Calimero

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Calimero

Bericht door Pjotr »

wouter schreef:

Met een 4" zou ik eerder kijken naar wat meer Xmax dan 3mm, ook al zijn de T/S parameters van de SDS 4" echt zeer fraai................................
Waarom zou je dat doen met een 10cm speakertje? Voor een BR niet spannend en in geloten gaat ie toch niet zo laag dat je de 12mm gaat halen met zo'n kleintje. Het wordt geen sub maar een mid-laag.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Calimero

Bericht door wouter »

Eh, je hebt toch wel eens een boxje gebouwd met 4"? Scheelt uitleg ;-)

zonder BR geen body, passief ook geen correctie. Gesloten met Dayton RS125 klonk aardig, maar tenzij je een sub/dat systeem maakt kun je beter gewoon laag goed afstemmen.

Dit jaar heb ik met deze 4" modellen gespeeld, deze bovenste staan nog als hoofdset in de woonkamer:
viewtopic.php?f=3&t=29462

viewtopic.php?f=3&t=29781

viewtopic.php?f=3&t=28088

Ik zou niet weten wat er mis is met een 4" twee weg zonder sub, en ik denk dat Calimero geen uitzondering is.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door OWC »

Weet niet of dit helemaal hier relevant is?
Volgens mij was het idee om iets te bedenken dat voorlopig door anderen na te bouwen was?

Ik moet het nog even afwachten maar van meerdere leveranciers gehoord dat een groot deel van Peerless/Tymphany uit assortiment gaat.
Ze gaan namelijk terug naar minimale hoeveelheden in 1 keer, dan heb je het over minimum 500-1000 stuks, met wachttijden van enkele maanden.

Helaas valt de 830855 hier ook onder.

Misschien dat de webshops owners hier ook iets over kunnen zeggen?
Ik weet namelijk niet of andere webshops ook hierdoor geraakt worden.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Calimero

Bericht door markbakk »

Dat zou kunnen verklaren waarom de NE drivers hier en daar worden gedumpt… jammer dit. Maar volgens mij niet echt iets nieuws, in de tijd dat Intertechnik in Duitsland zaken deed met Vifa (zeg 35 jaar geleden) moest deze importeur ook flinke hoeveelheden bestellen en rebranden. Zelfbouwend Nederland had geluk dat er een Nederlander door zijn werk bij Magnat redelijk bekend was met de scene en besloot om het Duits/Deense spul ook in Nederland te gaan verkopen.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door OWC »

Of ik ben/was verdwaald bij de website van Intertechnik, maar ik kwam er laatst achter dat die helemaal niets meer doen?
Er staan nu enkel nog filter componenten op.

Het raakt trouwens niet enkel de hobbyisten.
Ik ben veel in contact met startups en MKB en het wordt soms lastig om überhaupt al iets voor een schappelijke prijs te vinden :(
"Even" 1000 stuks van te voren bestellen kan namelijk best wel een kostenpost zijn.
Als helemaal wanneer er een risico is dat een product niet aanslaat.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Calimero

Bericht door markbakk »

Dat maakte mij nou weer nieuwsgierig
[Edit] Leo, is die Gradient CS-100 niet iets?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door OWC »

markbakk schreef:
Dat maakte mij nou weer nieuwsgierig
[Edit] Leo, is die Gradient CS-100 niet iets?
Heb je daar ook een datasheet van, die lijkt nergens meer te vinden.....

Leuk dat ze weer een nieuwe naam hebben bedacht.
Beetje wisselde ervaring met Gradient, ook weer typisch zo'n rebrand merkje volgens mij?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Calimero

Bericht door Pjotr »

One World Concepts schreef:
Beetje wisselde ervaring met Gradient, ook weer typisch zo'n rebrand merkje volgens mij?
Laat HJ het maar niet lezen. Nu rebranden de Chinezen heel veel dooie merken, van Grundig tot Dunlop maar dit toch niet: https://www.gradient.fi/en/content/9-gradient-story
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

One World Concepts schreef:
markbakk schreef:
Dat maakte mij nou weer nieuwsgierig
[Edit] Leo, is die Gradient CS-100 niet iets?
Heb je daar ook een datasheet van, die lijkt nergens meer te vinden.....
Inderdaad. Ik vind ook niets
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
One World Concepts schreef:
Beetje wisselde ervaring met Gradient, ook weer typisch zo'n rebrand merkje volgens mij?
Laat HJ het maar niet lezen. ...
te laat

maar waarom mag ik dat niet lezen?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door OWC »

Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
One World Concepts schreef:
Beetje wisselde ervaring met Gradient, ook weer typisch zo'n rebrand merkje volgens mij?
Laat HJ het maar niet lezen. ...
te laat

maar waarom mag ik dat niet lezen?
Weet ik ook niet?
Volgens mij was je altijd vrij transparant over alle speakertjes?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Calimero

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
One World Concepts schreef:
Beetje wisselde ervaring met Gradient, ook weer typisch zo'n rebrand merkje volgens mij?
Laat HJ het maar niet lezen. ...
te laat

maar waarom mag ik dat niet lezen?
Zei niet dat jij het niet mag lezen....... Jij bent toch Finnofiel? En hier wordt Gradient afgedaan als "ook weer typisch zo'n rebrand merkje" :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door hannesie »

Doet mij er aan herinneren dat ik er nog wat mee moet, en dan zie ik ineens wat dingen bij elkaar komen.
axt.jpg
Gaan we weer on topic?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door Henkjan »

Gradient was iirc ook een huismerk van Intertechnik
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door jeroen_d »

Zijn Gradient drivers en de Gradient luidsprekers niet verschillende producenten? Dacht het wel namelijk.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Calimero

Bericht door Pjotr »

Dat zou kunnen. Ik ken het merk van de complete luidsprekers. Net als Mission overigens. En die zijn kwalitatief beslist ver boven een "rebranded no name merkje".
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door hannesie »

jeroen_d schreef:
Zijn Gradient drivers en de Gradient luidsprekers niet verschillende producenten? Dacht het wel namelijk.
Daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben, jij was zelf de 1e eigenaar van deze jongens. :D
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Calimero

Bericht door markbakk »

Een van de D.A.U-leden heeft eraan gemeten. ‘Wisselend’ kan ik niet beoordelen, maar het ‘merk’ is volgens mij inderdaad Intertechnik, dat nog steeds chassis rebrandt. Gezien dat ze ooit met Vifa zijn begonnen en Gradient al langer voeren dan menig populair merk van nu bestaat, zou ik ze iets meer credits willen geven.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

Ah, de CR-100. Ik kon al niks vinden toen ik zocht op CS-100.

Ik kan hem nu wel aanschaffen, maar voor het zoeken naar specs heb je nog een brilletje nodig. :mrgreen:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Calimero

Bericht door markbakk »

RumoH kan ‘m wel leveren, vermoed ik zo… en de andere zelfbouwzaken ook. Srry voor die verschrijving :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Calimero

Bericht door Pjotr »

Mijn leesbrilletje geeft dit:

Afbeelding (In dat linkje van Mark)

:mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

Ik kan mijn leesbril einde van de week ophalen. Misschien dat dat zal helpen.

Ik ga er vanavond eens mee spelen. Heeft dat ding ook nog afmetingen?

8,5 cm en Sd 56,75. Dat is dus een dikke 4"
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Calimero

Bericht door wouter »

Deze is in de categorie 4,5 liter en budget woofer wel een killer:
http://www.loudspeakerdatabase.com/Dayton/DSA115-8

De wavecor sw118wa02 komt qua specs overeen met de Peerless SDS 4", maar niet qua prijs en 2-weg mogelijkheden, het is dan ook een subwoofer. In de Micro Block wordt hij met een zeer laag inzetbare tweeter wel als 2-weg gecombineerd, maar ik denk dat de gevoeligheid naar de kelder is :mrgreen:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door OWC »

De Dayton is al een paar pagina's terug voorbij gekomen.

Daar zou ik meer vertrouwen in hebben dan de Gradient.
Ik heb ergens een Hobby Hifi liggen (nouja digitaal) met de Gradient.

De xmax schijnt 4mm te zijn, maar kan niet achterhalen of dat piek-piek is of one-way.

Er moet trouwens wel een datasheet beschikbaar zijn.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door OWC »

Ik heb ze even een e-mailtje gestuurd of ze datasheet hebben van de Gradient CR-100

Zou wel moeten, hij was wel beschikbaar op de oude intertechnik website.
Helaas werken die links niet meer, ook niet met de WaybackMachine.
Als het een ouder model is, kan ik eens in de oude Intertechnik brochures bladeren.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”