meting dure ATC-luidspreker
Moderator: Beheerdersteam
Re: meting dure ATC-luidspreker
ATC staat te boek als maker van uitstekend klinkende speakers, ze passen ook echt mooie drive units toe, meting is best netjes, onder de 300Hz zegt die totaal meting weinig meer, dat stuk moet je toch ook op gehoor instellen. Ik heb hier een crossover op 160 hz, van mij mag je komen meten, maar ik stel die balans tussen laag en laagmid toch op gehoor in.
Re: meting dure ATC-luidspreker
Ja ik kan me een recente shootout herinneren op Alpha Audio van de Dutch&Dutch, Grimm en een Actieve ATC (geen dsp actief trouwens), waar volgens het panel de ATC toch het prettigst klonk. Ze waren duidelijk niet gewend aan speakers die gewoon correct weergeven. Dutch&Dutch en Grimm hebben geen kastklank, de ATC's die ik ken zeer zeker wel. Maar zo zie je maar. En qua respons + afstraalgedrag, ken ik niet zomaar een speaker die de D&D 8c verslaat, ongeacht prijs.
Re: meting dure ATC-luidspreker
Ja, daar wordt ook melding gemaakt van de shootout. https://www.alpha-audio.nl/review/tripl ... -dutch-8c/
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: meting dure ATC-luidspreker
Ik heb naar wat disassembly plaatjes gekeken, maar ik zie echt werkelijk niets waarom dit zo'n speciale speaker zou moeten zijn.jeroen_d schreef:Blijft natuurlijk een duur ding, voor dat afwerkingsniveau, :
Niet qua componenten, maar ook niet qua constructie.
Ik snap prima dat mensen geld willen neertellen voor een uniek product.
Maar voor dit bedrag ga je toch liever met een ambachtsman, een kunstenaar en een engineer in zee?
Ik vind het nogal teleurstellend voor iets dat in feite gewoon productie is.
Re: meting dure ATC-luidspreker
Tja, branding he. Dat heeft ATC goed voor elkaar. En blijkbaar toch een geluid dat een heleboel mensen aanspreekt.One World Concepts schreef:Ik heb naar wat disassembly plaatjes gekeken, maar ik zie echt werkelijk niets waarom dit zo'n speciale speaker zou moeten zijn.jeroen_d schreef:Blijft natuurlijk een duur ding, voor dat afwerkingsniveau, :
Niet qua componenten, maar ook niet qua constructie.
Ik snap prima dat mensen geld willen neertellen voor een uniek product.
Maar voor dit bedrag ga je toch liever met een ambachtsman, een kunstenaar en een engineer in zee?
Ik vind het nogal teleurstellend voor iets dat in feite gewoon productie is.
We hebben ze eigenlijk altijd naast ons staan op de audioshow in Alkmaar. Prachtig om het verschil tussen open baffle en kastklank te laten horen, dus komt ons niet slecht uit.
Re: meting dure ATC-luidspreker
Tja. Zolang zo'n test niet blind is kun je net zo goed niets opschrijven. Maar het is met correcte speakers en headphones altijd oppassen hoe je de boel qua target curve afstemt. Een vlakke curve klinkt meestal te dun omdat de meeste muziek nou eenmaal wordt afgemixt op een opstelling van speakers/ruimte met teveel laag. Vooral op headphones valt dat ontzettend op.jeroen_d schreef:Ja ik kan me een recente shootout herinneren op Alpha Audio van de Dutch&Dutch, Grimm en een Actieve ATC (geen dsp actief trouwens), waar volgens het panel de ATC toch het prettigst klonk. Ze waren duidelijk niet gewend aan speakers die gewoon correct weergeven. Dutch&Dutch en Grimm hebben geen kastklank, de ATC's die ik ken zeer zeker wel. Maar zo zie je maar. En qua respons + afstraalgedrag, ken ik niet zomaar een speaker die de D&D 8c verslaat, ongeacht prijs.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: meting dure ATC-luidspreker
Het lijkt mij een nogal makkelijker rekensommetje.
De D&D 8C lijkt mij dan idd een mooi voorbeeld om te nemen.
Die jongens daar krijgen ook netjes betaald, hoeven alles behalve op water en brood te leven.
Qua hardware en elektronica zul je namelijk ongeveer evenveel kwijt moeten zijn, give or take Pascal en Hypex ontlopen elkaar niet zoveel.
Voor een DSP ben je ook net zoveel kwijt (de DSP van D&D ken ik toevallig HEEEL goed)
Wat constructie betreft is een open baffle simpeler in productie.
Komt dan eventueel de kosten nog bij van andere/grotere speakers, andere materialen, constructie etc etc, laten we daar eens ruim voor rekenen, 1500 euro extra.
Alles wat daarboven zit is mij echt een raadsel, tenzij je het zoals ik al eerder zei 100% uniek laat doen met zeer speciale materialen.
Deze materialen zijn puur en alleen voor de beleving, voegen technisch niks toe aan het geluid.
(overigens is het mij niet echt een raadsel, maar laat ik het daar maar bij houden)
De D&D 8C lijkt mij dan idd een mooi voorbeeld om te nemen.
Die jongens daar krijgen ook netjes betaald, hoeven alles behalve op water en brood te leven.
Qua hardware en elektronica zul je namelijk ongeveer evenveel kwijt moeten zijn, give or take Pascal en Hypex ontlopen elkaar niet zoveel.
Voor een DSP ben je ook net zoveel kwijt (de DSP van D&D ken ik toevallig HEEEL goed)
Wat constructie betreft is een open baffle simpeler in productie.
Komt dan eventueel de kosten nog bij van andere/grotere speakers, andere materialen, constructie etc etc, laten we daar eens ruim voor rekenen, 1500 euro extra.
Alles wat daarboven zit is mij echt een raadsel, tenzij je het zoals ik al eerder zei 100% uniek laat doen met zeer speciale materialen.
Deze materialen zijn puur en alleen voor de beleving, voegen technisch niks toe aan het geluid.
(overigens is het mij niet echt een raadsel, maar laat ik het daar maar bij houden)
Laatst gewijzigd door OWC op di 10 aug 2021, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: meting dure ATC-luidspreker
Als je een actief systeem hebt, is het een fluitje van een cent om dat een beetje te corrigeren.Ronkel schreef:Tja. Zolang zo'n test niet blind is kun je net zo goed niets opschrijven. Maar het is met correcte speakers en headphones altijd oppassen hoe je de boel qua target curve afstemt. Een vlakke curve klinkt meestal te dun omdat de meeste muziek nou eenmaal wordt afgemixt op een opstelling van speakers/ruimte met teveel laag. Vooral op headphones valt dat ontzettend op.jeroen_d schreef:Ja ik kan me een recente shootout herinneren op Alpha Audio van de Dutch&Dutch, Grimm en een Actieve ATC (geen dsp actief trouwens), waar volgens het panel de ATC toch het prettigst klonk. Ze waren duidelijk niet gewend aan speakers die gewoon correct weergeven. Dutch&Dutch en Grimm hebben geen kastklank, de ATC's die ik ken zeer zeker wel. Maar zo zie je maar. En qua respons + afstraalgedrag, ken ik niet zomaar een speaker die de D&D 8c verslaat, ongeacht prijs.
Anders is een losse actieve EQ in het systeem ook niet zo heel duur, dat kan zelfs met buizen voor de echte puristen.
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 465
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: meting dure ATC-luidspreker
Ik dacht het welWalt schreef:
4e orde aan welke kant?
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 465
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: meting dure ATC-luidspreker
Hoe belangrijk is al dat off axis powerresponse- en directivity-gedoe (ik bedoel dit niet denigrerend, Auke, Flip is hier constant mee bezig) in een hok dat als het goed is nogal dood is op de cruciale punten?Ronkel schreef:Tja. Zolang zo'n test niet blind is kun je net zo goed niets opschrijven. Maar het is met correcte speakers en headphones altijd oppassen hoe je de boel qua target curve afstemt. Een vlakke curve klinkt meestal te dun omdat de meeste muziek nou eenmaal wordt afgemixt op een opstelling van speakers/ruimte met teveel laag. Vooral op headphones valt dat ontzettend op.jeroen_d schreef:Ja ik kan me een recente shootout herinneren op Alpha Audio van de Dutch&Dutch, Grimm en een Actieve ATC (geen dsp actief trouwens), waar volgens het panel de ATC toch het prettigst klonk. Ze waren duidelijk niet gewend aan speakers die gewoon correct weergeven. Dutch&Dutch en Grimm hebben geen kastklank, de ATC's die ik ken zeer zeker wel. Maar zo zie je maar. En qua respons + afstraalgedrag, ken ik niet zomaar een speaker die de D&D 8c verslaat, ongeacht prijs.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: meting dure ATC-luidspreker
Een goede directivity is een van de belangrijkste eigenschappen van een speaker.
Een studio is niet dood, maar heeft gewoon een goede (liefst constante) demping, daardoor zeker niet vrij van reflecties.
Sterker nog, zonder reflecties klinkt alles echt heel raar.
Een studio is niet dood, maar heeft gewoon een goede (liefst constante) demping, daardoor zeker niet vrij van reflecties.
Sterker nog, zonder reflecties klinkt alles echt heel raar.
Re: meting dure ATC-luidspreker
Vierde orde en dan nog zo veel troep op -20dB?Walt schreef:
Verder is alles al gezegd denk ik. ATC is natuurlijk wereldberoemd met zijn dome mid, maar dit kan veel beter, zie het Monkey Coffin ontwerp van Matthias Brennwald.
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 465
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: meting dure ATC-luidspreker
Wat is dat monkey coffin huppeldepup, Mark?markbakk schreef:Vierde orde en dan nog zo veel troep op -20dB?Walt schreef:
Verder is alles al gezegd denk ik. ATC is natuurlijk wereldberoemd met zijn dome mid, maar dit kan veel beter, zie het Monkey Coffin ontwerp van Matthias Brennwald.
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 465
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: meting dure ATC-luidspreker
Dank je, maar ik moet ook nog werken, oefenen en met m'n vriendin praten.One World Concepts schreef:
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: meting dure ATC-luidspreker
http://github.com/mbrennwa/osmcdoc/raw/ ... _paper.pdfbert stoltenborg schreef:Dank je, maar ik moet ook nog werken, oefenen en met m'n vriendin praten.One World Concepts schreef:
Hier een samenvatting van het project.
Re: meting dure ATC-luidspreker
Terechte opmerking. Een goede studio is natuurlijk iets heel anders dan een huiskamer, maar goed dat is wel waar we hier over het algemeen op mikken natuurlijk. Je listening window in een studio is klein en je luistert vaak van korte afstand. Zijn die studio's echt zo dood dat de power response niet meer uitmaakt? Ga je dan de crosstalk dip op 2 kHz die je met stereo altijd hebt niet teveel horen dan?bert stoltenborg schreef:Hoe belangrijk is al dat off axis powerresponse- en directivity-gedoe (ik bedoel dit niet denigrerend, Auke, Flip is hier constant mee bezig) in een hok dat als het goed is nogal dood is op de cruciale punten?Ronkel schreef:Tja. Zolang zo'n test niet blind is kun je net zo goed niets opschrijven. Maar het is met correcte speakers en headphones altijd oppassen hoe je de boel qua target curve afstemt. Een vlakke curve klinkt meestal te dun omdat de meeste muziek nou eenmaal wordt afgemixt op een opstelling van speakers/ruimte met teveel laag. Vooral op headphones valt dat ontzettend op.jeroen_d schreef:Ja ik kan me een recente shootout herinneren op Alpha Audio van de Dutch&Dutch, Grimm en een Actieve ATC (geen dsp actief trouwens), waar volgens het panel de ATC toch het prettigst klonk. Ze waren duidelijk niet gewend aan speakers die gewoon correct weergeven. Dutch&Dutch en Grimm hebben geen kastklank, de ATC's die ik ken zeer zeker wel. Maar zo zie je maar. En qua respons + afstraalgedrag, ken ik niet zomaar een speaker die de D&D 8c verslaat, ongeacht prijs.
Hoe dan ook, een puntbron op een rechthoekige baffle zorgt ook gewoon voor een lelijk diffractiepatroon en smalbandige variatie (die ook in de ruimte varieert). Dat aanpakken is niet eens moeilijk.
Overigens had ik zelf ook al wel geconcludeerd dat akoestische maatregelen eigenlijk veel handiger zijn om bijv. kleurende vloer- en plafondreflecties te verminderen dan heel veel moeite te doen om hoge directivity te halen in het verticale vlak. Grote vraag waar ik zelf nog mee zit is hoe dat woonkamervriendelijk en enigszins betaalbaar kan. Spanplafond zou mooi zijn bijvoorbeeld maar ook prijzig. Of een dedicated luisterruimte op je zolder natuurlijk
Hoe heb jij dat eigenlijk thuis Bert?
Re: meting dure ATC-luidspreker
Nog een keer: als je met alle drivers spelend gaat meten dan pak je de andere drivers mee, ook close range. Het is 1 cm tov 20cm. Dan krijg je geen grote discriminatie en is het meten van een steile filterhelling onmogelijk.markbakk schreef:Vierde orde en dan nog zo veel troep op -20dB?Walt schreef:
Ik verkoop hier geen apekool, ik heb hier ervaring mee. Dus je gaat op die manier meten nooit de 4de orde respons op de mid zien. Dat lukt pas als de woofer en tweeter worden losgekoppeld. Idem dito voor de woofer, een zuivere meting vraagt om loskoppelen van mid en tweeter.
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 465
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: meting dure ATC-luidspreker
Een studio heeft speakers flushmounted in de muur, anders is het wat mij betreft niet echt serieus te nemen.Ronkel schreef:Terechte opmerking. Een goede studio is natuurlijk iets heel anders dan een huiskamer, maar goed dat is wel waar we hier over het algemeen op mikken natuurlijk. Je listening window in een studio is klein en je luistert vaak van korte afstand. Zijn die studio's echt zo dood dat de power response niet meer uitmaakt? Ga je dan de crosstalk dip op 2 kHz die je met stereo altijd hebt niet teveel horen dan?bert stoltenborg schreef:Hoe belangrijk is al dat off axis powerresponse- en directivity-gedoe (ik bedoel dit niet denigrerend, Auke, Flip is hier constant mee bezig) in een hok dat als het goed is nogal dood is op de cruciale punten?Ronkel schreef:
Tja. Zolang zo'n test niet blind is kun je net zo goed niets opschrijven. Maar het is met correcte speakers en headphones altijd oppassen hoe je de boel qua target curve afstemt. Een vlakke curve klinkt meestal te dun omdat de meeste muziek nou eenmaal wordt afgemixt op een opstelling van speakers/ruimte met teveel laag. Vooral op headphones valt dat ontzettend op.
Hoe dan ook, een puntbron op een rechthoekige baffle zorgt ook gewoon voor een lelijk diffractiepatroon en smalbandige variatie (die ook in de ruimte varieert). Dat aanpakken is niet eens moeilijk.
Overigens had ik zelf ook al wel geconcludeerd dat akoestische maatregelen eigenlijk veel handiger zijn om bijv. kleurende vloer- en plafondreflecties te verminderen dan heel veel moeite te doen om hoge directivity te halen in het verticale vlak. Grote vraag waar ik zelf nog mee zit is hoe dat woonkamervriendelijk en enigszins betaalbaar kan. Spanplafond zou mooi zijn bijvoorbeeld maar ook prijzig. Of een dedicated luisterruimte op je zolder natuurlijk![]()
Hoe heb jij dat eigenlijk thuis Bert?
Verder zijn er richtlijnen wat betreft het uitklinken van frequenties, hoeveel dB reflecties bij bepaalde frequenties onder het directe geluid moeten liggen, waar reflecties vandaan komen en hoeveel ze in tijd zijn verwijderd van het directe geluid, etc.
Ik heb op kantoor een paar monacor dt28N tweeters en Sh 165 (geloof ik) woofers in MDF-boxjes (ja, ik ga ze echt een keer afwerken
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 465
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: meting dure ATC-luidspreker
1 vs 20 cm is een verschil van meer dan 24 dB. Dus dan kun je echt wel wat zien.jeroen_d schreef:Nog een keer: als je met alle drivers spelend gaat meten dan pak je de andere drivers mee, ook close range. Het is 1 cm tov 20cm. Dan krijg je geen grote discriminatie en is het meten van een steile filterhelling onmogelijk.markbakk schreef:Vierde orde en dan nog zo veel troep op -20dB?Walt schreef:
Ik verkoop hier geen apekool, ik heb hier ervaring mee. Dus je gaat op die manier meten nooit de 4de orde respons op de mid zien. Dat lukt pas als de woofer en tweeter worden losgekoppeld. Idem dito voor de woofer, een zuivere meting vraagt om loskoppelen van mid en tweeter.
Mij lijkt het niet dat die middome echt een 4e orde highpass heeft.
Ik moet eerlijk zeggen dat deze metingen zijn gedaan door een leek in Frankrijk, dus ik weet niet zeker of hij precies heeft gedaan wat ik vroeg.
Er zijn ook metingen van deze luidsprekers (en dan echt van deze twee, ze beweren dat ze elke speaker meten en die meting opslaan) die door ATC zijn gedaan en die zien er veel beter uit. https://gearspace.com/board/studio-buil ... rs-45.html
Je gaat bijna denken dat hier iets mee mis is, maar dan is wel aan beide speakers hetzelfde mis.
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 465
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: meting dure ATC-luidspreker
Dank, Bart. Interessant!One World Concepts schreef:http://github.com/mbrennwa/osmcdoc/raw/ ... _paper.pdfbert stoltenborg schreef:Dank je, maar ik moet ook nog werken, oefenen en met m'n vriendin praten.One World Concepts schreef:
Hier een samenvatting van het project.
