Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door Barry2001 »

@Peter 53: je had al een draadje lopen over de Elektuur vierpitter, heb je vraag daaraan toegevoegd.
Peter 53
Berichten: 285
Lid geworden op: do 16 mei 2019, 20:07
Locatie: Tilburg

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door Peter 53 »

Elcos heb ik preventief vervangen. Afscherming is wel n dingetje. Als de buis goed is ga ik eind van de week nog ff verder.
Peter 53
Berichten: 285
Lid geworden op: do 16 mei 2019, 20:07
Locatie: Tilburg

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door Peter 53 »

Barry2001 schreef:
@Peter 53: je had al een draadje lopen over de Elektuur vierpitter, heb je vraag daaraan toegevoegd.
Mijn excuus, bedankt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Vierpitter uit elektuur

Bericht door ray5150 »

Peter 53 schreef:
20210705_170209.jpgBen onlangs begonnen om de vierpitter waarvan de opgebouwde printen al jaren in de kast lagen opnieuw op te bouwen. Heb n proefopstelling gemaakt en zowaar er is geluid en n boel brom. Echter heb ik ook het idee dat de ef86 buis niet mee doet. Nou heb ik deze maanden terug bij alie laten komen en twijfel ik of dit n rechtstreekse vervanger is. Zo niet rijd ik effe naar etten leur om nieuwe te halen.
Vreemd om zo iets bij Aliexpress te bestellen, ik bedoel, Wim de Rotte in Hellevoetsluis heeft er nog 61 stuks van Phillips liggen.
http://www.electrontubes.nl/Voorraad/buizene.htm
Peter 53
Berichten: 285
Lid geworden op: do 16 mei 2019, 20:07
Locatie: Tilburg

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door Peter 53 »

Zo....heeft effe geduurd maar ben weer stukje verder. De brom is grotendeels weg, ik had de terugkoppeling niet goed aangesloten, maar wil m zoveel mogelijk bromvrij hebben. Nu heb ik de gloeispanning van buis naar buis doorgetrokken, maar er staat me iets bij dat je de afzonderlijke buizen beter uit een centraal punt kan voeden. Is hier nog winst te behalen of is dat niet de moeite waard.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door douwebakker »

Peter 53 schreef:
Zo....heeft effe geduurd maar ben weer stukje verder. De brom is grotendeels weg, ik had de terugkoppeling niet goed aangesloten, maar wil m zoveel mogelijk bromvrij hebben. Nu heb ik de gloeispanning van buis naar buis doorgetrokken, maar er staat me iets bij dat je de afzonderlijke buizen beter uit een centraal punt kan voeden. Is hier nog winst te behalen of is dat niet de moeite waard.
Dat lijkt me niet nodig. Je moet natuurlijk wel zorgen dat de dikte van de bedrading voldoende is. Eventueel kun je de twee 100 ohm weerstanden naar de massa kunnen vervangen door een potmetertje van 220 ohm.
Peter 53
Berichten: 285
Lid geworden op: do 16 mei 2019, 20:07
Locatie: Tilburg

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door Peter 53 »

Bedankt voor je feedback.
Waarschijnlijk n domme vraag maar wat is de gedachte hierachter?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door douwebakker »

Peter 53 schreef:
Bedankt voor je feedback.
Waarschijnlijk n domme vraag maar wat is de gedachte hierachter?
Dan kun je die afregelen op minimale brom.
Peter 53
Berichten: 285
Lid geworden op: do 16 mei 2019, 20:07
Locatie: Tilburg

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door Peter 53 »

Begrijp ik het goed dat je op die manier de ingang minder gevoelig maakt?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door douwebakker »

Nee, het betreft hier immers de gloeispanning en zo'n potmetertje heet een ontbrommer, tenminste zo werd dat in mijn jonge jaren genoemd.
Het heeft dus niets met de versterking te maken.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door OWC »

In het engels heet dat een humdinger.
Hier kun je er wat meer over lezen; (halverwege de pagina)
http://www.valvewizard.co.uk/heater.html
Peter 53
Berichten: 285
Lid geworden op: do 16 mei 2019, 20:07
Locatie: Tilburg

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door Peter 53 »

Heren alvast bedankt voor de info. Begin het te snappen, denk ik.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door ray5150 »

Wat ook nog kan is er gelijkspanning van maken, en deze stabiliseren met een low-drop regulator.
(dat laatste is een spannings regelaar die maar heel weinig verschil nodig heeft tussen in-en-uitgang.)
Ik dacht dat Barry2001 daar nog printjes voor te koop had.
Peter 53
Berichten: 285
Lid geworden op: do 16 mei 2019, 20:07
Locatie: Tilburg

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door Peter 53 »

In mijn onschuld had ik twee geschakelde voedingen besteld met n hoogspanning en gelijkgerichte 6 volt maar dat maakt geen verschil. Denk dat de brom uit de gevoelige ingang komt. Voed ze nu uit twee ringkern trafo,s. Maar project ligt weer even stil. Kreeg van de directie de opdracht om de zoldertrap te schilderen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door Ah!buis »

Peter 53 schreef:
In mijn onschuld had ik twee geschakelde voedingen besteld met n hoogspanning en gelijkgerichte 6 volt maar dat maakt geen verschil. Denk dat de brom uit de gevoelige ingang komt. Voed ze nu uit twee ringkern trafo,s. Maar project ligt weer even stil. Kreeg van de directie de opdracht om de zoldertrap te schilderen.
Wel vanboven beginnen, anders wordt 't uit het dakraam klimmen.En dat met dit weer :-s :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door Barry2001 »

Peter 53 schreef:
Denk dat de brom uit de gevoelige ingang komt..
Dat kun je simpel checken door de ingang direct op de buis(voet) los te maken. Dan kun je dat uitsluiten, of je hebt de oorzaak.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door PA4URK »

Peter 53 schreef:
In mijn onschuld had ik twee geschakelde voedingen besteld met n hoogspanning en gelijkgerichte 6 volt maar dat maakt geen verschil. Denk dat de brom uit de gevoelige ingang komt. Voed ze nu uit twee ringkern trafo,s. Maar project ligt weer even stil. Kreeg van de directie de opdracht om de zoldertrap te schilderen.
Wel vanboven beginnen, anders wordt 't uit het dakraam klimmen.En dat met dit weer :-s :lol:
Anne
Je zou de directie kunnen adviseren om zelf die trap te schilderen en met een koud biertje in de tuin gaan zitten :beer:
Peter 53
Berichten: 285
Lid geworden op: do 16 mei 2019, 20:07
Locatie: Tilburg

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door Peter 53 »

Heb ik geprobeerd maar werd niet ontvankelijk verklaard.
Zolang het dit weer is kan ik toch niet in de tuin zitten en winnen van je vrouw?.......vergeet het maar.
Peter 53
Berichten: 285
Lid geworden op: do 16 mei 2019, 20:07
Locatie: Tilburg

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door Peter 53 »

20210917_112122.jpg
Pffff.......1e kanaal werkt.
Heb nog n minimale brom als ik met mn oor in de speaker zit maar ben niet ontevreden.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door Kappa7 »

Dat ziet er wel erg gaaf uit zo. :goedzo: :goedzo:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door ray5150 »

Wat een aparte afwerking. niet helemaal mijn smaak. wel bijzonder. :goedzo:
Gebruikersavatar
BamiKanarieSoep
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door BamiKanarieSoep »

Wow wat mooi !!! :goeie:
Ik sta verbaasd over zoiets moois, is helemaal mijn smaak :shock:

Kun je iets meer vertellen over de behuizing van dit monoblok? (materiaal, opbouw, afwerking...)
Ik heb hier een heel leuk klinkende 300B versterker, over een MDF plank uitgespreid, die ligt te wachten om een nietsvermoedend/overmoedig iemand een opdonder te geven.
En wacht dus op een behuizing...
Alleen voor uitdagingen als "verstek", "hoekverbindingen", "strakke afwerking van oppervlakken" zoek ik meestal een :hide: :hide: :hide:

Groeten Herman
Peter 53
Berichten: 285
Lid geworden op: do 16 mei 2019, 20:07
Locatie: Tilburg

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door Peter 53 »

Ik wilde eigenlijk gewoon wat te doen hebben. Heel de behuizing is van 4 mm mdf en bestaat eigelijk uit drie delen. In het onderste deel zit de uitgangstrafo. Het middelste heb ik een uitsparing op maat gemaakt waar de print precies in past en het bovenste deel zit de voedingstrafo. Een en ander is gespoten met maston structuurverf. 4mm lijkt dun, maar doordat de afzonderlijke delen relatief klein zijn en voldoende vestevigingen hebben is de behuizing heel solide.

Nu nog aluminium plaatje voor boven de print maken en een en ander afwerken. Ben tot nu toe niet ontevreden
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door Barry2001 »

Echt heel gaaf, eens wat anders dan de standaard kisten. Complimenten!
Gebruikersavatar
BamiKanarieSoep
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door BamiKanarieSoep »

Peter, kun je iets meer vertellen over het spuiten met maston structuurverf ?
Plaats reactie