CT248XL in antieke kast - advies welkom!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Giraffe

Re: CT248XL in antieke kast - advies welkom!

Bericht door Giraffe »

:rock: goede tip, daar zit wel wat mooi doek bij!
Bean

Bericht door Bean »

Uit nieuwsgierigheid, heeft iemand hier ervaring mee? Doek voor gitaarversterkers lijkt me zwaarder en wellicht wat minder akoestisch transparant dan gewoon luidsprekerdoek. Is dat ook zo?
Als het niet uitmaakt, dan heeft het wel mogelijkheden voor een bepaalde 'look'.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Bean schreef:
Uit nieuwsgierigheid, heeft iemand hier ervaring mee? Doek voor gitaarversterkers lijkt me zwaarder en wellicht wat minder akoestisch transparant dan gewoon luidsprekerdoek. Is dat ook zo?
Als het niet uitmaakt, dan heeft het wel mogelijkheden voor een bepaalde 'look'.
Ja, het (top) hoog dempt soms wat meer.
Daar kun je uiteraard voor corrigeren.

Hoeveel, wat en waar verschilt wel erg per type doek trouwens.
Giraffe

Update 3: Luisteren en vergelijken

Bericht door Giraffe »

Luidsprekers zijn nog niet niet klaar, wel zo ver dat ik vele uurtjes heb kunnen luisteren en genieten :yeah:

Ben blij met hoe ze klinken. Geluid is heel helder, ruimtelijk en met voldoende laag. Ook na lang luisteren niet vermoeiend. Laag of hoog volume, blijft lekker klinken. Ze hebben wel wat meer vermogen nodig om tot leven te komen dan mijn andere luidsprekers.

En ben ook druk met vergelijken, want heb nu 3 varianten om te luisteren :
Origineel.jpg
1. de originele CT248 kast
Antiek-zonder_kast.jpg
2. de kast met zelfde volume, andere afmetingen en poort aan voorkant,
Antiek-zonder_front.jpg
3. die precies past in de antieke speaker kast.

Is er een verschil te horen tussen de 3 varianten?
Verschillen heb ik zeker gehoord. In de eerste plaats door de opstelling van de luidsprekers. Daar zijn deze luidsprekers wel gevoelig voor. Maar onder gelijke omstandigheden lijkt variant 1, het originele ontwerp, het meest helder en detailrijk, vooral in het hoog. Variant 2 klinkt iets voller in midden en laag. Variant 3 is nauwelijks te onderscheiden van variant 2, misschien iets minder strak in het hoog. De vorm van de kast en plaatsing drivers en baspoort hebben dus wel iets invloed op geluid. Maar het verschil is minimaal en zou zeggen anders en niet slechter. Of is dat wat ik wil :lol:

Maar dit blijven mijn subjectieve ervaringen en woorden...wat zou een meting aan verschillen laten zien?

Helaas heb ik niet de apparatuur en microfoon voor een meting. Wel een smartphone met spectum analyzer app, slechte microfoon en een audio track met frequentie sweep. Eens kijken wat ik hier mee kan. Zouden er verschillen te zien zijn?
Meting_2_orignal_vs_antiek.png

Variant 1 zijn de 3 oranje lijnen, heb 3 metingen gedaan en deze liggen vrijwel exact over elkaar. De 3 blauwe lijnen zijn van variant 2. De zwarte lijnen daaronder negeren. Het aflopende verloop van laag naar hoog is niet zo interessant, zal wel vooral de microfoon en mijn kamer zijn.
Variant 1 en 2 zijn niet helemaal identiek, variant 2 is iets luider. Maar verschil lijkt niet afhankelijk van frequentie.
Mijn vermoeden is dat variant 2 iets luider is, dat komt wel overeen met mijn luisterervaring: iets vollere midden en laag kan ook volume zijn.
Maar misschien komt het ook wel door plaatsing drivers, iets dichter bij microfoon.

Daarna ook variant 2 en 3 vergeleken:
Meting_2_antiek_vs_antiek-ins.png
Hier is variant 2 weer de blauwe lijn en variant 3 de oranje. Ditmaal zie ik niet echt een verschil, de curves overlappen volledig.

Genoeg vergeleken. Conclusie is dat ik qua door originele ontwerp te plaatsen in de antieke kast misschien iets inlever op geluidskwaliteit, maar resultaat nog steeds super klinkt. Tijd om de luidsprekers af te maken. Ik ga nu aan de slag om de frontjes te maken.
Giraffe

Bericht door Giraffe »

koenjer schreef:
Voor luidspreker doek eens bij gitaarversterker bouwers kijken. Die gebruiken "tweet" doek.
Heb ook ander goed adres gevonden voor de antieke luidspreker look:
https://www.bendijkman.nl/index.php?rou ... t&ipath=14
Nog niet besteld, maar hier zie ik wel mooi passend doek!
Chocomel

Bericht door Chocomel »

Fijn dat ze goed klinken!

De metingen zijn helaas wat lastig af te lezen, de verticale schaal is namelijk erg ruim. Dat variant 3 iets minder strak klinkt in het hoog dan variant 2 kan komen door de randjes van de antieke kast.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”