MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten

Bericht door bart Luyckx »

Hans Nootdorp schreef:
Misschien onder belasting de uitgang van de TL72 even meten. Bij te lage uitgangsspanning moet die TL72-uitgang (t.o.v. van de voedings-pluslijn) -10 volt worden. Daarmee laat hij stroom door de 2 diodes lopen om de BD140 meer stroom te laten leveren.
Als dat klopt dan zou de BD140 stroom moeten gaan leveren en dan moet over R112 (15 ohm) 0,7 volt komen te staan.
Als de uitgang TL72 klopt en die 0,7 volt staat er niet dan is de BD140 kapot.

Als die 0,7 volt over R112 er wel staat, lijkt de stroombegrenzing (rond Q103) de boosdoener.
Misschien dan even Q103 er uit te halen. Maar pas op; dan is de voeding even niet meer kortsluitvast.
Bedankt voor je hulp Hans :goeie:

De uitgangsspanning over de TL072 :
Kant die 5V onbelast geeft en 4,0V belast : onbelast -14V belast 10,3V
Kant die +5V onbelast geeft en 3,5V belast : onbelast -10,6V belast 9,8V

Belast geven beide 0,68-0,69V over R112 (15ohm)

Kan Q103 er zomaar uit om te testen?
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten

Bericht door Hans Nootdorp »

Ik neem aan dat die belaste spanning op de TL72 ook negatief zijn (t.o.v. de plus-uitgang).
Die beide TL72 en de BD140 doen dus hun best om lekker stroom in de basis van de power-regeltor te pompen. Dat is goed als de uitgangsspanning te laag is.
Ter controle kan je ook nog even de spanning over elco 105 meten. Daar moet altijd die 2,2 volt staan.

Ja, die Q103 kan er zo uit. Bij dreigende overbelasting sluit Q103 alleen maar de BE-overgang van de power-regeltor kort. Bij weinig stroom doet ie niets.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten

Bericht door bart Luyckx »

Hans Nootdorp schreef:
Ik neem aan dat die belaste spanning op de TL72 ook negatief zijn (t.o.v. de plus-uitgang).
Die beide TL72 en de BD140 doen dus hun best om lekker stroom in de basis van de power-regeltor te pompen. Dat is goed als de uitgangsspanning te laag is.
Ter controle kan je ook nog even de spanning over elco 105 meten. Daar moet altijd die 2,2 volt staan.

Ja, die Q103 kan er zo uit. Bij dreigende overbelasting sluit Q103 alleen maar de BE-overgang van de power-regeltor kort. Bij weinig stroom doet ie niets.
Klopt zijn negatieve spanningen voor TL072.

Spanning over elco 105 = 14,..V onbelast en 10,3V belast. Dus niet de 2,2V die je aanhaald. De 2,2V staat volgens het schema ook tussen de + rail en weestand voor pin 6 van de TL072.

Morgen tracht ik de Q103 uit te solderen en zien wat dat geeft.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten

Bericht door Ah!buis »

Zo, daar ben ik weer, vandaag lekker buiten geweest :D
bart Luyckx schreef:
De base-collector-spanning van de MJE15034 = 3,3V waar bij de goede deze rond de 5V is.
De base-emitter-spanning van de MJE15034 = 0,5V waar bij de goede deze rond de 0,35V is.De emitter-collector-spanning van de MJE15034 = 4,3V waar bij de goede deze rond de 9V is (die van 4,3 geeft output van 9,5-10V de goede van 9V geeft output van 5V)
Dat kan niet :-s Bij de goeie Vbe=0,35V zeg je en Vec=9V dan is Vbc=9-0,35 niet 5V !
De MJE gaat pas wat doen als er basisstroom loopt en dat gebeurt pas bij Vbe>½V.Met de Vbe=0,35V toch 5V uitgang te krijgen als die tor niet meedoet zou de lekstroom via R109-R111 kunnen zijn.Om te testen moet er wel een beetje verbruik zijn.
Die met 10V-uit lijkt wel te kloppen, zal wel iets niet goed zitten bij die M-H-L verbindingen.
Wat betreft de spanning over R112, die wordt pas 0,7V als er maximale stroom gevraagd wordt.
De twee diodes in serie zorgen ervoor dat de stuurstroom voor de basis MJE niet boven 0,7/15=45mA kan komen om niet de stroombegrenzing met Q103 onmogelijk te maken.
Anne
Bijlagen
Studer schema.jpg
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten

Bericht door bart Luyckx »

Ah!buis schreef:
Zo, daar ben ik weer, vandaag lekker buiten geweest :D
bart Luyckx schreef:
De base-collector-spanning van de MJE15034 = 3,3V waar bij de goede deze rond de 5V is.
De base-emitter-spanning van de MJE15034 = 0,5V waar bij de goede deze rond de 0,35V is.De emitter-collector-spanning van de MJE15034 = 4,3V waar bij de goede deze rond de 9V is (die van 4,3 geeft output van 9,5-10V de goede van 9V geeft output van 5V)
Dat kan niet :-s Bij de goeie Vbe=0,35V zeg je en Vec=9V dan is Vbc=9-0,35 niet 5V !
De MJE gaat pas wat doen als er basisstroom loopt en dat gebeurt pas bij Vbe>½V.Met de Vbe=0,35V toch 5V uitgang te krijgen als die tor niet meedoet zou de lekstroom via R109-R111 kunnen zijn.Om te testen moet er wel een beetje verbruik zijn.
Die met 10V-uit lijkt wel te kloppen, zal wel iets niet goed zitten bij die M-H-L verbindingen.
Wat betreft de spanning over R112, die wordt pas 0,7V als er maximale stroom gevraagd wordt.
De twee diodes in serie zorgen ervoor dat de stuurstroom voor de basis MJE niet boven 0,7/15=45mA kan komen om niet de stroombegrenzing met Q103 onmogelijk te maken.
Anne
Hoi hoi...bedankt voor je hulp :goeie:
Goed dat je even buiten van het goede weer geniet....zomer stelt al niet veel voor dit jaar.

Ik heb een en ander nog even nagemeten.

Goede kant (allez, wat je goed noemt...kant met 5V uit onbelast)
onbelaste meting : Vbc = 5,2V ; Vbe = 0,35V ; Vce = 9,2V ; uitgang is 5,2V
belaste meting : Vbc = 6,2V ; Vbe = 0,7V ; Vce = 6,8V ; uitgang is 3,5V

sleche kant (onbelast >5V)
Ik had de contacten van M-H-L al eens losgesoleerd en terug opnieuw gemaakt, maar resultaat blijft hetzelfde.

onbelaste meting : Vbc = 4,6V ; Vbe = 0,5V ; Vce = 6,3V ; uitgang is 7,5V
belaste meting : Vbc = 6,5V ; Vbe = 0,7V ; Vce = 7,0V ; uitgang is 3,2V

Ook met het verwijderen van Q103 (aan goede kant) blijft de uitgang gelijk. Onbelast 5,2V ; belast 3,5V/2A :think:


Misschien nog wat geschiedenis meegeven.

Voeding aan beide zijden was afgeregeld op 5V.
Enkel sleche zijde werd gebruikt, want daar was de MJE15034 aangemonteerd op een aparte koelplaat.
Bij monteren in de behuizing maakte de koelplaat contact met de connect van de uitgangspanning (5V)
Ik heb wat materiaal moeten wegvijlen om contact te vermijden.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten

Bericht door Ah!buis »

bart Luyckx schreef:
Ik heb een en ander nog even nagemeten.

Goede kant (allez, wat je goed noemt...kant met 5V uit onbelast)
onbelaste meting : Vbc = 5,2V ; Vbe = 0,35V ; Vce = 9,2V ; uitgang is 5,2V
belaste meting : Vbc = 6,2V ; Vbe = 0,7V ; Vce = 6,8V ; uitgang is 3,5V
Betekent dat de ingang (C102) met belasting zakt naar 6,8+3,5=10,3V
slechte kant (onbelast >5V)
onbelaste meting : Vbc = 4,6V ; Vbe = 0,5V ; Vce = 6,3V ; uitgang is 7,5V
belaste meting : Vbc = 6,5V ; Vbe = 0,7V ; Vce = 7,0V ; uitgang is 3,2V
Resultaat, belast, ongeveer hetzelfde.Een goeie 3V uit en ingangsspanning 7+3,2=10,2V.
De twee voedingen zijn dus vermoedelijk wel goed en is enkel de MJE15034 van de "slechte" kant wat aan 't lekken (nog stroom bij nul basisstroom), is in normaal bedrijf niet erg.
Je belast met 3,5V en 2A dat is 1,75Ω.Dat zou bij 5V bijna 3A zijn, haalt de ingang niet.Is al naar 10,2V (eigenlijk al te laag) gezakt bij die 2A.
Als de 2,2V bij C105 klopt dan wil 3,2V uit zeggen dat R449 (2k2) via de M-H-L zonder meer aan de min-uit zit.Dus dat R122,R123 of R301 kortgesloten is.
Anne
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten

Bericht door Hans Nootdorp »

bart Luyckx schreef:
Hans Nootdorp schreef:
Ik neem aan dat die belaste spanning op de TL72 ook negatief zijn (t.o.v. de plus-uitgang).
Die beide TL72 en de BD140 doen dus hun best om lekker stroom in de basis van de power-regeltor te pompen. Dat is goed als de uitgangsspanning te laag is.
Ter controle kan je ook nog even de spanning over elco 105 meten. Daar moet altijd die 2,2 volt staan.

Ja, die Q103 kan er zo uit. Bij dreigende overbelasting sluit Q103 alleen maar de BE-overgang van de power-regeltor kort. Bij weinig stroom doet ie niets.
Klopt zijn negatieve spanningen voor TL072.

Spanning over elco 105 = 14,..V onbelast en 10,3V belast. Dus niet de 2,2V die je aanhaald. De 2,2V staat volgens het schema ook tussen de + rail en weestand voor pin 6 van de TL072.

Morgen tracht ik de Q103 uit te solderen en zien wat dat geeft.
Heb je echt de spanning over de elco zelf gemeten? Dat zou toch echt die 2,2 volt moeten zijn. Dat hoort theoretisch ook bij de LEDspanning van ca. 1,8 volt. Die brandt toch wel?
Die ref.spanning op elco 105 zou er echt altijd moeten staan. Anders is dat deel van de TL72 defect (aannemend dat de TL72 voedingsspanning van ca. 10 volt heeft.

Zoals anne aangeeft: Vce moet altijd Vbe + Vcb zijn. Dat kan netwerktechnisch/theoretisch niet anders.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten

Bericht door Hans Nootdorp »

Hans Nootdorp schreef:
bart Luyckx schreef:
Hans Nootdorp schreef:
Ik neem aan dat die belaste spanning op de TL72 ook negatief zijn (t.o.v. de plus-uitgang).
......
Ter controle kan je ook nog even de spanning over elco 105 meten. Daar moet altijd die 2,2 volt staan.......
Klopt zijn negatieve spanningen voor TL072.

Spanning over elco 105 = 14,..V onbelast en 10,3V belast. Dus niet de 2,2V die je aanhaald. De 2,2V staat volgens het schema ook tussen de + rail en weestand voor pin 6 van de TL072.
.....
Heb je echt de spanning over de elco zelf gemeten? Dat zou toch echt die 2,2 volt (gemeten tov plus-rail) moeten zijn. Dat hoort theoretisch ook bij de LEDspanning van ca. 1,8 volt. Die LED brandt toch wel?
Die ref.spanning op elco 105 zou er echt altijd moeten staan. Anders is dat deel van de TL72 defect (aannemend dat de TL72 voedingsspanning van ca. 10 volt heeft.

Zoals anne aangeeft: Vce moet altijd Vbe + Vcb zijn. Dat kan netwerktechnisch/theoretisch niet anders.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten

Bericht door Ah!buis »

Er is nog wel iets raars in dat schema, nml R128 (180Ω). Die zou er helemaal niet in moeten zitten.
Anne
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten

Bericht door Hans Nootdorp »

Ah!buis schreef:
Er is nog wel iets raars in dat schema, nml R128 (180Ω). Die zou er helemaal niet in moeten zitten.
Anne
Inderdaad heel vreemd, die weerstand.... Misschien rond dat deel van de TL72 nog eens goed meten...
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten

Bericht door bart Luyckx »

Ingangsspanning zakt idd. Misschien beide 9V uitgangen samenvoegen? (2x1,66A). zakt ook bij 9V2,78A transo.

ik heb een TI schema misschien helpt dit jullie? Ik weet niet hoe ik dit hier kan posten? :think:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten

Bericht door Ah!buis »

bart Luyckx schreef:
Ingangsspanning zakt idd. Misschien beide 9V uitgangen samenvoegen? (2x1,66A). zakt ook bij 9V2,78A transo.
Zoals al eerder gezegt, voor 3A DC uit heb je minstens 5A AC in nodig.
ik heb een TI schema misschien helpt dit jullie? Ik weet niet hoe ik dit hier kan posten? :think:
Plaatje in het tekst antwoordveld slepen, verstuur, klaar.
Anne
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten

Bericht door bart Luyckx »

Ah!buis schreef:
bart Luyckx schreef:
Ingangsspanning zakt idd. Misschien beide 9V uitgangen samenvoegen? (2x1,66A). zakt ook bij 9V2,78A transo.
Zoals al eerder gezegt, voor 3A DC uit heb je minstens 5A AC in nodig.
ik heb een TI schema misschien helpt dit jullie? Ik weet niet hoe ik dit hier kan posten? :think:
Plaatje in het tekst antwoordveld slepen, verstuur, klaar.
Anne
Tina schema kan ik hier niet posten. bestand is van type .TSC en moet in Tina sumulatieprogramma ingeladen worden om het te kunnen gebruiken

Kan ik de 2 transfo's parallel plaatsen? 1 transfo geeft 10Vac (2,78A max) de 2de geeft 10,3Vac (al parallel geschakelde secundaire kringen van elk 1,66A)
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten

Bericht door bart Luyckx »

Hans Nootdorp schreef:
Ah!buis schreef:
Er is nog wel iets raars in dat schema, nml R128 (180Ω). Die zou er helemaal niet in moeten zitten.
Anne
Inderdaad heel vreemd, die weerstand.... Misschien rond dat deel van de TL72 nog eens goed meten...
Wat kan ik nog meten hans?
Enkele alternatieve schakelingen van deze voeding bekeken en weerstand van 180 zit er steeds
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten

Bericht door Ah!buis »

bart Luyckx schreef:
Tina schema kan ik hier niet posten. bestand is van type .TSC en moet in Tina sumulatieprogramma ingeladen worden om het te kunnen gebruiken.
Als het schema op je scherm staat kun je er toch een .png of .jpg van maken met zoiets als Windows "SnippingTool" ?
Kan ik de 2 transfo's parallel plaatsen? 1 transfo geeft 10Vac (2,78A max) de 2de geeft 10,3Vac (al parallel geschakelde secundaire kringen van elk 1,66A)
Parallel mag enkel als beide wikkelingen volledig gelijk zijn.

En dat die rare weerstand op meer plaatsen opduikt kan best, op 't net wordt eindeloos gecopyeerd, komt de fout ook steeds terug.
Anne
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten

Bericht door bart Luyckx »

Ah!buis schreef:
Als het schema op je scherm staat kun je er toch een .png of .jpg van maken met zoiets als Windows "SnippingTool" ?
Tina file is geen simpel schema, dat had ik al gepost,maar is het electrisch schema waar je al je metingen en meetapparatuur op kan aansluiten alsook design wijzigingen maken en het effect ervan nagaan. Gelijk aan het fysisch bouwen en uitmeten, maar dan op de computer.
Ikzelf ben geen specialist met dit programma (is gratis te verkrijgen)
Parallel mag enkel als beide wikkelingen volledig gelijk zijn.
Ik zou het enkel willen doen om te testen, niet permanent.
En dat die rare weerstand op meer plaatsen opduikt kan best, op 't net wordt eindeloos gecopyeerd, komt de fout ook steeds terug.
Anne

Ik vind de weerstand terug op het originele design waar deze voeding van is afgeleid.
Bijlagen
Studer audio console 900
Studer audio console 900
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten

Bericht door Ah!buis »

Het nieuwe schema bekeken.Valt niet mee, nogal wazig.
Is wel even anders. De referentie is geen LED maar een 5,1V zener, geeft niet 2,2V maar 6V op C105.
Dan is er een opstartstroom voor de zener via R129 en een stroom, eenmaal in werking, van ong 5mA via R128.
Is wel meekoppeling maar door de lage inwendige weerstand van de zener niet genoeg om te gaan oscilleren omdat de tegenkoppeling via REF ADJUST overheerst.
Op deze manier krijgt de zener een schonere stroom.Is wel een mogelijke bron van narigheid, als de inwendige weerstand van de zener om een of andere reden te groot wordt komt er ineens een heel andere spanning uit de voeding.
Anne
Bijlagen
Studer.png
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten

Bericht door Hans Nootdorp »

Ah!buis schreef:
.....Is wel een mogelijke bron van narigheid, als de inwendige weerstand van de zener om een of andere reden te groot wordt komt er ineens een heel andere spanning uit de voeding.
Anne
Misschien hebben we daar de bron van de oorzaak te pakken.
Alhoewel de uigang van de TL72 op ca. -10 v lijkt te hangen. Dat lijkt er op dat de -ingang van de TL72 hoger ligt dan de +ingang.

Misschien eerst de focus het ref.spanningscircuit rond de TL72.
Te meten:
op de -ingang en +ingang van de TL72. Pin 2 en 3 dus.
Ook op Pin 4 (2,2 v?) en (nog een keer) de min van elco C105.
En ook over die LED. Of zit geen LED maar een zener in?
Steeds meten t.o.v. de voedings+uitgang. Dat punt is voor alles de referentie.

Als je aan die potmeter draait verandert dan de spanning op uitgang TL72?

Verandereen al deze spanningen als je de voeding wel/niet belast?

Trafo's parallel zetten mag eigenlijk nooit.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten

Bericht door bart Luyckx »

bedankt voor jullie hup jongens...is al een lange zoektocht geweest...hopelijk geraken we eruit.


Ik heb de spanning nogmaals gemeten over elco 105...deze is 14,4V onbelast en 10,2V belast. Voor de duidelijkheid elco 105 is 100u /25V tss + rail en tss de weerstand aan pin 1 & 5.

Spanning pin 2 = 2,14V onbelast en 1,4V belast
Spanning pin 3 = 2,11V onbelast en 2,05V belast

Spanning pin 4 = 14,4V onbelast en 10,2V belast

Spanning over led = 1,96V belast en onbelast

Voor de voeding met 5V uitgang onbelast
Wanneer ik aan de pot draai verandert de spanning, maar dit is minimaal. Reikwijdte uitgang voor 5V is 5,12 tot 5,45.
Tss pin 1 en de + uitgang meet ik iets van 1,2V tss pin 1 en - uitgang rond de 3,9V

Wanneer ik dit doe op de uitgang met 10V onbelast meet ik 10 tss pin 1 en de - uitgang en 0 tuss pin 1 en de plus uitgang.


Kan ik de transfo's parallel schakelen na de diodebrug? Ik wil een test opstelling maken om meer stroom aan de ingang te krijgen. Ik heb echter enkel deze 2 transfo's ter beschikking.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten

Bericht door bart Luyckx »

post 50 toont hwet schema in een andere vorm
https://www.diyaudio.com/forums/power-s ... bay-5.html
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten

Bericht door bart Luyckx »

Ah!buis schreef:
Het nieuwe schema bekeken.Valt niet mee, nogal wazig.
Is wel even anders. De referentie is geen LED maar een 5,1V zener, geeft niet 2,2V maar 6V op C105.
Dan is er een opstartstroom voor de zener via R129 en een stroom, eenmaal in werking, van ong 5mA via R128.
Is wel meekoppeling maar door de lage inwendige weerstand van de zener niet genoeg om te gaan oscilleren omdat de tegenkoppeling via REF ADJUST overheerst.
Op deze manier krijgt de zener een schonere stroom.Is wel een mogelijke bron van narigheid, als de inwendige weerstand van de zener om een of andere reden te groot wordt komt er ineens een heel andere spanning uit de voeding.
Anne
origineel is voor 24-48 V uitgang. Was bedoelt voor studio mengpaneel. De file is een pdf
Bijlagen
regulator studer900.pdf
(692.82 KiB) 113 keer gedownload
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten

Bericht door bart Luyckx »

Schema STUDER 900 voor TINA programma gezipped

Kan het programma gezipped hier niet copieren, krijg steeds een foutmelding. Is net geen 94 MB groot.
Programma kan je installeren vanaf Texas Instruments site

https://www.ti.com/tool/TINA-TI#overview

Ben zelf niet vertrouwd met het programma....is wat zoekwerk waar alle instelbare parameters soms zitten
Bijlagen
STUDER900-V2.rar
schema STUDER 900 GEZIPPED
(22.98 KiB) 19 keer gedownload
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten

Bericht door Hans Nootdorp »

Als schema 1 klopt en de weerstanden rond TL72 de waarden van het schema hebben, moet spanning op pin 1 altijd factor 1,2 groter zijn dan spanning op pin 2. (met potmeter in middenstand) En spanning op pin 2 en 3 moeten altijd gelijk zijn (en gelijk aan LEDspanning (1,9 volt). Nu is dat belast zeker niet zo. Daarom denk ik dat de TL72 defect is.

Maar... heeft de voeding het ooit wel een op 5 volt goed gewerkt?

En nogmaals: trafos' kunnen (ook na gelijkrichting) NIET parallel !
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten

Bericht door bart Luyckx »

Bedankt Hans. Voeding heeft in begin goed gewerkt (slechts 1 kant gebruikt die nu 10V geeft)
Daarna voor het gemak een smartphone USB lader gebruikt.

Nu ik een kastje aan het bouwen ben zou ik de voeding terug willen gebruiken want het geluid was wel beter.

Ik ben geen artist in het uitlezen van weerstandwaarden...sommige kleuren lijken me moeilijk om correct te bepalen en ken ook niet direct de gestandarisserde waarden om ze zo te bepalen.

Meten van de waarden lukt ook niet goed...meter gaat alle kanten op.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MJE15034 TL072 Lineaire voeding uitmeten

Bericht door Ah!buis »

Al dat gemeet enz helpt niet veel, klopt ook vaak niet.
Met één trafo van 1,6A moet het eerst goed werken met een wat kleinere uitgangsstroom, bijv een 10Ω 5W over de uitgang voor een ½A.
Dan die rommel rond MHL eruit, enkel R119 laten zitten (2K2, voorheen 3k3).En dan aan de open kant van R119 een weerstand van 2k naar de min-uit (is ook de min van C104) voor een totaal van 4k2 parallel aan die C104.
Als er dan niks meer overhoop ligt moet er op 5V kunnen worden afgeregeld.
Anne
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”