Afgelopen met AliExpress voor onderdelen?

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Afgelopen met AliExpress voor onderdelen?

Bericht door peterl »

Wow, wat een ding zeg enorm.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Afgelopen met AliExpress voor onderdelen?

Bericht door VintageHarry »

Mooi verhaal, Bert! :)
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Afgelopen met AliExpress voor onderdelen?

Bericht door OpaBert »

peterl schreef:
Wow, wat een ding zeg enorm.
Ja 2 mtr breed ongeveer en 2,5 mtr hoog en 80 cm diep
En daar moest de schoorsteen er nog op
Hij is een paar jaar later aan een religeuze minderheid verkocht
In de omgeving Den Haag ,
Ik heb het al eens eerder gezegd , ik kan wel een boek vol schrijven !
Alleen iemand nodig die punten kommas en Het leesbaar maakt
Was altijd snel te enthousiast voor iets nieuws en werd dan een obsessie zonder kennis er aan begonnen tig keer op mn bek gegaan
Honderden euro,s aan onderdelen opgestookt ,
Alle boekjes tijdschriften mensen opzoeken die wel wisten waar ze mee bezig waren
Vaak ook die mensen geënthousiasmeerd en er ook in mee gingen
Stomme fouten maar zat gemaakt,
Maar altijd weer opgestaan, Dat gaat nu trager :lol: en verder gegaan en leren tijdens het maken.
Nu hier nog steeds
Moet alleen minder ouwehoeren :oops:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Afgelopen met AliExpress voor onderdelen?

Bericht door OWC »

Nou, dit is niet een China verhaal, maar een verhaal van de bekende Farnell.

Ook zij kampen natuurlijk met deze nieuwe import regelingen.
Gevolg; super veel werk bij douane en de hele administratieve rompslomp eromheen.

Van een paar bordjes had mijn collega de Ctjes vergeten (of dat was raar gegaan in de bestelling?)
Die hadden eigenlijk gisteren moeten komen, maar helaas.
Ik bellen, eerst met UPS, moest bij Farnell zijn.
Bij Farnell: ja, kan ergens tussen een paar dagen en een week duren.

Zucht. Dan maar bij RS, voorraad EU.

Zoveel werk, om letterlijk een handje vol 0603 Ctjes... :(

Maar voor de mensen die hier vaker (moeten) bestellen, houd het in het achterhoofd.
Farnell wordt wel minder aantrekkelijk op deze manier.
Ze vroegen al ineens 5 euro verzendkosten voor elke order.
Nu ze ook niet de volgende dag kunnen leveren valt het voordeel tov een TME oid wel beetje weg.
Ze zijn ook niet goedkoop.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Afgelopen met AliExpress voor onderdelen?

Bericht door Pjotr »

Klopt. Collega is nu ontslagen of moet droog brood met spinnen eten? :twisted: Maak regelmatig levertijden mee van ruim een week. En dat is niet omdat Farnell het niet snel inpakt maar omdat het een week blijft liggen bij UPS in de UK. Uit België gaat het wel snel maar dat heb je niet in de hand en dan is er met 1 op de 3 bestellingen wat mis, verkeerde geleverd meestal. Maar RS kan er tegenwoordig ook wel een weekje over doen en hanteert voor het meeste behoorlijke minimale bestelaantallen. Als het totaal boven de 50 euries uitkomt direct naar Mouser, is 30% tot soms 50% goedkoper dan Farnell en tegenwoordig meestal sneller.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Afgelopen met AliExpress voor onderdelen?

Bericht door peterl »

Waarom dan niet bij Reichelt bestellen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Afgelopen met AliExpress voor onderdelen?

Bericht door Pjotr »

Geen idee... :think: Maar dat zou ook kunnen. Evenals bij Conrad. Daar heb ik laatst besteld en het was er binnen 2 dagen! Alleen probeer maar eens wat te vinden op de site van Conrad, Is een regelrecht drama.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Afgelopen met AliExpress voor onderdelen?

Bericht door OWC »

Droog brood MET spinnen, klinkt als een luxe.
Is al meer dan enkel droog brood.

Technisch gezien is hij "de baas", (ik doe een opdracht voor hem), dus dat ontslaan wordt een beetje lastig. :mrgreen:

Goed om te weten over RS, ja hij had gelijk 500 Ctjes besteld, dus als iemand nog iets nodig heeft :lol: :lol:

Ik denk dat het dan toch maar weer meer TME wordt de volgende keer, die stonden laatst binnen 2 dagen al voor de deur.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Afgelopen met AliExpress voor onderdelen?

Bericht door OWC »

peterl schreef:
Waarom dan niet bij Reichelt bestellen?
Reichelt of Conrad, beiden veeeeeeel te duur voor business-to-business.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Afgelopen met AliExpress voor onderdelen?

Bericht door peterl »

OWC schreef:
peterl schreef:
Waarom dan niet bij Reichelt bestellen?
Reichelt of Conrad, beiden veeeeeeel te duur voor business-to-business.
Dat ben ik niet helemaal met je eens, hangt ook van de onderdelen af. Trouwens bestellen bij Reichelt duurt meestal ook wel min. een week soms 2 weken maar overzichtelijk bestellen met alle data sheets er bij. Wel incl. btw.
Voor B to B met recht van btw aftrek zal het misschien gunstiger zijn.(heb ik geen last van of voordeel bij).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Afgelopen met AliExpress voor onderdelen?

Bericht door Pjotr »

Onzin, btw is met Conrad is ook gewoon te verrekenen. Op de site kun je nb kiezen voor prijzen incl of excl btw. Bovendien is Conrad in veel gevallen ook een stuk goedkoper dan Farnell/RS voor hetzelfde, Block trafo's b.v. Bovendien leveren ze tegenwoordig best rap. Denk dat nu ze in de leemte van de Britten springen.... :D
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Afgelopen met AliExpress voor onderdelen?

Bericht door OWC »

Trafo's ?

Die heb ik op professioneel gebied al in geen jaren meer aangeraakt, laat staan besteld.
Voor (SMD) elektronica onderdelen is Conrad ed, allemaal minstens 2-3 tot soms 10 keer zo duur.
Als ze de onderdelen überhaupt hebben.

Plus ze hebben geen nette tabellen zoals Digikey, Mouser, TME ed hebben, dus dat zoekt totaal niet.
(tegenwoordig al een pietsie beter dan wat het was).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Afgelopen met AliExpress voor onderdelen?

Bericht door Pjotr »

OWC schreef:
Trafo's ?

Die heb ik op professioneel gebied al in geen jaren meer aangeraakt, laat staan besteld.
Geeft niet. Hebben wel meer mensen.... :sure:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Afgelopen met AliExpress voor onderdelen?

Bericht door OpaBert »

@OWC: Conrad :?:
Nee die hebben een ideale zoekmachine
Je vind niks :relax:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Afgelopen met AliExpress voor onderdelen?

Bericht door Pjotr »

Klopt. Wel als je een typenummer weet. Maar het is i.d.d. verder naadje.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Afgelopen met AliExpress voor onderdelen?

Bericht door OpaBert »

Ja Als je een type nr hebt is toch niet echt meer zoeken :lol:
Voor modelbouw poog ik nog weleens wat te vinden
Maar het is echt opgezet voor de Duitse markt
Dan hebben ze ook nog meer keus
Maar nederlands engels georiënteerd Zoek je tot je verdrietig he5 opgeeft :(
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Afgelopen met AliExpress voor onderdelen?

Bericht door Pjotr »

OWC schreef:
Nou, dit is niet een China verhaal, maar een verhaal van de bekende Farnell.

Ook zij kampen natuurlijk met deze nieuwe import regelingen.
Gevolg; super veel werk bij douane en de hele administratieve rompslomp eromheen.

Van een paar bordjes had mijn collega de Ctjes vergeten (of dat was raar gegaan in de bestelling?)
Die hadden eigenlijk gisteren moeten komen, maar helaas.
Ik bellen, eerst met UPS, moest bij Farnell zijn.
Bij Farnell: ja, kan ergens tussen een paar dagen en een week duren.

Zucht. Dan maar bij RS, voorraad EU.

Zoveel werk, om letterlijk een handje vol 0603 Ctjes... :(

Maar voor de mensen die hier vaker (moeten) bestellen, houd het in het achterhoofd.
Farnell wordt wel minder aantrekkelijk op deze manier.
Ze vroegen al ineens 5 euro verzendkosten voor elke order.
Nu ze ook niet de volgende dag kunnen leveren valt het voordeel tov een TME oid wel beetje weg.
Ze zijn ook niet goedkoop.
Hoewel ze op hun site plechtig aangeven dat alle vertraging opgelost zou zijn, alweer 2 dagen ipv de bestelde spullen deze mailtjes:


Dear customer



We regret to inform you that there has been a delay, which has affected your order detailed above.



Unfortunately your order did not leave us last night. We are working on getting your order to you as soon as possible



Please accept our sincere apologies for the delay and any inconvenience this may have caused.



If we can be of any further help in this matter, please either respond to this email or call our dedicated Customer Support team on 03447 11 11 13.



Many thanks and kind regards



The Farnell support team



Support@farnell.com
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Afgelopen met AliExpress voor onderdelen?

Bericht door OWC »

Ik wijs zelf geen vingers naar Farnell.
Zij kunnen er ook weinig aan doen dat een land kiest voor een Brexit en de EU ineens bedenkt voor import heffingen rompslomp te kiezen.
Valt compleet buiten hun macht.

Ik vind het vooral lullig voor ze, gaat ze denk ik best wel wat klanten kosten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Afgelopen met AliExpress voor onderdelen?

Bericht door Pjotr »

Jawel, maar om mij dan iedere dag zo'n mailtje te sturen per order is ook wel wat zielig. Of meer klunzig IT-werk.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Afgelopen met AliExpress voor onderdelen?

Bericht door Henkjan »

ik merk overigens wel dat import nu veel langer duurt. Zelfs met FedEx, die moet nu soms een week wachten voor iets vrijgegeven wordt. is je zending in 2 dagen van Hong Kong naar Ridderkerk gekomen, ligt het daar rustig een week te wachten. Voor 1 juli kreeg ik de inklarings papieren (met voorlopige rekening) al zodra de zending in HK was opgehaald door ze en ging het zonder stilstaan door, nu starten ze pas nadat het is vrijgegeven door de douane
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Afgelopen met AliExpress voor onderdelen?

Bericht door Pjotr »

Ja, is met PCB's hetzelfde. Vanaf opsturen van de Gerbers/opdracht, en je laat het opsturen als Europakket met btw en duties reeds betaald, dan ligt het in 5 dagen in Duitsland: 3 dagen productie en 2 dagen shipping. Vervolgen nog eens 10 - 12 dagen voordat het afgeleverd wordt.... Mahjah scheelt wel 30 -32 euries aan extra DHL kosten (meerprijs DHL-Express + handling)...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Afgelopen met AliExpress voor onderdelen?

Bericht door Henkjan »

FedEx is dan "vanwege covid" ook nog eens gestopt met "economy", oftewel het waren al hogere tarieven en nu ook nog slechtere service
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Afgelopen met AliExpress voor onderdelen?

Bericht door OWC »

Pjotr schreef:
Jawel, maar om mij dan iedere dag zo'n mailtje te sturen per order is ook wel wat zielig. Of meer klunzig IT-werk.
- klachten en telefoontjes van veel klanten waar hun bestellingen blijven
- meeting, wat te doen met dit probleem
- manager, half luisterend op z'n telefoon bezig; stuur ze maar een mailtje
- IT meneer; zucht....
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Afgelopen met AliExpress voor onderdelen?

Bericht door hannesie »

Pjotr schreef:
Jawel, maar om mij dan iedere dag zo'n mailtje te sturen per order is ook wel wat zielig. Of meer klunzig IT-werk.
Zal waarschijnlijk automatisch gegenereerd worden, is veel makkelijker dan weer die manager vertellen dat het misgaat. :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Afgelopen met AliExpress voor onderdelen?

Bericht door Kappa7 »

Ik sta er versteld van hoe snel Alie tegenwoordig kan leveren.
De laatste 3 bestellingen zijn allemaal binnen 2wk geleverd.
De 4e heeft een week langer geduurd om dat er nog vragen waren van de leverancier.
Bijzonder dat dan de nieuwe regeling mat name in het voordeel van Alie is en ten koste gaat van de reguliere groothandels.
Ik ga binnenkort weer eens wat bij Mouser bestellen, ik ben benieuwd hoe dat gaat.
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”