Dayton Epique drivers

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Dayton Epique drivers

Bericht door Douwe84 »

Kwam dit tegen de 5.5 en 7 inch zijn nieuw, wat vinden jullie hiervan?



Parts express link
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door hardbats »

Goed verhaal :mrgreen:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door Douwe84 »

hardbats schreef:
Goed verhaal :mrgreen:
Haha, ik vind t filmpje maar matig zogezegd en zelf weet ik niet wat ik er van moet maken dus hoopte dat iemand dat voor mij kon doen :P
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door hardbats »

Denk dat je op de mening van de maker van het product weinig conclusies kunt trekken. Het is afwachten tot er iemand mee aan de slag gaat of de drivers ook echt liniar zijn met 14mm xmax en ze net doorlopen tot de benoemde 3Khz.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door OWC »

Ik kwam ze ook al op de website van Parts-Express tegen.

Eerst (Klippel) metingen zien, dan geloven.
Het ziet er op zich wel interessant uit, het zou voor een tandje minder mogen.
Ik kan nu voor een gelijk bedrag of minder iets soortgelijks neerzetten.

Ik snap alleen niet echt de nieuwe trend naar die kleine subjes ?
Leuk wanneer het klein moet, maar niet de juiste weg als het compromisloos moet.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door hardbats »

Het gaat waarschijnlijk meer naar de lifestyle speaker kant dan naar de audio kwaliteit. De groep mensen die zich nog druk maakt om relatief goed geluid wordt nog verdeelt in mensen die daar ruimte voor willen maken en mensen die dat zo onzichtbaar mogelijk willen doen.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door OWC »

Daar is denk ik op zichzelf niks mis mee.
Mits je het ook op die manier zo benoemt.

Maar een hoop "serieuze" mensen lijken hetzelfde pad op te gaan. Voor dit bedrag kun je ze een 8 inch of 10 inch op de kop tikken en als je goed zoekt ook nog wel een 15 inch.
Beiden zullen qua performance beter of net zo goed presteren, maar dan meer SPL kunnen bereiken.
Vaak ook nog in een kast die niet eens zo heel erg groot is.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door Douwe84 »

Ja fabrikant meningen zeggen niet zo veel, snap ik. Waarschijnlijk is t wel Interessant voor bv m'n schoonmoeder die compact maar wel compleet wil zonder dat t erg hard moet. Prijzig is het dan ook nog, tang band heeft een 4" die t prima doet (speedster van Paul carmody) die is nog wat kleiner natuurlijk.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door Pjotr »

Dit is kaliber "buikmassage" :) Maar zoals al opgemerkt koop je voor een stuk minder een nette 8" die net zo goed of zelfs beter presteert. Typisch een voorbeeld van exponentieel stijgende prijs voor marginale winst.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door OWC »

Douwe84 schreef:
Ja fabrikant meningen zeggen niet zo veel, snap ik. Waarschijnlijk is t wel Interessant voor bv m'n schoonmoeder die compact maar wel compleet wil zonder dat t erg hard moet. Prijzig is het dan ook nog, tang band heeft een 4" die t prima doet (speedster van Paul carmody) die is nog wat kleiner natuurlijk.
Neem dan een Omnes Audio 6 inch voor 30 euro, de Omnes 8 inch voor iets meer of kijk eens bij STX ;)

Of neem er zeg maar twee van deze, werkt nog mooier.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door Douwe84 »

Maar dan wil m'n schoonmoeder het niet meer... Voor compact 2weg is zo'n 5,5 inch nog interessant denk ik. Ja 6 inch omnes kan nog maar 8 zeker niet en sub sat wil ook niet iedereen
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door Pjotr »

Douwe84 schreef:
Maar dan wil m'n schoonmoeder het niet meer... Voor compact 2weg is zo'n 5,5 inch nog interessant denk ik. Ja 6 inch omnes kan nog maar 8 zeker niet en sub sat wil ook niet iedereen
Die is dan toe aan Bose. Of Sonos.... :twisted: Of toch maar eens naar de Bébé van Leo gaan luisteren. Zo lang ze geen House feesten organiseert zou dat wel eens aardig haar wensen kunnen vervullen :sure:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door Douwe84 »

Pjotr schreef:
Douwe84 schreef:
Maar dan wil m'n schoonmoeder het niet meer... Voor compact 2weg is zo'n 5,5 inch nog interessant denk ik. Ja 6 inch omnes kan nog maar 8 zeker niet en sub sat wil ook niet iedereen
Die is dan toe aan Bose. Of Sonos.... :twisted: Of toch maar eens naar de Bébé van Leo gaan luisteren. Zo lang ze geen House feesten organiseert zou dat wel eens aardig haar wensen kunnen vervullen :sure:
Eigenlijk volg ik de ontwikkelingen van Calimero als optie voor schoonmoe.

Maar ik gebruikte schoonmoe als gechargeerde benaming. Niet iedereen wil groot en een sub. De zoals Bas benoemde lifestyle speakers vinden veel mensen genoeg en als een dergelijk driver dan net wat meer diepgang geeft kan dat interessant zijn. Ik vroeg me af hoe haalbaar het genoemde van Dayton is :)
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door OWC »

Douwe84 schreef:
Pjotr schreef:
Douwe84 schreef:
Maar dan wil m'n schoonmoeder het niet meer... Voor compact 2weg is zo'n 5,5 inch nog interessant denk ik. Ja 6 inch omnes kan nog maar 8 zeker niet en sub sat wil ook niet iedereen
Die is dan toe aan Bose. Of Sonos.... :twisted: Of toch maar eens naar de Bébé van Leo gaan luisteren. Zo lang ze geen House feesten organiseert zou dat wel eens aardig haar wensen kunnen vervullen :sure:
Eigenlijk volg ik de ontwikkelingen van Calimero als optie voor schoonmoe.

Maar ik gebruikte schoonmoe als gechargeerde benaming. Niet iedereen wil groot en een sub. De zoals Bas benoemde lifestyle speakers vinden veel mensen genoeg en als een dergelijk driver dan net wat meer diepgang geeft kan dat interessant zijn. Ik vroeg me af hoe haalbaar het genoemde van Dayton is :)
Ga dan gewoon voor een 6 inch Omnes.

Neem vervolgens de Calimero in een gesloten kastje en filter die op 80-100Hz
Dan heb je als je het mij vraagt echt wel een heel deftig setje.

Oh en om het dan maar gelijk compleet te maken;
https://www.audiophonics.fr/en/amplifie ... 15454.html
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door Pjotr »

Douwe84 schreef:
Pjotr schreef:
Douwe84 schreef:
Maar dan wil m'n schoonmoeder het niet meer... Voor compact 2weg is zo'n 5,5 inch nog interessant denk ik. Ja 6 inch omnes kan nog maar 8 zeker niet en sub sat wil ook niet iedereen
Die is dan toe aan Bose. Of Sonos.... :twisted: Of toch maar eens naar de Bébé van Leo gaan luisteren. Zo lang ze geen House feesten organiseert zou dat wel eens aardig haar wensen kunnen vervullen :sure:
Eigenlijk volg ik de ontwikkelingen van Calimero als optie voor schoonmoe.

Maar ik gebruikte schoonmoe als gechargeerde benaming. Niet iedereen wil groot en een sub. De zoals Bas benoemde lifestyle speakers vinden veel mensen genoeg en als een dergelijk driver dan net wat meer diepgang geeft kan dat interessant zijn. Ik vroeg me af hoe haalbaar het genoemde van Dayton is :)
Oh, dat lijkt mij prima haalbaar. Maar ik denk dat de animo tegen elke prijs beperkt zal zijn. Ik ben daar ook al lang mee bezig en zo langzamerhand wel tot de conclusie gekomen dat je zonder een (evt. kleine) sub geen volwaardig klein systeempje bouwt. Je bouwt een prima heel klein 2-weg systeem met 2 a 3 liter boxjes vanaf pakweg 90 Hz. Wil je dat oprekken naar 60 Hz moet je jezelf in zoveel knopen leggen dat je simpeler een klein subje er bij kunt zetten. En dan haal je op huiskamerniveau de 35 Hz ook nog wel.

[edit]
OWC is mij al een beetje voor :D
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door Douwe84 »

Snap ik, maar als iemand geen sub wil... Ik begrijp dat het compromissen zullen blijven. Ik vind bv de overnight Sensation heel volwassen voor t formaat, gewoon achtergrond muziek en tv geluid gaat heel prima.

Maargoed. Net wat meer body uit een compact kastje kan we wel met deze drivers, dat was eigenlijk wat ik me afvroeg haha.

Ik had een set tangband w4-1720 maar die heb ik aan Wouter verkocht, helaas achteraf :p

Zal ze vandaag eens in winisd zetten..
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door OWC »

Dit wordt een beetje topic verandering, maar goed.
Hoe klein moet compact zijn?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door pappaleo »

Douwe84 schreef:
Eigenlijk volg ik de ontwikkelingen van Calimero als optie voor schoonmoe.
Calimero ligt niet stil hoor. :D
Er is hier druk gerekend en gesimuleerd en er zullen een aantal opties gerealiseerd en getest worden. Er is al wat materiaal onderweg.
Maar het blijft voor mij ook hobby, dus ik neem er de tijd voor,
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door Douwe84 »

Weet ik! Schoonmoe moet ook gewoon geduld hebben haha
One World Concepts schreef:
Dit wordt een beetje topic verandering, maar goed.
Hoe klein moet compact zijn?
Dat was m'n bedoeling niet. Calimero past, plan is gewoon die volgen.

Doel was de drivers delen hier en meningen vergaren, dat is aardig gelukt al denk ik ;)
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door OWC »

Douwe84 schreef:
Weet ik! Schoonmoe moet ook gewoon geduld hebben haha
One World Concepts schreef:
Dit wordt een beetje topic verandering, maar goed.
Hoe klein moet compact zijn?
Dat was m'n bedoeling niet. Calimero past, plan is gewoon die volgen.

Doel was de drivers delen hier en meningen vergaren, dat is aardig gelukt al denk ik ;)
Toevallig in dat topic, deze post nog gelezen?

viewtopic.php?f=3&t=29792&start=250#p2008344

FAST systeem met een SDS-135 en een goede 2 inch breedbander?
Dat gaat in 4-5 liter een stuk harder dan wel lager.

Ik ben alleen even in de war, want de Epique drivers hebben namelijk wel wat meer lucht nodig? :think:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door SARK »

One World Concepts schreef:
het zou voor een tandje minder mogen.
Ik moet het filmpje nog een keer bekijken en dan proberen om niet op het ondergebit van Chris Perez te letten .... daar zou wel een tandje meer in mogen wat mij betreft :mrgreen:

sorry voor de OT (maar het leidt echt af :hide: )
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door OWC »

Arme man en z'n moeilijke gebit :( , maar de woordgrap was wel leuk (had hem zelf niet eens door) :lol:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door OWC »

Anyway, beetje weer ontopic.

Ik heb de E180HE-44 eens door de simulator gegooid.
Maar het is wel een beetje awkward, want hij is 4 keer zo duur als bv een Omnes Audio subje
(waarschijnlijk meer, NL prijzen zijn meestal flink hoger)

Maar een dubbel omnes gaat al net zo hard in dezelfde gesloten kast.
En dan zit ik nog niet eens aan de max van die omnes (nouja, Tekzone)

Nu zijn er nog een berg andere goede 6" subjes, zoals Peerless SLS-P830946

Dus als je het enkel zou doen voor optimale prijs/prestatie verhouding, valt deze optie te betwijfelen.
Heb je het geld, en moet het perse in een klein kastje, dan is het wel interessant.
Laatst gewijzigd door OWC op wo 18 aug 2021, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door Douwe84 »

One World Concepts schreef:
Douwe84 schreef:

Ik ben alleen even in de war, want de Epique drivers hebben namelijk wel wat meer lucht nodig? :think:
Dat is mijn schuld. Het was niet m'n bedoeling deze drivers voor mijn daadwerkelijke schoonmoeder te gebruiken :p

Ik bedoelde meer voor iemand die minder eisen stelt dan hier doorgaans gedaan wordt en iets compacts zoekt. Ik had nog geen Sims gedaan dus zonder enig idee of deze drivers überhaupt compact kunnen gepost.

Toevallig wil m'n schoonmoeder ook iets hebben nog...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door Pjotr »

Douwe84 schreef:
Toevallig wil m'n schoonmoeder ook iets hebben nog...
Maar geen speakers toch......? :lol:
Plaats reactie