Ah!buis schreef:Zo, daar ben ik weer, vandaag lekker buiten geweest
bart Luyckx schreef:De base-collector-spanning van de MJE15034 = 3,3V waar bij de goede deze rond de 5V is.
De base-emitter-spanning van de MJE15034 = 0,5V waar bij de goede deze rond de 0,35V is.De emitter-collector-spanning van de MJE15034 = 4,3V waar bij de goede deze rond de 9V is (die van 4,3 geeft output van 9,5-10V de goede van 9V geeft output van 5V)
Dat kan niet

Bij de goeie Vbe=0,35V zeg je en Vec=9V dan is Vbc=9-0,35 niet 5V !
De MJE gaat pas wat doen als er basisstroom loopt en dat gebeurt pas bij Vbe>½V.Met de Vbe=0,35V toch 5V uitgang te krijgen als die tor niet meedoet zou de lekstroom via R109-R111 kunnen zijn.Om te testen moet er wel een beetje verbruik zijn.
Die met 10V-uit lijkt wel te kloppen, zal wel iets niet goed zitten bij die M-H-L verbindingen.
Wat betreft de spanning over R112, die wordt pas 0,7V als er maximale stroom gevraagd wordt.
De twee diodes in serie zorgen ervoor dat de stuurstroom voor de basis MJE niet boven 0,7/15=45mA kan komen om niet de stroombegrenzing met Q103 onmogelijk te maken.
Anne
Hoi hoi...bedankt voor je hulp
Goed dat je even buiten van het goede weer geniet....zomer stelt al niet veel voor dit jaar.
Ik heb een en ander nog even nagemeten.
Goede kant (allez, wat je goed noemt...kant met 5V uit onbelast)
onbelaste meting : Vbc = 5,2V ; Vbe = 0,35V ; Vce = 9,2V ; uitgang is 5,2V
belaste meting : Vbc = 6,2V ; Vbe = 0,7V ; Vce = 6,8V ; uitgang is 3,5V
sleche kant (onbelast >5V)
Ik had de contacten van M-H-L al eens losgesoleerd en terug opnieuw gemaakt, maar resultaat blijft hetzelfde.
onbelaste meting : Vbc = 4,6V ; Vbe = 0,5V ; Vce = 6,3V ; uitgang is 7,5V
belaste meting : Vbc = 6,5V ; Vbe = 0,7V ; Vce = 7,0V ; uitgang is 3,2V
Ook met het verwijderen van Q103 (aan goede kant) blijft de uitgang gelijk. Onbelast 5,2V ; belast 3,5V/2A
Misschien nog wat geschiedenis meegeven.
Voeding aan beide zijden was afgeregeld op 5V.
Enkel sleche zijde werd gebruikt, want daar was de MJE15034 aangemonteerd op een aparte koelplaat.
Bij monteren in de behuizing maakte de koelplaat contact met de connect van de uitgangspanning (5V)
Ik heb wat materiaal moeten wegvijlen om contact te vermijden.