2-way to bring me to HiFi-heaven....and having fun on the way

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

Henkjan schreef:
als je t goed kunt persen is dat denk ik de beste manier. alternatief is met de strijkbout methode of met contactlijm
Ik heb PATTEX lijmpray aangekocht. zou daar ook mee moeten lukken denk ik.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

Ondertussen zijn de componenten gearriveerd en staan de kastjes in de grondverf.
kastjes in grondverf
kastjes in grondverf
XO componenten
XO componenten
Ook al eens op het plankje gelegd om de layout te bepalen. Enige opmerkingen? Weerstanden moeten nog wel toegevoegd worden. Met deze opstelling zou ik de aansluitklemmen en het midden van het plankje kunnen voorzien.
XO layout
XO layout
Ik heb voor de woofer een spoel moeten kopen met disken en geen luchtspoel (was niet voorradig)
Draad is 1,4mm. Saturatie zou volgens de specs zeer hoog moeten liggen. Gaat dit lukken?

Alle hulp is meer dan welkom :)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12413
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door pappaleo »

bart Luyckx schreef:
Henkjan schreef:
als je t goed kunt persen is dat denk ik de beste manier. alternatief is met de strijkbout methode of met contactlijm
Ik heb PATTEX lijmpray aangekocht. zou daar ook mee moeten lukken denk ik.
Ik wil niet vervelend doen, maar dat is nou net de lijmsoort die ik voor fineer niet zou gebruiken.

Spoel is niks mis mee, netzomin als met de layout. Misschien nog een iets groter plankje nemen.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

pappaleo schreef:
bart Luyckx schreef:
Henkjan schreef:
als je t goed kunt persen is dat denk ik de beste manier. alternatief is met de strijkbout methode of met contactlijm
Ik heb PATTEX lijmpray aangekocht. zou daar ook mee moeten lukken denk ik.
Ik wil niet vervelend doen, maar dat is nou net de lijmsoort die ik voor fineer niet zou gebruiken.
Waarom niet? kan je toelichten vooraleer ik al mijn fineer om zeep help
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12413
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door pappaleo »

Ik heb ooit spraylijm van bison gebruikt om dempingsmateriaal vast te zetten op de kastwand. Zelfs daar was de kleefkracht te zwak voor. Ik vind het niks.

Volgens mij kan je het fineer er dan weer integraal aftrekken.

Sinds een hoop problemen (barstend fineer) met de strijkboutmethode zweer ik nu bij tix.

Als je kan persen met houtlijm (dun aanbrengen) dan is dat ook een prima methode.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door Henkjan »

+1 voor de spraylijm ( -1 dus eigenlijk), dat heeft amper lijmkracht

als je genoeg fineer hebt om een proefstukje te doen dan kan je zelf ondervinden welke manier je zelf t fijnste vindt
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door ray5150 »

fineerles.pdf
(258.52 KiB) 29 keer gedownload
Deze is hier wel vaker geplaatst, maar ik gooi hem er nog even in.
De kastjes lijken me vrij compact. een pers is makkelijk gemaakt met twee stukken multiplex met enige overmaat en zoveel mogelijk lijmklemmen als je maar kwijt kunt op het oppervlak.

Het plankje voor het filter lijkt me ook wat aan de krappe kant, gezien dat alle draadjes nog aan elkaar gesoldeerd moeten worden zou ik bij kruisingen willen adviseren om hier en daar wat krimpkous er omheen te doen om sluiting voor te zijn.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

ray5150 schreef:
fineerles.pdf

Deze is hier wel vaker geplaatst, maar ik gooi hem er nog even in.
De kastjes lijken me vrij compact. een pers is makkelijk gemaakt met twee stukken multiplex met enige overmaat en zoveel mogelijk lijmklemmen als je maar kwijt kunt op het oppervlak.

Het plankje voor het filter lijkt me ook wat aan de krappe kant, gezien dat alle draadjes nog aan elkaar gesoldeerd moeten worden zou ik bij kruisingen willen adviseren om hier en daar wat krimpkous er omheen te doen om sluiting voor te zijn.
bedankt voor het documentje :goedzo:
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

pappaleo schreef:
Ik heb ooit spraylijm van bison gebruikt om dempingsmateriaal vast te zetten op de kastwand. Zelfs daar was de kleefkracht te zwak voor. Ik vind het niks.

Volgens mij kan je het fineer er dan weer integraal aftrekken.

Sinds een hoop problemen (barstend fineer) met de strijkboutmethode zweer ik nu bij tix.

Als je kan persen met houtlijm (dun aanbrengen) dan is dat ook een prima methode.
Net even aan het fineer geprutst. Op sommige plaatsen zit het vast op andere minder. Ik werd ook gewaar met het sprayen van de lijm dat het moeilijk is deze gelijkmatig overal aan te brengen. Ook trekt die heel snel in de MDF plaat.

Voorzichtig met een naaldje het fineer losgeprust en terug vastgeplakt met houtlijm :| Is nu aan't drogen. Komt goed :goedzo:
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

Toch nog even ge-experimenteerd met de lijmspray. Op MDF moet je verschillende lagen spuiten. Dring snel in het hout en bij aanraking kan je de vezels er zo uittrekken. Lijm kleeft wel sterk.
Ik had een beetje overspoten op een onderliggend karton (1 X2m). Druk ik mijn vinger in de lijm dan kan ik het karton zo optillen. Het kleeft wel met vele fijne draadjes.
Sterk aandrukken voor een langere periode (minimaal 24u) is een vereiste. Ook voldoende contactoppervlakte is nodig.

Misschien heb je nog beter resultaat indien je een de eerste aangebrachte laag laat uitdrogen om daarna nieuwe lagen aan te brengen om te kleven.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door Leeuwarden »

Nou, gewoon spuitlijm gebruiken dan! Iemand moet de eerste zijn! 8)
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

Ondertussen zijn de kastjes afgelakt.
Kon het beter....absoluut.
Kon het slechter....absoluut

Al bij al tevreden rekening houdend dat ik het in de badkamer moest afwerken.

Volgende keer wel niet meer de grondverf aanbrengen met een kwast maar met een roller.
Vraagt veel te veel schuurwerk achteraf.
Dacht dat dit nodig was voor de groefjes, maar die zou ik met een spuitbus in de grondverf kunnen zetten.
Bijlagen
kast gelakt.jpg
kast gelakt-1.jpg
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

Vraagje ivm XO layout.

Moeten de weerstanden vastgemaakt worden op het XO-plakje (tyraps).
Ik dacht om enkel de spoelen en condensatoren met tyraps vast te zetten en de weestanden te laten "zweven"zodat er voldoende luchtstroom rondom is om ze koel te houden.

Of hoe doe je dit best?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door ray5150 »

Zolang je er geen PA vermogens doorheen stuurt zullen die weerstanden niet meer dan handwarm worden.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

ray5150 schreef:
Zolang je er geen PA vermogens doorheen stuurt zullen die weerstanden niet meer dan handwarm worden.
Bij 30w input vermogen geven sommige weerstanden 7-8 watt over bereik van 2-10khz...waarschijnlijk niets om wakker van te liggen.
Ik weet niet of verbindingen over verloop van tijd afzien van trillingen als ze vrij liggen.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

Even de achterzijde in de kast geplaatst. Moet nog drogen.
Bijlagen
IMG_20210709_131947.jpg
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

XO op achterpaneel. Ik wacht nog op enkele onderdelen om het verder af te werken.
XO op backplate.jpg
Iemand ervaring met het aansluiten van de OW1 tweeter? Lijkt me omslachtig... :think:

Isolatie aangebracht in de kast
box stuffed-1.jpg
box stuffed-2.jpg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12413
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door pappaleo »

bart Luyckx schreef:
Iemand ervaring met het aansluiten van de OW1 tweeter? Lijkt me omslachtig... :think:
Je bedoelt....... ?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door ray5150 »

Veel meer dan het aansluiten van een + en een - connector behelsd het niet, toch ?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door ray5150 »

Ik zie het al, zo te zien zijn er (kleine) banaanstekkers benodigd om ze aan te kunnen sluiten.
hiquphon-ow1-92-tweeter-matched-pair-8544007431_2048x.jpg
Iedere elektronicazaak in de omgeving zou dat in huis moeten hebben. zou wel niet de goedkoopste nemen.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

ray5150 schreef:
Ik zie het al, zo te zien zijn er (kleine) banaanstekkers benodigd om ze aan te kunnen sluiten.
hiquphon-ow1-92-tweeter-matched-pair-8544007431_2048x.jpg

Iedere elektronicazaak in de omgeving zou dat in huis moeten hebben. zou wel niet de goedkoopste nemen.
Weet je de geschikte maat? Ik kan niet opmaken of het 2,8 of 3 mm is.

Hiquphon adviseert om de kabels rechtstreeks in de gaten te solderen. Echter hoor ik hier vele klachten over en moeilijk om een goede verbinding te maken.

Gaten zijn ook niet heel diep.
Net even opgemeten en zou 5-6mm zijn. Te ondiep voor een mini bananaplug.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

pappaleo schreef:
bart Luyckx schreef:
Iemand ervaring met het aansluiten van de OW1 tweeter? Lijkt me omslachtig... :think:
Je bedoelt....... ?
zie hierboven. De tweeter heeft 2 gaatjes voor de aansluiting. gaatjes die niet echt courante maten hebben. Vele maken er ook een smosboel van om kabels rechtstreek in de gaten te solderen. Sommige vullen de gaten volledig met tin en soppen dan de kabel erin. Vele melden ook dat het solduur moeilijk pakt... Vandaar de vraag of iemand reeds ervaring heeft
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12413
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door pappaleo »

Ik begrijp het. Ik had die maffe aansluiting niet gezien.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door ray5150 »

Zouden van die zogeheten "treinbaan-stekkertjes" niet passen ?
https://www.conrad.nl/p/08891-modelspoo ... sert_kz=8J
Heb er nog wel een paar liggen, dacht ik.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way

Bericht door bart Luyckx »

ray5150 schreef:
Zouden van die zogeheten "treinbaan-stekkertjes" niet passen ?
https://www.conrad.nl/p/08891-modelspoo ... sert_kz=8J
Heb er nog wel een paar liggen, dacht ik.
leek aardig in de buurt te komen.
Ik heb nog eens nagemeten (met meetlatje :() en lijkt 3mm te zijn. Mijn de-soldeerpen is 2,5mm en die zit los in het gat.....dus helaas...pindakaas :( toch bedankt voor het meedenken om een mooie oplossing te vinden. Niemand hier die deze tweeter voorheen al gebruikt heeft en vanuit ondervinding kan spreken?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”