Plaatsing 3 weg systeem en bouw kasten

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
spinningwheels
Berichten: 37
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 21:32

Plaatsing 3 weg systeem en bouw kasten

Bericht door spinningwheels »

Ik heb een 4 deurs pickup vierkant doosje dus.
Headunit Kenwood DPX-7100DAB, meer instel mogelijkheden dan wat ik begrijp
Sub een Kenwood KFC-W3016PS in een gesloten kist met een pioneer GMX 922 er achter
Voor de portieren heb ik twee 6 kanaal versterkers met twee actieve filters. Moet het achter ook in de portieren kwijt heb geen hoedenplank.
Rodek r680N en een Xetec v350-6 Geen topspul maar ik had nog wat en je krijgt wel eens iets, Daar moet ik het gewoon mee doen.
Wil het spul allemaal op 2 ohm draaien, had nog een aantal 20 Cm Visaton W200s 4 ohm liggen voor het laag.
Heb daar nu 8 stuks 4 ohm 12 cm mid en 8 4 ohm 55 mm tweeters bij gevonden.
Dus twee van ieder in iedere deur parallel.
Best wel veel misschien past wel bij hoe de hele auto opgebouwd word.
Maar wat is de beste plaats en positie voor het mid en hoog , richt je dat wat omhoog? Kan ook maar weinig plaatjes vinden.
Bouw van kasten voor laag en mid, Slechte ervaringen met MDF in portieren, spul word door vocht al snel een keer zo dik om vervolgens uit elkaar te vallen. Ik denk dus haast aan kasten uit 3 mm staalplaat of 5 mm aluminium, Uiteraard wel beplakt met bitumen tegen de resonanties. Staal of alu is sowieso voor mij veel makkelijker te bewerken dan hout/MDF
Tips/voorbeelden van plaatsing Dank Groet Remco
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Plaatsing 3 weg systeem en bouw kasten

Bericht door Henkjan »

hoi Remco, welkom hier
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Plaatsing 3 weg systeem en bouw kasten

Bericht door Bertje »

Die versterkers zijn prima, zorg voor een goede voeding en nette bekabeling. Speakers bomvast aan de deur monteren in aluminium ring adapters. Deuren en deurpanelen goed dempen met zelfklevende dempingsmatten van bijvoorbeeld Silentcoat.
Plaats niet teveel speakers, een frontset met 1 mid en 1 tweeter per kant is voldoende. Deur met 2x w200 is leuk…
spinningwheels
Berichten: 37
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 21:32

Re: Plaatsing 3 weg systeem en bouw kasten

Bericht door spinningwheels »

Bertje dank voor de tips , ook in mijn andere vraag .
Voeding kan ik een 230 Ah accu plaatsen met heel korte bekabeling naar de versterkers < 1 meter
Voor de W200 maak ik gesloten kasten Voor het mid ook maar hoeveel liter? komen er in bij een 600-700Hz mijn gevoel zegt dat een liter of 5 voldoende is , Tweeters zijn een gesloten behuizing dus daar geen last mee.
Mijn keuze om in iedere deur 2 x W 200 2 x mid en2 x tweeter te plaatsen komt omdat ik het spul dan op 2 ohm kan draaien , en met een van ieder is de max belasting van de speakers te weinig voor de versterkers . Plus dat het oog ook wat wil. Een beetje leuk opgebouwd deurpaneel met zo,n set er in oogt ook wel lekker
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Plaatsing 3 weg systeem en bouw kasten

Bericht door Kappa7 »

Ik ben benieuwd hoe je die 2ohm hebt berekend met deze componenten.
Tis namelijk niet zo dat als je een mid en een bas van ieder 4 ohm parallel zet het dan ook 2 Ohm wordt.
Het filter zorgt er immers voor dat elke speaker het frequentie stukje krijgt waar het speaker wat mee kan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Plaatsing 3 weg systeem en bouw kasten

Bericht door Pjotr »

Ervaringsfeitje: Collega lang geleden, had de portieren van zijn VW Golfje volgepropt met akoestisch dempingsschuim en watten. Dat spul houdt goed en lang ook water vast. Gevolg: Na een jaartje of wat waren er van binnenuit mooie gaten in de portieren geroest! Misschien herkent Bertje dat?
spinningwheels
Berichten: 37
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 21:32

Re: Plaatsing 3 weg systeem en bouw kasten

Bericht door spinningwheels »

Kappa7 schreef:
Ik ben benieuwd hoe je die 2ohm hebt berekend met deze componenten.
Tis namelijk niet zo dat als je een mid en een bas van ieder 4 ohm parallel zet het dan ook 2 Ohm wordt.
Het filter zorgt er immers voor dat elke speaker het frequentie stukje krijgt waar het speaker wat mee kan.
Actief filter en dus 6 kanaal versterker
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Plaatsing 3 weg systeem en bouw kasten

Bericht door rikpost »

Pjotr schreef:
Ervaringsfeitje: Collega lang geleden, had de portieren van zijn VW Golfje volgepropt met akoestisch dempingsschuim en watten. Dat spul houdt goed en lang ook water vast. Gevolg: Na een jaartje of wat waren er van binnenuit mooie gaten in de portieren geroest! Misschien herkent Bertje dat?
Geeft niets komt er alleen nog een berekeningetje bij voor de poort :lol:
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Plaatsing 3 weg systeem en bouw kasten

Bericht door Bertje »

Pjotr schreef:
Ervaringsfeitje: Collega lang geleden, had de portieren van zijn VW Golfje volgepropt met akoestisch dempingsschuim en watten. Dat spul houdt goed en lang ook water vast. Gevolg: Na een jaartje of wat waren er van binnenuit mooie gaten in de portieren geroest! Misschien herkent Bertje dat?
Vocht in deuren is inderdaad heel normaal (er loopt altijd wel wat langs de ramen of raamsnorren, daarom moet je er ook geen dempingsmateriaal op basis van schuim of watten in stoppen... :lol: maar op basis van loodbitumen, om zodoende panelen meer massa te geven. En grotere gaten dicht te maken, zodat je wat minder akoestische kortsluiting in de deur zelf krijgt.
Adapterringen of paneeltjes van MDF kan je het beste met epoxy behandelen zodat ze goed tegen vocht bestand zijn. Aluminium of kunststof heeft de voorkeur.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Plaatsing 3 weg systeem en bouw kasten

Bericht door hardbats »

Als heel de deur vol water staat voegt dat toch ook massa toe? 8-[
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Plaatsing 3 weg systeem en bouw kasten

Bericht door Bertje »

spinningwheels schreef:
Bertje dank voor de tips , ook in mijn andere vraag .
Voeding kan ik een 230 Ah accu plaatsen met heel korte bekabeling naar de versterkers < 1 meter
Dat is prima, al sluit je 'm hard parallel met de bestaande accu die waarschijnlijk een stuk minder capaciteit heeft, en hogere interne weerstand. Daarmee laadt / ontlaadt de ene accu de andere. Niet ideaal, maar als ze beide redelijk nieuw zijn gaat het wel hoor.
Voor de W200 maak ik gesloten kasten Voor het mid ook maar hoeveel liter? komen er in bij een 600-700Hz mijn gevoel zegt dat een liter of 5 voldoende is , Tweeters zijn een gesloten behuizing dus daar geen last mee.

Mijn keuze om in iedere deur 2 x W 200 2 x mid en2 x tweeter te plaatsen komt omdat ik het spul dan op 2 ohm kan draaien , en met een van ieder is de max belasting van de speakers te weinig voor de versterkers . Plus dat het oog ook wat wil. Een beetje leuk opgebouwd deurpaneel met zo,n set er in oogt ook wel lekker
Die 6-700Hz lijkt me te hoog, 300- 400Hz is hoog genoeg. De mids spelen dat met een highpass filter ook wel. Verder ben ik echt niet van meerdere mids en tweeters per kant. Dat klinkt meestal niet omdat je er erg dicht op zit, zeker in een kleine cabine. Als het oog het wil, monteren maar niet aansluiten? Flauwekul wat mij betreft... :lol: Tweeters in de a-stijl, mids op het dashboard gewoon open laten spelen, zonder dichte behuizing. Dat klinkt meestal het mooiste, je moet er wel de ruimte voor hebben, of maken.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Plaatsing 3 weg systeem en bouw kasten

Bericht door Bertje »

hardbats schreef:
Als heel de deur vol water staat voegt dat toch ook massa toe? 8-[
Zeker, goed punt! :lol:
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Plaatsing 3 weg systeem en bouw kasten

Bericht door Bertje »

Om wat voor mids gaat het, merk en type?
spinningwheels
Berichten: 37
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 21:32

Re: Plaatsing 3 weg systeem en bouw kasten

Bericht door spinningwheels »

US blaster usb 9460 Ik lees er verschillende meningen over.
Het kost niets dus kan ook niets zijn . Maar best wel positieve reacties van mensen die dat us blaster spul gebruiken en getest hebben
Het zal zeer zeker geen high end spul zijn , maar dat is de rest van wat er in de auto komt ook niet,
Had er 8 besteld maar kreeg vandaag bericht dat het mogelijk niet meer leverbaar is , Kreeg al alternatief Fenton aangeboden Maar die zijn 6 1/2 inch en gaan maar tot 8 Khz
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Plaatsing 3 weg systeem en bouw kasten

Bericht door Bertje »

In die prijsklasse zou je beter voor bijvoorbeeld Faital Pro 4FE32 kunnen kiezen, 4 ohm versie.
Plaats reactie