Wayne’s BA2018 pre met Muses volume en andere prangende vragen
Moderator: Beheerdersteam
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen
Die printjes die Peter postte zien er wel goed en compact uit. Wat is nu de reden dat die in een 0dB en 6dB gain verkrijgbaar zijn? Mijn eigen gedachtengang zou zijn dat de voorversterker al de nodige gain geeft en dat je daardoor echt niet nog eens 6dB extra nodig hebt. Maar klopt die gedachtengang ook?
Het is in ieder geval wel zo dat als zo'n printje de kwaliteit van de weergave van de pre intact laat, het een beduidend simpelere oplossing is dat twee voorversterkers te bouwen en zodoende het geheel gebalanceerd te maken...
Het is in ieder geval wel zo dat als zo'n printje de kwaliteit van de weergave van de pre intact laat, het een beduidend simpelere oplossing is dat twee voorversterkers te bouwen en zodoende het geheel gebalanceerd te maken...
Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen
Omdat er niet een vaste norm is voor het signaalniveau. Cinch/RCA was in den beginne 0,5V_rms. Dat werd later steeds meer 1V en tegenwoordige DAC's zijn meestal 2V. Voor de CA heb ik vraag naar versies voor 6,15V (+18dBu) studio level. 'Tis dus maar wat in jouw geval de behoefte is.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen
Qua professionele audio (in PA en studio) zijn er wel vaste niveaus overigens.
Maar voor consumenten is het nog steeds af en toe nogal wisselend.
Dus jou gedachten gang klopt ook prima.
De ontwerper heeft blijkbaar ook gedacht; "Ach als men die extra gain nodig heeft, dan is het beschikbaar"
Ik weet niet precies welke trap er aan komt te hangen (de receiver kant)?
Maar voor consumenten is het nog steeds af en toe nogal wisselend.
Dus jou gedachten gang klopt ook prima.
De ontwerper heeft blijkbaar ook gedacht; "Ach als men die extra gain nodig heeft, dan is het beschikbaar"
Ik weet niet precies welke trap er aan komt te hangen (de receiver kant)?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen
Ik ben bezig met Wayne’s BA2018 pre en als eindtrap een HPA NXV500r2.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen
Ik ken ze beiden niet, ik neem aan de die pre direct voor de eindtrap komt?
Wat normaal gesproken het hele idee van gebalanceerd uit is, is om juist extra gain te geven aan de line driver kant (dus waar het de kabel in gaat).
Om dan vervolgens naar juist niveau te verzwakken aan de receiver kant.
Tegenwoordig gaat dat heel vaak een ADC en een DSP in, dus die niveaus zijn wel heel laag.
Om die manier druk je ruis en troep die op beiden kabels voorkomt echt helemaal weg, maar dan moet wel je receiver kant goed zijn ontworpen.
Voor thuisgebruik zal het denk ik allemaal wel meevallen.
Wat normaal gesproken het hele idee van gebalanceerd uit is, is om juist extra gain te geven aan de line driver kant (dus waar het de kabel in gaat).
Om dan vervolgens naar juist niveau te verzwakken aan de receiver kant.
Tegenwoordig gaat dat heel vaak een ADC en een DSP in, dus die niveaus zijn wel heel laag.
Om die manier druk je ruis en troep die op beiden kabels voorkomt echt helemaal weg, maar dan moet wel je receiver kant goed zijn ontworpen.
Voor thuisgebruik zal het denk ik allemaal wel meevallen.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen
Stap 1 genomen. Leds branden, geen rook, geen dc op de uitgang. Stap 2 moed verzamelen en aansluiten...
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen
Moed verzameld en alles aangesloten en ingeschakeld…
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen
Niets! Dat heb ik nu altijd
Dus eindversterker aangezet en het ding doet het!
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen
Nu eerst maar eens een paar uurtjes laten draaien…
Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen
En de klok doet 't ?Leeuwarden schreef:Nu eerst maar eens een paar uurtjes laten draaien…
Anne
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen
Dank je. Op dit moment klinkt ie nog wat 'donker' hoop dat dat nog verbeterd na een paar uurtjes.dre schreef:Goed bezig Jan!
Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen
Da's wat voor Walt dan, gezien de foto's van zijn spullenLeeuwarden schreef:Dank je. Op dit moment klinkt ie nog wat 'donker' hoop dat dat nog verbeterd na een paar uurtjes.dre schreef:Goed bezig Jan!
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen
Zou kunnen maar deze is zonder Bybee's, kabelinternet en Kemp filters… ik denk niet dat Walt hem dan nog wil…
Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen
Maar bij jou is de tafel op de foto weer erg scheef...........
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen
Noodgreep om alles op de foto te krijgen… heb je soms… Mijn voet staat er ook op. Probeer ik meestal te vermijden, mislukt dus…
Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen
Je had pas nog gezegd dat het nabewerken het leukste is met foto's, je bakt er geen hout van.

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen
Nou met die geweldige en prachtige foto's met vliegdingen er op van je staat nooit je voet er op...
En toch staat zo'n toestel er meestal helemaal op.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen
Peter, nu je er toch bent. Ik vond in een lade nog een zwaar overbemeten trafo met het juiste secundaire voltage. Ik stuur nu de voorversterker aan met een enkele voeding waarvan ik nog een tweede heb. Normaliter zou je per voeding een trafo gebruiken. Maakt het verschil als je echt dual mono gaat met twee trafo’s en twee voedingen of kan je net zo goed van één overbemeten trafo de secundaire rails splitsen om zodoende 1 trafo met twee voedingen te gebruiken?
Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen
Is vrij simpel: Dual mono voeden heeft zin als er grote stromen lopen. Dus bij eindversterkers! Bij dingen die relatief weinig stroom trekken, zoals hier, heeft het doorgaans weinig nut. Die voeding op de foto lijkt mij al vrij fors en ruim voldoende. Het heeft soms wel weer nut om digitale en analoge circuits gescheiden te voeden om digitale overspraak te voorkomen. Maar ook weer niet altijd.
Bij dit soort zaken hangt het helemaal van ontwerp en implementatie af. Er zijn doorgaans geen algemeen geldende regels te geven. Ieder ontwerp moet je eigenlijk op zijn eigen merites beoordelen.
Bij dit soort zaken hangt het helemaal van ontwerp en implementatie af. Er zijn doorgaans geen algemeen geldende regels te geven. Ieder ontwerp moet je eigenlijk op zijn eigen merites beoordelen.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen
Duidelijk. Het is trouwens deze voeding https://www.audiophonics.fr/en/linear-r ... 12112.html
Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen
Ja, is een prima voeding volgens klassiek oma's recept. Eenvoudig en weinig gekruid maar wel erg doeltreffend/fijn
Moet je zondemeer 2 kanalen mee aan kunnen sturen. Pas als je je vingens brandt aan de heatsinks is het oppassen.
