Dayton Epique drivers
Moderator: Beheerdersteam
Re: Dayton Epique drivers
Haha, ik vind t filmpje maar matig zogezegd en zelf weet ik niet wat ik er van moet maken dus hoopte dat iemand dat voor mij kon doenhardbats schreef:Goed verhaal
Re: Dayton Epique drivers
Denk dat je op de mening van de maker van het product weinig conclusies kunt trekken. Het is afwachten tot er iemand mee aan de slag gaat of de drivers ook echt liniar zijn met 14mm xmax en ze net doorlopen tot de benoemde 3Khz.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Dayton Epique drivers
Ik kwam ze ook al op de website van Parts-Express tegen.
Eerst (Klippel) metingen zien, dan geloven.
Het ziet er op zich wel interessant uit, het zou voor een tandje minder mogen.
Ik kan nu voor een gelijk bedrag of minder iets soortgelijks neerzetten.
Ik snap alleen niet echt de nieuwe trend naar die kleine subjes ?
Leuk wanneer het klein moet, maar niet de juiste weg als het compromisloos moet.
Eerst (Klippel) metingen zien, dan geloven.
Het ziet er op zich wel interessant uit, het zou voor een tandje minder mogen.
Ik kan nu voor een gelijk bedrag of minder iets soortgelijks neerzetten.
Ik snap alleen niet echt de nieuwe trend naar die kleine subjes ?
Leuk wanneer het klein moet, maar niet de juiste weg als het compromisloos moet.
Re: Dayton Epique drivers
Het gaat waarschijnlijk meer naar de lifestyle speaker kant dan naar de audio kwaliteit. De groep mensen die zich nog druk maakt om relatief goed geluid wordt nog verdeelt in mensen die daar ruimte voor willen maken en mensen die dat zo onzichtbaar mogelijk willen doen.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Dayton Epique drivers
Daar is denk ik op zichzelf niks mis mee.
Mits je het ook op die manier zo benoemt.
Maar een hoop "serieuze" mensen lijken hetzelfde pad op te gaan. Voor dit bedrag kun je ze een 8 inch of 10 inch op de kop tikken en als je goed zoekt ook nog wel een 15 inch.
Beiden zullen qua performance beter of net zo goed presteren, maar dan meer SPL kunnen bereiken.
Vaak ook nog in een kast die niet eens zo heel erg groot is.
Mits je het ook op die manier zo benoemt.
Maar een hoop "serieuze" mensen lijken hetzelfde pad op te gaan. Voor dit bedrag kun je ze een 8 inch of 10 inch op de kop tikken en als je goed zoekt ook nog wel een 15 inch.
Beiden zullen qua performance beter of net zo goed presteren, maar dan meer SPL kunnen bereiken.
Vaak ook nog in een kast die niet eens zo heel erg groot is.
Re: Dayton Epique drivers
Ja fabrikant meningen zeggen niet zo veel, snap ik. Waarschijnlijk is t wel Interessant voor bv m'n schoonmoeder die compact maar wel compleet wil zonder dat t erg hard moet. Prijzig is het dan ook nog, tang band heeft een 4" die t prima doet (speedster van Paul carmody) die is nog wat kleiner natuurlijk.
Re: Dayton Epique drivers
Dit is kaliber "buikmassage"
Maar zoals al opgemerkt koop je voor een stuk minder een nette 8" die net zo goed of zelfs beter presteert. Typisch een voorbeeld van exponentieel stijgende prijs voor marginale winst.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Dayton Epique drivers
Neem dan een Omnes Audio 6 inch voor 30 euro, de Omnes 8 inch voor iets meer of kijk eens bij STXDouwe84 schreef:Ja fabrikant meningen zeggen niet zo veel, snap ik. Waarschijnlijk is t wel Interessant voor bv m'n schoonmoeder die compact maar wel compleet wil zonder dat t erg hard moet. Prijzig is het dan ook nog, tang band heeft een 4" die t prima doet (speedster van Paul carmody) die is nog wat kleiner natuurlijk.
Of neem er zeg maar twee van deze, werkt nog mooier.
Re: Dayton Epique drivers
Maar dan wil m'n schoonmoeder het niet meer... Voor compact 2weg is zo'n 5,5 inch nog interessant denk ik. Ja 6 inch omnes kan nog maar 8 zeker niet en sub sat wil ook niet iedereen
Re: Dayton Epique drivers
Die is dan toe aan Bose. Of Sonos....Douwe84 schreef:Maar dan wil m'n schoonmoeder het niet meer... Voor compact 2weg is zo'n 5,5 inch nog interessant denk ik. Ja 6 inch omnes kan nog maar 8 zeker niet en sub sat wil ook niet iedereen
Re: Dayton Epique drivers
Eigenlijk volg ik de ontwikkelingen van Calimero als optie voor schoonmoe.Pjotr schreef:Die is dan toe aan Bose. Of Sonos....Douwe84 schreef:Maar dan wil m'n schoonmoeder het niet meer... Voor compact 2weg is zo'n 5,5 inch nog interessant denk ik. Ja 6 inch omnes kan nog maar 8 zeker niet en sub sat wil ook niet iedereenOf toch maar eens naar de Bébé van Leo gaan luisteren. Zo lang ze geen House feesten organiseert zou dat wel eens aardig haar wensen kunnen vervullen
Maar ik gebruikte schoonmoe als gechargeerde benaming. Niet iedereen wil groot en een sub. De zoals Bas benoemde lifestyle speakers vinden veel mensen genoeg en als een dergelijk driver dan net wat meer diepgang geeft kan dat interessant zijn. Ik vroeg me af hoe haalbaar het genoemde van Dayton is
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Dayton Epique drivers
Ga dan gewoon voor een 6 inch Omnes.Douwe84 schreef:Eigenlijk volg ik de ontwikkelingen van Calimero als optie voor schoonmoe.Pjotr schreef:Die is dan toe aan Bose. Of Sonos....Douwe84 schreef:Maar dan wil m'n schoonmoeder het niet meer... Voor compact 2weg is zo'n 5,5 inch nog interessant denk ik. Ja 6 inch omnes kan nog maar 8 zeker niet en sub sat wil ook niet iedereenOf toch maar eens naar de Bébé van Leo gaan luisteren. Zo lang ze geen House feesten organiseert zou dat wel eens aardig haar wensen kunnen vervullen
Maar ik gebruikte schoonmoe als gechargeerde benaming. Niet iedereen wil groot en een sub. De zoals Bas benoemde lifestyle speakers vinden veel mensen genoeg en als een dergelijk driver dan net wat meer diepgang geeft kan dat interessant zijn. Ik vroeg me af hoe haalbaar het genoemde van Dayton is
Neem vervolgens de Calimero in een gesloten kastje en filter die op 80-100Hz
Dan heb je als je het mij vraagt echt wel een heel deftig setje.
Oh en om het dan maar gelijk compleet te maken;
https://www.audiophonics.fr/en/amplifie ... 15454.html
Re: Dayton Epique drivers
Oh, dat lijkt mij prima haalbaar. Maar ik denk dat de animo tegen elke prijs beperkt zal zijn. Ik ben daar ook al lang mee bezig en zo langzamerhand wel tot de conclusie gekomen dat je zonder een (evt. kleine) sub geen volwaardig klein systeempje bouwt. Je bouwt een prima heel klein 2-weg systeem met 2 a 3 liter boxjes vanaf pakweg 90 Hz. Wil je dat oprekken naar 60 Hz moet je jezelf in zoveel knopen leggen dat je simpeler een klein subje er bij kunt zetten. En dan haal je op huiskamerniveau de 35 Hz ook nog wel.Douwe84 schreef:Eigenlijk volg ik de ontwikkelingen van Calimero als optie voor schoonmoe.Pjotr schreef:Die is dan toe aan Bose. Of Sonos....Douwe84 schreef:Maar dan wil m'n schoonmoeder het niet meer... Voor compact 2weg is zo'n 5,5 inch nog interessant denk ik. Ja 6 inch omnes kan nog maar 8 zeker niet en sub sat wil ook niet iedereenOf toch maar eens naar de Bébé van Leo gaan luisteren. Zo lang ze geen House feesten organiseert zou dat wel eens aardig haar wensen kunnen vervullen
Maar ik gebruikte schoonmoe als gechargeerde benaming. Niet iedereen wil groot en een sub. De zoals Bas benoemde lifestyle speakers vinden veel mensen genoeg en als een dergelijk driver dan net wat meer diepgang geeft kan dat interessant zijn. Ik vroeg me af hoe haalbaar het genoemde van Dayton is
[edit]
OWC is mij al een beetje voor
Re: Dayton Epique drivers
Snap ik, maar als iemand geen sub wil... Ik begrijp dat het compromissen zullen blijven. Ik vind bv de overnight Sensation heel volwassen voor t formaat, gewoon achtergrond muziek en tv geluid gaat heel prima.
Maargoed. Net wat meer body uit een compact kastje kan we wel met deze drivers, dat was eigenlijk wat ik me afvroeg haha.
Ik had een set tangband w4-1720 maar die heb ik aan Wouter verkocht, helaas achteraf
Zal ze vandaag eens in winisd zetten..
Maargoed. Net wat meer body uit een compact kastje kan we wel met deze drivers, dat was eigenlijk wat ik me afvroeg haha.
Ik had een set tangband w4-1720 maar die heb ik aan Wouter verkocht, helaas achteraf
Zal ze vandaag eens in winisd zetten..
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Dayton Epique drivers
Dit wordt een beetje topic verandering, maar goed.
Hoe klein moet compact zijn?
Hoe klein moet compact zijn?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Dayton Epique drivers
Calimero ligt niet stil hoor.Douwe84 schreef:Eigenlijk volg ik de ontwikkelingen van Calimero als optie voor schoonmoe.
Er is hier druk gerekend en gesimuleerd en er zullen een aantal opties gerealiseerd en getest worden. Er is al wat materiaal onderweg.
Maar het blijft voor mij ook hobby, dus ik neem er de tijd voor,
Re: Dayton Epique drivers
Weet ik! Schoonmoe moet ook gewoon geduld hebben haha
Doel was de drivers delen hier en meningen vergaren, dat is aardig gelukt al denk ik
Dat was m'n bedoeling niet. Calimero past, plan is gewoon die volgen.One World Concepts schreef:Dit wordt een beetje topic verandering, maar goed.
Hoe klein moet compact zijn?
Doel was de drivers delen hier en meningen vergaren, dat is aardig gelukt al denk ik
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Dayton Epique drivers
Toevallig in dat topic, deze post nog gelezen?Douwe84 schreef:Weet ik! Schoonmoe moet ook gewoon geduld hebben haha
Dat was m'n bedoeling niet. Calimero past, plan is gewoon die volgen.One World Concepts schreef:Dit wordt een beetje topic verandering, maar goed.
Hoe klein moet compact zijn?
Doel was de drivers delen hier en meningen vergaren, dat is aardig gelukt al denk ik
viewtopic.php?f=3&t=29792&start=250#p2008344
FAST systeem met een SDS-135 en een goede 2 inch breedbander?
Dat gaat in 4-5 liter een stuk harder dan wel lager.
Ik ben alleen even in de war, want de Epique drivers hebben namelijk wel wat meer lucht nodig?
Re: Dayton Epique drivers
Ik moet het filmpje nog een keer bekijken en dan proberen om niet op het ondergebit van Chris Perez te letten .... daar zou wel een tandje meer in mogen wat mij betreftOne World Concepts schreef:het zou voor een tandje minder mogen.
sorry voor de OT (maar het leidt echt af
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Dayton Epique drivers
Arme man en z'n moeilijke gebit
, maar de woordgrap was wel leuk (had hem zelf niet eens door) 
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Dayton Epique drivers
Anyway, beetje weer ontopic.
Ik heb de E180HE-44 eens door de simulator gegooid.
Maar het is wel een beetje awkward, want hij is 4 keer zo duur als bv een Omnes Audio subje
(waarschijnlijk meer, NL prijzen zijn meestal flink hoger)
Maar een dubbel omnes gaat al net zo hard in dezelfde gesloten kast.
En dan zit ik nog niet eens aan de max van die omnes (nouja, Tekzone)
Nu zijn er nog een berg andere goede 6" subjes, zoals Peerless SLS-P830946
Dus als je het enkel zou doen voor optimale prijs/prestatie verhouding, valt deze optie te betwijfelen.
Heb je het geld, en moet het perse in een klein kastje, dan is het wel interessant.
Ik heb de E180HE-44 eens door de simulator gegooid.
Maar het is wel een beetje awkward, want hij is 4 keer zo duur als bv een Omnes Audio subje
(waarschijnlijk meer, NL prijzen zijn meestal flink hoger)
Maar een dubbel omnes gaat al net zo hard in dezelfde gesloten kast.
En dan zit ik nog niet eens aan de max van die omnes (nouja, Tekzone)
Nu zijn er nog een berg andere goede 6" subjes, zoals Peerless SLS-P830946
Dus als je het enkel zou doen voor optimale prijs/prestatie verhouding, valt deze optie te betwijfelen.
Heb je het geld, en moet het perse in een klein kastje, dan is het wel interessant.
Laatst gewijzigd door OWC op wo 18 aug 2021, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Dayton Epique drivers
Dat is mijn schuld. Het was niet m'n bedoeling deze drivers voor mijn daadwerkelijke schoonmoeder te gebruikenOne World Concepts schreef:Douwe84 schreef:
Ik ben alleen even in de war, want de Epique drivers hebben namelijk wel wat meer lucht nodig?
Ik bedoelde meer voor iemand die minder eisen stelt dan hier doorgaans gedaan wordt en iets compacts zoekt. Ik had nog geen Sims gedaan dus zonder enig idee of deze drivers überhaupt compact kunnen gepost.
Toevallig wil m'n schoonmoeder ook iets hebben nog...
Re: Dayton Epique drivers
Maar geen speakers toch......?Douwe84 schreef:Toevallig wil m'n schoonmoeder ook iets hebben nog...
