de KEP speakers hebben een mooie open klank. Veel succes!
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Een nieuw probleempje verschijnt er aan de horizon!..

Zoals ik die monacors bekijk die ik nu thuis heb, zie ik aan de achterkant van de magneet een gat met een gaasje ervoor. Koeling van de spreekspoel dus...

Dit betekent dat ik dus niet zomaar vrolijk daar een kegel op kan lijmen en dat gat volsmeren met lijm.. toch?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Jasper Joppe Geers schreef:
Een nieuw probleempje verschijnt er aan de horizon!..

Zoals ik die monacors bekijk die ik nu thuis heb, zie ik aan de achterkant van de magneet een gat met een gaasje ervoor. Koeling van de spreekspoel dus...

Dit betekent dat ik dus niet zomaar vrolijk daar een kegel op kan lijmen en dat gat volsmeren met lijm.. toch?
:lol: dat klopt... waarom wilde je ook al weer een kegel monteren?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Klopt. Kwestie van gat in de kegel zagen ;)

zoiets:

CODE: Selecteer alles

     _
    / \
   /   \
  /_____\
 ___   ___
/   | |   \
|---| |---|
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Mja, dat lijkt me dan ook ver de enigste mogelijkheid..
Dan laat ik de driver met de magneet in een ring rusten, en hebruik ik de kegel, as en slotbout ook alleen maar om de driver tegen de baffle aan te trekken denk ik... Volgens mij ga ik qua constructie gewoon Jeroen achterop..
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

De woofers van Wilson Benesch hebben een halve donut achter op de magneet (plat doorgesneden).
Dit zijn trouwens prachtig ontworpen woofers, waarbij optimaal rekening is gehouden met de luchtstroming aan de achterkant.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Hallo mensen,

ik weet niet of dit nog van toepassing is, maar ...

Ik heb hier twee luidsprekers staan waar in totaal 4 stuks B110's in zitten,

in absolute nieuwstaat.

Bij interesse moet er maar even gemaild worden.


Paul.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Hoi Paul,

Je zult er snel genoeg wel iemand voor vinden hoor! Bij mij gingen z uiteindelijk vrij vlot de deur uit.

Inmiddels heb ik mijn Monacor units binnen, en koester de dag wanneer ik ze voor het eerst mag beluisteren!
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Jasper,

ik heb ze niet te koop staan hoor, ze zijn niet eens van mij.

Welke units heb je nu genomen ?


Paul.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ik heb voor de midrange nu de Monacor SPH 135KEP
en voor het laag per speaker 3 stuks Monacor SPH 135C

Dit overigens op aangeven van Jeroen D! Ik had het idee dat ik uiteindelijk in mij project toch niet zo geweldig goed bezig was met die B110 units, en dus de vraag gesteld wat ik er voor in de plaats zou kunnen kiezen..

En dit bleek de meest geschikte oplossing. Temeer omdat alle drives (behalve de tweet) nu van een en dezelfde fabrikant komen.. :D
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Lijkt mij een prima keuze.

Ik vind persoonlijk die B110's vooral speakers die "een mooie carriere achter zich hebben",
om het maar eens diplomatiek te zeggen.

Maarja, er zijn natuurlijk B110 diehards die van geen andere unit willen weten ...


Paul.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Paul Jenner schreef:
Lijkt mij een prima keuze.

Maarja, er zijn natuurlijk B110 diehards die van geen andere unit willen weten ...


Paul.

Zoals ik dus :wink:

Ik heb nu zo'n 20 jaar naar een paar Cresta's geluisterd, en ik wist gewoon niet beter dan dat het luidsprekertjes waren die ik best fijn vond klinken. Nu had ik tegelijkertijd het idee dat het gewone consumentenspeakertjes waren uit de goeie oude tijd zeg maar..

Dan is het toch vreemd dat je in de tijd van vandaag erachter moet komen dat het toch wel een van de "beste" speakers waren! Zodoende wilde ik niks anders meer!

Maar op een gegeven moment heb ik mezelf bewust voorgenomen om ook eens te leren luisteren naar andere speakers, en te begrijpen waarom dat dat ook bijzonder goede speakers zijn. Anders zou ik het gevaar lopen dat authentieke geluid in een totaal andere speaker te willen zoeken..
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Vergeet hierbij niet dat de beroemde ls3/5a vooral zo goed klonk vanwege het zeer uitgebreide filter dat in die dingen zat. Dat was absoluut nodig om enkele nare bulten in de karakteristiek van die B110's glad te strijken. Ik verwacht dat er in de "eenvoudiger" Cresta terzake wel een aantal bochten zijn afgesneden uit kostenoverwegingen ...

Paul.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Absoluut!

Ik geloof ook dat mijn Cresta's inmiddels aardig "op" zijn, en dat het geen kwaad zou kunnen om daar een keer een nieuw filter in te zetten..
Moet ik nog eens over nadenken. Het gleuid zal wel anders zijn, maar tegelijkertijd weet je wel weer wat ze feitelijk kunnen!

Enneh, mag een filter ook een keer op zijn na 34 jaar?..
Plaats reactie