Tips? Wat mij erg bevalt aan deze impact 4ii is de doortekening van het geluid. Diepte van het geluidsbeeld. Diepte van afzonderlijke instrumenten.Kappa7 schreef:Dan wordt het tijd om wat mooiers te bouwen
kristalpoeder uit speaker unit?
Moderator: Beheerdersteam
Re: kristalpoeder uit speaker unit?
Wie weet welke oudere speakers (marktplaats) ik als donor kan aanschaffen voor de vifa woofer?
Ja logisch.Kappa7 schreef:een viva woofer misschien?
Maar ik bedoel welk merk en type speaker had deze unit in de kast. Veel merken gebruikte vifa woofers, b&o bijvoorbeeld, ook Deens, maar in welke type zit de 25wn40 die ook in de translator impact 4II hoort.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Na een goed half uurtje pielen is de eerste patiënt klaar voor de hersteloperatie.
De korf is er op sommige plekken zo slecht aan toe dat dit wel even een grondige klus is, alles schuren, voorbehandelen en weer zwart spuiten.
Ook boven de spreek spoel, onder de stofkap, zit corrosie vastgeplakt.
Tsss... echt een slechte korf.
De 2e is ook al onderweg om patiënt te worden, dus die pakken we ook meteen mee.
Wordt vervolgd...
De korf is er op sommige plekken zo slecht aan toe dat dit wel even een grondige klus is, alles schuren, voorbehandelen en weer zwart spuiten.
Ook boven de spreek spoel, onder de stofkap, zit corrosie vastgeplakt.
Tsss... echt een slechte korf.
De 2e is ook al onderweg om patiënt te worden, dus die pakken we ook meteen mee.
Wordt vervolgd...
Laatst gewijzigd door wouter op za 07 aug 2021, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Lekker bezig!
Die pijlen op de pool zijn wel weer typisch, of heb jij die erop gezet?
Maar ja, ik heb begrepen dat dit echt een groot nadeel is van magnesium.
Die pijlen op de pool zijn wel weer typisch, of heb jij die erop gezet?
-
wouter
- Ook commercieel actief
lijkt me gevalletje afplaktape en zwarte spuitverf. Ik maakte hem zo open, dus denk dat dit spuitwerk is met een afgeplakte magneetsleuf.
-
wouter
- Ook commercieel actief
De afplaktape is zelfs niet volledig verwijderd, dus dit is vreemd maar wel wat ik dacht: de pijlen zijn spuitwerk en de tape zat in een driehoek over de magneetsleuf.
Bij het verwijderen van dat stukje is het er inderdaad blank onder gebleken, en de korf is ook minder zwart waar geen spuitnevel kwam:
Bij het verwijderen van dat stukje is het er inderdaad blank onder gebleken, en de korf is ook minder zwart waar geen spuitnevel kwam:
Het staat galvanisch onder aan de ladder en zal zich als eerste opofferen. Goed coaten of galvanisch scheiden van de ijzeren poolplaten.One World Concepts schreef:....
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Gewicht en stijfheid.snoef3 schreef:Wat is het voordeel van een magnesium korf eigenlijk?
Maar dat kun je ook met andere materialen doen
Misschien is het qua productie ook iets makkelijker?
Wellicht dat de chemici onder ons daar iets over kunnen zeggen?
Tegenwoordig zie je het nauwelijks meer.
Gewicht en stijfheid? Dan kom je toch op aluminium? Ook toen al.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
het werd vroegâh ook gebruikt voor high end lichtmetalen wielen, dus verwacht lager gewicht bij gelijke sterkte
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Magnesium is iets van 25-33% lichter dan aluminium met ongeveer dezelfde stijfheid meen ik?snoef3 schreef:Gewicht en stijfheid? Dan kom je toch op aluminium? Ook toen al.
Geen idee hoe het zich laat gieten in een mal, misschien is dat ook wel makkelijker?
Daarnaast klinkt magnesium ook beter in het verkooppraatje
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Dan kun je elk jaar nieuwe wielen kopen?Henkjan schreef:het werd vroegâh ook gebruikt voor high end lichtmetalen wielen, dus verwacht lager gewicht bij gelijke sterkte
Ideale corrosie omstandigheden.
Mischien dat magnesium destijds in de mode was en makkelijk is in het spuitgietwerk.
Kwalitatief zie ik geen voordelen voor een luidsprekerframe. Ik denk dat aluminium of een zinklegering veel beter kan voldoen en minder corrosief is.
Kwalitatief zie ik geen voordelen voor een luidsprekerframe. Ik denk dat aluminium of een zinklegering veel beter kan voldoen en minder corrosief is.
Voordeel is wel dat echt niets anders gaat roesten dat ermee verbonden is….
Maar volgens mij blijft het langer heel dan alu als je een korf laat vallen.
Maar volgens mij blijft het langer heel dan alu als je een korf laat vallen.
Laatst gewijzigd door markbakk op wo 11 aug 2021, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor de sport maakt dat niet uit, lichte velgen accelereren veel sneller.One World Concepts schreef:Dan kun je elk jaar nieuwe wielen kopen?Henkjan schreef:het werd vroegâh ook gebruikt voor high end lichtmetalen wielen, dus verwacht lager gewicht bij gelijke sterkte![]()
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
markbakk schreef:Voordeel is wel dat echt niets anders gaat roesten dat ermee verbonden is….
Even leentjebuur gedaan: magnesium kwam in de jaren 80 in zwang omdat je zeer maatvaste gietkorven kunt maken (zie ook de Kirk fietsframes) zonder veel spanningen in het metaal.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
correct. voor straatgebruik waren ze minder geschiktrichard schreef:Voor de sport maakt dat niet uit, lichte velgen accelereren veel sneller.One World Concepts schreef:Dan kun je elk jaar nieuwe wielen kopen?Henkjan schreef:het werd vroegâh ook gebruikt voor high end lichtmetalen wielen, dus verwacht lager gewicht bij gelijke sterkte![]()
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Interessant!markbakk schreef:Even leentjebuur gedaan: magnesium kwam in de jaren 80 in zwang omdat je zeer maatvaste gietkorven kunt maken (zie ook de Kirk fietsframes) zonder veel spanningen in het metaal.
Dan klinkt het meer als, we kennen al een techniek die werkt, het is leverbaar door al bestaande leveranciers, laten we het lekker blijven gebruiken.
Wat overigens 90% van de tijd DE reden is waarom dingen gedaan worden zoals ze worden gedaan.
Speakers staan zeg maar niet boven aan de productie-keten-ladder.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Hij is weer klaar, even wat foto's...
Met water en een kwastje de korf gereinigd en daarna ook nog geschuurd, en ook alle onderhuidse bloemkolen verwijderd.
Met Alu Zink spray van Motip de boel eerst aluminium gespoten en daarna zwart. Met een handig klein kwastje van mijn baardtrimmer kon ik de corrosie onder de stofkap - achter het randje van de de spreekspoel - verwijderen.
De recone opbouwen viel tegen, maar na een tijdje had ik weer door hoe je centreert zonder strookjes. Gelukkig loopt de woofer nu helemaal netjes vrij. Het was 3-4 uur werk voor 1 woofer
En voor wie denkt dat foam surround vermeden moet worden, ik heb gister ook meteen een setje Wharfedale woofers met doorgesleten rubberen randen gere"foam"d. Los van de Seas en Vifa units die met harde randen liggen te wachten, gelukkig is er veel te koop wat prima past. Deze Vifa' s zijn nu weer vrij van corrosie en gerammel/geschuur.
Met water en een kwastje de korf gereinigd en daarna ook nog geschuurd, en ook alle onderhuidse bloemkolen verwijderd.
Met Alu Zink spray van Motip de boel eerst aluminium gespoten en daarna zwart. Met een handig klein kwastje van mijn baardtrimmer kon ik de corrosie onder de stofkap - achter het randje van de de spreekspoel - verwijderen.
De recone opbouwen viel tegen, maar na een tijdje had ik weer door hoe je centreert zonder strookjes. Gelukkig loopt de woofer nu helemaal netjes vrij. Het was 3-4 uur werk voor 1 woofer
En voor wie denkt dat foam surround vermeden moet worden, ik heb gister ook meteen een setje Wharfedale woofers met doorgesleten rubberen randen gere"foam"d. Los van de Seas en Vifa units die met harde randen liggen te wachten, gelukkig is er veel te koop wat prima past. Deze Vifa' s zijn nu weer vrij van corrosie en gerammel/geschuur.