Drivers verzinken

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Drivers verzinken

Bericht door michelp »

Voor mijn nieuwe speakers (open baffle) wil ik de drivers verzinken in het hout.
Maar niet vlak met de baffle. Het idee is om de drivers iets dieper in de baffle te monteren en daar een radius af te frezen.
Ik heb een afbeelding toegevoegd om het idee wat duidelijker te maken.
Voor de laag drivers zal het misschien minder uitmaken (<300hz), maar voor de breedbander misschien wel.
Is dit verstandig om zo te doen of ga ik hier problemen mee krijgen?
Bijlagen
20210804_134409.jpg
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Drivers verzinken

Bericht door John P »

Iedere verstoring van een vlakke baffle is niet aan te raden. Aan de andere kant: de dosis bepaalt de giftigheid. Er zijn genoeg merkspeakers die deze truc uithalen, het zal het geluid niet kapotmaken. Het licht er ook aan welk doel je wil bereiken, is het een achtergrondboxje of wil je er mee afmixen. voor een tweeter zou ik wel altijd een vlakke baffle aanraden, tenzij je weet hoe je een waveguide moet maken.
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Drivers verzinken

Bericht door michelp »

De woofers zijn 15 inch. De breedbanders 8 inch. Losse tweeter komt er niet in.
Misschien ook handig om te vermelden dat ik met een dsp nog wat dingen vlak kan trekken qua frequentieverloop.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Drivers verzinken

Bericht door hardbats »

Zo heb ik mijn 15inch woofers ook zitten in mijn open baffles
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Drivers verzinken

Bericht door Henkjan »

met een 8" breedbander lijkt t me ook niet snel een probleem worden, zo had ik die flippen in de OOOB's ook zitten.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Drivers verzinken

Bericht door richard »

Nee, bij een breedbander zien de frequenties waar het om gaat dat randje nauwelijks. Bij een tweeter is het een ander verhaal zoals al aangegeven.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Drivers verzinken

Bericht door Chocomel »

Hoe kan iets wat drijft nu zinken? :-k
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Drivers verzinken

Bericht door richard »

Chocomel schreef:
Hoe kan iets wat drijft nu zinken? :-k
Als je het maar zwaar genoeg galvaniseert.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Drivers verzinken

Bericht door wouter »

Je kunt ook zinkers verdrijven... ;-)
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Drivers verzinken

Bericht door michelp »

Het is niet helemaal goed gegaan zoals te zien op de foto's...
Het gat zat er goed in, maar omdat het massief hout is kan dat natuurlijk iets gaan scheuren. Maar dat het zo snel zou gaan had ik niet verwacht. Op de foto met de driver er in is het begin van een scheurtje al te zien.
20210811_181125.jpg
20210810_194404.jpg
Is dit nog te redden met lijm, en eventueel een stripje staal aan de achterkant ofzo? Of kan ik beter overnieuw beginnen met mdf/multiplex?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Drivers verzinken

Bericht door Henkjan »

is t te lijmen?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Drivers verzinken

Bericht door John P »

In het algemeen is lijm sterker dan hout, dus ik zou het gewoon proberen met witte houtlijm. Wel goed aandrukken tijdens het drogen met klemmen oid.
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Drivers verzinken

Bericht door michelp »

Ik zal het wel proberen te lijmen. Alleen dan zal ik wel even wat langere lijmklemmen moeten halen zo.
En daarna ook een andere bovenfrees, want mijn goedkope Ferm frees is na 1,5 gat overleden :lol:
Dynky
Ook commercieel actief
Berichten: 363
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
Locatie: Antwerpen

Re: Drivers verzinken

Bericht door Dynky »

2 delen samen trekken dmv een spanriempje wat je er omheen slaat?
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Drivers verzinken

Bericht door michelp »

Het lijmen is gelukt.
Op sommige plekken zie je nog wel wat beginnende scheurtjes. Is het verstandig om een klein beetje houtlijm daar in te laten lopen? Of blijft dat wel goed als alles in elkaar zit?
20210815_162505.jpg
2 Grote zijn iig klaar. Nu nog 2 grote, en 2 kleine.
Gaten maken in 6cm eiken valt niet mee, maar als alles klaar is wel stevig
blissard
Berichten: 31
Lid geworden op: di 27 jul 2010, 17:17

Re: Drivers verzinken

Bericht door blissard »

Ik zou er wat houtlijm met zaagsel in laten lopen / duwen. Maar verwacht ook zonder geen problemen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Drivers verzinken

Bericht door Kappa7 »

Misschien verstandig om aan de achterzijde wat versterking aan te brengen.
Hout heeft van nature de eigenschap om krom te trekken.
De enge ondersteuning is nu de korf van je speaker.
Daar wil je eigenlijk die kracht niet op hebben.
Door bracing aan te brengen krijg je meer sterkte in het geheel en wordt het nog eens stijver ook.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Drivers verzinken

Bericht door richard »

De relatieve luchtvochtigheid is nu vrij hoog, in de winter meestal laag. Daardoor werkt hout behoorlijk wat enkele mm's kan zijn bij zo'n plank als die van jou. Ook zal het misschien veel te vochtig bij de houthandel vandaan komen.
Als drogen te snel en onregelmatig gebeurd trekt het hout krom of scheurt het. De korf die niet meegeeft versterkt het effect omdat er dan extra spanning in het hout ontstaat.

Eigenlijk is massief hout niet ideaal voor luidsprekers, het werkt altijd en geeft meestal aardig wat klankkleur. Multiplex of MDF (of zelfs spaanplaat) is dan beter.
Met vakkundig bewerken, drogen en wijze van construeren kun je de nadelen van massief hout overigens wel ondervangen.
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Drivers verzinken

Bericht door michelp »

Ik heb dit idee maar laten gaan en multiplex gebruikt. Ook na het lijmen ging het niet helemaal goed.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”