jeroen_d schreef:Nee filter aanpassing is niet nodig scheelt maar 8mm voor de woofers krijgen ze een fractie meer rendement kan geen kwaad.
DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Moderator: Beheerdersteam
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Dat opend perspectiefen
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
In ieder geval heb je het al draaiend, kun je op je gemak over de nieuwe baffles nadenken.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Inderdaad blij mee dat ze al speelbaar zijn, zeker gezien dat ik eerst het washok af moet maken waar 400 tegels in moeten ](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Gewoon 60*40 in knallen, kan je eerder aan de speakers verderholco schreef:Inderdaad blij mee dat ze al speelbaar zijn, zeker gezien dat ik eerst het washok af moet maken waar 400 tegels in moeten
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Tijdelijk de speakers wat aangepast zodat ze nu totaal 1m hoog zijn inplaats van 90cm, zijschotten zijn nog de volle 20cm diep, kan altijd nog minder worden maar was benieuwd wat dat met het laag zou doen.
Voorheen klonken de speakers duidelijk wat te dun in het laag/laag-mid, dat is nu helemaal weg, en het plaatje wat ze projecteren klopt nu ook met de mid/hoog sectie op oorhoogte, eigenlijk klinkt het nu best naar mijn zin zo
Voorheen klonken de speakers duidelijk wat te dun in het laag/laag-mid, dat is nu helemaal weg, en het plaatje wat ze projecteren klopt nu ook met de mid/hoog sectie op oorhoogte, eigenlijk klinkt het nu best naar mijn zin zo
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ze klinken alleen maar te dun als je ze te dicht op de wand zet en dat doe je helaas. Die schotten helpen, maar brengen ook kleuring in het gebied net boven 400Hz. Het filter zorgt dat dit effect beperkt blijft, omdat dit net boven het afgestemde werkingsgebied van de woofer zit, maar toch.
Ik vond het in ieder geval met het originele filter en slechts de ondiepe schotten erbij al flink uit balans klinken. Ik heb daarom voor de versie met schotten het filter aangepast. Ik kan me niet voorstellen dat de speaker als geheel nu nog evenwichtig is in een correcte opstelling.
Ik vond het in ieder geval met het originele filter en slechts de ondiepe schotten erbij al flink uit balans klinken. Ik heb daarom voor de versie met schotten het filter aangepast. Ik kan me niet voorstellen dat de speaker als geheel nu nog evenwichtig is in een correcte opstelling.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Open baffle is even wennen qua opstelling, zet een normale box in een hoek en de hoeveelheid laag is niet te harden, een OB geeft juist beter laag als deze verder van de achterwand staat, het minimum is ongeveer 80-100cm, meer is nog beter. Meer ruimte achter de speaker verbeterd ook de ruimtelijkheid, het 3D plaatje zeg maar. Verder lastig te zien hoe de muren lopen, maar een symmetrisch opstelling in de ruimte is wel aan te raden.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Tja……. als je een perfecte ruimte hebt is het makkelijk praten
helaas is dat hier (en bij zovelen) niet het geval dus zal ik met deze beperkingen moeten leven, het is ook zo dat ik hier een voorkeur heb voor een oplopende curve (zo’n 3db <500hz) in het laag waardoor het allemaal net even wat warmer klinkt, zonder het nog gemeten te hebben klinkt het nu iig meer naar mijn smaak dan voorheen
En dit zijn ook gewoon maar test baffles die uiteindelijk bij het grof vuil gezet gaat worden, maar daardoor kan ik er wel door wat probeersels achter zien te komen wat het uiteindelijk moet gaan worden.
En dit zijn ook gewoon maar test baffles die uiteindelijk bij het grof vuil gezet gaat worden, maar daardoor kan ik er wel door wat probeersels achter zien te komen wat het uiteindelijk moet gaan worden.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Je ruimte zelf kun je vaak niet veranderen, ik speel zelf ook op slechts 12 vierkante meter. Wat je wel kan proberen is binnen die beperking de beste positie van de speakers vinden.
Als je een bepaalde oplopende curve nastreeft, is er wellicht ook nog wat mogelijk door te tunen met het passieve filter… ik heb zelf het laag hier nu ook wat luider spelen dan voorheen, maar het echte sublaag juist weer minder, klinkt wat steviger.
Groetjes Walter
Als je een bepaalde oplopende curve nastreeft, is er wellicht ook nog wat mogelijk door te tunen met het passieve filter… ik heb zelf het laag hier nu ook wat luider spelen dan voorheen, maar het echte sublaag juist weer minder, klinkt wat steviger.
Groetjes Walter
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Na 35 jaar ben ik er wel achter wat hier mijn beperkingen zijn en waar (leefbaar) de speakers moeten staan 
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Als de plek vaststaat, valt er 1 variabele weg, dat is wel weer een voordeel bij het finetunen.
Alles loopt via een DSP toch? Wat je nu bereikt met de schotten, kun je wellicht ook met DSP bereiken?
Groetjes Walter
Alles loopt via een DSP toch? Wat je nu bereikt met de schotten, kun je wellicht ook met DSP bereiken?
Groetjes Walter
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Het plan is om naar een Purifi amp over te gaan, zonder DSP dus.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Mocht je kunnen streamen via Roon of JRiver, kun je daarin DSP doen, past Jeroen zelf ook toe.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ik ben zelf een voorstander van geen DSP trouwens, maar de DSP in Roon doet wel echt neutraal zijn werk.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ja het lijkt me uiteindelijk veiliger om met de baffle bij het oorspronkelijke ontwerp te blijven en dan met dsp op de bron op de ruimte te tunen.holco schreef:I know
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Wat bij mij veel uitmaakte was de muur achter de speakers te voorzien van absorptie materiaal waardoor mn maggies beter tot zijn recht kwamen.
Hier mee kan de afstand tot de muur wat verkleind worden.
wie weet is dat in jou ruimte ook wel toepasbaar.
Ik denk dan aan een vorm van een lambrisering of zo iets.
Hier mee kan de afstand tot de muur wat verkleind worden.
wie weet is dat in jou ruimte ook wel toepasbaar.
Ik denk dan aan een vorm van een lambrisering of zo iets.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Welke afstand heb jij de maggies nu van de muur staan dan?
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
toch noch wel een meter tot 1.2m hoogte daarna begint het schuine dak
Ze kunnen wel wat dichter bij met de demping maar aangezien ik de ruimte heb maakt de demping het alleen maar beter.
Speakers die een 8 hebben als afstraal diagram zien het toch wel graag behoorlijk wat ruimte achter zich.
Ik geloof dat 2:3e het optimale is.
Ze kunnen wel wat dichter bij met de demping maar aangezien ik de ruimte heb maakt de demping het alleen maar beter.
Speakers die een 8 hebben als afstraal diagram zien het toch wel graag behoorlijk wat ruimte achter zich.
Ik geloof dat 2:3e het optimale is.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Heeft iemand misschien de tekeningen die naar freesKees gegaan zijn en deze met mij wil delen?
Laatst gewijzigd door holco op zo 29 aug 2021, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Vrolijke noot
- Berichten: 189
- Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 23:35
- Locatie: Noordwijkerhout
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Haal je email even van een openbaar forum af 
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Hoe kom ik in contact met freeskees?
Kan hem niet onder de leden vinden.
Kan hem niet onder de leden vinden.
