overcurrent protection
Moderator: Beheerdersteam
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: overcurrent protection
Maar volgens mij niet tussen de kop (en draad) van de bout en de koelvlakjes?nooooob schreef:Jawel hoor, zitten siliconen matjes tussen
Re: overcurrent protection
Zo te zien mist er een isolatie nippel,tussen boutkop en de TDA .
https://www.eoo-bv.nl/587-isolatie-nippel-ring
https://www.eoo-bv.nl/587-isolatie-nippel-ring
Re: overcurrent protection
Oeh, beginnersfoutje
Complimenten voor jullie scherp oog
Omdat mn elektriekwinkel vandaag dicht is maar even wat gebasteld. Eerste stukje van het boutje zit een krimpkousje. (Die rare elco’s waren een ander testje).
Maarrrrr. Dit was niet het probleem. Sowieso zou contact met het koelblok niet erg zijn als ik maar 1 bordje aansluit, toch?
Zelfs met dit koelblok en een voeding die telkens maar heel even aangaat wordt de TDA chip binnen een paar seconden loeiheet.
Ik ga maar eens eens een nieuw TDA bordje bestellen.
Complimenten voor jullie scherp oog
Omdat mn elektriekwinkel vandaag dicht is maar even wat gebasteld. Eerste stukje van het boutje zit een krimpkousje. (Die rare elco’s waren een ander testje).
Maarrrrr. Dit was niet het probleem. Sowieso zou contact met het koelblok niet erg zijn als ik maar 1 bordje aansluit, toch?
Zelfs met dit koelblok en een voeding die telkens maar heel even aangaat wordt de TDA chip binnen een paar seconden loeiheet.
Ik ga maar eens eens een nieuw TDA bordje bestellen.
Re: overcurrent protection
Toch nog n inhoudelijk vraagje 
C2 wordt ook best warm. En ik zie dat op andere bordjes de polariteit omgedraaid is…
Wat ik niet snap: C2 zit via 2 weerstanden tussen de uitgang en de massa. De uitgang kan zowel + als - zijn. Hoe kan dit überhaupt goed gaan, C2 heeft altijd de helft van de tijd de verkeerde polariteit.,
C2 wordt ook best warm. En ik zie dat op andere bordjes de polariteit omgedraaid is…
Wat ik niet snap: C2 zit via 2 weerstanden tussen de uitgang en de massa. De uitgang kan zowel + als - zijn. Hoe kan dit überhaupt goed gaan, C2 heeft altijd de helft van de tijd de verkeerde polariteit.,
Re: overcurrent protection
Om spanning over C2 te krijgen moet ie op-(ont-)laden worden via R3.Dat gaat zo langzaam dat de laad-(ontlaad)stroom allang weer omgekeerd is voordat er enige spanning van betekenis over die C2 is gekomen.nooooob schreef:Toch nog n inhoudelijk vraagje
C2 wordt ook best warm. En ik zie dat op andere bordjes de polariteit omgedraaid is…
Wat ik niet snap: C2 zit via 2 weerstanden tussen de uitgang en de massa. De uitgang kan zowel + als - zijn. Hoe kan dit überhaupt goed gaan, C2 heeft altijd de helft van de tijd de verkeerde polariteit.,
Als ie warm wordt komt dat eerder door iets in de omgeving, door stroom erdoor dan zou R2 nog veel warmer moeten worden.
Anne
Re: overcurrent protection
I see… Dus de polariteit maakt dus eigenlijk niet uit in dit geval? 
Re: overcurrent protection
Je hebt de bruggelijkrichters eruit geknipt, maar er geen bruggen voor in de plaats gemonteerd ?
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: overcurrent protection
Dat is idd een goede, de plus en min moeten dan wel op de + en - van de brugcel gesoldeerd worden.
Anders gebeurt er vrij weinig.
Anders gebeurt er vrij weinig.
Re: overcurrent protection
Kan zijn dat de basisstroom van de ingangstransistors een heel kleine spanningsval veroorzaken.Met PNP ingang bijv. worden de aansluitingen licht positief wat een voorkeurrichting voor de elco geeft.Maar het gaat over millivolts, omgekeerd hindert ook niet.nooooob schreef:I see… Dus de polariteit maakt dus eigenlijk niet uit in dit geval?
Anne
Re: overcurrent protection
Vermoedelijk wel, anders zou er ook geen stroom lopen.ray5150 schreef:Je hebt de bruggelijkrichters eruit geknipt, maar er geen bruggen voor in de plaats gemonteerd ?
Maar misschien wel verkeerd verbonden, zou een oorzaak van het probleem kunnen zijn.
En met die brug hoeven die uitwendige diodes ook niet.
Anne
Re: overcurrent protection
Ik heb ook (met de chip op het bord) de weerstand tussen +V en resp. -V, 0 en OUT gemeten: allemaal <0.05 Ohm. Chip rot?
Re: overcurrent protection
Even n kleine update: ik had een nieuwe TDA7293 besteld en nu werkt het. 
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: overcurrent protection
Met Chinees geïmporteerde componenten blijft dat altijd een vraagAh!buis schreef:Mooi zo![]()
Blijft de vraag waarom was ie kapot![]()
Anne
De ervaring leert dat het merendeel van deze power opamps bijna allemaal nepperds zijn.
Re: overcurrent protection
Zolang die nepperts doen wat ze moeten doen vind ik het prima
Off-topic maar tijdens het wachten op de TDA had ik alvast een kastje gebasteld: En nog n vraagje. Voor de zekerheid: de “0” van de voedinkjes (dus de + van de ene en de - van de andere) kan ik aan aarde hangen toch? Dus waar ook de TDA’s aan komen.
Off-topic maar tijdens het wachten op de TDA had ik alvast een kastje gebasteld: En nog n vraagje. Voor de zekerheid: de “0” van de voedinkjes (dus de + van de ene en de - van de andere) kan ik aan aarde hangen toch? Dus waar ook de TDA’s aan komen.
Re: overcurrent protection
Hoezo "waar de TDA's aan komen" ? Die komen toch geïsoleerd op een koelplaat ?nooooob schreef:En nog n vraagje. Voor de zekerheid: de “0” van de voedinkjes (dus de + van de ene en de - van de andere) kan ik aan aarde hangen toch? Dus waar ook de TDA’s aan komen.
De metalen achterkant van die IC's zit aan de min-voeding, dus niet aan de aarde.
En de doorverbinding tussen de twee voedingen, de "0", komt normaal wel (op de print) aan de aarde.
Anne
Re: overcurrent protection
Wat ik bedoel: op het TDA bordje zijn de aarde van de voeding, de ingang en de uitgang met elkaar verbonden. Dus als ik de afscherming van het ingangssignaal aan aarde hang, dan hang ik ook de “0” van de voeding aan de aarde *edit: dat bedoel je denk ik ook met ”op de print” nu ik het nog een keer lees*. Ik bedoelde dus niet de IC’s an sich.
*edit: wat ik in gedachten heb is de afscherming van het ingangssignaal aan de (alu) bodemplaat vast te maken, en de bodemplaat te aarden naar stopcontact*
*edit: wat ik in gedachten heb is de afscherming van het ingangssignaal aan de (alu) bodemplaat vast te maken, en de bodemplaat te aarden naar stopcontact*
Re: overcurrent protection
Op de print zit een aansluitblokje voor de ingang met signaal en aarde, daar komt de ingang aan.
Hetzelfde voor de LS.
De aarde van de twee printen komen vanzelf aan elkaar door de gemeeschappelijke voeding.
De randaarde vanuit 't stopkontakt aan het chassis. Verder de hele versterker zwevend (nergens aan 't chassis) en de gemeenschappelijke "0" via een weerstand (~100Ω 1W) evt met een C (10...100nF) eraan parallel met het chassis verbinden.
Anne
Hetzelfde voor de LS.
De aarde van de twee printen komen vanzelf aan elkaar door de gemeeschappelijke voeding.
De randaarde vanuit 't stopkontakt aan het chassis. Verder de hele versterker zwevend (nergens aan 't chassis) en de gemeenschappelijke "0" via een weerstand (~100Ω 1W) evt met een C (10...100nF) eraan parallel met het chassis verbinden.
Anne
Re: overcurrent protection
Dankje Anne,
Ik was op het verkeerde been gezet door dit antieke plaatje: Waardoor ik de afscherming van de lijn tussen de tulp connectors in het chassis, via de volumeregelaar naar de ingang van de printjes aan aarde wilde hangen.
Maar dat gaan we dan niet doen!
Ik was op het verkeerde been gezet door dit antieke plaatje: Waardoor ik de afscherming van de lijn tussen de tulp connectors in het chassis, via de volumeregelaar naar de ingang van de printjes aan aarde wilde hangen.
Maar dat gaan we dan niet doen!
Re: overcurrent protection
Aardlussen zijn bij stereo en één voeding eigenlijk niet te vermijden.
De aarde van beide kanten zit bij de voeding aaneen en verderop bij de bron (CD-speler bijv.) ook weer.
Beste is om de (afgeschermde)draden print-rca in elkaar te draaien en hetzelfde te doen met de verbinding buiten de versterker.
Met de DIN stekker was het eenvoudiger, een aardverbindig-afscherming voor de twee kanten.
En, niet vergeten, de rca aansluiting geïsoleerd van het chassis.
Anne
De aarde van beide kanten zit bij de voeding aaneen en verderop bij de bron (CD-speler bijv.) ook weer.
Beste is om de (afgeschermde)draden print-rca in elkaar te draaien en hetzelfde te doen met de verbinding buiten de versterker.
Met de DIN stekker was het eenvoudiger, een aardverbindig-afscherming voor de twee kanten.
En, niet vergeten, de rca aansluiting geïsoleerd van het chassis.
Anne
Re: overcurrent protection
Zo hij is brom-vrij
De RCA aansluitingen hebben een plastic hulsje dus die zijn inderdaad geïsoleerd van het chassis.
Ik moet bekennen dat ik een beetje eigenwijs geweest ben en toch de aarding aan de lijn-ingang heb gelegd en niet aan de voedingskant.
Geen brom meer dus, maar het klinkt nog wat blikkerig/dof…
Daarom heb ik met mn telefoon (is dit vloeken in de kerk?) een frequentierespons gemeten: Er zit een flinke dip bij 200 Hz. Ook bij een andere speaker (die dat bij een andere versterker niet heeft).
Zou dit het blikkerige/doffe geluid kunnen veroorzaken?
Is dit een gevolg van simpele circuitjes zoals deze?
De RCA aansluitingen hebben een plastic hulsje dus die zijn inderdaad geïsoleerd van het chassis.
Ik moet bekennen dat ik een beetje eigenwijs geweest ben en toch de aarding aan de lijn-ingang heb gelegd en niet aan de voedingskant.
Geen brom meer dus, maar het klinkt nog wat blikkerig/dof…
Daarom heb ik met mn telefoon (is dit vloeken in de kerk?) een frequentierespons gemeten: Er zit een flinke dip bij 200 Hz. Ook bij een andere speaker (die dat bij een andere versterker niet heeft).
Zou dit het blikkerige/doffe geluid kunnen veroorzaken?
Is dit een gevolg van simpele circuitjes zoals deze?
