Nixie IN-12 klokje

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Barry2001 »

Maar die andere digit's die het niet deden, was dat het pootje wat niet goed in de socket zat?
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door VintageHarry »

Bedankt voor de info over de levensduur! De ene buis is de andere niet, dat is me nu duidelijk. Twintig jaar zou lang zat zijn, dan overleeft het klokje mij wel.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door OpaBert »

Barry2001 schreef:
Maar die andere digit's die het niet deden, was dat het pootje wat niet goed in de socket zat?
Ja inderdaad Barry ik had die IC omgewisseld om te kijken of daar mee de fout verholpen was maar vreemd genoeg 2x of 3x een 47K weerstandje een bij de diodes en 2 tussen de buisjes in
En Alle 3 zelfde type 47K
Dat verzin je toch niet :lol: ik bedoel 2 x Nee 3 x
Eigenlijk moet ik die er nu nog in zitten er ook uit halen
Ik meet er een van 1,3M ohm 21 M ohm en 6 M ohm
Met mijn vingers er bij Dus gewoon kapot Barry
Ouwe rommel nu :D
Bijlagen
1665349E-2822-4E9B-98DB-1240DB135AFC.jpeg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Pjotr »

Dat is wel raar Bert. Dat spul vergaat niet zomaar. Maar gelukkig doet ie het weer en ben je bij de tijd O:)
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
Dat is wel raar Bert. Dat spul vergaat niet zomaar. Maar gelukkig doet ie het weer en ben je bij de tijd O:)
:lol: :lol: Loop zelfs een beetje voor :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door ray5150 »

Afijn, ongeveer 8 jaar later... :oops:
Nixie Klok.jpg
Gewoon op de netspanning, dus zonder externe voeding.
Bedacht me van de week dat Barry professioneel printontwerper is, dus heus wel zal weten hoe je zoiets veilig opzet.
Volgende stap is een behuizing. er ligt een stukje notenhout klaar van de AF om in plakjes gezaagd en gevlakt te gaan worden.
Maar dat moet even wachten tot ik weer achter de lintzaag en de vlakbank kan staan...
En, nee, ik heb nog steeds geen frontplaatje laten frezen... :?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door OpaBert »

Barry liet dat ook ergens doen Als je het niet met een vijl kan ,moet je aan Freeskees vragen ?
Ps ik weet niet of het echt door een keuring komt met dat Aluminium kastje erom Denk het niet
Het was een snoertje zonder aarde, Aluminium behuizing , zou het niet aan mijn kleinkind geven :lol:
Volgens mij heb ik nog zo,n Printje en stukje alum Koker en buisjes liggen voor zo,n klokje O:)
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door RonnyB »

Behuizing misschien 3d printen. :)
Is dan meteen geïsoleerd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door ray5150 »

Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn, Ronny.
Echter heb ik zo'n ding niet in bezit, en ook niemand in mijn omgeving.
Heb ook niet zo'n zin om hier met iemand de samenwerking te gaan zoeken die een 3d Printer heeft.
Gaat veels te veel tijd in zetten allemaal. in dezelfde tijd maak ik 5 houten behuizingen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Pjotr »

Gewoon paar stukje plexiglas met M3 afstandsstukjes tegenover elkaar. Blote IC's in het zicht maken ook altijd indruk is mijn ervaring. Voor extra net isolatie qua veiligheid zou een scheertrafootje het prima doen denk ik.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door RonnyB »

Ray, jlcpcb print ook 3d.

Weet niet of het past.
Vindt het wel mooi.
Ik ga deze behuizing gebruiken met een IN-17 klok,
Schema als in deze topic, maar smd print.
Screenshot_2024-10-23-12-09-43-232_com.android.chrome.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door ray5150 »

Plexiglas is inderdaad een mogelijkheid. helemaal geen gek idee.
Heb hier wel wat 10 mm in huis, maar dat is best wel lastig te bewerken, met name de randen.
Zou 2 plaatjes van 2 of 3 mm dik kunnen laten knippen bij RU58. (een kunststof speciaalzaak hier in de stad)

Het is inderdaad leuk als je de PCB kunt zien.
Zelf vind ik deze ook aardig geslaagd. staat op mijn bureau op kantoor. was een bouwpakketje van Aliexpress. nog geen 6 euro. :D
Ali klok.jpg
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door RonnyB »

Geen geld. Pure P***O. :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Pjotr »

Waar heb je nou een lintzaag voor? Stukje hardboard er onder... Ik doe het zo iig met de zaagtafel. Gaat prima. Je moet wel de gegoten kwaliteit hebben daarvoor, niet de extrusie. Ru had vroegah nog wel eens kleine stukken of reststukken van 3mm. Maar toen ik er laatst was (half jaar geleden) was het maar een armoedige boel met onbeholpen personeel.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef: wo 23 okt 2024, 10:40
3d Printer ... tijd in zitten
vooral omdat je eerst een goede tekening moet maken, valt niet mee (als ik zo de vriend van m'n jongste hoor klagen, hij is dat net aan t leren op z'n ontwerp opleiding)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door pappaleo »

Vandaag is mijn dochter jarig, die hebben we de nieuwste creatie van Barry gegeven:
Tekstklokje
Tekstklokje
Enorm leuk dingetje. :goeie:
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door RonnyB »

Cool
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door hannesie »

Grappig, ik dacht kortgeleden zo een uitvoering te zien op ALI, dan in een wat kleiner formaat.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door ray5150 »

pappaleo schreef: wo 23 okt 2024, 17:38
Vandaag is mijn dochter jarig, die hebben we de nieuwste creatie van Barry gegeven:

1000010732_1024x512.jpg

Enorm leuk dingetje. :goeie:
Dat is zeker een leuk klokje. trekt zeker de aandacht. :goedzo:
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”