Hulp bij opbouwen filter Audio Note AN-E
Moderator: Beheerdersteam
Re: Hulp bij opbouwen filter Audio Note AN-E
Dan blijf ik voor nu enkel nog met de vraag zitten over de variabele weerstand. Wat regelt deze precies?
Ik weet dat Audio Note zijn crossovers normaal afstelt voor de gebruikte units (matching). Zouden ze dat met deze variabele weerstand doen?
Ik weet dat Audio Note zijn crossovers normaal afstelt voor de gebruikte units (matching). Zouden ze dat met deze variabele weerstand doen?
- pappaleo
- Contacteer:
Die regelt -binnen zekere grenzen- het niveau van je tweeter. Die kun je daarmee dus iets zachter of iets harder laten spelen tov de woofer.
Zoals ik al verwachtte, prima! Gaan we eens een lijstje maken om te bestellen.pappaleo schreef:Die regelt -binnen zekere grenzen- het niveau van je tweeter. Die kun je daarmee dus iets zachter of iets harder laten spelen tov de woofer.
Ik zal updates geven in dit topic. Is geen haastklus. Bedankt zover allemaal!
- pappaleo
- Contacteer:
Ja, hoewel ik me afvraag of de tolerantieverschillen tussen tweeters zodanig zijn dat het op deze manier opgelost moet worden. Het is meer omdat het kan, denk ik.Burgerman schreef:Ik weet dat Audio Note zijn crossovers normaal afstelt voor de gebruikte units (matching). Zouden ze dat met deze variabele weerstand doen?
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ik denk dat die potmeter een "smaakregelaar" is.
Dat zag je heel erg veel in de jaren 80 en 90.
Wel vreemd om zoiets te doen met een serie weerstand en niet een LPad.
Het hele filter verandert nu mee.
- pappaleo
- Contacteer:
Te zien op de foto is het niet eens een potmeter met een as. Gewoon een draadgewonden weerstand met een "aftakkingsring".
Dus één keer instellen en nooit meer aankomen.
Een L-pad is dus geen draadgewonden potmeter, begrijp ik ?One World Concepts schreef:Ik denk dat die potmeter een "smaakregelaar" is.
Dat heb ik altijd gedacht.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Volgens mij beschrijft de naam L-Pad eerder de spanningsdeler met twee weerstanden.ray5150 schreef:Een L-pad is dus geen draadgewonden potmeter, begrijp ik ?One World Concepts schreef:Ik denk dat die potmeter een "smaakregelaar" is.
Dat heb ik altijd gedacht.
Dat kunnen twee losse weerstanden zijn of een potmeter volgens mij.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Het ging mij meer om de functie, dan of het exact een potmeter is volgens de "definitie"pappaleo schreef:Te zien op de foto is het niet eens een potmeter met een as. Gewoon een draadgewonden weerstand met een "aftakkingsring".
Screenshot_20210822-151000~2.jpg
Maar las het zo op het filterbordje is, is dat een keertje instellen idd.
Klopt inderdaad. Ben dan wel benieuwd hoe men bij Audio Note zelf deze weerstand afstelt, op basis waarvan.pappaleo schreef:Te zien op de foto is het niet eens een potmeter met een as. Gewoon een draadgewonden weerstand met een "aftakkingsring".
Screenshot_20210822-151000~2.jpg
Wij zullen gewoon gaan luisteren, beginnen met de uitersten en zo finetunen.
Waarschijnlijk gewoon met een meetmicrofoon in een bekende ruimte.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Ik zie het topic nu pas, heb nog AN 8" woofers liggen die nieuwe randen nodig hebben.
Tijdens mijn periode van refoamen heb ik veel vifa's in handen gehad, en vele translators gemeten. Ook heb ik met de BNS E2.2 een Audio Note AN-K getracht na te bouwen. Later heb ik nog een Evox gehoord, die was met wat modernere onderdelen gebouwd volgens oud recept.
Ik heb de Audio Note speakers altijd fascinerend gevonden, tof dat jullie een kit hebben/gebruiken.
Qua upgrade zou ik altijd als eerste willen weten: hoe goed is de tweeter nog?!
Voor de rest geloof ik dat goed OFC (zuurstofvrij koper) intern wel van belang is, evt een solid core. De aansluitingen, liefst mooie vergulde exemplaren, hoeft niet heel speciaal te zijn als het maar degelijk is.
Voor een spoel upgrade kun je denken aan een vlakke folie spoel (16AWG cross coil), of zelfs een waxcoil. Bij Tony Gee op de website zie je dit soort upgrades wel meer.
https://www.rumoh.eu/crossover-parts/co ... coil-16awg
Je kunt ze gewoon bestellen in 1,7mH trouwens
Qua tweeter caps: hangt wel af van het karakter zoals het nu is, maar ik kan me voorstellen dat je ook wel het onderste uit de kan wil 'binnen het redelijke'. Dan zou ik kijken naar: https://www.rumoh.eu/crossover-parts/ca ... kp-sn/?p=4 of als het wat meer mag kosten:
https://www.rumoh.eu/crossover-parts/ca ... en-z-caps/
Qua weerstanden, je kunt los gaan op folie weerstanden of een tros Allan Bradleys, of de "kaneelstokjes" van Duelund. De Mundorf Mresist of Superes weerstanden lijken me een meer logische upgrade (voor het gevoel in ieder geval):
https://www.rumoh.eu/crossover-parts/re ... uperes-10w
Ik ben heel erg benieuwd naar hoe het gaat worden. Mocht je akoestische metingen, en impedantiemetingen gedaan willen hebben dan zijn jullie daarvoor welkom bij mij in Lelystad.
Tijdens mijn periode van refoamen heb ik veel vifa's in handen gehad, en vele translators gemeten. Ook heb ik met de BNS E2.2 een Audio Note AN-K getracht na te bouwen. Later heb ik nog een Evox gehoord, die was met wat modernere onderdelen gebouwd volgens oud recept.
Ik heb de Audio Note speakers altijd fascinerend gevonden, tof dat jullie een kit hebben/gebruiken.
Voor de rest geloof ik dat goed OFC (zuurstofvrij koper) intern wel van belang is, evt een solid core. De aansluitingen, liefst mooie vergulde exemplaren, hoeft niet heel speciaal te zijn als het maar degelijk is.
Voor een spoel upgrade kun je denken aan een vlakke folie spoel (16AWG cross coil), of zelfs een waxcoil. Bij Tony Gee op de website zie je dit soort upgrades wel meer.
Qua tweeter caps: hangt wel af van het karakter zoals het nu is, maar ik kan me voorstellen dat je ook wel het onderste uit de kan wil 'binnen het redelijke'. Dan zou ik kijken naar: https://www.rumoh.eu/crossover-parts/ca ... kp-sn/?p=4 of als het wat meer mag kosten:
Qua weerstanden, je kunt los gaan op folie weerstanden of een tros Allan Bradleys, of de "kaneelstokjes" van Duelund. De Mundorf Mresist of Superes weerstanden lijken me een meer logische upgrade (voor het gevoel in ieder geval):
Ik ben heel erg benieuwd naar hoe het gaat worden. Mocht je akoestische metingen, en impedantiemetingen gedaan willen hebben dan zijn jullie daarvoor welkom bij mij in Lelystad.
Bedankt voor je enthousiaste reactie! Wij hebben zelf ook bijna alle gesloten modellen van Translator wel een keer onder handen genomenwouter schreef:Ik zie het topic nu pas, heb nog AN 8" woofers liggen die nieuwe randen nodig hebben.
Heb gisteren een bestelling gedaan bij Falcon Acoustics voor wat Alcaps en Solen caps. Daar zit mogelijk nog ruimte voor verbetering in de toekomst, maar de caps kun je daar met 2% tolerantie bestellen, wat wij altijd wel als prettige ervaren.
Leuk dat je alsnog suggesties geeft voor 'betere' spoelen. Zou je de spoel voor de tweeter tevens in 16AWG doen? Of mag/moet die dunner zijn? We hadden ook al het idee de spoelen zelf in wax te gieten, zijn we wel vaker tegengekomen bij de wat 'duurdere' luidsprekers.
Voor de connectoren hebben we al een paartje WBT-0703 CU liggen. Ervaren wij als erg prettige connectoren voor een nog net acceptabele prijs.
En...je voorstel om als ze klaar zijn langs te komen nemen we zeker aan! Nog geen idee wanneer ze precies klaar zullen zijn, maar dat zal ik hier updaten.
Laatst gewijzigd door Burgerman op di 24 aug 2021, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Korte update:
Woofers zijn schoon en klaar voor nieuwe randen (moeten nog komen per post, Audiofriends).
Tevens een afbeelding van de tweeters
Woofers zijn schoon en klaar voor nieuwe randen (moeten nog komen per post, Audiofriends).
Tevens een afbeelding van de tweeters
-
wouter
- Ook commercieel actief
Ben heel benieuwd hoe je aan de onderdelen gekomen bent.
De restyle is netjes, maar niet helemaal mijn ding. De Heliodoor vind ik een briljante restyle van Translator zelf.
Ik heb trouwens een draadje mbt Translator restauratie:
viewtopic.php?f=4&t=15877&start=50#p1593393
Momenteel heb ik weer een Vifa 10" geheel open liggen, 1 al weer klaar gelukkig:
viewtopic.php?f=4&t=29940&start=25#p2008881
Die Doneren tweeters heb ik nooit de hand op kunnen leggen helaas. Ik zou graag jullie project eens vergelijken met de AN woofer die ik nog heb liggen. Ik zal hem tzt dan ook even refoamen.
T.a.v. bijFalcon bestellen, 2% tolerantie kan in principe hier toch ook?!
Elke AudynCap vanaf KP SN en AC plus is 2%, de Mcap EVO van Mundorf is 3% en Jantzen heeft vanaf de Silver Z-Cap ook 2%
Wat doet Falcon dan? Budget caps met 2%?
De restyle is netjes, maar niet helemaal mijn ding. De Heliodoor vind ik een briljante restyle van Translator zelf.
Momenteel heb ik weer een Vifa 10" geheel open liggen, 1 al weer klaar gelukkig:
Die Doneren tweeters heb ik nooit de hand op kunnen leggen helaas. Ik zou graag jullie project eens vergelijken met de AN woofer die ik nog heb liggen. Ik zal hem tzt dan ook even refoamen.
Elke AudynCap vanaf KP SN en AC plus is 2%, de Mcap EVO van Mundorf is 3% en Jantzen heeft vanaf de Silver Z-Cap ook 2%
De onderdelen hebben wij gewoon, in een zelfbouw kast, gekocht op MP. Verkoper vertelde dat hij er toendertijd 2500,- pond voor heeft betaald. Stevig aan de prijs wel. De kast maken we opnieuw, op specificatie van Audio Note en zullen hem mooi fineren (fineer reeds besteld).wouter schreef:Ben heel benieuwd hoe je aan de onderdelen gekomen bent.
De tweeters zaten dus bij de woofers, is als 'kit' gekocht vertelde de verkoper.
Ik heb je Translator draadjes veelvuldig gelezen en ook meerdere korven moeten herstellen. Het geeft mij (mijn vriend doet voornamelijk het houtwerk) ook zeer veel voldoening om ze weer in topstaat te brengen.
Je hebt helemaal gelijk dat 2% tolerantie hier ook mogelijk is, maar dan wel mits je duurdere MKP's koopt. Aangezien men hier heeft geadviseerd om niet overal zomaar wat elco's voor MKP's te verwisselen in dit filter hebben we gekozen voor Falcon. Zij verkopen tegen een beetje extra geselecteerde elco's met 2% tolerantie. Natuurlijk kun je ook zelf een aantal elco's kopen en dan zelf selecteren met een capaciteitsmeter.
Voordeel is ook dat dit 'eerste filter' niet al te duur van opzet is en er ruimte is om rustig wat veranderen te doen.
Leuk als je je eigen AN woofers tegen die tijd ook klaar hebt, dan mag je ze zeker vergelijken
Oja, de Translator restyle is ook niet direct onze smaak, de uiteindelijke koper had gevraagd of we hem zo konden maken, passend bij het meubel dat mijn vriend voor hem had gemaakt. Meer om te laten zien wat we kunnen bereiken
- Mtraxx
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ik heb zo’n 20 jaar geleden al eens een set Audio Note JN 2 (?) geüpgraded naar inzichten die ik toen had in wat een verbetering zou moeten zijn.
Nu was het wel zo dat de condensators die erin zaten niet al te best meer waren, dus die eruit gewipt en vervanging voor betere Intertechnik. Om van LF en naar HF toe te werken:
De spoel van laag op de bekende zwarte dragers vervangen door een dikke Tritec spoel van 2.2 mH, zover ik mij kan herinneren waren de nylon bevestiging daarvan ook afgebroken en bengelde de oude spoel er een beetje bij.
In de notch filter de condensator 100uF door Intertechniek vervangen als ook de weerstand 3,9 Ohm naar MOX en de spoeldrager met kern behouden en opnieuw naar waarde gewikkeld met Van Den Hul spoeldraad van 2 mm verzilverd koper met teflon jasje (zie foto’s). Ik denk idd naar de 0,39 mH uit de schema’s eerder genoemd van hierboven. De parallel C ook bipolaire dacht ik naar twee MKT’s 2,2 uF plus 10 uF… 4,2 uF op het schema kan ik me niet terug halen. Deze kasten waren al af fabriek uitgevoerd met hun eigen interne bekabeling van Audio Note (AN-L) zover in weet. In het hoog te beginnen met 2,2 ohm weerstand wederom MOX gekozen en de 1,5 uF plus 4,7 uF de Audyn-Cap tinfolie condensators die toen best wel populair was als upgrade. De RCL heb ik met rust gelaten. Ook heb ik toen alle wanden voorzien van 4 mm loodbitumen om de panelen te verzwaren en de paneel resonanties wat te onderdrukken. Demping bestond verder uit plaatjes foam wat nog steeds in prima staat is en dus ook niet vervangen.
In de tijd van de aanpassing werd er door mijn kennis nog mee gedraaid op de Audio Note buizen versterker maar die heeft in de jaren erna het veld moeten ruimen voor een McIntosh MA6800.
Ondanks verbetering in resolutie en meer controle blijft Audio Note wel luidspreker die je moet aanspreken en zal met verschillende stijlen van muziek verschillend om gaan en een groots en levendig (live) beeld kunnen neerzetten met een accurate stage.
Als je houdt van een gepolijst mooie weergave met diep laag een zijde zacht hoog is deze speaker niets voor jou.
Maar ik begrijp dat mensen houden van de charme van dit geluid waar denk ik ook de brede baffle een aandeel in heeft en volgens ontwerp kan deze luidspreker ook best wel dicht tegen een achterwand geplaatst worden al heeft de voorkeur natuurlijk een paar stands in de vrije ruimte.
Ik denk dat Audio Note dus ook voor een minimaal design met uitgekiend filter ontwerp gekozen heeft om deze diamant niet al te veel te slijpen.
In 2015 zijn deze kasten opnieuw door mij onderhanden genomen i.v.m. re-foamen randen van de Vifa’s en wat los gelaten platen loodbitumen.
Nu begint het opnieuw bij hem te jeuken of een upgrade van het filter naar de smaakjes van anno 2021 om zo nog een stapje kunnen brengen.
Gerjan
Nu was het wel zo dat de condensators die erin zaten niet al te best meer waren, dus die eruit gewipt en vervanging voor betere Intertechnik. Om van LF en naar HF toe te werken:
De spoel van laag op de bekende zwarte dragers vervangen door een dikke Tritec spoel van 2.2 mH, zover ik mij kan herinneren waren de nylon bevestiging daarvan ook afgebroken en bengelde de oude spoel er een beetje bij.
In de notch filter de condensator 100uF door Intertechniek vervangen als ook de weerstand 3,9 Ohm naar MOX en de spoeldrager met kern behouden en opnieuw naar waarde gewikkeld met Van Den Hul spoeldraad van 2 mm verzilverd koper met teflon jasje (zie foto’s). Ik denk idd naar de 0,39 mH uit de schema’s eerder genoemd van hierboven. De parallel C ook bipolaire dacht ik naar twee MKT’s 2,2 uF plus 10 uF… 4,2 uF op het schema kan ik me niet terug halen. Deze kasten waren al af fabriek uitgevoerd met hun eigen interne bekabeling van Audio Note (AN-L) zover in weet. In het hoog te beginnen met 2,2 ohm weerstand wederom MOX gekozen en de 1,5 uF plus 4,7 uF de Audyn-Cap tinfolie condensators die toen best wel populair was als upgrade. De RCL heb ik met rust gelaten. Ook heb ik toen alle wanden voorzien van 4 mm loodbitumen om de panelen te verzwaren en de paneel resonanties wat te onderdrukken. Demping bestond verder uit plaatjes foam wat nog steeds in prima staat is en dus ook niet vervangen.
In de tijd van de aanpassing werd er door mijn kennis nog mee gedraaid op de Audio Note buizen versterker maar die heeft in de jaren erna het veld moeten ruimen voor een McIntosh MA6800.
Ondanks verbetering in resolutie en meer controle blijft Audio Note wel luidspreker die je moet aanspreken en zal met verschillende stijlen van muziek verschillend om gaan en een groots en levendig (live) beeld kunnen neerzetten met een accurate stage.
Als je houdt van een gepolijst mooie weergave met diep laag een zijde zacht hoog is deze speaker niets voor jou.
Maar ik begrijp dat mensen houden van de charme van dit geluid waar denk ik ook de brede baffle een aandeel in heeft en volgens ontwerp kan deze luidspreker ook best wel dicht tegen een achterwand geplaatst worden al heeft de voorkeur natuurlijk een paar stands in de vrije ruimte.
Ik denk dat Audio Note dus ook voor een minimaal design met uitgekiend filter ontwerp gekozen heeft om deze diamant niet al te veel te slijpen.
In 2015 zijn deze kasten opnieuw door mij onderhanden genomen i.v.m. re-foamen randen van de Vifa’s en wat los gelaten platen loodbitumen.
Nu begint het opnieuw bij hem te jeuken of een upgrade van het filter naar de smaakjes van anno 2021 om zo nog een stapje kunnen brengen.
Gerjan
Als ik AN op een show zie spelen staan die speakers eigenlijk altijd tegen de muur.
Was het niet zo dat deze speakers ontworpen zijn om tegen de muur aan te gebruiken?
Was het niet zo dat deze speakers ontworpen zijn om tegen de muur aan te gebruiken?
Bedankt voor je leuke toevoeging Mtraxx. Altijd leuk om te lezen als mensen langere tijd aan hun luidsprekers vasthouden. Die kosten voor de 'upgrades' zijn dan goed te verantwoorden 
Dat lees je inderdaad meer. We zullen ze, net als iedere andere luidspreker hier, op verschillende posities proberen.Kappa7 schreef:Als ik AN op een show zie spelen staan die speakers eigenlijk altijd tegen de muur.
Hallo,
Even een oud topic omhoog halen, het project heeft jaren op zolder gestaan, maar heb vandaag de eerste kast in elkaar gezet!
Ondertussen hebben we dus wel de kasten gemaakt, filters opgebouwd en stands in elkaar gelast.
Hier alvast een sneak preview
Even een oud topic omhoog halen, het project heeft jaren op zolder gestaan, maar heb vandaag de eerste kast in elkaar gezet!
Ondertussen hebben we dus wel de kasten gemaakt, filters opgebouwd en stands in elkaar gelast.
Hier alvast een sneak preview
Mooi! ik weet niet of dat massieve draad is in die blauwe mantel, maar zorg aub voor goeie trekontlasting, die solderingen komen anders los na verloop van tijd, helaas zelf moeten ondervinden met mijn NEO3 monitors... ](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Dat is inderdaad massieve draad, je hebt helemaal gelijk, zal ze extra vastzetten!
Nummer 2 is ook klaar
Nu nog iemand die de weerstand voor het hoog kan afstellen middels meetapparatuur. @wouter jij had dit in 2021 aangeboden, ben je hierin nog actief?
Nu nog iemand die de weerstand voor het hoog kan afstellen middels meetapparatuur. @wouter jij had dit in 2021 aangeboden, ben je hierin nog actief?