Klasse B2 versterker met 801A triodes

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes

Bericht door Piet1950 »

Na het verfwerk inmiddels maar de gehele bedradingsopbouw op papier gezet. Ook een hele puzzel. Maar toch weer opgelost. De blauwdruk is gereed.
Binnenkort kunnen de eerste componenten gemonteerd gaan worden.

Piet
blauwdruk bedrading.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes

Bericht door hannesie »

Strak plan. :kwijl: 8)
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes

Bericht door PimDriessen »

Dag Piet,

Dat zie je niet vaak dat de gehele bedrading op tekening wordt gezet, geweldig hoor, mijn complimenten.
Groet,
Pim
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes

Bericht door Piet1950 »

Hallo Pim,

Om een fatsoenlijke opbouw te krijgen, is inzicht in de verbindingen nodig. Door alles uit te tekenen, is zichtbaar, wat er allemaal verbonden moet worden. De voedingen en de 0-Volt zijn belangrijk om goed te bekijken. En dan kunnen de signaal verbindingen een beetje apart gelegd worden. De werkelijke loop van de bedrading zal dus wel af wijken van de tekening. Maar de verbindingen van punt naar punt in principe niet.

Piet
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes

Bericht door Piet1950 »

Alle buisvoeten en 4 trafo's zijn inmiddels geplaatst. En alle gloeivoedingen zijn inmiddels ook aangesloten. Er zijn 4 gloeivoedingen: 12,6VDC; 2,5VAC; 6,3VAC; 7,5VAC. De buizen kunnen dus branden. En dat doen ze ook.

Piet
buizen branden.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes

Bericht door Ah!buis »

Mooie rooie lichtjes :D
Op naar het blauwe :rock:
Anne
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes

Bericht door Piet1950 »

Op naar het blauwe
Op de foto staan de buizen rechtop, maar in werkelijkheid hangen ze nog op hun kop. Voor het blauwe licht zou dat teveel extra vuurwerk geven. Dus dat komt nog.

Piet
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes

Bericht door hannesie »

:lol: :lol: Wel op een leuke manier de boel bedonderen, hangende buizen i.p.v. Tuinen van Babylon.
De voorste rij zijn de blauw uitstralende types?
Achterstevoren zal je wel niet lukken op de foto. :D
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes

Bericht door Piet1950 »

Er zijn inmiddels al heel wat draadjes extra getrokken, en ook veel componenten geplaatst. En de eerste tests zijn uitgevoerd. Dat betekent, dat de 6 dubbeltriodes al in bedrijf zijn genomen, en ook goed werken. De printen en de bedrading is nog voorlopig, en diverse andere componenten en verbindingen. Maar een deel werkt dus al.

Piet
triodetest op zijkant.JPG
dubbeltriodes test.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes

Bericht door Ah!buis »

Maar even een poging om de boel overeind te zetten voordat hannesie over gekantelde buizen valt :lol:
Anne
Bijlagen
dubbeltriodes test.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes

Bericht door Henkjan »

Ah!buis schreef:
voordat hannesie over gekantelde buizen valt :lol:
dan moettie beter opletten
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes

Bericht door hannesie »

:rofl: :rofl:

Ik zet mijn lees bril wel even af....!!
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes

Bericht door Piet1950 »

Het is weer even geleden, maar intussen niet stil gezeten. De versterker is gereed voor de praktijktesten. In eerste instantie nog met een xenon gelijkrichter. En als de versterker een rustig plekje heeft, met een kwikdamp gelijkrichter. Hierbij alvast een fotootje. Bijgewerkte schema's en foto's van binnen volgen later.

Piet
versterker compleet.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes

Bericht door hannesie »

Dat ziet er weer super netjes uit, maar wat is dan het voordeel van een kwikdamp gelijkrichter buis?
Dat is toch niet alleen alleen de blauwe kleur, neem ik aan.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes

Bericht door Barry2001 »

Bij een kwikdampgelijkrichter kunnen hogere stromen lopen. Maar, ze zijn tricky: het kwik dat erin zit wil je niet buiten de buis hebben, als je 'm per ongeluk laat vallen, kapot stoot oid heb je de kwikdeeltjes overal zitten. Denk dat Piet daarom wacht met toepassen tot de kat/schoonmaakster/vulmaarin er niet meer bij kan.
Oja, ze zien er echt gaaf uit in bedrijf, ook wel een dingetje :D
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes

Bericht door OpaBert »

hannesie schreef:
Dat ziet er weer super netjes uit, maar wat is dan het voordeel van een kwikdamp gelijkrichter buis?
Dat is toch niet alleen alleen de blauwe kleur, neem ik aan.
De stroom Hans
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes

Bericht door Piet1950 »

De kwikdamp gelijkrichter is ook in gebruik genomen. Mooie sfeerverlichting, en het klinkt nog ook.

Piet
kompleet kwik 2.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes

Bericht door Henkjan »

prachtig
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes

Bericht door democles »

Prachtig =D> =D>
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes

Bericht door Ah!buis »

Piet1950 schreef:
De kwikdamp gelijkrichter is ook in gebruik genomen. Mooie sfeerverlichting, en het klinkt nog ook.
Piet
Kijk 's aan al helemaal klaar met de kerstversiering :kwijl: :goedzo:
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes

Bericht door OpaBert »

Mooi hoor Daar kan geen terrarium :wink: tegen op Piet O:)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes

Bericht door hannesie »

En ik ben dan ook wel nieuwsgierig hoe zo "een schoonheid" klinkt, daar gaat het uiteindelijk wel om. :hide:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes

Bericht door AatV »

Vraagt eigenlijk om een "versterker bij nacht" afbeelding. :mrgreen:

groet,
Aat
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes

Bericht door Piet1950 »

ik ben dan ook wel nieuwsgierig hoe zo "een schoonheid" klinkt
Subjectief beluisterd is de klank prima. Objectief beluisteren, dat lukt mij niet. Maar wie wel?

Piet
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes

Bericht door OpaBert »

Piet1950 schreef:
ik ben dan ook wel nieuwsgierig hoe zo "een schoonheid" klinkt
Subjectief beluisterd is de klank prima. Objectief beluisteren, dat lukt mij niet. Maar wie wel?

Piet
Ik kan dat ook niet Als ik zo.n mooi versterker ziet heb ik meteen een O:)
En ben ik meteen bevooroordeeld :D
Plaats reactie