Dayton Epique drivers

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door wouter »

One World Concepts schreef:
Negatief?
Ik lees het niet als negatief.
Eerder gewoon kritisch.

Als ik alleen iemand zou moeten adviseren zou het niet een full-range 2-weg zijn.
Je loopt dan namelijk per definitie vast in het laag.
(...)
Wanneer iets persé ultra compact en smal moet, is het natuurlijk wel een uitkomst. .
Helaas, het komt wel negatief over. Natuurlijk schrijf jij wel dat je het helemaal geen verkeerde units vindt, maar je verhaal zegt wat anders. En daarop reageer ik. Ik herken me totaal niet in wat jij schrijft over de markt (lees huishoudens waar luidsprekers in de woonkamer staan).

Een 8C is lomp groot, als monitor voor mij hetzelfde als een Ford F350. Een slagje kleiner is toch niet "persé ultra compact". De 8C is totaal geen compacte speaker. Die zet je met goed fatsoen niet meer op een stand, die trouwens ook niet ontworpen zijn voor bij die monitoren. Een 8" monitor werkt voor mij alleen oldschool, zoals Audio Note doet - of Tony met de Plutone of Twenty Five doet.
De 8C is ultiem vorm volgt functie, en (dus) een werkpaard.

Ik mag hopen dat mensen niet om advies vragen en je dan zegt dan een 2-weg niet werkt, want subjes zijn juist de dingen waar het bijna altijd mee mis gaat bij leken.

Mijn schoonouders hebben een paartje Monitor Audio RX1 en mocht ik om wat voor reden dan ook nooit iets anders in huis kunnen hebben dan die, dan kan ik nog steeds heerlijk muziek luisteren. In die prijsklasse zitten tegenwoordig ook heel sterke modellen van Q-acoustics en Elac.

Losse sub, 3 speakers... budget wat verdwijnt in dingen die allemaal nog kunnen eindigen in een misafstemming.
Af en toe een reality check is gezond, high end ambities aanpraten is echt iets wat ik heb moeten afleren.

Los daarvan deel ik je opmerkingen, het kan heus wel beter.
Dus, als jij dit kunt regelen gaat dat lukken (plannetje voor):
http://www.loudspeakerdatabase.com/TangBand/W3-2088S0F

Deze in productie houden \:D/
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Het gaat mij vooral om de dialoog :)
Uiteraard zijn er meer wegen naar Rome, ik vind het vooral belangrijk dat mensen (hier, die meelezen) het pad kiezen wat bij ze past.
Met dat in gedachte schrijf ik ook mijn dingen, als je het er mee oneens bent, ook echt helemaal prima.
Soms is het gewoon voor de kick, of omdat het er gaaf/nostalgisch uitziet, ook prima.

Mijn ervaring is wel echt anders met een multi-sub systeem.
De meeste mensen vinden 2 of 3 mini subjes die je letterlijk ergens kun wegmoffelen (in een kast, als bijzet tafel, iets anders creatiefs) veel minder erg.
Voeg daarbij een simpel compact 2-wegje met bv een 5 of 6inch dat vanaf 100Hz speelt (kan hoger als je twee subs aan de voorkant hebt) en je hebt echt al een heel erg goed systeem.
Zelfs 2 kleine subjes aan twee overstaande muren doet het al heel erg goed.
Zoals eerder gezegd, kun je er altijd al 1 of twee in je monitors bouwen. Zelfs < 15 liter.

Daarnaast staat het buiten kijf dat deze goed zullen presteren (hoewel ik daar wel eerst alle metingen voor wil zien om dat 100% te geloven).
Idem als een Purify. Zonder twijfel dat het goede speakers zijn.
Maar ik denk dat het voor iedereen belangrijk is om te kijken wat je voor alternatieven je kunt krijgen voor hetzelfde budget.
Vooral welke voordelen deze alternatieven hebben (maar ook welke nadelen)

Voor mensen die het geld makkelijk kunnen missen zal dit allemaal minder relevant zijn.
Maar de ervaring leert is dat de meesten toch uurtjes moeten maken en de nodig discussies met hun partners/familie moeten voeren.
Er is dan niets zo vervelend en schrijnend om uiteindelijk dan die "ultieme" speaker te kunnen kopen en dat het dan tegenvalt.
Al helemaal wanneer je er achterkomt dat het kennelijk ook voor minder had gekund.

Ik begrijp de vraag over de Tangband niet helemaal.
Ik ken ze, maar ik zie maar weinig toepassingen.
Een SDS135 kan in een heel klein kistje, kan harder (of lager) en is goedkoper
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

One World Concepts schreef:
Het gaat mij vooral om de dialoog :)

(...)

Ik begrijp de vraag over de Tangband niet helemaal.
Ik ken ze, maar ik zie maar weinig toepassingen.
Een SDS135 kan in een heel klein kistje, kan harder (of lager) en is goedkoper
Cool, zitten we weer op dezelfde pagina. Ik denk dat DIY ook een stukje creativiteit mag hebben, en maatwerk mag hebben welke je niet in de winkel kunt kopen. Maar als je kijkt wat bij Whathifi nou goed scoort, dan is een 6,5" 2-weg echt wel dikke prima voor vrijwel ieder huishouden waarbij muziek afspelen boven muziek beoordelen staat. Niet audiofiel, high end of studio achtig, gewoon voor Henk en Ingrid ;-)

Die tangband, die is zeldzaam! Ik wilde deze combineren met een 100x100 koker van alu o.i.d. en dan 2 stuks er in. Dit verticaal ophangen, 4 stuks ca 1 meter lang.
Die koker wordt zo gepositioneerd dat de onderste woofer op bijv 1/4 kamerhoogte zit, en de bovenste op 3/4 kamerhoogte.
Links en rechts een koker op de muur, en achter bij de bank (hier dan ook de muur) ook 2 stuks.
Een bass array dus, in zeer onopvallende behuizing: 10cm breed en 10cm diep, aan de wand. Alu, kan in elke kleur. Woofers aansturen met DSP om onderin te beschermen en de achterste 2 kolommen met een delay. Wat kamercorrectie, voila, design multisub.

Dit wilde ik met AA gaan doen voor home audio, maar die TB units zijn al weer EOL/uitlopend.
De Tang Band W3-2108 kan vrijwel hetzelfde, maar dan moet er een zaag in de korf :boos:
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Oh zo,
Ja, qua creativiteit mag je helemaal los. :goedzo:
Sterker nog, dat vind ik meestal de meer interessante projecten.
Het vraagt namelijk een hoop meer creativiteit en vooral vernuft om het goed te laten klinken.
Momenteel ben ik met meerdere projecten bezig die in die categorie vallen.

Ik snap alleen nog niet helemaal wat ik moet "regelen" ?
Je beschrijft wel de reden waarom ik Tangband niet vaak gebruik. (plus teveel verschil tussen wat datasheets vertellen en wat ze in werkelijkheid doen)
Als het ongeveer hetzelfde formaat zou moeten blijven, kun je eventueel de SB 12PAC proberen.

Ik zou alleen een 3-4 inch nooit lager inzetten dan 55-60Hz.
Tenzij je er echt heel veel hebt.
Zelfs als het niet super hifi moet, kan de vervorming op den duur storend worden (afhankelijk hoe hard het moet)

Maar goed, het laat wel duidelijk verschil zien tussen optimale hifi en creative projecten.
Je gebruikt dezelfde technieken, maar de insteek is heel anders.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

In mijn plan zitten er al 8 stuks, en met een Xmax van 7mm per Sd van 44cm² tikt dat wel aan. Helemaal als je dit puur doet om een rustig laag te krijgen. Het plan laat zich ook opschalen naar grotere uitvoeringen maar ik vond 10cm diepte gewoon heel netjes weg te werken.

Wat jij zou mogen regelen is dat TB die dingen wel blijft maken ;-) Maar dat lijkt me ondoenlijk met die club.
John P

Bericht door John P »

Als TB er mee stopt kun je vast wel restpartijen kopen in de sale. Win-win-win heet dat in verkoperstaal.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wouter schreef:
In mijn plan zitten er al 8 stuks, en met een Xmax van 7mm per Sd van 44cm² tikt dat wel aan. Helemaal als je dit puur doet om een rustig laag te krijgen. Het plan laat zich ook opschalen naar grotere uitvoeringen maar ik vond 10cm diepte gewoon heel netjes weg te werken.

Wat jij zou mogen regelen is dat TB die dingen wel blijft maken ;-) Maar dat lijkt me ondoenlijk met die club.
als je voldoet aan hun MOQ dan maken ze ze gewoon voor je hoor. voor een paar $ per stuk ook nog denk ik.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wouter schreef:
... Ik wilde deze combineren met een 100x100 koker van alu o.i.d. en dan 2 stuks er in. Dit verticaal ophangen, 4 stuks ca 1 meter lang.
Die koker wordt zo gepositioneerd dat de onderste woofer op bijv 1/4 kamerhoogte zit, en de bovenste op 3/4 kamerhoogte.
Links en rechts een koker op de muur, en achter bij de bank (hier dan ook de muur) ook 2 stuks.
Een bass array dus, in zeer onopvallende behuizing: 10cm breed en 10cm diep, aan de wand. Alu, kan in elke kleur. Woofers aansturen met DSP om onderin te beschermen en de achterste 2 kolommen met een delay. Wat kamercorrectie, voila, design multisub. ...
:goeie: gaaf concept zeg
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Henkjan schreef:
wouter schreef:

als je voldoet aan hun MOQ dan maken ze ze gewoon voor je hoor. voor een paar $ per stuk ook nog denk ik.
Je was me al voor. :lol:

Vanaf 200-250 MOQ moet wel lukken. :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Henkjan schreef:
wouter schreef:
... Ik wilde deze combineren met een 100x100 koker van alu o.i.d. en dan 2 stuks er in. Dit verticaal ophangen, 4 stuks ca 1 meter lang.
Een bass array dus, in zeer onopvallende behuizing: 10cm breed en 10cm diep, aan de wand. Alu, kan in elke kleur. Woofers aansturen met DSP om onderin te beschermen en de achterste 2 kolommen met een delay. Wat kamercorrectie, voila, design multisub. ...
:goeie: gaaf concept zeg

Ja. nadat ik ooit kritiek gekregen had op mijn multisub double bass array was ik daarmee maar niet meer verder gegaan. Inmiddels is het weer hot, weet niet of dat door Jeroen komt maar ik had 10 jaar geleden al zoiets bedacht met kolommen en woofers aan beide uiteinden en dit in januari '21 uitgewerkt. Bleken die units End Of Life te zijn. Net toen ik het helemaal voor me zag ;-)

Zie schetsje in foto...

Met 2 bronnen vertikaal, en dit dan ook nog horizontaal bouw je de eerste subwooferwand. Uiteraard moet dat dan wel stylisch, anders is het kansloos.
Achter dan ook zo'n wand, goed inregelen met dsp en ampjes en je kunt met kolommen van 10x10cm een enorm goed laag meer zetten.
tempFileForShare_20210821-214319.jpg

Screenshot_20210821-214458_WhatsApp.jpg
Screenshot_20210821-220133_WhatsApp.jpg
https://audioxpress.com/article/test-be ... -subwoofer

Wellicht moeten we terug on topic.
Ik geloof zeker in lange slag, en 6,5" is zowel voor laag als voor mid een goede diameter. Kleiner resulteert al snel in beperkingen qua dynamiek als het echt onder 50hz moet gaan. De E150HE is dan een welkome aanvulling voor de DIY markt. Alleen is 100 dollar nog bijna een koopje, en 179 euro niet erg aantrekkelijk meer.
PA5cAL1
Contacteer:

Bericht door PA5cAL1 »

Om weer terug op topic te komen heb ik even wat gesimuleerd in WinISD, ook met pr's. Momenteel heb ik alleen gekeken naar de 5 Inch versie E150HE-44 omdat je daar mogelijk echt compacte designs mee zou kunnen maken. Het is op zich niet moeilijk om een redelijke response te krijgen. Met 7 liter en 40 Hz afstemfrequentie kun je een f3 van 40 Hz realiseren. Ik heb een bas reflex kist vergeleken met een kist die voorzien is met twee SB15SFCR-00 pr's. Normaliter zou je voor de pr ongeveer 2x de sd van de actieve driver moeten nemen. Maar in dit geval door de enorme xmax potentie, moet dat wel wat meer zijn. De bas reflex kist heeft een 50 mm diameter poort. De lengte daarvan is bijna 49 cm zijn :shock: Raak dat maar eens kwijt :think:

De reponsies van de twee kasten zien er in ieder geval prima uit:
Knipsel.PNG
Voor het br kistje kunnen we niet boven de 100 watt rms uitkomen voordat de luchtsnelheid in de poort een probleem wordt:
Airspeed.PNG
Met 100 watt rms aan ingangsvermogen halen we alleen op lange na nog niet de volle potentie uit de driver:
Excursion.PNG
Met de twee passive radiators kan het ingangsvermogen verdubbeld worden en gebruiken we meer van de potentie:
Excursion 200w PR.PNG
Het probleem is nu dat we 200 w in een 8 ohm load nodig hebben om dat punt te bereiken. Op zich gaat het dan wel goed hard:
SPL.PNG
De vraag is alleen wat we hier nu precies aan hebben :think: De buren zul je wel boos kunnen maken maar echt diep gaat het niet. Wel heb je een PA versterker nodig als je de boel flink wilt gaan aansturen. Misschien dat iemand een mooie transmission line kan ontwerpen om beter gebruik te maken van de gigantische xmax potentie.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Er is een vrij compacte ovale variant van SB .

Maar dit is idd gelijk nadeel van PR.
Je loopt al snel tegen de limieten van de PR's aan.
En dan gaan we er nog vanuit dat deze netjes linear werken.

Ik neem aan dat je het nu bekijkt als een 2-weg?
Met actieve EQ kun je er uiteraard nog een hoop meer uithalen.
Helaas werkt dat stukje in de nieuwe WinISD super buggy.
cool

Bericht door cool »

Nog even off topic: Met de BMR85 van de groepsaankoop via Timpert deze koker van 12x12x30cm voor bij de TV in de maak...
Bijlagen
BMR85.jpg
AatV

Bericht door AatV »

cool schreef:
Nog even off topic: Met de BMR85 van de groepsaankoop via Timpert deze koker van 12x12x30cm voor bij de TV in de maak...
Nog meer off topic : met afgeronde hoeken had het er heel designerig (lees Braunisch) uitgezien... :mrgreen:

groet,
Aat
PA5cAL1
Contacteer:

Bericht door PA5cAL1 »

Ik neem aan dat je het nu bekijkt als een 2-weg?
Dat is inderdaad de insteek. Het idee is i.p.v. bijv. een 3-weg te bouwen met een TangBand W5, mid en tweeter of een FAST, je een 2-weg bouwt met zo'n dayton unit. Daarbij ook passief gefilterd want dat kan heel makkelijk als ik het verhaal uit dat youtube filmpje moet geloven. Ik zou dan bijvoorbeeld een tweeter in een waveguide willen gebruiken om het crossover punt tussen woofer en tweeter naar de 1.5 kHz te brengen.
Met actieve EQ kun je er uiteraard nog een hoop meer uithalen.
Helaas werkt dat stukje in de nieuwe WinISD super buggy.
Zolang je door hebt dat het veld met het opgegeven ingangsvermogen niet meer klopt wanneer je begint te boosten dan gaat het wel goed. Je kunt kijken naar de graph met de VA's om te zien wat het schijnbare vermogen is.

De uitdaging die ik zie is juist om geen DSP te gaan gebruiken. Dat gaat compleet tegenin het geen wat ik tijdens mijn laatste project gedaan heb. Anders zou ik waarschijnlijk voor een gesloten kast gaan. Met een EBP van 89 is die 5 inch Epique daar niet heel ongeschikt voor. Een korte sim geeft dat met een 4 liter kastje en 9 dB boost op 38 Hz, je een -3 dB punt kunt halen van 39 Hz en een -8 dB punt van 30 Hz. Als ik het kastje vergroot naar 6 liter, kom ik op het punt dat een 100 watt versterker al voldoende kan zijn om de volle potentie te benutten.
PA5cAL1
Contacteer:

Bericht door PA5cAL1 »

Zie volgende link voor een prijsindicatie:
Ze vragen 179 en 199 voor respectievelijk de 5 inch en de 6 inch. Gegeven de uniekheid had ik geen zacht prijsje verwacht maar dat is wel pittig. Voor dat geld kun je heel wat leuks krijgen.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

E150HE-44 voor 135 EURO
https://www.audiophonics.fr/en/hautparl ... 15611.html
(ja , titel is verkeerd)

E180HE-44 voor 145 euro
https://www.audiophonics.fr/en/hautparl ... 15610.html

Zit wel een wachttijd op.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

valt me erg mee... die 5,25" zou ik wel wat mee willen maken. Vrij uitzonderlijke mix eigenschappen en prijs valt ook nog mee.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

wouter schreef:
valt me erg mee... die 5,25" zou ik wel wat mee willen maken. Vrij uitzonderlijke mix eigenschappen en prijs valt ook nog mee.
Alleen wel een erg lage gevoeligheid.
Helaas zie je dat bij veel Dayton's.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Tia, dat ligt niet aan Dayton maar waar voor de gekozen T&S parameters geoptimaliseerd zijn. Blijft iets van communicerende vaten. Of eigenlijk meer een waterbed :D
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

precies. Eigenlijk kun je veel beter een wat hogere Vas hebben, omdat er nu een onmogelijke verhouding poort in moet. Zowel groot vanwege forse Xmax, als lang vanwege lage tuning, als lang vanwege compact volume i.c.m. laag afstemmen & grote diameter.

10 liter was ook een prima uitkomst geweest, kleiner dan 7 liter is zonder PR bijna niet te ontwerpen.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Voor een sub kun je alles toch gewoon actief corrigeren?
Dat komt letterlijk op hetzelfde neer.
Gewoon grotere kast nemen alsof de VAS hoger is.

En veel xmax is idd leuk, maar het kan ook z'n doel voorbijschieten.
Een PR limiteert de boel dan weer, dan toch maar weer gesloten.

Oh wacht, dan past in 10 liter pas een 6,5 inch ook nog wel, en als het echt moet ook nog wel een 8 inch (maar dan niet BR)

Iets met dingen in perspectief zetten?
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Ik zou de E150HE zelf inzetten zoals ik de SDS-135F25CP02-04 zou inzetten en dan

1 - niet harder gaan, maar genieten van het betere laag (minder vervorming) dat deze woofer neerzet
2 - Tov de SDS135 kun je nu gesloten gaan ipv BR bij dezelfde SPLmax van de SDS135

(in theorie kun je dan nog 3dB harder)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

ja, actief is dit een super oplossing.

Precies, 10 liter gaat al weer richting 6,5" maar passief gaat dat nog niet zo laag als een 5,25"

Actief blijft voor mij matig aantrekkelijk. Commercieel is het niet voor niets open terrein. Alle goede portable BT speakers hebben DSP icm een vorm van dynamische EQ of multibandcompressie.

Een hypexmodule aan een box hangen maakt het nog geen actieve speaker die de potentie benut.

Los van dat alle plaatversterkers in mijn ogen een DIY oplossing is die binnen 10 jaar gezeik geeft
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Ik weet niet wat jij bedoelt met open terrein?
Maar het merendeel van professionele speakers, (studio) monitoren ed is allemaal actief?

Voor experimenten zijn er DSP bordjes van nog geen 25 euro
https://www.audiophonics.fr/en/dsp-modu ... 14837.html

En als je analoog actief wilt blijven ;)
viewtopic.php?f=44&t=29835
(dat kan ook in SMD vorm)

Knoop daar een leuk versterkertje aan, en gaan met die hap.

Als je wat meer serieus wilt neerzetten, stuur even een PB.
Plaats reactie