Waar zouden we graag meer van willen weten?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Van belang is dat planken luchtdicht zijn. Ik zie vaak in aanlegbalken behoorlijke scheuren. Maakt voor het vastbinden van schip niet uit, maar als de gezaagde planken dan een scheur bevat, dan is die niet echt geschikt voor luidspreker bouw.
Het is wel een relatief zwaar hout wat wel weer goed is.
Het is wel een relatief zwaar hout wat wel weer goed is.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re:
Lijkt me zeer nuttig. Nu mijn eerste projectje bijna rond is merk ik hoeveel tijd er in het houtwerk kruipt.Edo schreef:Ik zal eens kijken als ik wat tijd heb om een "handleiding" freezen kan maken met foto's e.d. voor de site. Is wel een goede, want het blijkt dat meer mensen daar problemen (en angst) voor hebben.priens schreef:Het grote probleem was het frezen van mooie ronde gaten en het verzinken van de driver zelf. Misschien dat daar wat aandacht aan besteed zou kunnen worden.
Verder misschien iets over dempingsmaterialen, wanneer gebruik je wol, schuim of iets anders.
Edo
Ik zou ook de aandacht vestigen op meten, meten, meten...vooraleer je begint.
Ook aan het proefdraaien op wat restjes maar wel met aandacht op de juiste maten en posities.
Ook herstellen van fouten lijkt me nuttig. ( te grote gaten gefreesd, paneel te klein gezaagd, losse schroefjes,... )
Ik ben best tevreden over mijn herstelling met zaagsel, lijm en water alhoewel ik het vrij amateuristisch heb aangepakt. Mogelijks kan het eleganter.
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Bedankt voor u antwoord het is luid en duidelijk.jvenema schreef:Van belang is dat planken luchtdicht zijn. Ik zie vaak in aanlegbalken behoorlijke scheuren. Maakt voor het vastbinden van schip niet uit, maar als de gezaagde planken dan een scheur bevat, dan is die niet echt geschikt voor luidspreker bouw.
Het is wel een relatief zwaar hout wat wel weer goed is.
Dus als ik mooie hele zonder schuur heb van dat zwaar hardhout dan zijn we op de goede weg.
Maar nu zit ik met de vraag iedereen praat over de inhoud en dat moet je berekenen,maar waarom doe je moeilijke berekeningen om daar na wol,glasvezel ect er in te doen.kan iemand nu makkelijk uit leggen waarom je de perfecte berekende vrije inhoud kleiner maak?je kan dan toch beter dan een kleineren kast maken
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
O ja even vergeten.mijn naam is nedertwee
Hallo ik kom uit roijeknor(rotterdam) en ik weet waar de mosterd van Daan kom.en ga voor stereo en niks anders.
Ben al zins de mammoet uitgestorven is, bezig met hifi en dergelijke.ben ooit begonnen met een dual platen speler de hs41(ik was denk ik 10 jaar)met de speakers er bij.ik deed daar dingen mee daar krijgen sommige mensen hoge nek haren van.sloot speaker aan speaker aan speaker en dan wedstrijdje met de buur jongens(was in een flat) wie het hardst kon.zins dien heb ik de kinder droom om een belachelijke grootte speaker te bouwen,later er achter gekomen dat het een van de jbl 4500 ofzo was.met veel van die conussen er in.
Hallo ik kom uit roijeknor(rotterdam) en ik weet waar de mosterd van Daan kom.en ga voor stereo en niks anders.
Ben al zins de mammoet uitgestorven is, bezig met hifi en dergelijke.ben ooit begonnen met een dual platen speler de hs41(ik was denk ik 10 jaar)met de speakers er bij.ik deed daar dingen mee daar krijgen sommige mensen hoge nek haren van.sloot speaker aan speaker aan speaker en dan wedstrijdje met de buur jongens(was in een flat) wie het hardst kon.zins dien heb ik de kinder droom om een belachelijke grootte speaker te bouwen,later er achter gekomen dat het een van de jbl 4500 ofzo was.met veel van die conussen er in.
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Voor een gesloten systeem is de kastinhoud minder kritisch. Als dan de kastinhoud 20% afwijkt dan gebeuren er nog geen spannende dingen.
Bij een basreflex steekt dit veel nauwer, omdat dan poort oppervlakte met poortlengte afgestemd zijn op de kast inhoud. Als dan de kast inhoud afwijkt dan gaat ook de poort afstemming afwijken.
Je zou verwachten dat vulling de kast inhoud kleiner maakt, maar er gebeuren ook andere dingen. Met vulling veranderd ook de snelheid van geluid. En de vulling kan de warmte van de lucht opnemer en weer afgeven. Die effecten zorgen ervoor dat het lijkt dat de kast inhoud groter wordt.
Afhankelijk van de vulling en grote van de box zijn er metingen dat het tot rond de 30% groter kan gaan lijken. In de “normale” praktijk is dit effect ongeveer 10-20% voor een gesloten box.
Aangezien het precieze volume voor gesloten box niet heel kritisch is zou je b.v. De box 15% kleiner kunnen maken dan de uitgerekende inhoud.
Bij basreflex moet je beter uitkijken met vullen en moet de poort aan de binnenkant goed vrij blijven. Anders gaat de poort afstemming beïnvloed worden door de vulling. Dit soort effecten kunnen best redelijk groot zijn en zijn moeilijk in te schatten en los hiervan zijn er meer dingen die op de poort afstemming inwerken.
De vorm van de mond zowel aan de binnenkant als buitenkant, maar ook als de poort opening aan de binnenkant dicht bij een wand zit kan weer invloed hebben.
Een truuk kan dan zijn om de poort expres te lang te maken en met een impedantie meting te kijken wat precies de afstem frequentie is en dan de poort korter te maken zodat die op de gewenste frequentie uitkomt.
Of men bouwt een ontwerp na waarbij het afstem werk al gedaan is en je springt dan feitelijk gelijk naar een relatief bekend geverifieerd eindresultaat.
Bij een basreflex steekt dit veel nauwer, omdat dan poort oppervlakte met poortlengte afgestemd zijn op de kast inhoud. Als dan de kast inhoud afwijkt dan gaat ook de poort afstemming afwijken.
Je zou verwachten dat vulling de kast inhoud kleiner maakt, maar er gebeuren ook andere dingen. Met vulling veranderd ook de snelheid van geluid. En de vulling kan de warmte van de lucht opnemer en weer afgeven. Die effecten zorgen ervoor dat het lijkt dat de kast inhoud groter wordt.
Afhankelijk van de vulling en grote van de box zijn er metingen dat het tot rond de 30% groter kan gaan lijken. In de “normale” praktijk is dit effect ongeveer 10-20% voor een gesloten box.
Aangezien het precieze volume voor gesloten box niet heel kritisch is zou je b.v. De box 15% kleiner kunnen maken dan de uitgerekende inhoud.
Bij basreflex moet je beter uitkijken met vullen en moet de poort aan de binnenkant goed vrij blijven. Anders gaat de poort afstemming beïnvloed worden door de vulling. Dit soort effecten kunnen best redelijk groot zijn en zijn moeilijk in te schatten en los hiervan zijn er meer dingen die op de poort afstemming inwerken.
De vorm van de mond zowel aan de binnenkant als buitenkant, maar ook als de poort opening aan de binnenkant dicht bij een wand zit kan weer invloed hebben.
Een truuk kan dan zijn om de poort expres te lang te maken en met een impedantie meting te kijken wat precies de afstem frequentie is en dan de poort korter te maken zodat die op de gewenste frequentie uitkomt.
Of men bouwt een ontwerp na waarbij het afstem werk al gedaan is en je springt dan feitelijk gelijk naar een relatief bekend geverifieerd eindresultaat.
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Dat is vaak basralocus, niet het meest makkelijke hout om te zagen..ik zit zelf te denken aan planken die gezaagd zijn van aanleg palen.
Het gebruikelijke materiaal om mee te beginnen is spaanplaat of MDF, dat heeft uitstekende akoestische eigenschappen en is goedkoop. Heb je zo wat ervaring opgedaan kun je met duurder 'echt' hout de definitieve kast maken.
Zoals aangegeven is het voor een basreflex wat kritischer dan bij een gesloten kast, maar de woofer zelf bepaald welke kast het meest optimaal is; er zijn er die zijn ontworpen voor een transmissielijn, gesloten kast, basreflex of hoornluidspreker. er zijn er die in meerdere kasttypen passen.
Als je wil beginnen kun je het best een bestaand ontwerp nabouwen, dat is iets minder avontuurlijk maar toch het grootste kans op succes. Ja kan ook kiezen voor de lange weg door wat aan te pielen. Maar dan zul je waarschijnlijk wel het nodige leergeld moeten betalen in de vorm van mislukkingen.
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Als het rood hout is dan is het Azobe, maar dat is niet te bewerken, keihard en loodzwaar.
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Dat zinkt in het water, heb er palen van en een vlonder, na ruim 30 jaar krijg wel wat mos groei. 
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Maar is het nou goed hout om te gebruiken spaanplaat of mdf heb wel wat geprobeerd en dat was gelukt(het is al uit elkaar)heb alleen de klok kast met glas nog over(was een auto woofer) en weet ook wel wat hout kan doen.dus is de vraag zou jij dat hout gebruiken en is dat beter dan spaan of mdf .
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Er waren wel wat van die onderzoekjes naar de klank van hout, en daar scoren zowel spaanplaat als MDF best wel goed (buigslap dus goede interne demping van trillingen). Multiplex weer iets minder en massief houtpaneel is dan relatief slecht. Daarnaast is multiplex het sterkst en meest stabiel en echt hout is gewoon mooi.
Wil je de kast schilderen is MDF het makkelijkst af te werken maar spaanplaat is het goedkoopst.
Daarnaast kun je ook een combinatie van materialen gebruiken, spaanplaat binnenkast bekleed met massief hout (of fineer).
Een combinatie van materialen is akoestisch meestal weer veel beter dan een enkel bouwmateriaal.
Persoonlijk zou ik spaanplaat of multiplex kiezen. MDF vind ik rotzooi, al heb je daar ook kwaliteitsverschil in.
Wil je de kast schilderen is MDF het makkelijkst af te werken maar spaanplaat is het goedkoopst.
Daarnaast kun je ook een combinatie van materialen gebruiken, spaanplaat binnenkast bekleed met massief hout (of fineer).
Een combinatie van materialen is akoestisch meestal weer veel beter dan een enkel bouwmateriaal.
Persoonlijk zou ik spaanplaat of multiplex kiezen. MDF vind ik rotzooi, al heb je daar ook kwaliteitsverschil in.
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
richard schreef:Er waren wel wat van die onderzoekjes naar de klank van hout, en daar scoren zowel spaanplaat als MDF best wel goed (buigslap dus goede interne demping van trillingen). Multiplex weer iets minder en massief houtpaneel is dan relatief slecht. Daarnaast is multiplex het sterkst en meest stabiel en echt hout is gewoon mooi.
Wil je de kast schilderen is MDF het makkelijkst af te werken maar spaanplaat is het goedkoopst.
Daarnaast kun je ook een combinatie van materialen gebruiken, spaanplaat binnenkast bekleed met massief hout (of fineer).
Een combinatie van materialen is akoestisch meestal weer veel beter dan een enkel bouwmateriaal.
Persoonlijk zou ik spaanplaat of multiplex kiezen. MDF vind ik rotzooi, al heb je daar ook kwaliteitsverschil in.
Dus multiplex met mooi hout buiten kant.ok maar je heb toch ook verschil in soorten hout die gebruikt word,heb ooit berken multi,betonmulti,of is dat te verwaarlozen.en hoe zit het dan met de dikte van de multi, of gaat het daar niet om.ik heb wel altijd in mijn hoofd gehad hoe zwaarder de speaker hoe beter het is(vroeger en stoep tegel onder de speaker)of soms er op
-
spinningwheels
- Berichten: 37
- Lid geworden op: do 22 jul 2021, 21:32
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Alles is te bewerken met het juiste snij gereedschap.en de daarbij behorende snijsnelheden en voeding.peterl schreef:Als het rood hout is dan is het Azobe, maar dat is niet te bewerken, keihard en loodzwaar.
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Misschien eens een proefje doen, en dan kloppen op multiplex, en dan een stukje MDF, en als je die 2 dan aan elkaar lijmt hoeveel klankverschil er is door de eigen resonantie die er veranderd.
Ik neem vooraf aan dat je wel wat materiaal hebt, en dan ook kunt lijmen met dan ongeveer de gelijke grootte.
Het klank verschil is wel duidelijk vermoed ik, en als het doffer/doder klinkt is het meestal beter.
Ik neem vooraf aan dat je wel wat materiaal hebt, en dan ook kunt lijmen met dan ongeveer de gelijke grootte.
Het klank verschil is wel duidelijk vermoed ik, en als het doffer/doder klinkt is het meestal beter.
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Dan werkt rot hout het besteen als het doffer/doder klinkt is het meestal beter.
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Dat jij dat weet.............., zegt dan dat je ervaring hebt........?
Ik heb dit van ervaringen van anderen.
Ik gebruik zelf 3 lagen om tot een dood geheel te komen zonder begrafenisondernemer.
Ik heb dit van ervaringen van anderen.
Ik gebruik zelf 3 lagen om tot een dood geheel te komen zonder begrafenisondernemer.
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Multiplex is er ook in soorten en maten. Ook hier geldt dat bouwmarktkwaliteit meestal ondermaats is.nedertwee schreef:Dus multiplex met mooi hout buiten kant.ok maar je heb toch ook verschil in soorten hout die gebruikt word,heb ooit berken multi,betonmulti,of is dat te verwaarlozen.en hoe zit het dan met de dikte van de multi, of gaat het daar niet om.ik heb wel altijd in mijn hoofd gehad hoe zwaarder de speaker hoe beter het is(vroeger en stoep tegel onder de speaker)of soms er op
Eigenlijk zou je minimaal garantieplex moeten hebben, dat zou constructief foutvrij moeten zijn. Daarnaast kun je duurder gaan zoals afgewerkt met luxe fineer of door en door mahonie zoals Hechthout van Bruynzeel. Maar dat kost wel wat.
Voor de dikte hangt ook af wat je filosofie is. De meeste zelfbouwers zullen een zo dood mogelijke kast kiezen, maar er zijn ook succesvolle ontwerpen waar de kast minder zwaar gebouwd is en de 'klank' van de behuizing is meegenomen in het ontwerp.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Volgens mij moet je met multiplex naar de klasse kijken?
Er is een kwaliteitsaanduiding. A, B, BB, S, C, C+ of CP.
Naar mijn weten kun je nog steeds een lage kwaliteitsaanduiding hebben, maar valt het nog steeds onder "garantieplex "
Er is een kwaliteitsaanduiding. A, B, BB, S, C, C+ of CP.
Naar mijn weten kun je nog steeds een lage kwaliteitsaanduiding hebben, maar valt het nog steeds onder "garantieplex "
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Waar ik op doelde is de eigen resonantie van de materialen. Het heeft dan een eigen "klank".
En als je de 2 verschillende materialen koppelt door b.v. lijmen is er een vorm van uitdoving/demping in mijn beleving.
De eigenresonantie van 2 materialen samen verschuiven dan naar een lagere frequentie.
En als je de 2 verschillende materialen koppelt door b.v. lijmen is er een vorm van uitdoving/demping in mijn beleving.
De eigenresonantie van 2 materialen samen verschuiven dan naar een lagere frequentie.
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Dat is vaak een goede oplossing. Een stijf materiaal combineren met een buigslap materiaal. Het ene beperkt de amplitude de laatste zorgt voor demping.hannesie schreef:Waar ik op doelde ...
Dat is toch vooral de kwaliteit van de afwerking van het oppervlak? Ik meen dat garantieplex technisch foutvrij is, dus geen holle ruimtes en losliggende fineerlagen. Daarnaast is er ook nog kwaliteit in de verlijming, van interieur tot kookvast. Maar ook dat kan verouderd zijn. Bovendien lijkt me dat voor een luidspreker niet nodig.Er is een kwaliteitsaanduiding. A, B, BB, S, C, C+ of CP.
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Daar is het befaamde onderzoek. Mijn conclusie hieruit is dat de versteviging (= dwarsschotten of matrix) verreweg het meeste effect genereren. Aangevuld met massaplaat/beton en glaswol heb je de perfecte doodskist, ook wel sarcofaag genoemd.Henkjan schreef:
Wel oppassen dat je geen doods geluid krijgt.
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Het is een tijdje geleden voor mij op dit forum, nu een van mn tweeters overleden is er toch weer een zelfbouw vonkje aangeslagen. M'n huidige luidsprekers zijn twee-weg TL luidsprekers, maar ik denk er over na om iets wat lijkt op een frugelhoorn te bouwen. Het enige waar ik tegenaanloop is dat er soms gezegd wordt dat dit type speakers/drivers slecht zijn in rock muziek. Daar zou ik wel wat meer van willen weten?
Wat ik er zelf gevonden heb is de fase modulatie beschreven in dit artikel:
https://sound-au.com/doppler.htm#outro
Ik kan mij voorstellen dat muziek met veel verschillende instrumenten die door 1 luidspreker weer gegeven worden deze fase modulatie sterker ervaren, de lage tonen moduleren de hogere tonen en zo raken instrumenten verstoord in het frequentiebereik waar onze oren extra gevoelig zijn. Ook met betrekking tot localiseren van geluid. https://nl.wikipedia.org/wiki/Richtinghoren
Ik kan mij ook voorstellen dat 'eenvoudige muziek' eenvoudiger is om weer te geven? klopt dat? daar zou ik wel eens meer van willen weten
Wat ik er zelf gevonden heb is de fase modulatie beschreven in dit artikel:
https://sound-au.com/doppler.htm#outro
Ik kan mij voorstellen dat muziek met veel verschillende instrumenten die door 1 luidspreker weer gegeven worden deze fase modulatie sterker ervaren, de lage tonen moduleren de hogere tonen en zo raken instrumenten verstoord in het frequentiebereik waar onze oren extra gevoelig zijn. Ook met betrekking tot localiseren van geluid. https://nl.wikipedia.org/wiki/Richtinghoren
Ik kan mij ook voorstellen dat 'eenvoudige muziek' eenvoudiger is om weer te geven? klopt dat? daar zou ik wel eens meer van willen weten
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Klopt met meer complexe muziek lopen breed banders vol.
Het heeft er ook mee te maken hoe gevoelig je daar voor bent. Sommige vinden het geluid van een breed bander geweldig en ik zelf ben daar aardig allergisch voor. Ga eerst maar eens ergens luisteren voor dat je aan je nieuwe project begint dan weet je of je daar ook gevoelig voor bent.
Het heeft er ook mee te maken hoe gevoelig je daar voor bent. Sommige vinden het geluid van een breed bander geweldig en ik zelf ben daar aardig allergisch voor. Ga eerst maar eens ergens luisteren voor dat je aan je nieuwe project begint dan weet je of je daar ook gevoelig voor bent.
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Tja, wat noem je eenvoudige muziek en wat niet? Is Abba of de Beatles eenvoudig en Zappa niet? Zeg het maar. Doorgaans zit in een keukenradio een breedbandertje en dat kan heel genietbaar klinken als het goed gedaan is. Ondanks dat het veel detail laat liggen.
