Algemene vragen over de werking van buizenversterkers

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: Algemene vragen over de werking van buizenversterkers

Bericht door Ah!buis »

.
Laatst gewijzigd door Ah!buis op wo 07 jul 2021, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

peterl schreef:
OpaBert schreef:
Kappa7 schreef:
Mooi verhaal Bert, bedankt
Graag gedaan George
En Peter
Ik weet niet of er iets is waar jij ontiegelijk hard voor gewerkt heb en het wordt je dan afgenomen
Hoe zou jij je dan voelen ?
Ik zou ook verschrikkelijk balen, dat kan ik je wel vertellen Bert.
Was ook maar een grapje van mijn kant, zoals ik al zei ik ben er heel even mee bezig geweest(morse leren) maar kon er geen soep van koken, daarom ben ik er ook nooit in verder gegaan. En de PTT heeft toen mijn 3m lol ingekort waardoor ik er maar mee gestopt was. in die tijd had ik ook mijn allereerste versterker gebouwd(el84 mono) met toonregeling.
Ik heb mijn allereerste buizen zender kristal gestuurd en met Schermrooster modulatie gebouwd toen ik de k 13 - 14 was
Ik ben op de fiets met een vage beschrijving waar ik moest zijn dat gekregen in Dordrecht het was vlakbij dupon
Daar kreeg ik het overhandigd , ben niet bij die man thuis geweest Je kon je adres niet vertellen want je was strafbaar
Toen kwam ik voor het eerst denk bij de radiobeurs op de voorstraat
Ik heb dat ding gebouwd maar had wel een beetje gevraagd hoe het werkte
Maar ik heb die zender op een stuk kabelgoot gebouwd
Misschien was ik toch wel iets ouder , en met wat ik met mn krantenwijk verdiende kocht ik de spullen en kreeg ook advies
Dat weet ik nog wel , kon daar niet zeggen het is voor een zender , maar dat hebben ze vast wel geweten.
Maar ik gebruikte een koffer gramafoon als modulator kristal microfoon in plaats van het element
En de luidspreker aansluiting aan een uitgangstafo Amroh tussen scherm rooster EL81 of PL81
En gnd kristal zat aan het Stuurrooster
Een spoel in serie met anode en weerstand naar de B+ koppel over de spoel zat ook nog een trimmer
Een koppel winding met trimmer naar de Antenne en daar hield ik de gloei lamp 220 volt 15 of 20 Watt met spoel bij uit mn slaapkamer
En dat die lamp ging branden en Fel :!: dat moment zal ik nooit vergeten ,
Mijn schoolvriend wilde er ook een en we hebben het geprobeerd met een el84
Dan moest er meer uit komen maar dat heeft nooit gewerkt
Dus dan hoorde ik hem niet over de italianen op een walkietalkie
Waarvan het zend kristal in mijn buizenzender zat
Ik maakte storing op het orgel van de overburen
Hij herkende mijn stem en kreeg ik weer op mn lazer :lol:
Verder weet ik er niet veel meer van
Alleen dat moment dat die lamp aan ging bij de tankspoel was onvergetelijk O:)
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Anne hier wordt de load lijn 0 volt rooster spanning gekruisd
Dat mag toch niet ?
Mag best, de andere kant uit ga je liever ook niet helemaal naar nul, is er langs beide kanten een stukje af.
Je moet de buis alleen niet tot positief uitsturen als het rooster via een C aangestuurd wordt.Dan laad die wat op door de roosterstroom en verschuift het werkingspunt (tijdelijk) naar minder stroom.
Kan wel met sturen met een trafo, of gelijkstroom gekoppeld bijv met een kathodevolger.
Anne
Excuus dat ik zo laat reageer
Was erg druk hier de hulp was er Die zat in een praat bui kletst de oren van mn hoofd
En de kapotte El12 versterker die niet stuk was maar een buis 6SL7 JJ die inwendig kraakt
3 keer aan begonnen maar dan begon ze weer te ratelen :lol:
Reageert niet op tikken ( kwam er pas achter toen ik hem van plaats verwisselde kraak ging mee)
Daarna Mn televisie storing mn TV kastje Caiway was opeens weer verbonden
Maar moest een pincode invoeren Die ik niet had
Afijn das achter de rug
En ging weer in mijn inbox kijken nog geen reactie Anne
Opeens zag dat je gereageerd gisteravond maar dat ik weer heb zitten zwammen over zendamateurisme
Excuus Anne
Anne ik begrijp dat dit wel mag met een transformator tussen de output uit de stuurbuis en het stuurrooster KT150
Daar kan ik me wel wat bij voorstellen omdat je dan complete scheiding hebt tussen de DC voeding DC en AC signaal :-k

Als ik zo veel sturing geef dat er 50 watt uit komt op die 4,2K
Nu teken ik een belastinglijn die komt afh instelling buis steeds platter of meer omhoog
Nu kan je die AC op de DC op de rechte lijn onder zetten
32C59C1B-F480-459A-884E-A571DBF942AB.jpeg
Waarom niet zo :?:
56969FBC-E118-45C0-9723-FDA83EFA4D7C.jpeg
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ik ben ook eens bezig geweest voor de KT 170 en heb daarvan gebruik gemaakt van de originele bijgevoegde grafiek die ik uitgebreid heb.
Nu is mijn vraag klopt dit wat ik heb gedaan, en waarom kom ik dan toch op een te hoog vermogen uit, volgens de gegevens zou dat ong.24W moeten zijn.
Bijlagen
kt170 pentode ori schemamet W.png
OpaBert

Bericht door OpaBert »

In jouw grafiek zit je op 68 Watt Anode Dissipatie en geen 25 Peter of begrijp ik je vraag verkeerd?
Ook zit er iets niet goed in je grafiek
Je Biaspunt zit op 400 volt
Dan heb je er een stuurspanning op staan naar links van 250 Volt en naar Rechts 300 volt
Dat betekend of dat je een vergissing in de simpele optelsom gemaakt heb
Of per ongeluk je Biaspunt verkeerd genomen heb dat het niet op 400 zit maar op 425
Dus licht het ffkes toe Peter O:)
Edit 155 mA en geen 170 =400x0.155=62 Watt
Edit nogmaals de spanning in pp wisselspanning moet gelijk zijn onder en boven het Biaspunt
Dus je belasting lijn komt iets stijler te staan van 650 naar snij punt Stroom 155 mA en Spanning 400 Volt
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Die 62W is de overgebleven disipatie van de buis die normaal Max85W is.
Biaspunt van deze buis is 400v -14V dus die zou kloppen
Max spanning is 850v max I=300mA
Ik heb de onderste lijnen verlengd en dit zou zo ong doorlopen(hoop ik) de tekening was niet langer :lol:
Dit is niet in PP maar voor een penthode buis SE voor mijn nieuwe versterker. :wink:
OpaBert

Bericht door OpaBert »

peterl schreef:
Die 62W is de overgebleven disipatie van de buis die normaal Max85W is.
Biaspunt van deze buis is 400v -14V dus die zou kloppen
Max spanning is 850v max I=300mA
Ik heb de onderste lijnen verlengd en dit zou zo ong doorlopen(hoop ik) de tekening was niet langer :lol:
Dit is niet in PP maar voor een penthode buis voor mijn nieuwe versterker. :wink:
Je mag die lijn niet langer maken , van mij wel hoor :lol: al zet je er nog een meter aan
Maar op je Biaspunt dat stelt De B+ voor op de transformator Daar komt een wisselspanning
Die heeft onder en boven de 0 lijn even veel spanning
Geen idee of deze grafie ook SE Zo is geen flauw idee O:)
Ik weet alleen dat de spanning in een sinus onder en boven de 0 lijn hetzelfde is
Is dat niet dan start je met een bak vervorming
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ik bedoel dat ik de Eg1 25V verlengd had om de grafiek op 0-14-28V te kunnen maken
OpaBert

Bericht door OpaBert »

peterl schreef:
Ik bedoel dat ik de Eg1 25V verlengd had om de grafiek op 0-14-28V te kunnen maken
Nee :lol: spraakverwarring
Ik bedoel de Onderste lijn
250 volt naar Links van uit Biaspunt op de 0 ma lijn en naar rechts moet het ook 250 volt zijn op de 0 mA lijn
Dan start je belasting lijn op 650 Volt
En dan schuin omhoog naar je Snijpunt A = Bias punt op 400 volt en 155 mA
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Excuus dat ik zo laat reageer.Opeens zag dat je gereageerd gisteravond maar dat ik weer heb zitten zwammen over zendamateurisme.
Ik heb helemaal geen haast hoor, dat laat ik aan jou over :lol:
Mooie verhalen over vroeger zijn een welkome afwisseling op het saaie buizen gezwam :rofl:
Als ik zo veel sturing geef dat er 50 watt uit komt op die 4,2k
Kan enkel met sturen tot in positief rooster, weet niet of de KT er tegen kan.Als je niet tot positief wil gaan moet de voeding hoger.
Nu teken ik een belastinglijn die komt afh instelling buis steeds platter of meer omhoog
De Raa bepaald de helling van de belastingslijn, is dus vast.De instelling bepaald de ligging, hoger lager met de stroom en links rechts met de voedingsspanning.
Anne
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Is dat zo?
Ik had uit het verhaal van Elpewee begrepen dat het g1 14V naar 0 en dan de andere kant op hetzelfde dus 28V en dat dat niet gedaan wordt met de spanning onderaan.
Maar zoals jij het beschrijft vind ik dat niet terug bij zijn berekening. Ik kan er wel helemaal naast zitten hoor en ik vind de afstand naar rechts ook groot maar dit is de eerste keer dat ik dat doe, ik had hem eerst op een triode grafiek uitgezet maar dat klopt dan helemaal niet. :lol:
Wacht even Anne af, kijken wat hij heeft op te merken heeft :hide:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef:
Ik ben ook eens bezig geweest voor de KT 170 en heb daarvan gebruik gemaakt van de originele bijgevoegde grafiek die ik uitgebreid heb.
Nu is mijn vraag klopt dit wat ik heb gedaan, en waarom kom ik dan toch op een te hoog vermogen uit, volgens de gegevens zou dat ong.24W moeten zijn.
Zoals die belastingslijn is getekend kan wel. Is voor een Ra = 2k8 SE trafo.
Er zou 20W uitkomen bij een uitgang 150-400-650, ofwel 250V heen en weer.
Maar daarvoor is een sturing nodig van 0-14-24 en dat is 14V een kant uit en 10V de andere kant.
Omgekeerd levert een symetrische sturing een niet symetrische uitgang, welkom bij de vervorming van een uitgangstrap :shock:
Anne
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ah!buis schreef:
peterl schreef:
Zoals die belastingslijn is getekend kan wel. Is voor een Ra = 2k8 SE trafo.
Er zou 20W uitkomen bij een uitgang 150-400-650, ofwel 250V heen en weer.
Maar daarvoor is een sturing nodig van 0-14-24 en dat is 14V een kant uit en 10V de andere kant.
Omgekeerd levert een sturing een niet symmetrische uitgang, welkom bij de vervorming van een uitgangstrap :shock:
Anne
De trafo zal waarschijnlijk een 3K worden,
Hoe kom jij bij die 20W, als ik naar 0v 11,8W overhoud en naar 24V 10,8W hoe kom je dan bij 20W :think:
En dan vraag ik mij af hoe krijg ik er meer uit, wat kan ik verschuiven, volgens de gegevens zou er bij die gegevens 24W uit moeten komen.
Maar wat bedoelen ze met effectief 9,9V dan, waar wordt dat door bepaald?
Bijlagen
Naamloos.png
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef:
Hoe kom jij bij die 20W, als ik naar 0v 11,8W overhoud en naar 24V 10,8W hoe kom je dan bij 20W :think:
Als je van 400 naar 150 volt gaat is dat 250V over de 3k uitgang en dus 250/3=83mA.
250 x 83 = 20,75W blokgolf en voor een sinus de helft (IxV wordt I/√2 x V/√2 = IxV/2), 10W dus.
En dan vraag ik mij af hoe krijg ik er meer uit, wat kan ik verschuiven, volgens de gegevens zou er bij die gegevens 24W uit moeten komen.
txt.png
Daar klopt niks van.Met veel goeie wil zou je nog kunnen zeggen een vervormde blok van 24W, maar dan overstuur je de boel flink.
Die 9,9V is sinus effektief dwz met topwaarde 9,9 x √2 = ~14V dus van -14V naar 0.
Met een wat andere instelling zou je nog iets van 17W (sinus) kunnen halen.
Anne
Bijlagen
170.png
elpeewee
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door elpeewee »

Ik had uit het verhaal van Elpewee begrepen dat het g1 14V naar 0 en dan de andere kant op hetzelfde dus 28V en dat dat niet gedaan wordt met de spanning onderaan.
Maar zoals jij het beschrijft vind ik dat niet terug bij zijn berekening. Ik kan er wel helemaal naast zitten hoor en ik vind de afstand naar rechts ook groot maar dit is de eerste keer dat ik dat doe, ik had hem eerst op een triode grafiek uitgezet maar dat klopt dan helemaal niet. :lol:
Dat komt toevallig zo uit in mijn voorbeeld. 50V 1kant op en 50 V de andere kant op zodat ik toevallig uitkom op G1=0V vanuit biaspunt gezien. Maar de onderkant of rechts van bias punt is leidend. Zoek daar ergens een punt uit dat je zoveel mogelijk uit die kromming blijft. Stel dat dat 10 V is (ten opzichte van -14V bias) dus -24 V, dan moet je links van biaspunt ook 10V naar boven, dus dat wordt -4V. Dat is je bruikbare vermogen. Dat wordt ermee bedoeld. Ik zal de tekst een dezer dagen aanpassen.
Laatst gewijzigd door elpeewee op do 08 jul 2021, 5:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

elpeewee schreef:
Dat komt toevallig zo uit in mijn voorbeeld. 50V 1kant op en 50 V de andere kant op zodat ik toevallig uitkom op G1=0V vanuit biaspunt gezien. Maar de onderkant of rechts van bias punt is leidend. Zoek daar ergens een punt uit dat je zoveel mogelijk uit die kromming blijft. Stel dat dat 10 V is (ten opzichte van -14V bias) dus -24 V, dan moet je links van biaspunt ook 10V naar boven, dus dat wordt -4V. Dat is je bruikbare vermogen. Dat wordt ermee bedoelt. Ik zal de tekst een dezer dagen aanpassen.
Dat is dan wel zonder tegenkoppeling.Met zorgt de sturing voor meer als de uitgang niet de gewenste waarde heeft bereikt.
Anne
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Iedere keer denk ik, nu snap ik het maar dan zit ik er toch weer naast :(
Maar geef de moed niet op, ik heb vanavond nog een boek gekocht "buizenversterker schakelingen van Peter Dieleman", kijken of ik daar nog wat van kan leren. Was maar 10 euro incl verzenden.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

peterl schreef:
Iedere keer denk ik, nu snap ik het maar dan zit ik er toch weer naast :(
Maar geef de moed niet op, ik heb vanavond nog een boek gekocht "buizenversterker schakelingen van Peter Dieleman", kijken of ik daar nog wat van kan leren. Was maar 10 euro incl verzenden.
Dat gevoel ken ik Peter
Ik kan het nu een stukje bij benen maar niet altijd zoals Anne het doet
Maar dat stukje van Elpeeweebheeft mij heel erg geholpen Samen met dat van Anne
Maar ik heb het even laten liggen
Als er twee van die snuggere knapen :sure: op Anne vragen af vuren raakt alles door elkaar
Dus heb me stil gehouden
met die liniaal van me ik trek het ffkes terug
Anne Als je weer beschikbaar bent voor deze snuggere vraag
De AC spanning zetten we op de horizontale lijn
Ac spanning Op de horizontale lijn
Ac spanning Op de horizontale lijn
Daar staat dus die 312 volt is 95 mm gaat ruim over de 0 volt Stuurrooster spanning
Maar ik heb iets dergelijks gezien dat met hetnop de loadlijn zettenn
Zo dus dan heb je opeens een langere lijn naar de -0 Stuurrooster spanning
AC spanning Op de belastingslijn
AC spanning Op de belastingslijn
Wat ik ooit geleerd heb dat je daar niet over mocht :!: omdat er dan roosterstroom gaat lopen :!:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Wat ik ooit geleerd heb dat je daar niet over mocht :!: omdat er dan roosterstroom gaat lopen :!:
Die lijnen geven aan wat de stroom/spanning wordt bij een bepaalde belasting als je de sturing verandert.Kun je zien hoeveel ruimte je hebt en wat er uit kan komen.Hoe ver je de sturing (roosterspanning) laat komen hangt af van de schakeling van de sturing en wat de buis mag hebben zonder stuk te gaan.
Anne
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ah!buis schreef:
peterl schreef:
Als je van 400 naar 150 volt gaat is dat 250V over de 3k uitgang en dus 250/3=83mA.
250 x 83 = 20,75W blokgolf en voor een sinus de helft (IxV wordt I/√2 x V/√2 = IxV/2), 10W dus.
txt.png Daar klopt niks van.Met veel goeie wil zou je nog kunnen zeggen een vervormde blok van 24W, maar dan overstuur je de boel flink.
Anne
Hier heb ik een steek laten vallen :oops:
Uit gewoonte aangenomen dat de bovenste kromme in de Va-Ia grafiek voor Vg1=0 is.Na nog 's goed kijken staat daat -5V bij :o , dat verandert 't plaatje.
Er maar een Vg1=0 bij getekend, op zelfde afstand als van -10 naar -5 (zou eigenlijk nog iets verder moeten)
Zo komt er goed 20W uit, dus die 24W zou best 's kunnen met de nulvolt lijn nog iets hoger.
Anne
Bijlagen
20W.png
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ik zie mijn fout nu ook :lol:
Ik had hem niet op de 0 lijn geplaatst maar op de 5v lijn, de 0 lijn staat er niet op :oops:
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Die lijnen geven aan wat de stroom/spanning wordt bij een bepaalde belasting als je de sturing verandert.Kun je zien hoeveel ruimte je hebt en wat er uit kan komen.Hoe ver je de sturing (roosterspanning) laat komen hangt af van de schakeling van de sturing en wat de buis mag hebben zonder stuk te gaan.
Anne
Het zou best kunnen dat het per schakeling erger of minder erg mag zijn
Het Stuurrooster is niet gemaakt om te veel te dissiperen
Ik vond eigenlijk bij geen enkele buis +roosterspanning tot ik op de ecc88 aankwam
Hm dacht shit toch :lol:
Maar Wikipedia vind er ook iets van
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stuurrooster
Ik ga geen versterker instellen tot positieve roosterspanning omdat ik het simpel ook niet vind bij de KT en EL biizen Anne O:)
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Ik vond eigenlijk bij geen enkele buis +roosterspanning tot ik op de ecc88 aankwam.
Ik ga geen versterker instellen tot positieve roosterspanning omdat ik het simpel ook niet vind bij de KT en EL buizen Anne O:)
Er zijn er wel hoor, kijk bijv de 6L6.
Anne
Bijlagen
6L6.png
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Ik vond eigenlijk bij geen enkele buis +roosterspanning tot ik op de ecc88 aankwam.
Ik ga geen versterker instellen tot positieve roosterspanning omdat ik het simpel ook niet vind bij de KT en EL buizen Anne O:)
Er zijn er wel hoor, kijk bijv de 6L6.
Anne
:shock: :shock: :shock: :-#
Alhowel het is geen EL of KT :lol:
Nee sta er echt van te kijken Anne en nog geen klein beetje ook
Maar of ik dat op een KT150 ga proberen :-s
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Heb wat zitten ploeteren met Paint
Een wat uitgebreidere grafiek om te gebruiken bij een KT Buis in Triode
ik heb simpel alle curves verlengt verwacht niet dat het op een 10 mA klopt in de aller uiterste lijnen
Als het niet bruikbaar is in de prullenbak ermee :D
Hoop dat het bruikbaar is :D
Bijlagen
C77BE054-4C8D-4188-AF8B-ABA29EB5E3AA.jpeg
Plaats reactie