Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Leeuwarden »

Ik heb er wel eens over gesproken met een schilder die zich duidelijk wat meer verdiept had in de materie. Ook hij kon er geen antwoord op geven maar dreunde wel alle juiste diktes op van verschillende soorten verf. Ik heb trouwens al sinds jaar en dag vreselijk moeite met het goed afwerken met welke verf dan ook. Ben voor het gemak naturel MDF mooi gaan vinden maar dat stuitte op vrij heftig bezwaar thuis. "Het maakt me niet uit hoe groot ze zijn als ze maar geschilderd zijn. Anders komen ze de kamer niet in...", sprak ze ooit.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Barry2001 »

Tsja. Het is iets dat je je eigen moet maken, en als je het eenmaal doorhebt lukt het wel. Was gistermiddag nog even bij m'n ouders, m'n pa had op z'n oude dag (82) oa een deur geschilderd. Zag er keurig uit, echt. Had eerst verf op waterbasis geprobeerd, maar kreeg het niet netjes. Afgeschuurd en daarna verf op terpentinebasis wat hem wel goed afging.

Het is met verf op waterbasis het ding dat het snel droogt, je ziet snel strepen, zie vorige pagina. Netjes werken, doen wat voorgeschreven is, dan lukt het ook met verf op waterbasis wel. Ben er zelf een enorme pietlut in, wil het echt goed hebben, ga me ergeren als het niet strak is.
PS kan me helemaal vinden in de reactie van je vrouw :D
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Shadow »

Wij hebben dat opgelost door vrouwlief het schilderwerk te laten doen...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Leeuwarden »

Enige kwast die vrouw hier aanraakt heeft iets met make up van doen…
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Pjotr »

Barry2001 schreef:
Het is met verf op waterbasis het ding dat het snel droogt, je ziet snel strepen, zie vorige pagina. Netjes werken, doen wat voorgeschreven is, dan lukt het ook met verf op waterbasis wel. Ben er zelf een enorme pietlut in, wil het echt goed hebben, ga me ergeren als het niet strak is.
PS kan me helemaal vinden in de reactie van je vrouw :D
Mwah een deel is toch ook wel de kwaliteit van de lak zelf. Vorig jaar een aantal licht eiken tafelbladen met AVIS PU Siegel gedaan. Dat droogt ook tamelijk rap. Maar of je dat nu met de roller doet of met de platte kwast, het droogt superstrak op! Met gewone verf klopt het wel, ook niet watergedragen verven drogen tegenwoordig zo snel dat het niet de tijd meer krijgt om goed strak uit te vloeien. Volgens de verfhandelaar is dat niet alleen vanwege milieueisen maar wil de klant snel, snel, snel..... tegenwoordig.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Leeuwarden »

Dat wil ik ook! Snel, snaar strak, Steinway pianolak super hoogglans, maximaal 1 laag dekkend. Kan dat?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Pjotr »

Leeuwarden schreef:
Dat wil ik ook! Snel, snaar strak, Steinway pianolak super hoogglans, maximaal 1 laag dekkend. Kan dat?
Misschien moet de verfwinkel blikken "geduld" gaan verkopen? Volgens mij big business :mrgreen:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Leeuwarden »

Vraag ik altijd om! En altijd de klant voor mij die het laatste blik meeneemt :(
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Douwe84 »

De cursus omgaan met teleurstelling is ook al gecanceld...
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door beijert »

Mijn huis staat in de lijnolie verf. Heerlijk spul maar voor speakers lijkt me het ongeschikt.

Toch een paar dagen wachten tussen de lagen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door dre »

Gewoon ultra mat nemen,daar zie je niets op. :lol:
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2442
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door timpert »

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Henkjan »

By adding this product to your cart you confirm that you are not Anish Kapoor, you are in no way affiliated to Anish Kapoor, you are not purchasing this item on behalf of Anish Kapoor or an associate of Anish Kapoor. To the best of your knowledge, information and belief this paint will not make its way into that hands of Anish Kapoor.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Leeuwarden »

Britse beeldhouwer, wat zou hij hebben uitgespookt…
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2442
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door timpert »

Lees het verhaal over Vantablack...

https://www.wired.com/story/vantablack- ... rt-semple/

Maar goed, ik zou wel eens een potje van het spul willen hebben, je kan er bij wijze van spreken een gat mee in de ruimte schilderen. De vorm van een oppervlak zie je pas bij heel sterke belichting. Veel mensen willen speakers die "verdwijnen", hiermee gaat dat wel lukken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Henkjan »

ik kop 'm maar vast in: meer zwart tussen de instrumenten :rofl:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Douwe84 »

Henkjan schreef:
ik kop 'm maar vast in: meer zwart tussen de instrumenten :rofl:
Oneindige diepgang
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Barry2001 »

Inmiddels zitten er 2 lagen Glitsa op, morgen nog een 3e laag en dan zijn ze *af*. Fijn dat het er allemaal mooi uitziet, het gaat natuurlijk in 1e instantie om het het klinkt :!:

Veel geluisterd de afgelopen tijd, je kon nog steeds inspeel effecten waarnemen. Juist op de compressie driver, terwijl ik dit juist op de woofer had verwacht. Het lijkt zich nu wel aardig te stabiliseren, voor wie ook iets als dit wil gaan bouwen, houd rekening met het lange inspelen van de drivers. Ik wist het, en nog valt me op dat het gewoon echt ff duurt.

Hoe klinkt het, ben er echt erg tevreden over. Ik heb overigens alleen nog geluisterd in de standaard configuratie, met het filter van Tony er tussen, ook nog niet met bi-amping. Wat ook iets is dat je altijd leest bij speaker reviews is dat mindere opnames ook echt veel minder goed klinken, en dat is hier ook echt zo. Wat obscure muziek waarbij minder aandacht aan de opname is gegeven kan ook echt tegenvallen.

Het laag is echt gaaf. Het klinkt echt, niet overdreven diep, 'dreunt' niet als de muziek als behang aanstaat. Heb het al eerder genoemd, grote sweetspot, mooie plaatsing instrumenten (draaiden gister 'Babylon by bus - Marley, oude opname maar daar hoor je het echt mooi), en heb ze inmiddels ook gebruikt bij het film kijken, komt met het nodige geweld ook uitstekend over. Daar hoeft niet nog een sub bij..

Is het allemaal halleluja, neen. De kamer is nog steeds vrij leeg, de galm regeert, iets waar ik de komende tijd wat mee wil experimenteren. Als ik rustige muziek luister valt het eigenlijk nog wel mee. Als ik metal draai, of iets dat sneller is gaat het echt fout. Slag 1 galmt nog na terwijl de volgende al komt, het wordt 1 brij. Wat wel grappig is, op m'n verjaardag laatst natuurlijk de speakers demonstreren, met wat meer mensen in de kamer dus. Dit valt direct op, wordt het geluidsbeeld al een stuk rustiger van. Ik zie familie en vrienden graag, maar om ze bij elke luistersessie in de kamer te hebben gaat wat ver :P

Bass traps voor de hoeken, panelen aan de muren, en iets aan het plafond is waar ik nu aan denk. Ik ben nu van plan eerst maar eens wat te experimenteren om gevoel te krijgen voor wat het eigenlijk doet. Ik wilde in 1e instantie Rockwool gaan gebruiken, maar zie wat op tegen het glaswol dat erin zit. Het kwam op het forum al eerder voorbij, heb een pak van dit spul gekocht. Lijkt prima eigenschappen te hebben, wat vriendelijker spul, van gerecycled materiaal, en naast dat het wat stoffig is goed te verwerken. Dit spul zal ik eerst eens 'los' aanbrengen in de kamer, voordat ik echt panelen ga maken, om zo de juiste plaatsing te kunnen bepalen.
IMG_6446.JPG
IMG_6445.JPG
IMG_6447.JPG
Wordt weer vervolgd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Leeuwarden »

Dat ziet er goed uit! Troels schrijft ergens op zijn site dat hij panelen heeft gemaakt met een aantal lagen handdoeken. Hij was wel te spreken over de effecten. Dit lijkt mij soortgelijke oplossing maar dan veel handiger. Ga straks ook maar even een pak halen!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen

Bericht door Barry2001 »

*Topic titel aangepast*

Ja heb ook gekeken naar alternatieven, Akotherm lijkt ook prima geschikt (densiteit 40kg/m3 tegen 45kg/m3 van dit spul) maar wordt gelijk een stuk duurder, dit is iets minder dan 10m2. Dan heb je het eenvoudigere schuim van de bouwmarkten dat echt goedkoop is, verwacht ik minder van eigenlijk.
Rockwool is in prijs ook goedkoper dan wat ik gekocht heb overigens.

Verder heb ik er ook geen ervaring mee en weet er domweg te weinig van, dan is proberen een goede methode denk ik.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen

Bericht door Douwe84 »

Ben benieuwd naar je bevindingen, akoestisch moet er bij mij thuis ook nog wel wat gebeuren maar de vrouw bepaald daarin de grenzen en is erg esthetisch ingesteld :P
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen

Bericht door beijert »

GAMMA heeft dat spul nu in de aanbieding hè?

Ik heb van't weekend de 50mm variant opgehaald want die is nóg goedkoper. Zal wel uit het assortiment gaan.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen

Bericht door Leeuwarden »

Pakje kost € 112…
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen

Bericht door beijert »

Dan zal het er uit zijn.

Ik betaalde net geen 65,- voor 8.64m². Bij de karwei zie ik, dacht gamma maar het was niet in mijn eigen omgeving.
Hier in de buurt is nóg een pak maar ik zit in quarantaine.

Bergen op zoom en Rotterdam

https://www.karwei.nl/assortiment/metis ... /p/B133668
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen

Bericht door Barry2001 »

Douwe84 schreef:
Ben benieuwd naar je bevindingen, akoestisch moet er bij mij thuis ook nog wel wat gebeuren maar de vrouw bepaald daarin de grenzen en is erg esthetisch ingesteld :P
Dat esthetisch ingesteld kun je ook verwerken in je plannen natuurlijk :D Die panelen kun je ook gebruiken om een muur optisch wat te 'breken'. Kan gewoon gordijnstof voor, of iets met een print, alhoewel ik dat hier niet zie gebeuren, als in persoonlijke voorkeur. Maar misschien dat je vriendin dat wel mooi vindt.

Wat me verbaasd als ik op fora's zie dat mensen met een dikke audio setup met kabeltjes voor een godsvermogen aan het klooien zijn of weet ik wat voor vage tweaks terwijl je een moderne kamer ziet waarin alles strak is. Dat aanpassen kun je dan denk ik de grootste winst mee halen, en bij akoestische aanpassingen denken mensen misschien al snel aan eierdozen aan de muur ofzo, maar kan best anders.
IMG_6124.JPG
Als ik dan nog verder fantaseer zou de verlichting die nu aan de muur zit hier ook in verwerkt kunnen worden, in de panelen. Met die led verlichting tegenwoordig is warmte geen issue meer en kun je elke kleur kiezen. Maar goed, iets voor later :D
beijert schreef:
GAMMA heeft dat spul nu in de aanbieding hè?

Ik heb van't weekend de 50mm variant opgehaald want die is nóg goedkoper. Zal wel uit het assortiment gaan.
Aanbieding klopt, maar online zie ik het ook wel voor dat bedrag. Als de bouwmarkt het in de aanbieding heeft is het de 'gewone' online prijs :lol: verdienmodel van de bouwmarkten, je bent nu aan het klussen dus je hebt het nu nodig. Op de pot Glitsa scheelt het bijna een tientje...

Ik heb 45mm gekocht omdat dat dat er lag, maar misschien is het niet dik genoeg. Leek me wel een mooie dikte voor het experimenteren, kan ook 2 platen op elkaar leggen om het effect te proberen.
beijert schreef:
Dan zal het er uit zijn.

Ik betaalde net geen 65,- voor 8.64m². Bij de karwei zie ik, dacht gamma maar het was niet in mijn eigen omgeving.
Hier in de buurt is nóg een pak maar ik zit in quarantaine.

Bergen op zoom en Rotterdam

https://www.karwei.nl/assortiment/metis ... /p/B133668
We zaten even dubbel: ja dat is echt voor weinig. En je kunt het volgens mij gratis bij je bouwmarkt in de buurt laten bezorgen, wat er nog aan voorraad is dan.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”