K-Tube + fieldcoil project
Moderator: Beheerdersteam
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
Re: K-Tube + fieldcoil project
En dan is dit het resultaat:
De versterker + voeding + alle bruikbare buizen in/met de convertorsockets
Al voorbeeld 2 opties maar feitelijk heb je dus 48 mogelijke combinaties.....
Op de foto's zijn de opties AC100 + ML6 en Ce + ED111 te zien.
De tijd zal het leren..... De tweeteramp is op het onderste schap terecht gekomen. Nu is het inspeeltijd en vervolgens uitluistertijd. Met muzikale groet,
Reinout
Al voorbeeld 2 opties maar feitelijk heb je dus 48 mogelijke combinaties.....
Op de foto's zijn de opties AC100 + ML6 en Ce + ED111 te zien.
De tijd zal het leren..... De tweeteramp is op het onderste schap terecht gekomen. Nu is het inspeeltijd en vervolgens uitluistertijd. Met muzikale groet,
Reinout
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: K-Tube + fieldcoil project
Zeg Reinout… ik ga er voor het gemak van uit dat jij in het blijde bezit bent van een uiterst bevallig ogende vriendin, vrouw, vriend, man, whatever… En ik neem aan dat die ook van muziek houdt. Maar is jouw partner ook in staat om dit bijzonder indrukwekkende setje aan de praat te krijgen om zodoende een lp-tje van ABBA te kunnen draaien om lekker mee te zingen?
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
Re: K-Tube + fieldcoil project
Goedemorgen allemaal,
Chantal, mijn betere helft, is dol op muziek. Die kan de hele dag Abba meezingen (ik weet niet hoe vaak ze Mama Mia , Sound of Music, Fame, etc heeft gezien). Ze is logopediste en met haar geoefend oor zegt ze soms haarfijn of mijn set natuurlijk klinkt of dat er iets mis aan is.
Van techniek geen kaas gegeten dus mijn set zal ze niet kunnen en willen aanzetten. Voor haar heb ik een rechttoe-rechtaan Mission setje beneden in de woonkamer staan met toffe luidsprekertjes (klein maar geen Bose-plastic). Zelfs die raakt ze niet aan want dat zijn 2 aan-/uit-knopjes (CD + versterker).
De radio staat eigenlijk altijd aan. 1 knopje......
Ik had mijn hobby eerder dan dat ik haar kende en toen ze bij mij introk destijds in mijn appartement werd ze geconfronteerd met een stel monsterblokken. Fotootje van 1 monoblok (van dat formaat lagen er 4; alleen deze eindversterker was al 400 kg) Grootste uitdaging was dat deze bakken draaide op 1700 volt en het is echt open koper op de aansluitingen. Daarnaast was de warmte-dissipatie effe een dingetje in de zomer.....
Ze heeft dat 10+ jaar geaccepteerd maar de afspraak was dat bij verhuizen en/of kinderen de audioset uit de woonkamer verbannen zou worden.
Beide omstandigheden zijn gebeurt.
Bij de keuze van ons huidige huis hebben we destijds (nog) kunnen kiezen voor een bovenverdieping met plat dak. Daarmee heeft die bovenste verdieping een volwaardige ruimte en die heeft nu een dubbelfunctie: washok en audiohok.
Nu ik er over denk.....de wasmachine heeft wel meerdere knoppen......
Zonder gekheid: het interesseert haar niet.
Ik kan boven lekker aan de audio.
Met muzikale groet,
Reinout
Chantal, mijn betere helft, is dol op muziek. Die kan de hele dag Abba meezingen (ik weet niet hoe vaak ze Mama Mia , Sound of Music, Fame, etc heeft gezien). Ze is logopediste en met haar geoefend oor zegt ze soms haarfijn of mijn set natuurlijk klinkt of dat er iets mis aan is.
Van techniek geen kaas gegeten dus mijn set zal ze niet kunnen en willen aanzetten. Voor haar heb ik een rechttoe-rechtaan Mission setje beneden in de woonkamer staan met toffe luidsprekertjes (klein maar geen Bose-plastic). Zelfs die raakt ze niet aan want dat zijn 2 aan-/uit-knopjes (CD + versterker).
De radio staat eigenlijk altijd aan. 1 knopje......
Ik had mijn hobby eerder dan dat ik haar kende en toen ze bij mij introk destijds in mijn appartement werd ze geconfronteerd met een stel monsterblokken. Fotootje van 1 monoblok (van dat formaat lagen er 4; alleen deze eindversterker was al 400 kg) Grootste uitdaging was dat deze bakken draaide op 1700 volt en het is echt open koper op de aansluitingen. Daarnaast was de warmte-dissipatie effe een dingetje in de zomer.....
Ze heeft dat 10+ jaar geaccepteerd maar de afspraak was dat bij verhuizen en/of kinderen de audioset uit de woonkamer verbannen zou worden.
Beide omstandigheden zijn gebeurt.
Bij de keuze van ons huidige huis hebben we destijds (nog) kunnen kiezen voor een bovenverdieping met plat dak. Daarmee heeft die bovenste verdieping een volwaardige ruimte en die heeft nu een dubbelfunctie: washok en audiohok.
Nu ik er over denk.....de wasmachine heeft wel meerdere knoppen......
Zonder gekheid: het interesseert haar niet.
Ik kan boven lekker aan de audio.
Met muzikale groet,
Reinout
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: K-Tube + fieldcoil project
Klinkt bekend
het feit dat met de aan/uit schakelaar alles (streamer e.d.) alles tegelijk wordt geschakeld wordt uiterst gewaardeerd.
Maar goed bezig, leuk je uitgebreide verslag te lezen (bij gebrek aan luisterdagen ipv het te horen).
Maar goed bezig, leuk je uitgebreide verslag te lezen (bij gebrek aan luisterdagen ipv het te horen).
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: K-Tube + fieldcoil project
Lekker, zo'n over de top set dat het gewoon een kunstwerk wordt 
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
Re: K-Tube + fieldcoil project
Dank voor de waarderende woorden......super.
En natuurlijk zou het helemaal tof/top zijn als we weer audio-evenementen zouden kunnen hebben. GRAAG !
Het enige voordeel van Corona is dat ik echt veel meer tijd heb om onderdelen bij elkaar te zoeken. Zonder die extra Coronatijd had ik nooit die papier-diafragma's (in Siberië ?!) en toffe loctal voetjes (in Italië) gevonden.
Die loctals zijn nodig voor de 4P1L-tweeteramp. Leuke buis maar supersippe voetjes; de verkrijgbare voetjes zijn nogal bagger. In Italië vond ik een mede-audioot die mooi teflonwerk levert (http://www.jakeband.it/index.html ). En ook in is voor niet-standaard verzoeken. Volgende geplande actie: CNC-freeswerk voor de Karlson-pijp. Daar is nog ruimte voor verbetering door resonantie-onderdrukking (variabele buisdikte) en afstraalpatroon (verlengde pijp). Gaat vast lukken; kost alleen (veel) tijd.
Met muzikale groet en hopelijk tot een audio-evenement.
Grtz, Reinout
En natuurlijk zou het helemaal tof/top zijn als we weer audio-evenementen zouden kunnen hebben. GRAAG !
Het enige voordeel van Corona is dat ik echt veel meer tijd heb om onderdelen bij elkaar te zoeken. Zonder die extra Coronatijd had ik nooit die papier-diafragma's (in Siberië ?!) en toffe loctal voetjes (in Italië) gevonden.
Die loctals zijn nodig voor de 4P1L-tweeteramp. Leuke buis maar supersippe voetjes; de verkrijgbare voetjes zijn nogal bagger. In Italië vond ik een mede-audioot die mooi teflonwerk levert (http://www.jakeband.it/index.html ). En ook in is voor niet-standaard verzoeken. Volgende geplande actie: CNC-freeswerk voor de Karlson-pijp. Daar is nog ruimte voor verbetering door resonantie-onderdrukking (variabele buisdikte) en afstraalpatroon (verlengde pijp). Gaat vast lukken; kost alleen (veel) tijd.
Met muzikale groet en hopelijk tot een audio-evenement.
Grtz, Reinout
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: K-Tube + fieldcoil project
Gezien zij jouw betere helft is zijn we genoodzaakt om allemaal bij haar op de koffie te gaan. En als we er dan toch zijn willen we ook wel even luisteren naar jouw setje.rdv300b833 schreef:Chantal, mijn betere helft…
Ik denk dat jij de meest andersoortige set hebt van het hele forum en ver daarbuiten. Zelf nog nooit zoiets gehoord en dat maakt best nieuwsgierig. Diepe buiging voor jouw bouwwerken!
Re: K-Tube + fieldcoil project
Nou, volgens mij was het vorige luidspreker "setje" eens in Hengelo?
Dat was voor mij het meest genietbaar van al wat er stond.
Dit is nog een tandje hoger?
Dat was voor mij het meest genietbaar van al wat er stond.
Dit is nog een tandje hoger?
Re: K-Tube + fieldcoil project
Kloptbeijert schreef:Nou, volgens mij was het vorige luidspreker "setje" eens in Hengelo?
Dat was voor mij het meest genietbaar van al wat er stond.
Dit is nog een tandje hoger?
KloptFR_Aad schreef:Breda 2019?
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
Re: K-Tube + fieldcoil project
Yep....heb de demo-speaker inderdaad meegenomen naar zowel Hengelo als Breda (en ook naar de ETF in Frankrijk).
Dat was met een Supravox bas/mid en een FaitalPro hoog (voorzien van een K-tube).
Draaide niet alleen erg fijn; het kon ook verbazend grote ruimtes aan en de gevoeligheid lag fijn hoog zodat ook lager wattages eindbakken hun kunsten konden vertonen.
Heb leuk commentaar op deze speakers gekregen. Maar het blijven mijn gooi-en-smijt speakers want de huidige grote speakerset blijft mooi thuis.
Als demo-speakers echt super-handig want niet echt opstelling-kritisch en handig hoog rendement (100 dB; da's handig met buizenbakken).
Die demo-speaker is een stukje verder in evolutie sindsdien:
- keuze uit passief XO met scheidingsfrequentie rond 4K
- keuze uit actief (analoog !) XO met behoorlijk veel frequentiekeuze en filterhelling. Heb je wel 2 eindbakken nodig.....
- FaitalPro is vervangen door een 1" von Langa field coil compressiedriver maar eigenlijk druk bezig met een 1.4" von Langa field coil compressiedriver met CNC-gefreesde K-tube
Dus als Hengelo en/of Breda weer door kan gaan zal ik deze meenemen. Best grappig om met een actief filter apart de bas aan te sturen met 2,6 W en het midhoog met 0,7 W.
En natuurlijk ben ik op zoek naar een Supravox 285 EXC; maar die komen niet vaak op de vrije markt en voor de inzet als demospeaker ga ik niet de hoofdprijs betalen. Er zijn echter ook alternatieven dus ik kijk uit naar dat soort opties. Kost gewoon alleen maar veel tijd.....
Met muzikale groet,
Reinout Plaatje van de bewuste luidspreker op de ETF2018. Een ECHT grote zaal en aangestuurd door een GM100-versterker. Zaal-vullend....
Dat was met een Supravox bas/mid en een FaitalPro hoog (voorzien van een K-tube).
Draaide niet alleen erg fijn; het kon ook verbazend grote ruimtes aan en de gevoeligheid lag fijn hoog zodat ook lager wattages eindbakken hun kunsten konden vertonen.
Heb leuk commentaar op deze speakers gekregen. Maar het blijven mijn gooi-en-smijt speakers want de huidige grote speakerset blijft mooi thuis.
Als demo-speakers echt super-handig want niet echt opstelling-kritisch en handig hoog rendement (100 dB; da's handig met buizenbakken).
Die demo-speaker is een stukje verder in evolutie sindsdien:
- keuze uit passief XO met scheidingsfrequentie rond 4K
- keuze uit actief (analoog !) XO met behoorlijk veel frequentiekeuze en filterhelling. Heb je wel 2 eindbakken nodig.....
- FaitalPro is vervangen door een 1" von Langa field coil compressiedriver maar eigenlijk druk bezig met een 1.4" von Langa field coil compressiedriver met CNC-gefreesde K-tube
Dus als Hengelo en/of Breda weer door kan gaan zal ik deze meenemen. Best grappig om met een actief filter apart de bas aan te sturen met 2,6 W en het midhoog met 0,7 W.
En natuurlijk ben ik op zoek naar een Supravox 285 EXC; maar die komen niet vaak op de vrije markt en voor de inzet als demospeaker ga ik niet de hoofdprijs betalen. Er zijn echter ook alternatieven dus ik kijk uit naar dat soort opties. Kost gewoon alleen maar veel tijd.....
Met muzikale groet,
Reinout Plaatje van de bewuste luidspreker op de ETF2018. Een ECHT grote zaal en aangestuurd door een GM100-versterker. Zaal-vullend....
Re: K-Tube + fieldcoil project
Wat mooi om dat allemaal te zien.
Je set heeft echt wel een behoorlijke transformatie gehad, bijzonder!
Je set heeft echt wel een behoorlijke transformatie gehad, bijzonder!
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
Re: K-Tube + fieldcoil project
COVID19 maakt demo's / shows / audio-evenementen effe onmogelijk.
Thuis kan er echter wel worden doorgewerkt ! Ik heb hier op dit forum weer fraaie b(r)ouwsels voorbij zien komen. Kan niet wachten tot er weer eens een audiosessie in Nederland is (Breda, Hengelo, etc....).
Hier heeft de boel even stil gestaan vanwege een grootschalige verbouwing aan het huis: alle kozijnen en ruiten zijn vervangen en dan moet rondom een raam de boel boel weg zijn. Dat geldt voor het hele huis.....want er worden oude kozijnen uit gebroken. De audio-set moest dus "even" aan de kant. Dat gaf wel gelijk de mogelijkheid om de boel weer opnieuw op te zetten toen het stof was neergedaald.
Al enige tijd ben ik op zoek naar toffe voedingen om de field coils aan te sturen. De huidige (Chinese) labvoedingen doen het wel maar zijn gewoon niet stabiel genoeg. Bij field coils heb je feitelijk een spreekspoel die binnen de field coil (ook een spoel) beweegt; en die 2 spoelen beinvloeden elkaar. De ene beïnvloeding (van field coil op de spreekspoel) is gewenst; da's de "aandrijving". De andere beïnvloeding (van spreekspoel op field coil) is stukken kleiner maar in ieder geval niet gewenst. Vooral als de woofer krachtig wordt aangesproken hoor (en meet) je dat de gevraagde 3 ampère hier niet stabiel is. Dat moet anders.
Een gezonde stapel Rohde & Schwarz NGPV's naast iedere speaker laat het grote verschil tussen de verschillende voedingen horen.
NGPV's zijn zeker niet nieuw (er komen nog fluister-ventilatoren in....) maar wel stabiel en betrouwbaar. Weer een stapje voorwaarts in de set.
Een muzikaal 2022 toegewenst !
Grtz, Reinout
Thuis kan er echter wel worden doorgewerkt ! Ik heb hier op dit forum weer fraaie b(r)ouwsels voorbij zien komen. Kan niet wachten tot er weer eens een audiosessie in Nederland is (Breda, Hengelo, etc....).
Hier heeft de boel even stil gestaan vanwege een grootschalige verbouwing aan het huis: alle kozijnen en ruiten zijn vervangen en dan moet rondom een raam de boel boel weg zijn. Dat geldt voor het hele huis.....want er worden oude kozijnen uit gebroken. De audio-set moest dus "even" aan de kant. Dat gaf wel gelijk de mogelijkheid om de boel weer opnieuw op te zetten toen het stof was neergedaald.
Al enige tijd ben ik op zoek naar toffe voedingen om de field coils aan te sturen. De huidige (Chinese) labvoedingen doen het wel maar zijn gewoon niet stabiel genoeg. Bij field coils heb je feitelijk een spreekspoel die binnen de field coil (ook een spoel) beweegt; en die 2 spoelen beinvloeden elkaar. De ene beïnvloeding (van field coil op de spreekspoel) is gewenst; da's de "aandrijving". De andere beïnvloeding (van spreekspoel op field coil) is stukken kleiner maar in ieder geval niet gewenst. Vooral als de woofer krachtig wordt aangesproken hoor (en meet) je dat de gevraagde 3 ampère hier niet stabiel is. Dat moet anders.
Een gezonde stapel Rohde & Schwarz NGPV's naast iedere speaker laat het grote verschil tussen de verschillende voedingen horen.
NGPV's zijn zeker niet nieuw (er komen nog fluister-ventilatoren in....) maar wel stabiel en betrouwbaar. Weer een stapje voorwaarts in de set.
Een muzikaal 2022 toegewenst !
Grtz, Reinout
Re: K-Tube + fieldcoil project
Tsja, verbouwing/renovatie, soms moet het "gewone" leven nu eenmaal even plaats maken voor de hobby
Voor jou mag het toch geen probleem zijn om een aantal voedingen voor de fieldcoils in elkaar te knutselen? Om de wisselwerking te minimaliseren dan in de vorm van een stroombron zodat de spreekspoel zijn back-EMF alleen via de versterker kwijt kan? Of praat ik nu poep?
Voor jou mag het toch geen probleem zijn om een aantal voedingen voor de fieldcoils in elkaar te knutselen? Om de wisselwerking te minimaliseren dan in de vorm van een stroombron zodat de spreekspoel zijn back-EMF alleen via de versterker kwijt kan? Of praat ik nu poep?
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
Re: K-Tube + fieldcoil project
Goedemorgen hsmeets,
de verbouwing was noodzakelijk (houtrot in de kozijnen) en van de nood heb ik een deugd gemaakt om de set weer vanaf nul op te bouwen. Gewoon weer lekker alles schoon gemaakt achter de set, alle verbindingen weer schoon etc etc....Voorjaarsschoonmaak voor audio ?
Natuurlijk kan er een leuke zelfbouw voeding tegenaan. Maar om tot een echt snelle en stabiele voeding te komen kost hoopjes centen; niet in de laatste plaats vanwege een beetje leuk/vereist kastwerk. Dan is zo'n Rohde & Schwarz voeding goedkoper, stapelt perfect, gegarandeerd stabiel.....
Ik blijf verre van geschakelde voedingen; daar is altijd een HF-component bij wat ergens in de audio-keten wordt opgepikt. De geschakelde voeding die bij de Pass crossover zat heb ik bijvoorbeeld razendsnel vervangen door een lineair gevalletje. Dat scheelde niet alleen in audio maar zo'n strak kastje is stukken beter dan zo'n plastic gietsel. Door plaatsgebrek heb ik daar niet zo'n R&S toegepast. Met muzikale groet
Reinout
de verbouwing was noodzakelijk (houtrot in de kozijnen) en van de nood heb ik een deugd gemaakt om de set weer vanaf nul op te bouwen. Gewoon weer lekker alles schoon gemaakt achter de set, alle verbindingen weer schoon etc etc....Voorjaarsschoonmaak voor audio ?
Natuurlijk kan er een leuke zelfbouw voeding tegenaan. Maar om tot een echt snelle en stabiele voeding te komen kost hoopjes centen; niet in de laatste plaats vanwege een beetje leuk/vereist kastwerk. Dan is zo'n Rohde & Schwarz voeding goedkoper, stapelt perfect, gegarandeerd stabiel.....
Ik blijf verre van geschakelde voedingen; daar is altijd een HF-component bij wat ergens in de audio-keten wordt opgepikt. De geschakelde voeding die bij de Pass crossover zat heb ik bijvoorbeeld razendsnel vervangen door een lineair gevalletje. Dat scheelde niet alleen in audio maar zo'n strak kastje is stukken beter dan zo'n plastic gietsel. Door plaatsgebrek heb ik daar niet zo'n R&S toegepast. Met muzikale groet
Reinout
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
Re: K-Tube + fieldcoil project
Na een (on)gezonde tijd wachten op metaalwerk is de nieuwe K-tube dan eindelijk klaar.
Het is nog een prototype .....maar naar aanleiding van nogal wat luistersessies wenste ik een langere tube-lengte en een resonantie-demping.
Dat laatste bleek zinvol bij de 2" K-tube waar die demping is uitgevoerd door 2 materialen te gebruiken. Maar er is nog een andere manier om resonanties effectief te onderdrukken en da's door het toepassen van een variabele wanddikte.
Da's echter wel een rotklus want er moet excentrisch gefreesd worden.....
Maar de proto's liggen nu hier en de eerste luisterproeven laten horen dat dit de goede weg is.
Plaatje met een originele gietaluminium K-tube (zwart) en de nieuwe gefreesde K-tube Paartje nieuw Excentrisch gat, de freezer was niet echt blij..... Ombouw Overzichtfoto Detail nabij De metaalboer gaat nu een setje netjes maken......ben benieuwd
En in de tussentijd kan ik mooi verder luisteren.
Met muzikale groet,
Reinout
Het is nog een prototype .....maar naar aanleiding van nogal wat luistersessies wenste ik een langere tube-lengte en een resonantie-demping.
Dat laatste bleek zinvol bij de 2" K-tube waar die demping is uitgevoerd door 2 materialen te gebruiken. Maar er is nog een andere manier om resonanties effectief te onderdrukken en da's door het toepassen van een variabele wanddikte.
Da's echter wel een rotklus want er moet excentrisch gefreesd worden.....
Maar de proto's liggen nu hier en de eerste luisterproeven laten horen dat dit de goede weg is.
Plaatje met een originele gietaluminium K-tube (zwart) en de nieuwe gefreesde K-tube Paartje nieuw Excentrisch gat, de freezer was niet echt blij..... Ombouw Overzichtfoto Detail nabij De metaalboer gaat nu een setje netjes maken......ben benieuwd
En in de tussentijd kan ik mooi verder luisteren.
Met muzikale groet,
Reinout
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: K-Tube + fieldcoil project
onwijs gaaf om te zien!!! respect voor de niet-halve maatregelen dingen uit te zoeken, en uit alu te laten frezen. Wat het eindresultaat is weet ik niet, maar dit is wel erg onconventioneel opgepakt en dat zal je vast verder brengen. SUCCES
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
Re: K-Tube + fieldcoil project
Goedemorgen Wouter, dank voor het positieve commentaar.
Precies de reden waarom zelfbouw-audio zo leuk is: je kan het zo "gek" maken als je wilt. Er zijn zoveel verschillende manieren om je eigen audio-idee uit te voeren.
Hoe saai is dan soms commerciële audio........
Met muzikale groet,
Reinout
Precies de reden waarom zelfbouw-audio zo leuk is: je kan het zo "gek" maken als je wilt. Er zijn zoveel verschillende manieren om je eigen audio-idee uit te voeren.
Hoe saai is dan soms commerciële audio........
Met muzikale groet,
Reinout
Re: K-Tube + fieldcoil project
Wat smullen dit weer.
Je hebt er wel weer een bijzondere set van gemaakt zo.
Je hebt er wel weer een bijzondere set van gemaakt zo.
Re: K-Tube + fieldcoil project
poehoe, dat is weer fraai.
Vraagje: hebben de haakse overgangen van binnenkant naar de kopse kant (wanddikte) van de buis en dan weer de buitenkant nog invloed op de response? Oftwel, zal dat afronden nog een verbetering kunnen opleveren?
Vraagje: hebben de haakse overgangen van binnenkant naar de kopse kant (wanddikte) van de buis en dan weer de buitenkant nog invloed op de response? Oftwel, zal dat afronden nog een verbetering kunnen opleveren?
Re: K-Tube + fieldcoil project
Dit is ECHTE high end, zelfs de knoop in je veters heeft invloed… 
