kristalpoeder uit speaker unit?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

kristalpoeder uit speaker unit?

Bericht door snoef3 »

Ik denk dat ik een probleempje heb met mijn vifa unit uit de translator impact. hij rammelt alsof er kruimels in zitten en er kruipt een wit gekristalliseert spul tussen uit. zie foto.
vifa m25.jpg
Wie weet ik daar aan kan doen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: kristalpoeder uit speaker unit?

Bericht door Pjotr »

Je moet de snuif daarvoor ook niet gebruiken Snoef :lol:
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: kristalpoeder uit speaker unit?

Bericht door snoef3 »

Pjotr schreef:
Je moet de snuif daarvoor ook niet gebruiken Snoef :lol:
is het poeder verkoopbaar denk je? :D

maar serieus ik weet niet wat het is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: kristalpoeder uit speaker unit?

Bericht door Pjotr »

Het houdt het midden tussen resten verpakkingspiepschuim en gewoon oxide van vochtig gestaan.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: kristalpoeder uit speaker unit?

Bericht door pappaleo »

Ik heb eens een B&W unit gehad die helemaal wit uitgeslagen was van de magnesium- of weet ik wat voor oxide. De poeder viel daar ook gewoon van af.

Daar lijkt het inderdaad wel op, maar nog niet zo erg.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: kristalpoeder uit speaker unit?

Bericht door OWC »

Het lijkt bijna wel alsof the lijm laag aan het ontbinden is ofzo?

Volgens de datasheet is het idd een magnesium korf.
Kan idd best zijn dat je oxide krijgt, het ziet er ook wel uit als magnesium poeder.
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: kristalpoeder uit speaker unit?

Bericht door snoef3 »

Hoe krijg ik het open bij de spreekspoel? Want ik hoor duidelijk de korreltjes ook erin. Is het een kwestie van gewoon schoonmaken doordat het ooit vochtig is geweest (foei vorige eigenaar!) ?
Zou er lijm tussen zitten?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: kristalpoeder uit speaker unit?

Bericht door Pjotr »

Lijkt wel op oxide dan. magnesium en alu oxide is i.d.d. wit poeder, maar ook zinkoxide is een wittig poeder. Uit elkaar halen is lastig. Zit meestal goed erg verlijmd. En weer in elkaar nog lastiger! Je kunt proberen om binnenin dat schoon "te blazen" door de speaker flink te laten wapperen. B.v. door hem op zijn resonantie frequentie even flink te laten uitslaan. Er zijn het en der wel gratis toongenerator proggies op het net te vinden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: kristalpoeder uit speaker unit?

Bericht door ray5150 »

Ik gebruik deze vaak om mee te testen :
sweepgen.3.7.6.zip
(453.56 KiB) 48 keer gedownload
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: kristalpoeder uit speaker unit?

Bericht door OWC »

Online zijn er ook wel toongeneratoren te vinden.

Maar ik zou hier gewoon de compressor op zetten en met beleid even schoonblazen.

Ik weet niet precies hoe magnesium en staal met elkaar reageren?
De korf/chassis is magnesium en de poolplaten zijn van staal.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: kristalpoeder uit speaker unit?

Bericht door Kappa7 »

Het is ook maar de vraag of het oxideren stopt.
Vaak als het eenmaal op gang is dan blijft het wel doorgaan.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: kristalpoeder uit speaker unit?

Bericht door OWC »

Als ik zo even google, lijkt het idd door corrosie te komen doordat het magnesium in contact komt met staal? :?:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: kristalpoeder uit speaker unit?

Bericht door Pjotr »

One World Concepts schreef:
Als ik zo even google, lijkt het idd door corrosie te komen doordat het magnesium in contact komt met staal? :?:
Ja, misschien is de magneet te sterk? Je weet het niet...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: kristalpoeder uit speaker unit?

Bericht door Henkjan »

One World Concepts schreef:
Ik weet niet precies hoe magnesium en staal met elkaar reageren?
De korf/chassis is magnesium en de poolplaten zijn van staal.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Opofferingsmetaal

moet t wel nat voor zijn geweest, blijft t metaal droog dan gebeurt er niet zo veel.
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: kristalpoeder uit speaker unit?

Bericht door snoef3 »

ok dank allemaal:
1. oxide: ja dat lijkt me aannemelijk.
2. schoonblazen op resonantiefrequentie met toongenerator: dan zit het niet meer rond de spreekspoel en magneet maar het kan er niet uit.
3. oxideren gaat gewoon door: oei?
4. reactie van metaal met magnesium. Lijkt me niet, er is zuurstof nodig voor oxideren.
5. vocht: magnesium reageert met water tot magnesiumoxide en waterstof. Er is in de kast niets te zien dat lijkt op vochtplekken ofzo. Vocht uit de lucht misschien? gesloten kast overigens. Zijn wel oude speakers dus misschien een heel langzaam proces.

Magnesiumoxide lijkt waarschijnlijk. Maar dan: hoe krijg ik het eruit en is het schadelijk als het erin blijft zitten. En belangrijkste: wordt geluid beïnvloed?
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: kristalpoeder uit speaker unit?

Bericht door beijert »

Mijn scan speaks hebben er ook last van. Gewoon in huis en niet bepaald vochtig.

Beetje behandeld met lijnolie. Of het werkt moet nog blijken.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: kristalpoeder uit speaker unit?

Bericht door OWC »

Leef jij in vacuüm?
Zuurstof genoeg, daarbij bevat lucht ook vocht.
Deze speakers zijn inmiddels al wat jaren oud.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: kristalpoeder uit speaker unit?

Bericht door SARK »

viewtopic.php?f=4&t=15877
Een Vifa-kwaaltje?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: kristalpoeder uit speaker unit?

Bericht door OWC »

Henkjan schreef:
One World Concepts schreef:
Ik weet niet precies hoe magnesium en staal met elkaar reageren?
De korf/chassis is magnesium en de poolplaten zijn van staal.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Opofferingsmetaal

moet t wel nat voor zijn geweest, blijft t metaal droog dan gebeurt er niet zo veel.
Klopt, maar de vocht in de lucht doet dat natuurlijk al, alleen heel erg langzaam.
Afhankelijk waar je woont ;)

Dit is ook mijn ervaring met aluminium vs staal, zelfs bij mechanische constructies die gewoon binnen hebben gestaan.

In het geval van magnesium kan het misschien ook alleen vocht zijn?
Net zoals aluminium en staal oxideren met vocht.

Als ik zo even rondkijk, zie je nog wel heftigere voorbeelden

https://mapoulin.wixsite.com/audiobymar ... um-problem

https://www.flight-mechanic.com/corrosi ... um-alloys/

https://www.diyaudio.com/forums/multi-w ... ost5284454
Bijlagen
magnesium_corrosion.jpg
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: kristalpoeder uit speaker unit?

Bericht door snoef3 »

One World Concepts schreef:
Leef jij in vacuüm?
Zuurstof genoeg, daarbij bevat lucht ook vocht.
Deze speakers zijn inmiddels al wat jaren oud.
haha, vacuum en goed geluid :lol:
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: kristalpoeder uit speaker unit?

Bericht door snoef3 »

SARK schreef:
viewtopic.php?f=4&t=15877
Een Vifa-kwaaltje?
Ik denk het niet, maar komen alle speakers tegenwoordig niet uit dezelfde fabriek in Denemarken? :?:
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: kristalpoeder uit speaker unit?

Bericht door snoef3 »

nog drie dingetjes:
1 Andere speaker even uit de kast gehaald en daar is ook een begin zichtbaar.
2 Wat verder opvalt is dat de type aanduiding niet overeenkomt met wat volgens translator info erin zou moeten zitten. Nu M25WN-2 en volgens de translator info site zou dat M25 WN40 moeten zijn. Als ik google op de WN-40 krijg ik alleen maar translator -links. WN-2 geeft geen resultaat.
3 En deze heeft lijkt wil een rubber rolrand ipv foam. Als rubber stugger is en trager kan dan de bas minder strak zijn? Want iedereen heeft het over strakke bas bij translator maar ik vind het zelf tegen vallen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: kristalpoeder uit speaker unit?

Bericht door wouter »

Hoi, even een linkje naar wat er onder de spider (vermoedelijk) zit:
viewtopic.php?f=4&t=15877&start=50#p1593393

En deze woofer heb ik al eens open gehaald, vrij eenvoudig:
viewtopic.php?f=3&t=18855&hilit=M25WN#p1649454

Met aceton, en kwastje en een cocktailprikker kun je de spider na doordrengen met aceton met een sateprikker rondom de korf gaan en los 'steken'.

Centreren daarna is wel iets meer uitdaging. Dat zou ik doen met muziek signaal erop en wat mini knijpers
De rubberen rand loshalen kan ook met aceton en een prikker of platte schroevendraaier.

M = magnesium korf
25 = diameter
WN = is grote magneet, anders WG
typenummer kan op bestelling zijn, dus loopt allemaal uiteen maar niet heel spannend qua verschillen lijkt mij.
Als jouw woofer in een Translator kast zat, verwacht ik dat die er ook wel in hoort aangezien de rubberen randen niet vergaan.

Wil je nog wat winnen in het laag, smeer dan lampenolie met een (papieren?) doek over de rolrand. Hiermee wordt hij waarschijnlijk weer helemaal soepel.

En tja, het laag van een Translator is hoe je het ook wendt of keert "dun", ook al zegt de folder "strak" of kritisch gedempt. Beetje dichter naar de wand kan helpen.
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: kristalpoeder uit speaker unit?

Bericht door snoef3 »

Ik heb je posts bekeken maar ik ga dat niet zelf doen. Als je nog een klus zoekt laat maar weten.
Anders een paar goedkope donor speakers. Ik schat in dat ze in veel andere merken ook zijn gebruikt, b&o, magnat, maar welke types? Daar is vast geen overzicht van.
Overigens vind ik het laag niet dun maar wollig, het zoemt te veel. Al veel mee geschoven. Andere versterker zelfs maar toen klonk het weer erg dun, geen mooi vol geluid.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: kristalpoeder uit speaker unit?

Bericht door Kappa7 »

Dan wordt het tijd om wat mooiers te bouwen :mrgreen:
Plaats reactie