Balen: actieve sub heet en na 5 min uit

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Johan66

Balen: actieve sub heet en na 5 min uit

Bericht door Johan66 »

Via marktplaats verkocht ik mijn goed werkende actieve subwoofer. Volgende dag meldt koper dat sub heet wordt en na 5 min uitschakelt. Na afkoeling opnieuw na 5 min uit. Ik vermoedde in eerste instantie dat er mogelijk sprake was van slechte massaverbinding. Koper heeft sub naar audiozaak gebracht en daar vond men dat reparatie niet de moeite waard was. Daar was ik natuurlijk niet blij mee. Krijg nu stukke sub retour en baal daar stevig van :( . Zoek nu naarstig naar een oorzaak. Kan het zijn dat koper bij aansluiten 12V voeding en massa heeft verwisseld (ik noem maar iets…). Lees graag uw suggesties.
Pjotr

Re: Balen: actieve sub heet en na 5 min uit

Bericht door Pjotr »

Daar lijkt het wel op als jij hem goed spelend hebt opgestuurd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hoi Johan, welkom hier.

dus bij jou deed alles het gewoon goed? btw: je zegt 12V, dus auto toepassing denk ik?
douwebakker
Contacteer:

Bericht door douwebakker »

Het kan natuurlijk heel goed dat de luidsprekerimpedantie van de koper veel te laag is. Of meerdere luidsprekers parallel. Dan is het wachten op problemen.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

douwebakker schreef:
Het kan natuurlijk heel goed dat de luidsprekerimpedantie van de koper veel te laag is. Of meerdere luidsprekers parallel. Dan is het wachten op problemen.
Wat ik uit de starter post opmaak is dat het een actieve subwoofer betreft. Dus een complete kast met een woofer en versterker er in die je zo in de auto plaatst. Overigens zou het alsnog kunnen dat het ding misschien over extra luidspreker aansluitingen beschikt maar dat verwacht ik niet.
Ik denk dat de koper hem gewoon met het volume voluit gebruikt, of de bas boost vol open heeft staan, (mogelijk in combinatie met kut muziek)), waardoor hij gewoon uit slaat zonder dat er een defect aan is.

Welk type toestel gaat het om Johan?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Kan ook dat de sub een brug uitgang heeft en je sluit er een LS op aan die aan een kant geaard is werkt de helft van de versterker tegen een kortsluiting.Dat wil wel heet lopen.
Anne
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Merk en type? In principe geef je als particulier geen garantie, daarom laat ik het altijd ophalen en testen bij een verkoop. Maar vervelend blijft het wel natuurlijk.
Johan66

Bericht door Johan66 »

Dankjulliewel voor alle aardige reactie. Fijn forum! De actieve 12 inch gepoorte sub is een MTX Roadthunder RTT12P met geintegreerde klasse D versterker. Niet zoals de typenaam mogelijk doet vermoeden voor ’k-muziek’, maar ter ondersteuning van baspartijen in de meer serieuze muziekgenres, onderweg in de auto. Erg fijn product overigens met mooie, strakke laagweergave. Geen mogelijkheid voor aansluiten externe LS. Het is slechts een actieve basbox. Overigens niet meer nieuw te koop.
Johan66

Bericht door Johan66 »

@ Olaf Markus: niet alleen schakelt de interne beveiliging de versterker uit, hij wordt bovendien erg heet. En dat lijkt me zeker niet normaal.
Een eenduidige oorzaak is op afstand en zonder metingen uiteraard nauwelijks te geven. Hoopte eigenlijk dat iemand aan de hand van de summiere symptomen en soortgelijke ervaring een voorlopige diagnose kan geven waar ik de koper op kan wijzen cq mee kan confronteren. Kan de gekste theorieën bedenken, maar daar schiet niemand iets mee op :wink:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Johan66 schreef:
..... Kan het zijn dat koper bij aansluiten 12V voeding en massa heeft verwisseld (ik noem maar iets…).
Daar lijkt het wel op als jij hem goed spelend hebt opgestuurd.
snel genoeg te testen zodra je 'm weer terug hebt, of istie al fubar?
Johan66

Bericht door Johan66 »

Meten aan een apparaat dat je heel hebt verkocht en stuk terug krijgt na geld te hebben terugbetaald, kan natuurlijk altijd nog…. Maar wat schiet ik daarmee op, anders dan de uiteindelijke conclusie dat koper op mijn kosten de MTX naar de galemiezen heeft geholpen :?. Wil dat scenario graag voorkomen, als het even kan…
Johan66

Bericht door Johan66 »

Vrees dat - hoe frustrerend ook - er nix anders op zit dan mijn verlies te nemen.
VintageHarry

Bericht door VintageHarry »

Is ‘ie met de post gegaan?
Johan66

Bericht door Johan66 »

Is ‘ie met de post gegaan?

Nee, opgehaald. Demonstratie kwam niet in mij op omdat de dag ervoor de sub nog werkte en inmiddels uit mijn auto was gehaald. Koper had daar ook niet om gevraagd.
VintageHarry

Bericht door VintageHarry »

Ah, anders had ‘ie bij de post nog gesneuveld kunnen zijn, dat komt helaas vaker voor.
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Bij verwisselling van de +12v en massa kabel heb je min of meer 2 mogelijkheden. Of je blaast de interne voeding van de actieve sub op n gaat niet meer aan, of er zit een beveiligingsdiode net achter de aansluiterminal die doorbrandt. Dan gaat de externe zekering ook zeker stuk, want die ziet een kortsluiting.
Na goed aansluiten en vervangen van de externe zekering zal de actieve sub weer normaal werken.
Lijkt me daarom niet van toepassing, omdat het apparaat nu wel werkt (goed?) en pas na 5 minuten door temperatuursbeveiliging (?) uitschakelt.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Dan is het pech voor de koper en niet voor jou hij heeft immers de kans gehad om hem spelend te zien en heeft die gok genomen door niet te testen.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Als ik het verhaal zo lees is er best kans dat het ding helemaal niet defect is. Hij werkt immers wel, maar schakelt na 5 minuten uit, beveiliging. Door een foute toepassing? Zit er iets raars aan de uitgang, te laagohmig doordat er meerdere speakers parallel staan (noem maar wat), of, wordt 'ie in een bus/camper/vrachtwaggel gebruikt? 24V ipv 12V?
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Zou best nog kunnen dat er DC of laag frequent op de ingang staat en hij ongemerkt erg hard aan het werk is.
Chocomel

Bericht door Chocomel »

Ik verwacht dat er wel een hoogdoorlaatfilter in zit.

Ook beschadigd door verkeerd gebruik lijkt me onwaarschijnlijk. MTX adverteert er zelf mee dat dat geen probleem is:
It is protected by a limiter which allows it to be used 100% without the slightest fear.
https://mtxaudio.eu/products/rtt12p/
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Verder kan je dan nog navragen:
Waarmee wordt ie aangestuurd (autoradio of andere bron) , via line level of high level input. Gain staat niet helemaal rechtsom?
Bekabeling van de accu naar MTX is dik genoeg, massa zit ook op een goed massapunt aangesloten? Anders heb je een spanningsverlies over de kabels en aansluitingen en speelt ie op 10V i.p.v. 12,6V bijvoorbeeld.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Johan66 schreef:
@ Olaf Markus: Kan de gekste theorieën bedenken, maar daar schiet niemand iets mee op :wink:
Ik denk niet dat ik een gekke theorie heb gegeven, ik denk daadwerkelijk dat het toestel niet defect is maar dat de gebruiker er meer uit wilt halen dan wat er in zit door de gain en de bass boost vol open te zetten

Met verkeerd om op de 12 volt aansluiten vliegt er direct een zekering uit een stopt alles, dus dat is het niet. Voor de rest kun je qua aansluiten eigenlijk weinig fout doen.

Laat hem dat ding gewoon terug brengen en ik geef je op een briefje dat er niets aan mankeert!
Johan66

Bericht door Johan66 »

@ Olaf Markus: doelde met ’gekste theorieën’ op de gedachten die bij mijzelf opkwamen. Zoals bv een koper die eenzelfde type sub heeft met defect. Komt toevallig mijn aanbieding op marktplaats tegen en koopt de mijne om thuis de versterkers uit te wisselen. Om vervolgens mij te laten weten dat etc. Slachtoffergedachte.
Hoop trouwens dat je gelijk hebt en de sub niet defect is.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Als jij hem heel hebt opgestuurd dan is het wat het is. Koper heeft hem dan ook heel ontvangen. Dat is nou eenmaal hoe marktplaats werkt. Je koopt daar sowieso zonder garantie. Er is genoeg over gezegd en het lijkt er op gezien de discussie, dat de koop de koper wat tegen valt. Kan ook gewoon zijn dat koper hem stuk gemaakt heeft. Dat is verder niet aan jou.
Johan66

Bericht door Johan66 »

Over er meer uithalen dan erin zit gesproken; wanneer koper, bijvoorbeeld uit onkunde, de actieve sub aansluit op een normale radio LS-uitgang waardoor de sub een versterkt signaal ontvangt, dat dan nog eens extra met 660 W max. (220 W rms) wordt versterkt, dan wordt de boel ook flink verhit, lijkt mij. Klopt dat?
Plaats reactie