Klasse B2 versterker met 801A triodes
Moderator: Beheerdersteam
Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes
Na het verfwerk inmiddels maar de gehele bedradingsopbouw op papier gezet. Ook een hele puzzel. Maar toch weer opgelost. De blauwdruk is gereed.
Binnenkort kunnen de eerste componenten gemonteerd gaan worden.
Piet
Binnenkort kunnen de eerste componenten gemonteerd gaan worden.
Piet
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes
Dag Piet,
Dat zie je niet vaak dat de gehele bedrading op tekening wordt gezet, geweldig hoor, mijn complimenten.
Groet,
Pim
Dat zie je niet vaak dat de gehele bedrading op tekening wordt gezet, geweldig hoor, mijn complimenten.
Groet,
Pim
Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes
Hallo Pim,
Om een fatsoenlijke opbouw te krijgen, is inzicht in de verbindingen nodig. Door alles uit te tekenen, is zichtbaar, wat er allemaal verbonden moet worden. De voedingen en de 0-Volt zijn belangrijk om goed te bekijken. En dan kunnen de signaal verbindingen een beetje apart gelegd worden. De werkelijke loop van de bedrading zal dus wel af wijken van de tekening. Maar de verbindingen van punt naar punt in principe niet.
Piet
Om een fatsoenlijke opbouw te krijgen, is inzicht in de verbindingen nodig. Door alles uit te tekenen, is zichtbaar, wat er allemaal verbonden moet worden. De voedingen en de 0-Volt zijn belangrijk om goed te bekijken. En dan kunnen de signaal verbindingen een beetje apart gelegd worden. De werkelijke loop van de bedrading zal dus wel af wijken van de tekening. Maar de verbindingen van punt naar punt in principe niet.
Piet
Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes
Alle buisvoeten en 4 trafo's zijn inmiddels geplaatst. En alle gloeivoedingen zijn inmiddels ook aangesloten. Er zijn 4 gloeivoedingen: 12,6VDC; 2,5VAC; 6,3VAC; 7,5VAC. De buizen kunnen dus branden. En dat doen ze ook.
Piet
Piet
Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes
Op de foto staan de buizen rechtop, maar in werkelijkheid hangen ze nog op hun kop. Voor het blauwe licht zou dat teveel extra vuurwerk geven. Dus dat komt nog.Op naar het blauwe
Piet
Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes
De voorste rij zijn de blauw uitstralende types?
Achterstevoren zal je wel niet lukken op de foto.
Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes
Er zijn inmiddels al heel wat draadjes extra getrokken, en ook veel componenten geplaatst. En de eerste tests zijn uitgevoerd. Dat betekent, dat de 6 dubbeltriodes al in bedrijf zijn genomen, en ook goed werken. De printen en de bedrading is nog voorlopig, en diverse andere componenten en verbindingen. Maar een deel werkt dus al.
Piet
Piet
Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes
Maar even een poging om de boel overeind te zetten voordat hannesie over gekantelde buizen valt
Anne
Anne
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes
dan moettie beter oplettenAh!buis schreef:voordat hannesie over gekantelde buizen valt![]()
Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes
Het is weer even geleden, maar intussen niet stil gezeten. De versterker is gereed voor de praktijktesten. In eerste instantie nog met een xenon gelijkrichter. En als de versterker een rustig plekje heeft, met een kwikdamp gelijkrichter. Hierbij alvast een fotootje. Bijgewerkte schema's en foto's van binnen volgen later.
Piet
Piet
Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes
Dat ziet er weer super netjes uit, maar wat is dan het voordeel van een kwikdamp gelijkrichter buis?
Dat is toch niet alleen alleen de blauwe kleur, neem ik aan.
Dat is toch niet alleen alleen de blauwe kleur, neem ik aan.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes
Bij een kwikdampgelijkrichter kunnen hogere stromen lopen. Maar, ze zijn tricky: het kwik dat erin zit wil je niet buiten de buis hebben, als je 'm per ongeluk laat vallen, kapot stoot oid heb je de kwikdeeltjes overal zitten. Denk dat Piet daarom wacht met toepassen tot de kat/schoonmaakster/vulmaarin er niet meer bij kan.
Oja, ze zien er echt gaaf uit in bedrijf, ook wel een dingetje
Oja, ze zien er echt gaaf uit in bedrijf, ook wel een dingetje
Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes
De stroom Hanshannesie schreef:Dat ziet er weer super netjes uit, maar wat is dan het voordeel van een kwikdamp gelijkrichter buis?
Dat is toch niet alleen alleen de blauwe kleur, neem ik aan.
Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes
De kwikdamp gelijkrichter is ook in gebruik genomen. Mooie sfeerverlichting, en het klinkt nog ook.
Piet
Piet
Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes
Kijk 's aan al helemaal klaar met de kerstversieringPiet1950 schreef:De kwikdamp gelijkrichter is ook in gebruik genomen. Mooie sfeerverlichting, en het klinkt nog ook.
Piet
Anne
Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes
En ik ben dan ook wel nieuwsgierig hoe zo "een schoonheid" klinkt, daar gaat het uiteindelijk wel om. 
Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes
Vraagt eigenlijk om een "versterker bij nacht" afbeelding.
groet,
Aat
groet,
Aat
Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes
Subjectief beluisterd is de klank prima. Objectief beluisteren, dat lukt mij niet. Maar wie wel?ik ben dan ook wel nieuwsgierig hoe zo "een schoonheid" klinkt
Piet
Re: Klasse B2 versterker met 801A triodes
Ik kan dat ook niet Als ik zo.n mooi versterker ziet heb ik meteen eenPiet1950 schreef:Subjectief beluisterd is de klank prima. Objectief beluisteren, dat lukt mij niet. Maar wie wel?ik ben dan ook wel nieuwsgierig hoe zo "een schoonheid" klinkt
Piet
En ben ik meteen bevooroordeeld
