3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Gebruik je dan Roon Rock, of wat anders,?
Het is een windows 10 nuc, maar het feit dat ik je vraag al niet echt goed begrijp toont mijn ‘probleem’ met de moderne technieken wel aan denk ik.
Dat geeft dan een op te lossen probleem. 
De automatische windows updates staan uit, dus daar geen ellende mee, maar vanaf Roon 1.8 werkt Roon minder lekker samen met de Hapi, met 1.7 liep het als een zonnetje... Wel een kous aan te passen hoor maar niet heel ideaal.
Heb je dat aangekaart bij ROON ?Walt schreef:De automatische windows updates staan uit, dus daar geen ellende mee, maar vanaf Roon 1.8 werkt Roon minder lekker samen met de Hapi, met 1.7 liep het als een zonnetje... Wel een kous aan te passen hoor maar niet heel ideaal.
Normaliter zijn ze toch wel redelijk snel met de ondersteuning voor dit soort dingetjes, bij mij was het eerst even wat trager met 1.8, maar na de laatste update weer redelijk vlot, ( onder Linux dan ).
Als de aansturing naar de AES67 niet goed is geïmplementeerd zouden er mogelijk meer mensen zijn die last hebben.
Bij Jeroen en Hans werkt het soepeler, is me niet echt duidelijk waar bij mij de bottleneck nu zit, misschien een netwerk instelling of iets dergelijks. Roon ziet vaak de drivers niet, dan modt je de dac opnieuw opstarten of even een kabel loshalen zodat hij opnieuw connectie maakt, daarna speelt het weer als een zonnetje, geen echt groot issue dus.
Heb je al wel eens geprobeert of het werkt met ROON ROCK?
Nee niet geprobeerd…
Tja, heb hier een machientje staan die ROON Rock draait, dat zou dan via het netwerk moeten communiceren, zelf nog niet gedaan, maar lijkt mij een optie waar ik zelf al een tijdje naar uit kijk. AES67 zou dan moeten werken.
https://www.merging.com/products/alsa_r ... r#overview
Toch niet helemaal standaard lijkt het, ik zal eens zien dat ik de ander mSATA schijf er inzet en kijken of ik dat aan de praat krijg.

https://www.merging.com/products/alsa_r ... r#overview
Toch niet helemaal standaard lijkt het, ik zal eens zien dat ik de ander mSATA schijf er inzet en kijken of ik dat aan de praat krijg.
Ik kan mij wel voorstellen dat je deze optie een beetje pittig vind.
https://bitbucket.org/MergingTechnologi ... rc/master/
https://bitbucket.org/MergingTechnologi ... rc/master/
roon rock werkt niet met merging. merging werkt het beste met iOS en Windows 10. en inderdaad, met alsa aan de gang krijgen is geen sinecure. trouwens geen enkele garantie dat dan bij een nieuwe versie van roon het zaakje probleemloos blijft werken. dan ben je met iOS en Windows veel zekerder van je zaak.
het probleem is echt minimaal, hooguit kwestie van een keer opnieuw opstarten, terwijl de hapi aanstaat, met de laatste drivers die walter overigens heeft. ik heb al gezegd tegen walter, laat die nuc gewoon altijd aan staan, heb je nooit een probleem. eenmaal de verbinding gemaakt, gaat hij echt niet meer kapot. maar ja dat wil hij niet om onduidelijke reden.
het probleem is echt minimaal, hooguit kwestie van een keer opnieuw opstarten, terwijl de hapi aanstaat, met de laatste drivers die walter overigens heeft. ik heb al gezegd tegen walter, laat die nuc gewoon altijd aan staan, heb je nooit een probleem. eenmaal de verbinding gemaakt, gaat hij echt niet meer kapot. maar ja dat wil hij niet om onduidelijke reden.
Bij Linux standaard laat ik vaak de opzet controleren via webmin, en dan bijwerken, bij ROON ROCK had ik in die zin nog geen grappen gezien die de pret bederven, vandaar.
Feitelijk dan wel kwalijk dat de opzet zo vaak moet worden bijgewerkt, maar bij ROON zelf staat de update zo dat het in een paar tellen is bijgewerkt voor alle op dat moment actieve spelers/machines.
Dat is dan een klusje voor ROON, hoef je niet zo vaak te klooien met Windows.

Feitelijk dan wel kwalijk dat de opzet zo vaak moet worden bijgewerkt, maar bij ROON zelf staat de update zo dat het in een paar tellen is bijgewerkt voor alle op dat moment actieve spelers/machines.
Dat is dan een klusje voor ROON, hoef je niet zo vaak te klooien met Windows.
Je hoeft niet te klooien met Windows, het gaat om de Merging driver onder Windows die wat moeite heeft om Roon te zien bij de laatste update naar 1.8. Dat lijkt nu weer opgelost met de laatste en een na laatste Merging driver, en mocht Roon hem niet zien dan moet je even Windows opnieuw opstarten terwijl de Hapi aanstaat. Of Roon opnieuw opstarten, maar dat is minder gemakkelijk met een stand alone NUC.
Het zal voor de updates voor ROON dan gelijk zijn naar ik aanneem, dat wat ik in het donkere gedeelte laat zien, dat loopt dan automatisch.
Bij Windows wil het nog wel eens een probleem opleveren of opnieuw opstarten, en ik gebruik dan de Windows software van ROON maar dan niet de CORE op dat systeem.
Het bijwerken doet ROON dan voor alle actieve gekoppelde apparaten, en dan dus ook Android/Linux/Windows/iOS.
Het is dan jammer als ze elkaar dan een beetje dwars zitten.
Bij Windows wil het nog wel eens een probleem opleveren of opnieuw opstarten, en ik gebruik dan de Windows software van ROON maar dan niet de CORE op dat systeem.
Het bijwerken doet ROON dan voor alle actieve gekoppelde apparaten, en dan dus ook Android/Linux/Windows/iOS.
Het is dan jammer als ze elkaar dan een beetje dwars zitten.
Inmiddels heb ik ook de zogenaamde ‘audio tegel’ in de set, deze zit verwerkt in een vervangings bodem voor de 104 cd speler. Op het audiofreaks forum is er meer te lezen over deze tegel. Een van de leden van dit forum had deze tegelbodem over en heeft deze hier geinstaleerd en de set beluisterd, hij vond het erg goed klinken en qua ruimte afbeelding erg goed. Hij heeft zelf een compleet van der Heide behandeld systeem met buizen versterker en 15 inch dual concentric Tannoys.
De cd speler staat nu onderaan in het rack omdat de tegel verticaal naar boven werkt, op deze manier kunnen ook de andere componenten mee profiteren. Met de 850 versterker bovenaan ziet het er ook fraaier uit vind ik.
Een volgende Van der Heide tweak staat overigens al in bestelling, dit betreft een behandelde weerstand (2 stuks) om parallel aan de speakers aan te sluiten. Zo hobbyen we weer lekker door…
Gr. Walter
De cd speler staat nu onderaan in het rack omdat de tegel verticaal naar boven werkt, op deze manier kunnen ook de andere componenten mee profiteren. Met de 850 versterker bovenaan ziet het er ook fraaier uit vind ik.
Een volgende Van der Heide tweak staat overigens al in bestelling, dit betreft een behandelde weerstand (2 stuks) om parallel aan de speakers aan te sluiten. Zo hobbyen we weer lekker door…
Gr. Walter
- VintageHarry
Wat moet ik me voorstellen bij die behandelde weerstand? Over hoeveel Ω gaat het bijvoorbeeld?
Ik heb geen idee, maar ik verwacht dat deze hoog ohmig zal zijn.
- VintageHarry
Ben benieuwd!
- pappaleo
- Contacteer:
Serieus ?VintageHarry schreef:Ben benieuwd!
Als je alleen binnen de bekende kaders blijft bewegen, beperkt je jezelf m.i. wel hoor. Maar ieder zijn eigen keuze natuurlijk!
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- VintageHarry
Hoewel ik zeker niet tot de kring van de “van der Heide - gelovigen” behoor vind ik het best interessant om te lezen wat er in dit circuit zoal wordt bedacht voor klankverbetering. Verder gaat het hier nu niet om blokjes kurk of zo maar om weerstanden die parallel met de luidsprekers worden gezet. Sommige (buizen)versterkers schijnen beter te klinken wanneer de weerstand van de luidsprekers zoveel mogelijk constant blijft over het frequentiebereik, een compensatie daarvoor vind je dan ook wel eens terug in boxen. Nu worden daar behalve weerstanden ook spoelen en/of condensatoren bij gebruikt maar toch, dit is een tweak die in principe enige invloed kan hebben op het geluid. Of zie ik dat verkeerd?
- Leeuwarden
Walt schreef:Als je alleen binnen de bekende kaders blijft bewegen, beperkt je jezelf m.i. wel hoor. Maar ieder zijn eigen keuze natuurlijk!
Groetjes Walter
En dan loop jij op het HT forum te verkondigen dat iemand zijn voeding niet moet vervangen omdat jij bang bent dat het dan over en sluiten met de fabrieksgarantie is! Hij was er in ieder geval niet bang voor…
Op een cd speler uit 1986 en zelfbouw speakers is garantie niet echt een issue.. de beide Daudio componenten en de Lindemann 850 zijn nog gewoon origineel.
Die kerel van de Auralic streamer dacht echt dat hij nog garantie had, na het zelf inbouwen van een andere voedingsprint, leuke droom.
Die kerel van de Auralic streamer dacht echt dat hij nog garantie had, na het zelf inbouwen van een andere voedingsprint, leuke droom.
- Leeuwarden
Walter, niet zo naïef zijn…

Nah die 1K koolstof weerstand doet echt niet zo veel hoor.VintageHarry schreef:Hoewel ik zeker niet tot de kring van de “van der Heide - gelovigen” behoor vind ik het best interessant om te lezen wat er in dit circuit zoal wordt bedacht voor klankverbetering. Verder gaat het hier nu niet om blokjes kurk of zo maar om weerstanden die parallel met de luidsprekers worden gezet. Sommige (buizen)versterkers schijnen beter te klinken wanneer de weerstand van de luidsprekers zoveel mogelijk constant blijft over het frequentiebereik, een compensatie daarvoor vind je dan ook wel eens terug in boxen. Nu worden daar behalve weerstanden ook spoelen en/of condensatoren bij gebruikt maar toch, dit is een tweak die in principe enige invloed kan hebben op het geluid. Of zie ik dat verkeerd?
Tis best interessant om je in de vd heide techniek te verdiepen en heb ook mooie sets beluisterd die hier mee waren behandeld maar of dat voor de behandeling niet ook al het geval was????