Speakers versterken + subwoofer versterken via originele radio

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Rvds
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 22:23

Speakers versterken + subwoofer versterken via originele radio

Bericht door Rvds »

Dag beste kennishouders,

Ik rijd een Golf 6 cabrio met een RNS 510 radio. Ik wil de originele speakers van de Golf versterken en een subwoofer versterken, met twee losse versterkers. Ik heb een 4 kanaals versteker voor de speakers en een twee kanaals voor de subwoofer. De versterker van de subwoofer heeft een rca-in en een rca uit.

De radio heeft geen tulp aansluitingen, dus ik heb een tulp blokje aangelegd met 2x rca uit (dus 4 kanaals) via alle originele speakerdraden.
Nu moet er dus een keuze gemaakt worden:

--Ga ik de subwoofer aansturen dmv de voorste speakers (rca-) te splitten (voorspeakers + subwoofer op ch1&ch2, achterspeakers op ch3&ch4),
--Ga ik de subwoofer aansturen dmv de achterste speakers (rca-) te splitten (voorspeakers ch1&ch2, achterspeakers + subwoofer op op ch3&ch4)
--of Ga ik de subwoofer aansturen dmv de voorste en achterste speakers samen te pakken en de subwoofer alleen aan te sluiten (voorspeakers + achterspeakers ch1&ch2, subwoofer op ch3, ch4)?

Ik vind het een lastige keuzen want over elke optie is wel wat zeggen. Als ik bv de voor- en achterspeakers op de zelfde kanalen aansluit, dan kan ik volgens mij lastig fader instellen. Op de andere opties zit ik gebonden aan de voor- of achterspeakers om de sub bij te stellen.

Wat zeg jij er van? Wat zou jij doen? :D

Alvast bedankt voor het helpen!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Speakers versterken + subwoofer versterken via originele radio

Bericht door Henkjan »

hoi & welkom
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Speakers versterken + subwoofer versterken via originele radio

Bericht door Henkjan »

vraagje:
dus ik heb een tulp blokje aangelegd met 2x rca uit (dus 4 kanaals) via alle originele speakerdraden.
wat heb je hier gemaakt? zit hier een verzwakker in? want dat is wel nodig als je van speaker uit naar RCA in wil gaan (anders blaas je je versterker op)

meestal kan je wel adapters krijgen voor je fabrieksradio, die netjes RCA uit hebben, dat lijkt me de beste oplossing.

ik zou de sub samen met de voor doen, combineren voor&achter heeft geen zin en dan kan je achter naar smaak zachter of harder zetten voor t juiste beeld zonder dat de bas te hard of te zacht wordt
Rvds
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 22:23

Re: Speakers versterken + subwoofer versterken via originele radio

Bericht door Rvds »

Bedankt voor je snelle reactie.

Ik heb dit apparaatje geplaatst. https://www.acr-helmond.nl/shop/car-aud ... -hla-dual/ .
Heb je hier nog bedenkingen over dan?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Speakers versterken + subwoofer versterken via originele radio

Bericht door Henkjan »

Rvds schreef:
Bedankt voor je snelle reactie.

Ik heb dit apparaatje geplaatst. https://www.acr-helmond.nl/shop/car-aud ... -hla-dual/ .
Heb je hier nog bedenkingen over dan?
nee, geen bedenkingen mee, lijkt me een mooi "kastje"
wilde het alleen ff erg zeker weten
[edit] zie ik goed dat dat ding ook een remote uit geeft om je amps mee te schakelen?


en dan een gewone RCA splitter op de fronts om de sub af te pakken toch?
Laatst gewijzigd door Henkjan op di 20 jul 2021, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: toevoeging
Rvds
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 22:23

Re: Speakers versterken + subwoofer versterken via originele radio

Bericht door Rvds »

Dat zie je goed! Super handig aangezien de standaard radio canbus geschakeld is (als je het zo noemt).

Over die splitter ben ik nog aan het twijfelen. Ik heb de Axton A490 versterker voor de speakers en de Audio System mx 120.2 om een DD AUDIO LE-M10-D2 aan te sturen. Op de Audio System mx 120.2, zit een RCA output met 'naar input van andere versterkers' (zie: https://www.hifimotive.nl/files/documen ... a02591.pdf ). Mij lijkt het handig om deze te gebruiken om de voorspeakers ch1 en ch2 aan te sluiten van de andere versterker. Mocht het niet lekker gaan, dan split ik hem voorin al.

In ieder geval bedankt voor het meedenken! Ik ga de voorspeakers en subwoofer samen pakken, achterspeaker apart.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Speakers versterken + subwoofer versterken via originele radio

Bericht door Henkjan »

dat is helemaal makkelijk dan die doorlus, kan je de RCA ook kort houden.
Plaats reactie