Stefano's Crystal-6

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Stefano's Crystal-6

Bericht door hardbats »

Sinds dat ik de Lii-Audio Crystal-6 hier thuis had liggen en het bewezen is dat deze niet in de Liionidas werkt heeft hij alleen de doos van binnen gezien. Zonde, want het is best een lekkere driver als je hem goed filtert.
Door contact met Stefano van ons Lii-Audio clubje ben ik begonnen aan zijn BR ontwerp voor de Crystal-6.

Zijn ontwerp:
received_350426916550903.jpeg
En mijn render daarvan:
20210717_181752.jpg
En dan de bouw:

20210731_092127.jpg
20210731_094520.jpg
20210731_094517.jpg
20210731_094509.jpg
20210731_094813.jpg
20210726_200342.jpg
20210727_132321.jpg
20210727_150754.jpg
20210803_184650.jpg
20210805_181758.jpg
20210805_181801.jpg
20210809_193406.jpg
20210809_205215.jpg
20210811_192818.jpg
20210811_184729.jpg
20210814_093936.jpg
20210818_085720.jpg
20210818_142219.jpg
20210818_161234.jpg
20210818_161423.jpg
20210819_193014.jpg
20210820_201912.jpg
20210822_133826.jpg
20210824_165513.jpg
20210824_165518.jpg
20210824_192621.jpg
20210824_192629.jpg
20210825_120838.jpg
20210825_144008.jpg
Zaterdag ga ik de plaat halen voor de voet, dan kan ik weer verder. Ga ze ook nog wat fijner schuren en dan goed schoon maken zodat het wat donkerder wordt.
Ook moet ik de acryl plaatjes nog opnieuw maken, ze zijn iets te lang en niet goed gebogen.
Ach we zijn van de straat :mrgreen:
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door hardbats »

Het filterschema nog vergeten zag ik:
received_192563619510359.jpeg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door Walt »

En hoe klinkt dat?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door hardbats »

Het valt niet te vergelijken met de Liionidas natuurlijk.
Ik laat eerste de drivers nog wat langer inspelen voordat ik wat ga zeggen over de klank van de speakers, de Crystal-6 schijnt nogal wat te veranderen wanneer hij los gespeeld is.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door OWC »

Mooi kastje hoor!

Beetje achteraf, maar ik bouw tegenwoordig zulke lange grotere BR kasten eigenlijk altijd als een MLTL (mass loaded transmission line)
Die werken eigenlijk zo goed als hetzelfde als een BR, maar je kunt de verticale staande golf wat beter weg krijgen.

Standaard zit vaak bij zulke kasten het dempingsmateriaal in de weg, waardoor de poort niet zo goed meer werkt.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door hardbats »

Wat is daar het fysieke verschil tussen?
Tevens zit er in deze kasten geen dempings materiaal
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door OWC »

Geen dempingsmateriaal? :shock: :shock: :shock: :shock:

Het simpele antwoord, is dat er een schot bij komt
In de praktijk zul je iets meer moeten doen, maar dat is heel goed te doen.
Hier even snel een voorbeeld. Je kunt hem ook helemaal afsluiten en daadwerkelijk een BR poort gebruiken.
Bijlagen
MLTL.png
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door hardbats »

OWC schreef:
Geen dempingsmateriaal? :shock: :shock: :shock: :shock:
Nope, het is wat je op de foto's ziet. Ik bouw alleen maar na wat Stefano bedacht heeft en daar zit niks in qua dempingsmateriaal.
Zou altijd nog wat kunnen proberen natuurlijk maar zonder kennis van ontwerpen of meten is dat niet te doen.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door Douwe84 »

Leuk met het filter zo
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door Pjotr »

Tja, als je een "kist geluid" mooi vindt... Ben het wel met OWC eens dat je met een mass-loaded TL i.g.g. een schoner geluid zult krijgen. Of je dat ook nastreeft is een ander verhaal.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door hardbats »

Als de ontwerper zegt dat hij het niet nodig vind en daarom niet gebruikt dan plaats ik het er ook niet in.
Tevens heb ik niet de indruk dat ik een "kist geluid" hoor.
Maar ik neem ze wel mee naar een luisterdag, kan iedereen zelf oordelen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door Shadow »

Of probeer zelf eens wat BAF?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door hardbats »

Hoe zou ik dat aan moeten pakken? Gewoon willekeurig wat BAF er in stoppen lijkt me niet de meest elegante manier.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door Pjotr »

Om te beginnen zou reflecties dempen door de wanden te bekleden met pritex o.i.d. In dit geval zou ik 4cm Terchnocell of ander open schuim nemen. Daarmee heb je vaak de staande golven ook al redelijk goed gedempt en is vulling meestal niet nodig verder.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door Barry2001 »

Ziet er goed uit! Leuk gevonden, dat compartiment voor het filter.
Demping is gewoon een kwestie van proberen. Je kunt via het gat vd unit er bij toch? Neem aan dat de kasten verder verlijmd zitten.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door OWC »

Alle wanden met pritex doet idd al wat, laat wel even een stuk van ongeveer 20cm ofzo boven de poort vrij.

Achter de woofer kun je dan nog wat meer opvullen met BAF
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door Pjotr »

Echt, als je er 4cm Technocell of Akotherm D40 op plakt is extra vulling echt niet nodig.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door satefan »

Bestaan er metingen van dit ontwerp?

Satefan
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door hardbats »

Nee alleen simulaties. Ik ben buiten de ontwerpen de enige die een set gemaakt heeft.
Als er iemand metingen wilt doen sta ik daar zeker voor open :mrgreen:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door satefan »

hardbats schreef:
Nee alleen simulaties. Ik ben buiten de ontwerpen de enige die een set gemaakt heeft.
Als er iemand metingen wilt doen sta ik daar zeker voor open :mrgreen:
Lijkt me leuk. Luisterdag Breda? Ff duimen dat er binnenkort weer 1 komt!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Echt, als je er 4cm Technocell of Akotherm D40 op plakt is extra vulling echt niet nodig.
ja, bv in een U achter de driver, vastzetten met een paar nietjes
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door OWC »

Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
Echt, als je er 4cm Technocell of Akotherm D40 op plakt is extra vulling echt niet nodig.
ja, bv in een U achter de driver, vastzetten met een paar nietjes
Dan wel een U met gat naar beneden, anders doet gelijk de poort bijna niets meer.

De verticale staande golf van ongeveer 190Hz ga je er ook niet echt mee oplossen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door Henkjan »

OWC schreef:
Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
Echt, als je er 4cm Technocell of Akotherm D40 op plakt is extra vulling echt niet nodig.
ja, bv in een U achter de driver, vastzetten met een paar nietjes
Dan wel een U met gat naar beneden, anders doet gelijk de poort bijna niets meer.
ja dat bedoel ik, de open kant van de U naar de driver toe (liggende U dus)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door Pjotr »

Is een kwestie van proberen en luisteren. Hopelijk heeft Bas de kast dan nog niet geheel verlijmd: Een schroefbare achterwand is dan wel prettig.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Stefano's Crystal-6

Bericht door hardbats »

satefan schreef:
Lijkt me leuk. Luisterdag Breda? Ff duimen dat er binnenkort weer 1 komt!
Eerst volgende luisterdag neem ik ze sws mee :D
Pjotr schreef:
Is een kwestie van proberen en luisteren. Hopelijk heeft Bas de kast dan nog niet geheel verlijmd: Een schroefbare achterwand is dan wel prettig.
Jij kunt natuurlijk wel raden dat ze al volledig verlijmt zijn natuurlijk 8-[


Ik zou een U met dempingsmateriaal achter de driver wel kunnen proberen al zit daar niet veel ruimte achter. Daar zijn namelijk het schuine schot in waar het filter op gemonteerd zit.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”