Na het ' lurken' van veel nuttige info op dit forum is het nu tijd om mijn bijdrage te leveren en te delen. Een verslag van mijn bouwproject, waarbij jullie (on)gevraagde advies van harte welkom is!
In dit eerste bericht het idee, hoe het er nu voorstaat en mijn eerste hulpvragen.
Het idee: nieuwe techniek in antieke kast
Ik heb 2 lege antieke luidspreker kasten die ik wil voorzien van goede geluid. Met 18mm MDF maak ik een binnenkast die in de antieke kast past, zodat de speakers in een stevige en luchtdichte kast komen. Omdat ik geen ervaren luidspreker bouwer ben (lang geleden wel een set gebouwd) zoek ik een ontwerp dat ik minimaal wil aanpassen.
Het ontwerp: variant op Cheap Trick 248 Excel
Op zoek naar ontwerp van compacte 2 weg met zelfde inhoud als mijn antieke kasten heb ik ook nuttig gebruik gemaakt van de lijst van Hans viewtopic.php?f=3&t=28564. Uiteindelijk is de keuze gevallen op een ontwerp uit Klang und Ton, de CT248 Excel.
Heb gekozen voor de duurdere Excel variant om later geen spijt te krijgen en omdat ik de woofers redelijk geprijsd kon krijgen.
De kast die ik maak heeft exact dezelfde inhoud als het originele ontwerp, alleen de vorm wijkt af. Ik denk dat ik daarom ook het originele filter ontwerp kan gebruiken. Dat klopt toch? Of in ieder geval als een goede start voor eventuele experimenten
Hoe anders dan origineel gaat dit klinken?
Omdat ik de antieke kasten gebruik ga ik concessies doen aan de geluidskwaliteit. Een keuze die ik bewust maak, maar hoeveel invloed heeft het? En hoe kan ik nadelige effecten minimaliseren?
Om hier een beejte achter te komen bouw ik ook de kast volgens het originele CT248 ontwerp. Dan heb ik een referentie luidspreker en kan ik het verschil ervaren.
Ik verwacht dat het aanpassen van de vorm van de kast beperkt effect heeft, omdat de inhoud gelijk blijft. Wat zeker wel effect gaat hebben is de afwijkende voorkant. En dan vooral de zwarte lijst van de antieke kast, zie de foto hierboven. Deze lijst komt om de woofer, tweeter en mogelijk basreflex poort heen, en dat gaat voor reflecties zorgen
Maar ook dit verschil ga ik straks ervaren, want ik kan de ' binnenkast' met mooie vlakke voorkant ook gebruiken zonder de antieke kast. Genoeg gedacht, tijd om aan de slag te gaan.
Hout gezaagd
Na wat rekenwerk voor aanpassen vorm van de kast heb ik van 18mm MDF alle panelen voor een setje gezaagd; en ook eenmaal voor de originele kast die ik als referentie ga bouwen. Zoiets gaat de kast worden (en nee, ik ben nog niet aan lijmen, eerst de gaten): Het ontwerp voor de baffle en plek van de basreflex poort
Door de restricties die de kast mij opleggen, zie ik maar enkele opties voor de positie van de woofer, tweeter en basrelfex poort. In het originele ontwerp zitten woofer en tweeter in lijn boven elkaar en de poort aan de achterkant.
Ik zal voor mijn variant in ieder geval tweeter en woofer naast elkaar moeten plaatsen. Kan eventueel tweeter wat boven de middellijn plaatsen, maar geen idee of dit nuttig is. Voor de basreflex poort zie ik wel meerder opties, maar weet nog niet welke ik (als eerste) ga maken.
Optie 1 : poort aan de voorkant
Om meer flexibiliteit bij het opstellen van de luidsprekers te behouden wil ik de bas poort het liefste aan de voorkant. Daarmee wordt het wel erg vol en ben ik bang dat woofer, tweeter en poort te dicht op elkaar zitten. Ook heb ik een 90 graden bocht in de pijp nodig, omdat de kast niet voldoende diep is. Zou er ongeveer zo uitzien: Optie 2 : poort aan de zijkant
De poort aan de zijkant gaat prima. De kast is breed en de lengte van de poort past zonder 90 graden bochtenwerk. En op de voorkant kunnen woofer en tweeter op zelfde afstand als in originele ontwerp. Nadeel is dat ik dan in zijkant van de antieke kast een gat moet maken voor de poort, en dat doe ik liever niet. En ook deze optie weer als een plaatje, want dat zegt meer dan woorden: Optie 3 : poort aan achterkant
De meest eenvoudig te bouwen variant en net als originele ontwerp de poort aan de achterkant. Ook hier heb ik een 90 graden bocht nodig, omdat de kast onvoldoende diep is. Nadeel van deze variant is dat ik bij het opstellen de achterkant goed vrij moet laten, en ik behoud graag wat meer vrijheid bij het opstellen.
Dit is waar ik nu ben met dit leuke project. Heb zin in de volgende stappen en hou jullie zeker op de hoogte.
En hoor graag jullie tips, adviezen en meningen, voordat ik de frees erbij pak voor de gaten!