pre transistor buizen auto radio versterker ?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Splinter226
Berichten: 435
Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07

pre transistor buizen auto radio versterker ?

Bericht door Splinter226 »

Rare vraag, maar ik heb me laten vertellen dat militaire buizen in jeeps zaten in - ik neem aan ontvangers en zenders... Hoe zit dat ?
Is er zoiets als een laag vermogens buizen versterker ? Zullen toen toch ook op accu 's' oid hebben moeten draaien ? Iemand een linkje ? Of enig idee ?

Hoe ging dat in (bet) overgrootmoeders tijd ? Je ziet ze in oorlogs epoś wel eens ontvangers bouwen van vrijwel niets...
Maar dat zal toch wel niet op hoogspanning zijn ?
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: pre transistor buizen auto radio versterker ?

Bericht door MarcelvdG »

Wat er precies in militaire zendontvangers zat weet ik niet, maar autoradio's hadden vroeger een trilleromvormer. Dat was feitelijk een schakelende voeding, maar dan elektromechanisch.

Je kunt elektromechanisch een contact aan het trillen krijgen met een soort relais dat de stroom door de spoel onderbreekt zodra het contact aantrekt (met een verbreekcontact dus). Vervang de relaisspoel door een transformator en zet er een gelijkrichter achter en je kunt er zo een paar honderd volt mee maken.

Er bestonden allerlei varianten op dat thema, bijvoorbeeld met wisselcontacten en een dubbele primaire spoel. Bij de synchroontriller had je geen gelijkrichtbuis nodig, want er waren extra contacten ingebouwd die met de primaire contacten meetrilden. Daarmee kon je dan elektromechanisch gelijkrichten.

Als je een radio wou bouwen van weinig onderdelen die geen voeding nodig had en die alleen in een redelijk stille omgeving bruikbaar hoefde te zijn, kon je natuurlijk een kristalontvanger bouwen: een antenne en aardleiding aangesloten op een LC-kring, dan een loodglanskristal als demodulator en een hoogohmige hoofdtelefoon.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: pre transistor buizen auto radio versterker ?

Bericht door Marp »

Voor gebruik met accu's bestonden er ook batterijbuizen. Deze (bijv. DAF91 of Mazda 1FD9) werkten op minder dan 100VAC. Voor de grotere vermogens, bijv. radarinstallaties, werden gewoon aggregaten tot 20kW ingezet.

Update: leuk artikel bijgevoegd waarin nog wat batterijbuisjes staan.
Bijlagen
Van-radiolamp-tot-elektronenbuis.pdf
(2.56 MiB) 39 keer gedownload
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: pre transistor buizen auto radio versterker ?

Bericht door MarcelvdG »

De eerste buizenradio's werkten eigenlijk altijd op batterijen, totdat de indirect verhitte kathode werd uitgevonden. Je had dan meestal een loodaccu voor de gloeidraden die tevens de kathodes waren, een gewone batterij van 90 V of zo voor de anodespanning en nog een batterij voor de negatieve roosterspanning. Erg draagbaar was het allemaal niet.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: pre transistor buizen auto radio versterker ?

Bericht door OpaBert »

Ik heb hier nog een roterende omvormer wekt bij 12 volt iets van 300 volt op bij 100-150 mA BC603 misschien?
Je moest wel de jeep/ vrachtwagen laten draaien omdat je anders na een halfuur moest douwen
Ben vergeten waar uit hij gehaald is Radiozendamateurs zetten er al snel een trafo in met diodes toen het via quakkelstein of die Toko in den Haag voor burgers te koop was
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: pre transistor buizen auto radio versterker ?

Bericht door ray5150 »

Dat zal Radio Twenthe zijn. die hadden 30 jaar geleden kasten vol met allerlei oude communicatie apparatuur uit de oorlog staan.
Toko was een spoelenfabrikant, zou jij als HF man moeten weten.
https://nl.mouser.com/manufacturer/murata-toko/
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: pre transistor buizen auto radio versterker ?

Bericht door pappaleo »

:mrgreen:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: pre transistor buizen auto radio versterker ?

Bericht door OpaBert »

ray5150 schreef:
Dat zal Radio Twenthe zijn. die hadden 30 jaar geleden kasten vol met allerlei oude communicatie apparatuur uit de oorlog staan.
Toko was een spoelenfabrikant, zou jij als HF man moeten weten.
https://nl.mouser.com/manufacturer/murata-toko/
excuses dan maar al het zo moet
Vriendelijke groet
OpaBert
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: pre transistor buizen auto radio versterker ?

Bericht door MarcelvdG »

Is dit nu humor van Ray die niet begrepen werd door Bert of een opmerking van Bert die te letterlijk genomen werd door Ray? :?

Een jaar of tien (?) geleden heb ik bij Radio Twenthe nog een voorraad trillers zien liggen. Een toenmalige collega van mij zocht er al sinds de jaren zeventig eentje om een autoradio uit de jaren veertig te repareren.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36754
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: pre transistor buizen auto radio versterker ?

Bericht door Pjotr »

Tja, als Bert met Hoofdletters gaat aanduiden... :mrgreen:

Die roterende omvormers (ook wel "Dynamotor" genoemd) zaten ook in de scheepsradio's van Radio Holland. Mooie kleine dingetjes die heel stil waren en veel minder ruis/storing produceerde dan die trillers. Kwam iets van 50mA bij 250V DC uit.

En mocht je zo'n triller voor een autoradio zoeken en niet meer kunnen vinden: Op het www-net ben ik diverse elektronische vervang alternatieven met schakeltransistors tegengekomen..
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: pre transistor buizen auto radio versterker ?

Bericht door MarcelvdG »

Marp schreef:
Update: leuk artikel bijgevoegd waarin nog wat batterijbuisjes staan.
Het is inderdaad een leuk artikel, maar er zijn wel een paar details die niet kloppen. Het Edison-effect waar de vacuumdiode op gebaseerd is was al ontdekt door Edison, Sr. John Ambrose Fleming heeft er alleen als eerste een praktische toepassing voor bedacht. Dat Lee de Forest in 1906 octrooi op de triode aanvroeg betekent natuurlijk dat hij die toen al gemaakt had en niet pas in 1912. De Colossus-buizencomputers werden gebruikt voor het kraken van Lorenz SZ-40- en SZ-42-code, niet voor Enigma (daarvoor werd de Turing-Welchman bombe gebruikt, een elektromechanisch ding).
Gebruikersavatar
Splinter226
Berichten: 435
Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07

Re: pre transistor buizen auto radio versterker ?

Bericht door Splinter226 »

Leuke reacties wel. Was in de italiaanse bergen, waar mensen off grid leven. Zonnepanelen enzo. Vaak 2 volt. Autoradioś als geluids apparatuur, en de jbl etjes... Dus vroeg me af of er iets met buizen uit de oude doos zou zijn... Maar auto radio's is dus allemaal tranisstor werk ? Zelfs in de jaren 50 ?

Zat ook ff terloops op t web te gluren naar windturbines. Klein. Verticale ontwerpjes zijn wel leuk. Maar veen antal dode of zeer onvolledige sites. En dan is de omzetting nog wel het belangrijkst. En dan nog de opslag...
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: pre transistor buizen auto radio versterker ?

Bericht door OpaBert »

Zulke vragen zetten me altijd weer in gang om er iets van te weten te komen
Vroeger boekjes bladeren , Stapels met Radiobulletin en Elektuur door spitten
Nu Ipad voor m’n snufferd en googelen

Was er wel even een buizen radio maar erg duur en onbruikbaar
Het was een grote houten kist
Het ding vrat zoveel stroom dat de prestaties van de auto merkbaar op achteruit ging

(Dat effect heb ik ook mee gemaakt met m’n zender 400 Watt HF output in de auto O:)
Trok zo,n 70- 80 Amp via een 13.8 Volt snoertje 35 mm kwadraat van een 60 cm , door het schutbord in het handschoenen vak direkt op de Accu
Stationair toerental zakte eventjes bij het indrukken van de spreek sleutel De signaal rapporten waren leuk daar deed je die gekkigheid voor )
Terug bij Buizen auto radio
En er waren niet zulke sterke AM zenders dat je het in een auto met een sprietje van 1,5 meter kon ontvangen
Zie ontvangst antenne op een Pierce Arrow
:mrgreen:
De echte doorbraak was toen de transistor in de autoradio kwam
Aldus Wiki en Google Splinter
Dus het was er wel even
Ohja prijs 130 Dollar een Ford model A compleet 540 dollar in 1930.
Bijlagen
Ontvangst antenne op een pearce arrow
Ontvangst antenne op een pearce arrow
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: pre transistor buizen auto radio versterker ?

Bericht door VintageHarry »

Leuke foto, mooi gevonden Bert! :)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: pre transistor buizen auto radio versterker ?

Bericht door Barry2001 »

Prachtig :D :goedzo:
Gebruikersavatar
211audio
Berichten: 191
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 23:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: pre transistor buizen auto radio versterker ?

Bericht door 211audio »

Er waren ook 'normaal formaat' autoradio's met buizen. Op MP staan er nu 2 te koop
<klik>

Of deze Blaupunkt 1956
<klik>
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36754
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: pre transistor buizen auto radio versterker ?

Bericht door Pjotr »

Jawel maar dat is post-WO2. Meeste zijn ook nog 6V.
Gebruikersavatar
211audio
Berichten: 191
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 23:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: pre transistor buizen auto radio versterker ?

Bericht door 211audio »

Dan vind je dit vast leuk om te zien:

<klik>
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36754
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: pre transistor buizen auto radio versterker ?

Bericht door Pjotr »

Ik heb zelf een "19-set" gehad........ O:)
Gebruikersavatar
IkBenIk
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 29 mar 2013, 21:02
Locatie: Vladivostok

Re: pre transistor buizen auto radio versterker ?

Bericht door IkBenIk »

Jaren 70' kon je via PTT een mobile installatie voor in de personenauto bekomen. Een flink grote bak vol elektronica ging dan in de kofferbak, ik meen dat daar ook nog buizen in zaten.

Ook enige tijd operator-chauffeur geweest op 1 van de 9 nodes van de hoofdstructuur van de verbindingsdienst landmacht. Behalve het hijsen van de masten herinner ik me er weinig van. De zender mocht ik als operator niet open maken.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: pre transistor buizen auto radio versterker ?

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
Ik heb zelf een "19-set" gehad........ O:)
Ik heb steeds aan genomen dat 19 set stond voor Kilogram per Watt
Ik meen 5 Watt AM toen een paar gulden meen ik bij Radiozaken zoals Quakkelstein in Vlaardingen
Nu denk ik compleet werkend een 1000€
In de 60 er jaren heb ik een Tank ontvanger gekregen met 2 mhz tot 4 mhz met een ingebouwde 110 Volt Voeding
( In Regio Dordrecht nog een poos 110 volt gehad en nadien 220 Volt tussen 2 fasen
Overal.nieuwe toestellen of verhuis trafoo,s er tussen
En afgedankte radio’s welke aan straat werden gezet en werden opgehaald :P
Ik dwaal weer af )
Tankontvanger op 110 volt
Daar heb ik ook uren naar geluisterd
Meestal gekraak en gepiep en altijd 1 zender welke continu code,s doorgaf dat was dacht ik op de visserij band
Maar net niet Scheveningen radio
Dus een Radiootje gemaakt met een 402 spoel
Speciaal voor de Visserijband ik meen RadioHolland ontvanger
Trafo kwam uit een oude philips radio die langs de weg stond
op een stukje kabelgoot van m’n oom Piet gekregen M3 boutjes van de EMF
Kabelgoot in de bankschoef
Waar ik met de handboor met slingertje de gaatjes had geboord en met een ronde vijl die gaten groter gemaakt
Krijsend geluid van dat vibrerende stuk plaatijzer staat me nu nog bij
Als ik er aan terug denk heb ik het gevoel dat het mooi was , Maar ik vermoed dat alles er Schots en scheef er op zat :lol:
2 buisjes meen en een los plaatstroom apparaat met 250-300 Volt waar ik een oplazer gekregen heb wat ik nooit meer vergeet
Om de voeding aan de Ontvanger deel te koppelen moest het snoer af gestript worden
Ik stak het tussen m’n tanden en Ik bijt en krijg een klap
M’n tong verbrand achter in m’n keel en Zeer Dat kun je niet voor stellen
Ik kon zelfs niet meer praten de eerste minuten
Dus ook niet beneden aan m’n moeder uit leggen wat me net overkomen was
ik Heb het boekje nog waar de schema sleutel in staat ! :D Toen het werkte
Scheveningen Radio Scheveningen Radio met het weerbericht
Weer berichten
Doggersbank Zuid Zuid West 6-7 Rottummmeroog Dokkum 7-8 ruimend naar West of zo iets
Een 10-20 locaties op het water die me niet te binnen schieten
Maar dat was spannend
Dan hoorde je op kanaal 21 ?
Zal wel niet kloppen , Maar zoiets staat me bij het was een noodkanaal 2105 khz of 2305 khz de Noodoproep van een schip
Mayday Mayday naam van het schip en positie op de kaart kijken waar dat was
En dat was best wel dikwijls een paar keer per jaar zeker dat de kustwacht erop uit moest in de herfst met Storm
Dat was spannend , echt waar ik warm voor liep
Je wist nooit van te voren wat je ging horen
Beetje als vissen denk ik .
Alleen geen koude voeten en je nat geregende boterham op eten onder de huif van de roeiboot die onophoudelijk lag te schommelen tegen de steekstokken tot de laatste minuut wachte die ouwe van me om naar de Spiering Sluis te varen
Het laatste stuk meer modder onder de boot als water
Nee vissen was niks voor mij
En mok lauwe thee erbij
Waar ging het hier ook alweer over :oops:
blissard
Berichten: 31
Lid geworden op: di 27 jul 2010, 17:17

Re: pre transistor buizen auto radio versterker ?

Bericht door blissard »

Geen idee waar het precies over ging, maar ik vind het een mooi verhaal.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: pre transistor buizen auto radio versterker ?

Bericht door pappaleo »

:mrgreen:
Plaats reactie