Ik heb PATTEX lijmpray aangekocht. zou daar ook mee moeten lukken denk ik.Henkjan schreef:als je t goed kunt persen is dat denk ik de beste manier. alternatief is met de strijkbout methode of met contactlijm
2-way to bring me to HiFi-heaven....and having fun on the way
Moderator: Beheerdersteam
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Ondertussen zijn de componenten gearriveerd en staan de kastjes in de grondverf.
Ook al eens op het plankje gelegd om de layout te bepalen. Enige opmerkingen? Weerstanden moeten nog wel toegevoegd worden. Met deze opstelling zou ik de aansluitklemmen en het midden van het plankje kunnen voorzien.
Ik heb voor de woofer een spoel moeten kopen met disken en geen luchtspoel (was niet voorradig)
Draad is 1,4mm. Saturatie zou volgens de specs zeer hoog moeten liggen. Gaat dit lukken?
Alle hulp is meer dan welkom
Ik heb voor de woofer een spoel moeten kopen met disken en geen luchtspoel (was niet voorradig)
Draad is 1,4mm. Saturatie zou volgens de specs zeer hoog moeten liggen. Gaat dit lukken?
Alle hulp is meer dan welkom
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Ik wil niet vervelend doen, maar dat is nou net de lijmsoort die ik voor fineer niet zou gebruiken.bart Luyckx schreef:Ik heb PATTEX lijmpray aangekocht. zou daar ook mee moeten lukken denk ik.Henkjan schreef:als je t goed kunt persen is dat denk ik de beste manier. alternatief is met de strijkbout methode of met contactlijm
Spoel is niks mis mee, netzomin als met de layout. Misschien nog een iets groter plankje nemen.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Waarom niet? kan je toelichten vooraleer ik al mijn fineer om zeep helppappaleo schreef:Ik wil niet vervelend doen, maar dat is nou net de lijmsoort die ik voor fineer niet zou gebruiken.bart Luyckx schreef:Ik heb PATTEX lijmpray aangekocht. zou daar ook mee moeten lukken denk ik.Henkjan schreef:als je t goed kunt persen is dat denk ik de beste manier. alternatief is met de strijkbout methode of met contactlijm
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Ik heb ooit spraylijm van bison gebruikt om dempingsmateriaal vast te zetten op de kastwand. Zelfs daar was de kleefkracht te zwak voor. Ik vind het niks.
Volgens mij kan je het fineer er dan weer integraal aftrekken.
Sinds een hoop problemen (barstend fineer) met de strijkboutmethode zweer ik nu bij tix.
Als je kan persen met houtlijm (dun aanbrengen) dan is dat ook een prima methode.
Volgens mij kan je het fineer er dan weer integraal aftrekken.
Sinds een hoop problemen (barstend fineer) met de strijkboutmethode zweer ik nu bij tix.
Als je kan persen met houtlijm (dun aanbrengen) dan is dat ook een prima methode.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
+1 voor de spraylijm ( -1 dus eigenlijk), dat heeft amper lijmkracht
als je genoeg fineer hebt om een proefstukje te doen dan kan je zelf ondervinden welke manier je zelf t fijnste vindt
als je genoeg fineer hebt om een proefstukje te doen dan kan je zelf ondervinden welke manier je zelf t fijnste vindt
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Deze is hier wel vaker geplaatst, maar ik gooi hem er nog even in.
De kastjes lijken me vrij compact. een pers is makkelijk gemaakt met twee stukken multiplex met enige overmaat en zoveel mogelijk lijmklemmen als je maar kwijt kunt op het oppervlak.
Het plankje voor het filter lijkt me ook wat aan de krappe kant, gezien dat alle draadjes nog aan elkaar gesoldeerd moeten worden zou ik bij kruisingen willen adviseren om hier en daar wat krimpkous er omheen te doen om sluiting voor te zijn.
De kastjes lijken me vrij compact. een pers is makkelijk gemaakt met twee stukken multiplex met enige overmaat en zoveel mogelijk lijmklemmen als je maar kwijt kunt op het oppervlak.
Het plankje voor het filter lijkt me ook wat aan de krappe kant, gezien dat alle draadjes nog aan elkaar gesoldeerd moeten worden zou ik bij kruisingen willen adviseren om hier en daar wat krimpkous er omheen te doen om sluiting voor te zijn.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
bedankt voor het documentjeray5150 schreef:fineerles.pdf
Deze is hier wel vaker geplaatst, maar ik gooi hem er nog even in.
De kastjes lijken me vrij compact. een pers is makkelijk gemaakt met twee stukken multiplex met enige overmaat en zoveel mogelijk lijmklemmen als je maar kwijt kunt op het oppervlak.
Het plankje voor het filter lijkt me ook wat aan de krappe kant, gezien dat alle draadjes nog aan elkaar gesoldeerd moeten worden zou ik bij kruisingen willen adviseren om hier en daar wat krimpkous er omheen te doen om sluiting voor te zijn.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Net even aan het fineer geprutst. Op sommige plaatsen zit het vast op andere minder. Ik werd ook gewaar met het sprayen van de lijm dat het moeilijk is deze gelijkmatig overal aan te brengen. Ook trekt die heel snel in de MDF plaat.pappaleo schreef:Ik heb ooit spraylijm van bison gebruikt om dempingsmateriaal vast te zetten op de kastwand. Zelfs daar was de kleefkracht te zwak voor. Ik vind het niks.
Volgens mij kan je het fineer er dan weer integraal aftrekken.
Sinds een hoop problemen (barstend fineer) met de strijkboutmethode zweer ik nu bij tix.
Als je kan persen met houtlijm (dun aanbrengen) dan is dat ook een prima methode.
Voorzichtig met een naaldje het fineer losgeprust en terug vastgeplakt met houtlijm
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Toch nog even ge-experimenteerd met de lijmspray. Op MDF moet je verschillende lagen spuiten. Dring snel in het hout en bij aanraking kan je de vezels er zo uittrekken. Lijm kleeft wel sterk.
Ik had een beetje overspoten op een onderliggend karton (1 X2m). Druk ik mijn vinger in de lijm dan kan ik het karton zo optillen. Het kleeft wel met vele fijne draadjes.
Sterk aandrukken voor een langere periode (minimaal 24u) is een vereiste. Ook voldoende contactoppervlakte is nodig.
Misschien heb je nog beter resultaat indien je een de eerste aangebrachte laag laat uitdrogen om daarna nieuwe lagen aan te brengen om te kleven.
Ik had een beetje overspoten op een onderliggend karton (1 X2m). Druk ik mijn vinger in de lijm dan kan ik het karton zo optillen. Het kleeft wel met vele fijne draadjes.
Sterk aandrukken voor een langere periode (minimaal 24u) is een vereiste. Ook voldoende contactoppervlakte is nodig.
Misschien heb je nog beter resultaat indien je een de eerste aangebrachte laag laat uitdrogen om daarna nieuwe lagen aan te brengen om te kleven.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Nou, gewoon spuitlijm gebruiken dan! Iemand moet de eerste zijn! 
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Ondertussen zijn de kastjes afgelakt.
Kon het beter....absoluut.
Kon het slechter....absoluut
Al bij al tevreden rekening houdend dat ik het in de badkamer moest afwerken.
Volgende keer wel niet meer de grondverf aanbrengen met een kwast maar met een roller.
Vraagt veel te veel schuurwerk achteraf.
Dacht dat dit nodig was voor de groefjes, maar die zou ik met een spuitbus in de grondverf kunnen zetten.
Kon het beter....absoluut.
Kon het slechter....absoluut
Al bij al tevreden rekening houdend dat ik het in de badkamer moest afwerken.
Volgende keer wel niet meer de grondverf aanbrengen met een kwast maar met een roller.
Vraagt veel te veel schuurwerk achteraf.
Dacht dat dit nodig was voor de groefjes, maar die zou ik met een spuitbus in de grondverf kunnen zetten.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Vraagje ivm XO layout.
Moeten de weerstanden vastgemaakt worden op het XO-plakje (tyraps).
Ik dacht om enkel de spoelen en condensatoren met tyraps vast te zetten en de weestanden te laten "zweven"zodat er voldoende luchtstroom rondom is om ze koel te houden.
Of hoe doe je dit best?
Moeten de weerstanden vastgemaakt worden op het XO-plakje (tyraps).
Ik dacht om enkel de spoelen en condensatoren met tyraps vast te zetten en de weestanden te laten "zweven"zodat er voldoende luchtstroom rondom is om ze koel te houden.
Of hoe doe je dit best?
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Zolang je er geen PA vermogens doorheen stuurt zullen die weerstanden niet meer dan handwarm worden.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Bij 30w input vermogen geven sommige weerstanden 7-8 watt over bereik van 2-10khz...waarschijnlijk niets om wakker van te liggen.ray5150 schreef:Zolang je er geen PA vermogens doorheen stuurt zullen die weerstanden niet meer dan handwarm worden.
Ik weet niet of verbindingen over verloop van tijd afzien van trillingen als ze vrij liggen.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Even de achterzijde in de kast geplaatst. Moet nog drogen.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
XO op achterpaneel. Ik wacht nog op enkele onderdelen om het verder af te werken.
Iemand ervaring met het aansluiten van de OW1 tweeter? Lijkt me omslachtig...
Isolatie aangebracht in de kast
Isolatie aangebracht in de kast
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Je bedoelt....... ?bart Luyckx schreef:Iemand ervaring met het aansluiten van de OW1 tweeter? Lijkt me omslachtig...![]()
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Veel meer dan het aansluiten van een + en een - connector behelsd het niet, toch ?
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Ik zie het al, zo te zien zijn er (kleine) banaanstekkers benodigd om ze aan te kunnen sluiten.
Iedere elektronicazaak in de omgeving zou dat in huis moeten hebben. zou wel niet de goedkoopste nemen.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Weet je de geschikte maat? Ik kan niet opmaken of het 2,8 of 3 mm is.ray5150 schreef:Ik zie het al, zo te zien zijn er (kleine) banaanstekkers benodigd om ze aan te kunnen sluiten.
hiquphon-ow1-92-tweeter-matched-pair-8544007431_2048x.jpg
Iedere elektronicazaak in de omgeving zou dat in huis moeten hebben. zou wel niet de goedkoopste nemen.
Hiquphon adviseert om de kabels rechtstreeks in de gaten te solderen. Echter hoor ik hier vele klachten over en moeilijk om een goede verbinding te maken.
Gaten zijn ook niet heel diep.
Net even opgemeten en zou 5-6mm zijn. Te ondiep voor een mini bananaplug.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
zie hierboven. De tweeter heeft 2 gaatjes voor de aansluiting. gaatjes die niet echt courante maten hebben. Vele maken er ook een smosboel van om kabels rechtstreek in de gaten te solderen. Sommige vullen de gaten volledig met tin en soppen dan de kabel erin. Vele melden ook dat het solduur moeilijk pakt... Vandaar de vraag of iemand reeds ervaring heeftpappaleo schreef:Je bedoelt....... ?bart Luyckx schreef:Iemand ervaring met het aansluiten van de OW1 tweeter? Lijkt me omslachtig...![]()
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Ik begrijp het. Ik had die maffe aansluiting niet gezien.
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
Zouden van die zogeheten "treinbaan-stekkertjes" niet passen ?
https://www.conrad.nl/p/08891-modelspoo ... sert_kz=8J
Heb er nog wel een paar liggen, dacht ik.
https://www.conrad.nl/p/08891-modelspoo ... sert_kz=8J
Heb er nog wel een paar liggen, dacht ik.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: 2-way to bring me to HiFi-heaven....or hell, but having fun on the way
leek aardig in de buurt te komen.ray5150 schreef:Zouden van die zogeheten "treinbaan-stekkertjes" niet passen ?
https://www.conrad.nl/p/08891-modelspoo ... sert_kz=8J
Heb er nog wel een paar liggen, dacht ik.
Ik heb nog eens nagemeten (met meetlatje
